Cum am maritat vechea mea Bavaria care era inmatriculata offshore ma bate gandul de a face prostia de a inscrie noua (vorba vine) barca in Romania. Pur si simplu e mai comod plus ca, deocamdata cel putin , impozitul de la noi vad ca se mentine la cote rezonabile (dar despre asta in alt topic).
Problema e ca nu gasesc nicaieri informatiile referitoare la dovada faptului ca pentru barca respectiva s-a platit la un moment dat TVA-ul. Am auzit niste povesti horror (nu la prima mana deci nu bag mana in foc pentru ele) despre barci carora li s-ar fi refuzat inmatricularea pe motiv de dovada a platii TVA, desi fusesera cumparate de la persoane fizice din tari UE (deci logic ca se platise la un moment dat TVA la ele).
Deocamdata singurele informatii gasite despre inmatricularea unei barci adusa de afara sunt cele postate de Florio, dar nu gasesc referiri la dovada platii TVA.
Citat din: Florio din Octombrie 14, 2011, 10:42:29 PM
Salut Mircea, salutari baieti ! :)
Am mai povestit eu despre asa ceva.
Pentru inmatricularea unei ambarcatiuni in Romania este nevoie de acte de provenienta. Totodata este nevoie de acea "Certificare Europeana" . Deloc de neglijat este o hartie de "radiere" din tara de bastina, pentru a putea fi inregistrata aici. Astea sunt bazaconiile cerute de ANR. De ce spun "bazaconii" ? Pentru ca daca in cazul unor barci de fabricatie moderna, totul e rezolvabil, in situatia expusa de tine, adesea nu exista acte de provenienta convenabile pentru ANR (factura de achizitie de la fabricant, dovada ca are C.E. , etc...) .
Totusi, perseverenti cum suntem, reusim sa razbatem si prin vicisitiudinile astea :) . Ca doar se poate inregistra si o barca facuta in garaj, daca ai un proiect si platesti niste taxe.
Ca sa nu lungesc vorba, acestea sunt cerintele esentiale:
1. Acte de provenienta; daca nu exista, incearca sa faci un act notarial de vanzare-cumparare, pe care il vei traduce si legaliza aici.
2. Cumva, pentru a nu avea discutii la ANR, treceti in acel act cat se poate de multe detalii despre barca, inclusiv despre faptul ca are certificare europeana. NU uita, daca barca provine dintr-o tara unde nu exista obligativitatea inregistrarii, mentioneaza asta in actul notarial. Scapi asa de multe sicane la intalnirea cu autoritatea romana.
-O alta posibilitate care ar putea atesta situatia barcii ar fi plata unui raport de inspectie acolo. Pe care il traduci legalizat aici.
3. Taxele oficiale sunt : 850,58 lei taxa de inregistrare, 106.32 lei taxa de nume (?!? daca vrei un nume la barca, iaca, atat costa. Nu stiu daca nu cumva e obligatoriu) inca 568.18 lei taxa ANR pentru ca un inspector sa iti efectueze "inspectia tehnica initiala la corp, motor si echipamente" , eliberandu-ti un "BORDEROU TAXARE PRESTATII NAVALE" , un "RAPORT DE INSPECTIE PENTRU AMBARCATIUNI" si un "PERMIS DE NAVIGATIE PENTRU AMBARCATIUNI DE AGREMENT".
Permisul de navigatie este valabil 5 ani , cu conditia confirmarii intermediare efectuate la 2 ani si jumatate .
In urma intregii agitatii de mai sus, se va elibera un "CERTIFICAT DE AMBARCATIUNE DE AGREMENT " .
Certificatul, se va elibera dupa inscrierea la administratia finaciara a ambarcatiunii, dovedita prin stampilarea de catre aceasta a unei hartii eliberata de capitanie.
Documentele necesare la capitanie sunt actele de provenienta in original si traducere legalizata, si neaparat o dovada a radierii ambarcatiunii de catre fostul proprietar. Poze din pupa si dintr-unul din borduri, actele noului proprietar.
