Salut Vali. Ar fi fezabila constructia in Romania, preferabil in atelierele Braconierul - Galati a 4-6 bucati Seil 18 in contextul in care moldul (nu nou) ar fi disponibil? Cit estimezi ca ar costa confectionarea unei barci (neechipate) si cit ar dura constructia? Ma intereseaza deasemenea raportul de preturi intre materiale si manopera.
http://www.vivierboats.com/html/stock_sail_and_oar.html (http://www.vivierboats.com/html/stock_sail_and_oar.html)
Salutare inginerului meu preferat :).
Daca matrita (moldul) e in stare calitativa acceptabila, constructia in Romania e fezabila si destul de economica, mai ales daca facem o comparatie cu preturile cerute de francezii care vand varianta GRP. Important e sa existe si matrita pentru copastie si amenajarile interioare, in caz contrar trebuie facute de la zero, intai modelul, apoi matrita, si la final produsul propriu-zis.
In Romania exista furnizori de materiale de calitate pe parte de PAFS, mana de lucru e calificata si ieftina, deci nu ar fi un capat de tara constructia catorva barci.
Intrebarea principala e urmatoarea: barcile dorite vor fi destinate comercializarii, sau doar pentru completarea bazei materiale a unei asociatii, de tipul Raid Romania de exemplu? Asta deoarece varianta comercializarii presupune omologarea de catre ANR, trebuie intocmita si avizata o documentatie stufoasa, ca sa nu mai spunem de aspectele legate de proprietatea intelectuala asupra modelului barcii.
Banuiesc insa ca e valabil cazul al 2-lea, adica beneficiarul va fi o persoana sau un grup, iar barcile vor fi folosite la activitati precum Raid. In acest caz, treaba se poate rezolva destul de simplu si economic. Insa toate aspectele tehnico-economice e preferabil sa le discutam pe privat, asa ca ramane sa punem tara la cale, fiindca omul gospodar isi face iarna barca si vara sania :). Asa ca tocmai am trimis un mesaj privat cu cateva detalii referitoare la ceea ce s-a formulat in acest topic, ramanand sa continuam discutia detaliata intre 4 ochi si 20 de degete pe tastatura :-*.
Vali, ai ghicit foarte bine. Intiativa mea are ca scop nu profitul ci marirea bazei materiale a asociatiei Raid Romania. Daca se materializeaza proiectul, propun sa documentam fazele constructiei aici.
Intrutotul de acord :). Cu ocazia asta poate se mai largeste si echipa Raid, nu doar baza materiala :P.
Se întrevede ceva la orizont, semnele prevestesc o vreme bună pentru Raid Romania. Abia aștept să se deschidă topicul cu Raid Romania 2013, să mă potrivesc și eu cu concediul. Anul ăsta am suferit și de lipsă de timp și de iepuroi (cum zice Vali...) și de catarg, și de velă.
Citat din: x_petrolist din Octombrie 10, 2012, 07:48:49 PM
Intiativa mea are ca scop nu profitul ci marirea bazei materiale a asociatiei Raid Romania.
Domnilor si
Drumul-catre-Iad este pavat cu pietrele bunelor intentii ! :-)
Bineinteles este mult mai facil sa stai la marginea terenului urland "sfaturi " catre jucatori, decat o actiune bine reusita in teren...
Imi permit deci - doar ca simpatizant /sprijinitor a Raid Romania urmatoarele intrebari (deocamdata retorice)
1. Sa inteleg ca proiectul "Lotka" a cazut in disgratie si locul lui a fost luat de o barca total atipica pentru cursul inferior a Dunarii si a Deltei?
2. Daca
2.1 raspunsul este
-Nu , lotka primeaza! (si mai departe) in sensul de a mai construi cateva exemplare ,
ma intreb din ce resurse se poate aloca "ceva" pentru pomenitul Seil_18?
2.2 daca raspunsul este
-Da, ati ajuns la concluzia ca lotka trebuieste inlocuita cu "altceva" , de ce tocmai o barca cu bordul liber mic?
(am atasat planul de forme. Eu nu as incuraja pe nimeni sa infrunte o furtuna pe Razelm cu o constructie asemanatoare.
Idem navigatie costiera.
Fara vant si fara valuri este OK (dar la ce iti trebuie atunci velier?)
In caz de valuri >1 m, bordul liber este periculos de mic, iar la darca bandata la 20° se reduce la nici 0.15m (estimatia mea, v. schita).
Seil18 este in mod clar o barca pentru
ape protejate.
3. Cat despre finantarea mai multor barci - nu ma bag, nu este treaba mea.
Ma intreb totusi din ce resurse?
Poate intra in hora cateva ONG-uri, poate Ministerul Turismului...
(la Rowmania s-a reusit, dar asta este o alta poveste)
4. Costurile - in estimatia mea , pentru constructia GRP (fibra de sticla + rasini poliesterice)
- trec lejer de 6000 RON pentru carena
- cca. 1000 RON (calcul f. generos) pentru catarg si armaturi (incl. carma si derivor)
- estimativ 2000 RON pentru velatura
(ei bine, la velatura limita de sus este intotdeauna Cerul Instelat, la 2k RON vorbim de
una buc. vela, tertarolabila,
confectionata din dacron)
Ne apropiem deci de 10k RON, fara peridoc, ancora, veste de salvare etc.
Nu mi-se pare surprinzator, francezii listeaza barca la 11k Euro.
5. A testat cineva ambarcatia, "in-vivo"?
Da, stiu , teste, relatari, articole etc, dar eu nu cred decat propriilor mei ochi
(si cateodata nici macar acelora ! :-)
Bineinteles cele de mai sus reprezinta doar pledoaria personala pentru a nu abandona " directiva Lotka"
care este - cu toate deficientele inedite inceputului (in d'ale Raidului) o forma consacrata pentru zona Deltei Dunarii.
Dar decizia va apartine.
Peter, mai jos cu albastru sint citeva raspunsuri la intrebarile / comentariile tale:
Domnilor si Drumul-catre-Iad este pavat cu pietrele bunelor intentii ! :-)
Bineinteles este mult mai facil sa stai la marginea terenului urland "sfaturi " catre jucatori, decat o actiune bine reusita in teren...
Imi permit deci - doar ca simpatizant /sprijinitor a Raid Romania urmatoarele intrebari (deocamdata retorice)
1. Sa inteleg ca proiectul "Lotka" a cazut in disgratie si locul lui a fost luat de o barca total atipica pentru zona Dunarii de Jos si a Deltei?
Proiectul Lotka nu a fost abandonat.
2. Daca
2.1 raspunsul este
-Nu , lotka primeaza! (si mai departe) in sensul de a mai construi cateva exemplare ,
ma intreb din ce resurse se poat aloca "ceva" pentru pomenitul Seil_18? Nu stiu exact cum va fi finantat sau daca va deveni cu adevarat un proiect. Deocamdata evaluez fezabilitatea lui.
2.2 daca raspunsul este
-Da, ati ajuns la concluzia ca lotka trebuieste inlocuita cu "altceva" , de ce tocmai o barca cu bordul liber mic? Este calduros recomandata de Mike Hanyi care s-a plimbat cu ea. Ramine de vazut daca a fost doar reclama facuta pe internet pentru un prieten sau chiar asa este. Deasemenea, in cazul unor vizitatori din afara, aceasta barca s-ar putea sa le fie mai usor de manevrat. (am atasat planul de forme. Eu nu as incuraja pe nimeni sa infrunte o furtuna pe Razelm cu o constructie asemanatoare.
Idem navigatie costiera.
Fara vant si fara valuri este OK (dar la ce iti trebuie atunci velier?)
In caz de valuri >1 m, bordul liber este periculos de mic, iar la darca bandata la 20° se reduce la nici 0.15m (estimatia mea, v. schita).
Seil18 este in mod clar o barca pentru ape protejate.