Bafta si tenacitate !
P.S.
Ramane totusi posibilitatea unui act notarial ca proprietarul te lasa sa o folosesti pe un interval nelimitat si, vei putea naviga sub pavilion strain . Evident ca vei face oricum, actul de vanzare-cumparare, care sa ateste pe langa artificiul de mai sus, ca e barca ta. Pentru ca nu se stie niciodata cum evolueaza legislatia, si oricum trebuie sa ai "lucrul tau" cu acte in regula :)
Are cineva informatii la prima mana despre acest subiect?
Salut, din pacate, nefiind interesat de achizitia unei barci sh, nu am informatii la prima mana despre dovada de plata a TVA. Imi amintesc insa niste discutii interesante de pe cruisersforum.com, exact pe aceasta tema, si acolo se spunea inclusiv cum trebuie procedat in caz de lipsa dovezii. Discutiile erau intre barcagii cetateni ai UE, si tin minte ca m-a interesat subiectul, avand pe cineva in aceasta situatie. Ar trebui sa "sapam"pe acolo, sigur gasim ceva.
In plus, sunt barcagii la noi care si-au lasat barcile sub pavilionul initial. Te pot pune in legatura cu un proprietar de Bavaria care a facut astfel, barca e in Italia, si el se da prin acea zona. Mai multe detalii iti pot oferi alti baieti din Bucuresti sau Constanta, care isi tin de asemenea barcile afara. Personal nu cunosc prea multe despre asta, nefiind interesat dupa cum spuneam de barci aduse de afara. O sursa mai bine informata ar fi brigada de pe eurosail.ro, poti incerca si acolo cu cateva intrebari.
Nici eu n-am tinut vreodata barca in tara (si nici nu intentionez, conditiile de iernat de la noi fiind absolut oribile dpdv climatic). Stiu o discutie initiata de un american pe cruiserforum (era un tip care vroia sa ia o barca din UL si sa navigheze pe mediterana, el fiind cetatea american) si isi punea problema daca s-o lase cu pavilon UK sau sa o inscrie in SUA sau ce sa faca, iar TVA-ul tot aparea de dupa colt (se punea problema ca o sa tot aiba treaba cu vama la intrarea si iesirea din tarile respective daca are barca sub pavilon american, omul gasise o barca cu TVA platit si se punea problema daca pierde chestia asta inscriind barca in SUA etc etc)
Problema e ca informatiile obtinute din UK (care are un regim foarte relaxat privind inmatricularea barcilor) sau chiar din alte tari UE gen Olanda risca sa aiba foarte putina relevanta in relatia cu autoritatile romane. Daca astia vor nu stiu ce hartie si eu n-o am iar ala de la care am cumparat barca n-o poate nici el procura pentru ca n-a avut-o vreodata, am imbulinat-o. Sigur ca in Romania se rezolva orice dar decat sa dau mii de euro spaga prefer sa-i dau pe o barca mai mare/mai buna/mai echipata.
Nu vreau sa am urmatoarea barca inregistrata in alta tara pentru ca am in plan voiaje spre tari despre ale caror autoritati nu stiu mare lucru si prefer ca toate documentele sa fie cat se poate de clare si de simplu de inteles. Eu roman, barca inscrisa in Romania samd.
Daca stii pe cineva/ e cineva pe forum care a cumparat recent un velier la mana a doua, poate lamurim cu precizie problema asta.
Problema e interesanta, si cunosc cativa baieti de la mine din targ care si-au luat de curand barci de afara, insa ei nu scriu pe forumuri, ci se dau :). Am sa incerc sa va pun in legatura, cred ca din ceea ce stie fiecare se va aduna suficient know-how in subiectul de interes.
Mersi mult, poate punem lucrurile cap la cap.
Citat din: telefon satelit din Octombrie 30, 2012, 10:07:02 PM
Daca stii pe cineva/ e cineva pe forum care a cumparat recent un velier la mana a doua, poate lamurim cu precizie problema asta.