3. Cat despre finantarea mai multor barci - nu ma bag, nu este treaba mea.
Ma intreb totusi din ce resurse? Si pe mine ma chinuie aceeasi intrebare.Poate intra in hora cateva ONG-uri, poate Ministerul Turismului... Exclus pentru ca nu am facust asemenea demersuri.(la Rowmania s-a reusit, dar asta este o alta poveste) – Ma rog, cineva aclo sus ii iubeste.4. Costurile - in estimatia mea , pentru constructia GRP (fibra de sticla + rasini poliesterice)
- trec lejer de 6000 RON pentru carena
- cca. 1000 RON (calcul f. generos) pentru catarg si armaturi (incl. carma si derivor)
- estimativ 2000 RON pentru velatura
(ei bine, la velatura limita de sus este intotdeauna Cerul Instelat, la 2k RON vorbim de una buc. vela, tertarolabila,
confectionata din dacron)
Ne apropiem deci de 10k RON, fara peridoc, ancora, veste de salvare etc.
Nu mi-se pare surprinzator, francezii listeaza barca la 11k Euro.
5. A testat cineva ambarcatia, "in-vivo"?
Da, stiu , teste, relatari, articole etc, dar eu nu cred decat propriilor mei ochi
(si cateodata nici macar acelora ! :-) – Poate o incercam impreuna la inceputul anului viitor.
Bineinteles cele de mai sus reprezinta doar pledoaria personala pentru a nu abandona " directiva Lotka"
care este - cu toate deficientele inedite inceputului (in d'ale Raidului) o forma consacrata pentru zona Deltei Dunarii. Perfect de accord cu tine.
Dar decizia va apartine. – Decizia apartine fiecarui individ in parte deoarece asociatia nu-si permite sa construiasca lotci in serie. Ca sa nu mentionez faptul ca barca scoala a fost f. putin sau deloc folosita in timpul verii. Ce sens ar avea sa mai construim si altele in acest moment?
Citat din: gvincentiu din Octombrie 11, 2012, 09:50:09 AM
Se întrevede ceva la orizont, semnele prevestesc o vreme bună pentru Raid Romania. Abia aștept să se deschidă topicul cu Raid Romania 2013, să mă potrivesc și eu cu concediul. Anul ăsta am suferit și de lipsă de timp și de iepuroi (cum zice Vali...) și de catarg, și de velă.
In principiu perioada va fi tot la sf. lui Mai inceputul lui Iunie.
Citat din: x_petrolist din Octombrie 11, 2012, 05:04:02 PM
Proiectul Lotka nu a fost abandonat.
Ma bucura ca suntem la unison!
>Da, stiu , teste, relatari, articole etc, dar eu nu cred decat propriilor mei ochi
(si cateodata nici macar acelora ! :-) Citat din: x_petrolist din Octombrie 11, 2012, 05:04:02 PM
– Poate o incercam impreuna la inceputul anului viitor.
OK !
Da-mi de veste (cel putin cu aproximatie cand si unde? -->cel mai bine PM) si ma pregatesc pentru o runda de tortura!
Adica pentru o runda in care vom tortura Sail18, sa-l strangem la ..... scote,
pana cade sub vant!
Si sa ridicam cateva polare, daca tot ne inbarcam...
Poate avem si norocul sa apucam si niste valuri ca lumea
(dry-suit sa ne fie carapacea :-)
chiar daca nu vom face concurenta lui Forest Gump si locotenentului Dan - in minunata scena de furtuna din film.
Lieutenant Dan and the Storm (http://www.youtube.com/watch?v=8ZH9ebAZouk#) //
Peter, nu-ti mai face griji. Proiectul a murit in fasa.
Citat din: x_petrolist din Octombrie 11, 2012, 07:55:50 PM
Peter, nu-ti mai face griji. Proiectul a murit in fasa.
Ceea ce nu-i deloc rau, fiindca ne lasa timp si resurse sa ne vedem de ale noastre ;). Apropo, cu aceasta ocazie mi-au mai venit niste idei, pe care vi le voi scrie pe mail :). Salutari din atelierul parfumat de stiren :P.
Citat din: x_petrolist din Octombrie 11, 2012, 07:55:50 PM
Peter, nu-ti mai face griji. Proiectul a murit in fasa.
Păcat.
Așa cum i-am promis lui Aurelian, m-aș fi băgat la făcut velele.
Sau poate chiar am fost avut în vedere :) :).