Problema TVA-ului: in contractul de v/c se va specifica faptul ca ''VAT has been paid by the previous/first owner". Sa ai o copie la bord. Daca barca provine din spatiul extracomunitar, SUA, Rusia, Emirate, etc, situatia se schimba dramatic.
Fiecare stat are o legislatie mai mult sau mai putin clara in privinta statutului yachturilor. Un yacht cu proprietar strain are dreptul de a sta in acel stat un numar de XXX zile, dupa care proprietarul va trebui sa achite TVA-ul corespunzator statutului si valorii ambarcatiunii in respectivul stat.
Problema pavilionului: exista clearance si customs pentru ambarcatiune plus bunurile de la bord si immigration pentru echipaj. Nu are importanta daca sunt de nationalitati diferite; nu vei fi scutit de viza de SUA daca ai pavilion yankeu, vei fi tratat corespunzator pasaportului.
In Europa se aplica legislatia Schengen, cu cateva alterari: sunt nevoit sa fac clerance cand intru in Norvegia dinspre Suedia, dar nu si in Danemarca. Daca insa iahtul este inregistrat intr-o tara din afara Schengen sau pasapoartele sunt din afara UE, trebuie sa vizitezi obligatoriu birourile mentionate mai sus.
De ce ai dori sa ai pavilion romanesc?
Citat din: Capitanul Nemo din Octombrie 31, 2012, 02:11:22 PM
Problema TVA-ului: in contractul de v/c se va specifica faptul ca ''VAT has been paid by the previous/first owner".
Multumesc pentru informatie. Chestia asta e suficienta pentru inmatricularea barcii in Romania fara alte fasoane legate de TVA? Nu se cere un document care sa dovedeasca acest lucru? (document al unei autoritati din tara de unde se cumpara barca, nu act notarial gen declaratie pe propria raspundere).
(restul informatiilor sunt foarte utile celor care nu au mai navigat in strainatate dar nu ating direct subiectul nostru)
P.S. Pavilon romanesc pentru ca n-am nici un chef sa aflu ce idee ii mai poate da cutarui ofiter din Egipt (de pilda) faptul ca o ambarcatiune de agrement are un pavilon iar proprietarul are pasaport dintr-o alta tara. In tari de genul asta oricand ti se poate pune sub nas o hartie scrisa de la dreapta la stanga (si in care tu te uiti ca mâţa in calendar) si in legatura cu care ti se spune ca precizeaza amenda X pentru faptul ca n-ai nu stiu ce document. Sigur ca pana la urma rezolvi cu parlamentari sau eventual cu o spaga (nici macar foarte mare), dar timpul si nervii nu ti le mai da nimeni inapoi.
Cred ca o idee buna e inaintarea unei cereri scrise catre ANR, unde sa se ceara amanuntele despre plata TVA. Eu asa am facut de fiecare data cand am vrut un raspuns scris intr-o anume problema, si de fiecare data am primit detaliile solicitate.
In plus, intr-un numar din 2008 al Yacht Magazin, dl. Sitaru - directorul ANR pe ambarcatiuni - a dat intr-un interviu mai multe detalii despre procedurile care se aplica cand vrem sa inmatriculam o barca adusa de afara.
Trebuie sa faci un contract de v/c cu fostul proprietar. Daca ai luat-o printr-un broker, acesta se ocupa de contract. Daca ai tratat particular cu vanzatorul, e bine sa il ai legalizat printr-un notar. La noi, cu cat ai mai multe stampile (de altfel inutile) cu atat mai bine. In contract sa existe date de identificare clare ale v/c. Daca barca provine dintr-o tara in care exista obligativitatea inregistrarii acestora, sa ai si actul de proprietate original al fostului proprietar.
Daca nu exista aceasta obligativitate, trebuie mentionat obligatoriu acest aspect in contract.
In tarile in care nu se inmatriculeaza barcile, dovada proprietatii o constituie de multe ori asigurarea.
De unde ai cumparat barca?