Citat din: solpet din Octombrie 11, 2012, 01:23:01 PM
Citat din: x_petrolist din Octombrie 10, 2012, 07:48:49 PM
Intiativa mea are ca scop nu profitul ci marirea bazei materiale a asociatiei Raid Romania.
- estimativ 2000 RON pentru velatura
(ei bine, la velatura limita de sus este intotdeauna Cerul Instelat, la 2k RON vorbim de una buc. vela, tertarolabila,
confectionata din dacron)
La 11 mp cât am văzut că are vela 2000 lei eu zic că este cam mult.
La 11 mp îți trebuie cam vreo 15-18 mp (inclusiv pierderi care ar fi fost minime pentru că făceam tipar) înmulțit cu 10-15 euro pe mp dacron ar ieși undeva sub 1000 lei (fără manoperă ;D ;D, și furnituri - ață și ocheți de calitate).
Maestre Lipan, sa nu-ti para rau ca avem de gind sa punem un parus de dacron la lotca. Vela din material de parasuta va fi folosita la vinturi purtatoare. Se gaseste material in Romania sau trebuie cumparat din afara?
Si trebuie sa promiti solemn ca ne vei face onoarea sa participi la o iesire pe apa in 2013.
Citat din: x_petrolist din Octombrie 14, 2012, 05:39:50 PM
Se gaseste material in Romania sau trebuie cumparat din afara?
Si trebuie sa promiti solemn ca ne vei face onoarea sa participi la o iesire pe apa in 2013.
Nu se găsește în Ro. Trebuie adus din afară.
Poate găsim cea mai ieftină formulă până în primăvară să ne ajuți să-l "importăm" de la mata din state.
Eu și cu Nicu (7m) ne tot chinuim să facem rost pe aici pe la noi..
am vazut ca sunt diferite densitati de material , care ar fii necesare si ce cantitatii , notati aici va rog.
Citat din: mario38 din Octombrie 14, 2012, 08:04:07 PM
am vazut ca sunt diferite densitati de material , care ar fii necesare si ce cantitatii
Problema este putin mai complexa.
Sunt diferente semnificative intre materiale, chiar daca ne este clar, de la bun inceput ca
- Dorim vele pentru utilizare ocazionala.
- Suntem dispusi de a accepta compromisuri minore (ref. la echiparea Lotka Raid) in materie de performanta
Atasat un material informativ.
Pentru detalii puteti deschide linkurile inglobate in fisierul .pdf .
nu m-am exprimat cum trebuie ... vad pe E-BAY , diferite tipuri 4 oz , 5,5 oz ...9 oz , . pentru lotca raid cat trebuie si de ce densitate , ca poate pica o donatie
Citat din: mario38 din Octombrie 15, 2012, 09:07:50 PM
... vad pe E-BAY , diferite tipuri 4 oz , 5,5 oz ...9 oz , . pentru lotca raid cat trebuie si de ce densitate
Optim ar fi un material rel. usor, 4 sau 5.5 oz. intrucat vela
"clasica" de lotca nu are balene (intarituri) si greementul este f. simplu.
Dar Paul (alias
Navigatorul) cred ca experimenteaza deja cu a face lucrurile putin mai complicate ! :-)
Un material rel. usor (si mai maleabil) s-ar preta mai mine pt. controlul profilului.
Spre exemplificare atasez un link.
Nu sunt fotografiile cele mai reusite (din 2012) dar pe acestea le-am avut la indemana acum.
https://picasaweb.google.com/115266333192349555125/Raid_RO_2012# (https://picasaweb.google.com/115266333192349555125/Raid_RO_2012#)
Prezentarea este cam unilaterala, in fotografiile din link apare doar
Legenda Dunarii, nu si
Lotka-Scoala !
Atasez o fotografie si cu "imaginea de ansamblu".
si cati metri patrati trebuiesc ?
Citat din: mario38 din Octombrie 16, 2012, 11:10:07 PM
si cati metri patrati trebuiesc ?
Daca este vorba de material nou (in sul) ~18 mp (200 sqr ft) conform
estimarii date de Mesterul Velar Lipan
(publicata 2012-10-14, 15:49:5 , tot in acest thread, ce-i drept pt. alta vela dar cu suprafata aprox. egala).
Daca este vorba de vreo vela 2nd hand, e mai greu de specificat, intrucat
- axa de rezistenta maxima resp. directia tesaturilor este orientata altfel la vele bermudiene
mai noi, cu raport H/L mare (aspect -ratio >3.5)
fata de profilul f. plat a parusului (vela) utilizat la lotca.
Transformarea intr-un alt profil de vela inseamna implicit pierderi mari.
Cel mai potrivit ar fi alegerea , ca si "donor" unei vele tip Gaff sau Lug, dar estimez ca si in acest caz procesul de cadere va fi undeva pe la 40-50%,
este nevoie practic deci de suprafata dubla (35-40 m2).
Atasez o schita, intocmita de
x_petrolist.
ma refer la material nou ... dar 3,5m * 3.5m = 12,25 mp ,,,, cum trebuie ashezata de ies 18 mp .
Citat din: mario38 din Octombrie 17, 2012, 08:41:58 PM
dar 3,5m * 3.5m = 12,25 mp ,,,, cum trebuie ashezata de ies 18 mp .
Motto: Studiati, studiati si iar studiati!
Vladimir Ilich Lenin
@Mario - va recomand cu caldura insusirea metodei
( adica tot ce intrebati, s-a discutat in acest topic, unele lucruri chiar repetitiv)
Gasirea raspunsului face parte din testul de perspicacitate, deci ... la studiu ! :-)
dimensiunile folosite de Maestrul Lipan la confectionarea primei vele sint cele din atasament. desenul precedent era o schita facuta dupa primele discutii cu Paul Condrat.
Citat din: mario38 din Octombrie 17, 2012, 08:41:58 PM
ma refer la material nou ... dar 3,5m * 3.5m = 12,25 mp ,,,, cum trebuie ashezata de ies 18 mp .
Nu am idee de unde 3,5 m.
Vela în discuţie are 11 mp potrivit informaţiilor de pe site. Pe lângă suprafaţă propriu-zisă a velei, mai trebuie adaos de cusătură pentru fiecare fâşie din care se compune vela, şi vin cam 2 cm pe fiecare latură a fiecărei bucăţi, situaţie care mai adaugă încă, cel puţin, vreun mp la necesarul de material. Colţurile sunt întârite prin dublare sau chiar triplare cu acelaşi material, în formă de bandă sau triunghiuri, şi care sporesc şi acestea necesarul cu încă vreo 1-2 mp. Pe urmă marginile velei sunt întărite cu benzi de material, late de 10-15 cm, în colţuri chiar dublate, şi care mai adaugă vreo 2-4 mp. Pe lângă acestea mai sunt pierderile propriu-zise care se datorează formei bucăţilor din care se compune vela care din păcate şi astea măsoară încă vreo 2mp. În total:...
Este adevărat că la producţia de serie, cum suna proiectul, făceam tipar pentru fiecare bucată componentă a velei, cu care mă jucam pe material până când pierderile ar fi fost minime.
Din păcate nu mai ţin minte, deşi am măsurat şi cred că mi-am notat pe undeva, la parusul pe care l-am făcut lui Căpitanu' pentru TID2012 am folosit material lat de 150 cm însă nu îmi aduc aminte câţi metri liniari am folosit, parcă vreo 6 m, ceea ce înseamnă că la un parus, neîntărit pe margine cu chingă, cum am făcut pănă acum, ci cu materialul din care este el făcut, ar trebui undeva la vreo 12-14 mp sau 9-10 m liniar pe 160 cm lăţime.
daca ati fost cuminti poate va aduce mosul ceva de aici http://www.ebay.com/itm/Sail-Cloth-60-5-5oz-White-Dacron-Polyester-5-yards-/261046200178?pt=US_Fabric&hash=item3cc790e772 (http://www.ebay.com/itm/Sail-Cloth-60-5-5oz-White-Dacron-Polyester-5-yards-/261046200178?pt=US_Fabric&hash=item3cc790e772) , sau de unde indicati voi ca ar corespunde calitativ