Nu am cumparat-o inca, am vandut-o pe cea veche asta vara si urmeaza sa cumpar alta pana incepe sezonul 2013. Cel mai probabil o voi cumpara din Olanda sau Suedia. In ambele treaba cu inmatricularea e sublima dar lipseste aproape cu desavarsire la clasa asta de barci.
Ce nu inteleg eu este in ce moment al inmatricularii in Romania a unei barci cumparata second-hand din UE iti cere cineva vreo hartie legata de TVA? Ca daca as sti asta as sti si pe cine sa intreb oficial despre TVA (ce spunea Vali) dar ANR-ul n-are nici o treaba cu asta. Ei iti cer viza de la finantele locale, adica dovada ca ai luat barca in evidenta ca sa platesti impozit statului roman.
Daca ai facut exact chestia pe care vreau s-o fac si eu (cumparare barca s/h din EU) poate iti faci pomana sa scrii pas cu pas, detaliat, care au fost formalitatile indeplinite. Cred ca ar fi o informatie utila pe termen lung (cel putin pana schimba astia legislatia).
Salut,
Desi nu are nici o logica pentru produse importate di UE, se cere in continuare hartia legata de TVA atunci cand se inscrie produsul la finante, mie mi-au cerut pentru masina, desi a fost achizitionata din Germania, de la un privat. Bineinteles, ca sa fie treaba romaneasca, nu se procedeaza asa in toate orasele.
Daca te intereseaza S/Y Lindor o sa fie de vanzare la primavara, pt ca vreau sa iau una mai mare, daca te intereseaza poze isi detalii ntra pe Barcalcolic sau contacteaza-ma, Lindor e Jeanneau Gin-Fizz 37' Sloop CC, pregatit pt navigatie solitara, pavilion romanesc certificat oceangoing nelimitat 2016, si scapi de toate problemele cu inmatricularea
:)
Citat din: radasous din Octombrie 31, 2012, 05:07:43 PM
Salut,
Desi nu are nici o logica pentru produse importate di UE, se cere in continuare hartia legata de TVA atunci cand se inscrie produsul la finante, mie mi-au cerut pentru masina, desi a fost achizitionata din Germania, de la un privat. Bineinteles, ca sa fie treaba romaneasca, nu se procedeaza asa in toate orasele.
Stai sa ne intelegem, ti-au cerut hartia pentru TVA la FINANTELE LOCALE? (primarie, ce-o fi, unde te ia in evidenta pentru impozit) In ce oras s-a intamplat asta?
Citat din: s/y Lindor din Octombrie 31, 2012, 05:12:14 PM
Daca te intereseaza S/Y Lindor o sa fie de vanzare la primavara, pt ca vreau sa iau una mai mare, daca te intereseaza poze isi detalii ntra pe Barcalcolic sau contacteaza-ma, Lindor e Jeanneau Gin-Fizz 37' Sloop CC, pregatit pt navigatie solitara, pavilion romanesc certificat oceangoing nelimitat 2016, si scapi de toate problemele cu inmatricularea
:)
Multumesc pentru oferta, cred ca am si vazut ambarcatiunea la Mangalia, se prezinta excelent, dar depaseste semnificativ bugetul pe care mi l-am propus pentru noua achizitie. In plus, vreau neaparat ceva cu chila lunga de data asta, mi s-a pus pata sa am si asa ceva in palmares :) .
Sincer, nici nu inteleg de ce o vinzi (exceptand eventualele motive finaciare, desigur). Ceva semnificativ mai mare devine dificil de operat singlehanded iar costurile de operare cresc si ele semnificativ.
Barca e cumparata de afara sau tot de la cineva din Romania? Ca daca e luata de afara, poate ne impartasesti cate ceva din experientele legate de hartoage :) .
Hartia a cerut-o Politia (organul ce face inmatricularea in cazul masinii), au vrut-o la dosar, asta s-a intamplat in Slatina/Olt. Le-a trecut dupa un pic de galagie. Pana la urma au emis si o explicatie, cum ca in felul asta ii ajuta pe cei de la anaf sa evite rambursali de tva ilegale.
Asta e deja cu totul altceva decat cu barcile, politia (ma rog, mai nou Serviciul ala care se ocupa de inmatriculari si permise) a cerut mereu actele doveditoare legate de vama si/sau TVA.
Hai sa incercam sa mentinem discutia la barci, pentru ca in Romania efectiv nu se poate face nici un fel de analogie intre modul de functionare al unor institutii diferite, chiar daca speta e similara. Asta e tara in care traim.
S/Y Lindor a fost cumparata din Grecia are TVA-ul platit, la inregistrare au cerut actulde vanzare cumparare si actul de radiere in traducere leglizata, pe actul de vanzare cmparare figureaza si tva-ul platit de grec, vezi cerintle ANR,
Eu am cumparat barca din Suedia. Ea a fost inregistrata oficial la Svenska Kryssarklubben cel putin intre 1988-1994, perioada in care a navigat in jurul lumii cu proprietarul de la acea data). Exista o taxa anuala modica pentru inregistrarea barcilor, insa putini recurg la asa ceva, doar daca se indeparteaza semnificativ de Scandinavia.
Am facut un contract cu fostul proprietar (model disponibil pe sxk.se) in care se specifica problema inmatricularii si faptul ca TVA a fost platit de primul proprietar, la cumpararea din Anglia. Nici nu am adus-o si nici nu intentionez deocamdata sa o inmatriculez in Romania, din mai multe motive, incluzandu-l pe cel financiar: inregistrarea in Romania costa aprox. 1600 RON, inregistrarea la Svenska Kryssarklubben 50 RON (fara cotizatia anuala de membru). De asemenea, marina ma costa un sfert din cat as plati la Tomis, iar Wizzair ma duce la barca in 2 h din Budapesta, plus 6 cu trenul pana la Budapesta.
@ Lindor: Multumesc mult pentru informatie. Asta ma interesa cel mai mult, daca ajunge sa se specifice in contractul de vanzare-cumparare ca TVA-ul este platit, sau se cere si hartia originala care sa dovedeasca acest lucru?
Si asta e problema, ca n-am gasit nicaeri la ANR vreo mentiune legata de TVA:
http://www.rna.ro/servicii/Inmatriculari%20Nave.html#acordarearborare (http://www.rna.ro/servicii/Inmatriculari%20Nave.html#acordarearborare)
CitatACORDAREA DREPTULUI DE ARBORARE A PAVILIONULUI ROMÂN
1. Cerere-tip de acordare a dreptului de arborare a pavilionului român.
2. Titlul de proprietate – copie legalizată.
3. Certificatul de înmatriculare al proprietarului persoana juridica (copie legalizată)
sau
Actul normativ de infiinţare a persoanelor juridice (copie)
sau
Actul de identitate sau un alt document oficial din care să rezulte şi cetăţenia pentru persoanele fizice (copie legalizată).
4. Confirmarea scrisă emisă de direcţia de specialitate a A.N.R. sau de o societate de clasificare recunoscută de M.T. prin care se atestă că nava este conformă cu normele tehnice de construcţie obligatorii, legislaţia în vigoare şi cu prevederile convenţiilor internaţionale la care România este parte (original).
5. Certificatul de radiere eliberat de autoritatea competentă a statului unde nava a fost înmatriculată anterior (original) în cazul
a) navelor maritime şi de navigaţie interioară deţinute în proprietate sau în leasing de persoane juridice sau fizice române;
b) navelor maritime şi de navigaţie interioară proprietate a persoanelor fizice care au cetăţenia unui stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European ori a persoanelor juridice având sediul în Uniunea Europeană sau în Spaţiul Economic European;
c) navelor maritime şi de navigaţie interioară proprietate a persoanelor fizice străine cu domiciliul în România sau a filialelor din România ale persoanelor juridice străine, altele decât cele menţionate la lit. b);
În cazul în care navele sunt grevate de garanţii reale mobiliare şi/sau de sarcini în certificatul de radiere se vor menţiona şi date despre aceste garanţii şi/sau sarcini.
sau
Documentul emis de autoritatea statului în care navele au fost construite prin care se constată că nava este nou-construită şi neînmatriculată, pentru navele nou-construite (original). În cazul în care navele nou-construite sunt grevate de garanţii reale mobiliare şi în documentul emis de Autoritatea statului se vor menţiona şi date despre aceste garanţii.
6. Cerere care să conţină 3 propuneri de nume, în ordinea preferinţei.
7. Două fotografii ale navei tip 13/18 (din tribord şi din pupa).
8. Avizul emis de direcţia de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale (act depus de către proprietari pentru navele sau ambarcaţiunile de pescuit) - original.
OBS.
1. Se acceptă ca titlu de proprietate unul dintre următoarele înscrisuri: contract de vânzare-cumpărare; contract de construcţie, în care se va menţiona expres proprietarul construcţiei sau al navei; act de donaţie; certificat de moştenitor; factura fiscală; hotărâre judecătorească privind recunoaşterea, transmiterea sau dobândirea proprietăţii.
2. Proprietarii sau utilizatorii navelor care au obţinut dreptul permanent de arborare a pavilionului român sunt obligaţi să informeze căpitănia portului de înmatriculare despre orice schimbare privind situaţia juridică a acestor nave în maximum 15 zile de la producerea acestor schimbări.
Daca stii prin ce act normativ (sau unde pe site la ANR) e mentionata chestia cu TVA-ul, te rog spune-mi si mie.
@Capitanul Nemo: multumesc pentru detalii, am studiat si eu problema inmatricularii in Suedia, in special stimulat de faptul ca (din ce am citit, poate imi confirmi chestia asta) acolo nu exista impozit de proprietate pe barci. Chestia e ca treaba merge doar daca iei barca din Suedia, daca e sa o importi in Suedia nu stiu in ce masura tine figura, ca ne-rezident.
Pot sa iti confirm ca nu vei plati statului suedez nicio taxa daca vei cumpara o barca in Suedia.
Nu stiu nimic insa despre a doua situatie.
Mă bag și eu: oare n-ar fi mai simplu de înmatriculat în Republica Moldova? Limba română o cunoaștem, cu tricolorul cu stemă suntem obișnuiți, un frate moldovean găsim, tot tricolor flutură la pupa...
Multe vapoare se inmatriculeaza acum in Moldova, din motiv de taxe foarte mici. Dar pentru un velier nu e practic pentru ca Moldova nu e membra UE.
Citat@ Lindor: Multumesc mult pentru informatie. Asta ma interesa cel mai mult, daca ajunge sa se specifice in contractul de vanzare-cumparare ca TVA-ul este platit, sau se cere si hartia originala care sa dovedeasca acest lucru?
Contractul de vanzare-cumparare la greci se incheie la Cpitanie in format standard si are pe spate stampile de la toate autoritatile implicate inclusiv de la fisc de certificare a TVA, nu este un CVC incheiat la notar ;)
Lindor acum este pregatita de iarna si nu ai ce vede la primavara cand vin poti sa vii sa o vezi inclusiv dotarile , spuneai ca ai avut Bavaria de care si de cat?
Citat din: s/y Lindor din Noiembrie 01, 2012, 03:58:14 AM
spuneai ca ai avut Bavaria de care si de cat?
Bavaria 890 (lungimea se subintelege) din 1984.
Buna chestia de la greci, cu stampilele alea pe spate nu mai au ce nazuri sa faca astia de la noi. Din pacate in Olanda aia se cam uita crucis cand ii intrebi de hartii referitoare la TVA la barci mai vechi.
Intre timp am sunat la doua capitanii si mi s-a raspuns ca nu stiu nimic de hartii referitoare la TVA ??? . Ei ca "poate cei de la vama" , eu ca "o aduc din UE, imi cereti hartie de la vama?" ei ca "nu" si tot asa, parca eram in "Caldura mare" de Caragiale. O sa sun si la vama sa vad daca stie careva pe-acolo ceva despre subiectul asta.