pregatire pentru vopsit - punte int/ext

Creat de gabarea, Aprilie 13, 2016, 01:11:44 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

gabarea

buna seara,

doresc sa ma apuc de niste lucrari la trimaranul meu, printre care si vopsitul puntii care imi da batai de cap deoarece mai multi meseriasi mi-au dat sfaturi diferite.
puntea ambarcatiunii este din fagure de fibra de sticla (acele panouri honeycomb) peste care s-au aplicat alte straturi ... de fibra de sticla. rezultatul banuiesc ca stiti cum este, o suprafata cu multe goluri de mici dimensiuni. acum eu as vrea ca sa umplu aceste goluri si sa obtin o suprafata neteda gata pentru vopsit.
anul trecut am procedat in felul urmator : am slefuit jumatate din suprafata de la prova cu discuri abrazive de 240 si 320 dupa care am aplicat vopseaua Interdeck de la International, care nu necesita nici un fel de primer. insa rezultatul nu era tocmai cel pe care-l doream. aveam impresia ca in urma slefuirii voi obtine o suprafata mai neteda, iar in urma vopsirii toate acele goluri se vor umple; dar nu a fost asa, dupa cum vedeti din poza



acum..
1. la exterior voi merge in continuare cu vopseaua Interdeck, insa cum pot obtine o suprafata cat mai neteda? nu ma intereseaza sa fie o suprafata foarte fina cum este la masini sau la partea exterioara a barcii, ma intereseaza sa umplu acele goluri.

2. la interior la fel doresc sa fie o suprafata mai neteda, cu golurile dintre fibre, umplute (cu ce?), insa nu voi folosi Interdeck, ci o vopsea recomandata de voi

pentru aceasta operatiune dispun de urmatoarele scule:
1. slefuitor pneumatic orbital cu aspirator
2. pompa de apa
3. compresor
4. pistol de vopsit

iar pentru pregatirea puntii voi urma urmatorii pasi:
1. spalat toata puntea ambarcatiunii cu pompa de presiune
2. slefuit cu 240 si 320
3. iar spalat cu pompa de presiune
4. astept...
5. astept...
astept care ar fi urmatorii pasi sa ma apropii de o punte mai neteda fara acele goluri

multumesc

dany

Salut.Dupa cum se vede f. bine in poze stratimatul imbibat cu rasina ar trebui slefuit cu un smirghel mai gros de 60-80 sa iei denivelarile mari,degresat cu acetona[Polydis]folosind carpe imbibate cu aceasta sa scoata tot prafu rezultat.Urmeaza chituirea folosind spatule de chituire de la mag. auto.Pt. chit folosesti pudra de talc pe care o gasesti la pungi de 1kg.la ''SIRIUS''[mag.online]in amestec cu rasina poliesterica  plus intaritorul aferent.Faci amestecul intre pudra si rasina dupa care adaugi intaritorul.Procedezi ca si cum ai chitui o masina .Chitul il faci mai moale sa-ti intre in toti porii. Slefuiesti chitul cu masina  de slefuit folosind smirghel mai fin.Poti vopsi cu gelcoat in amestec cu stiren parafina[topcoat].Amesteci gelcoat cu stiren parafina[3-5 la suta=aici sunt pareri diferite=eu am lucrat cu 4la suta si a iesit bine],dupa care pui intaritorul aferent1,7-2 la suta si dai cu trafalet din lana .Faci amestec cate 2-300 grame cand ai suprafete mai mici sau depinde cum te misti de repede,poti face si mai mult.O iei gradual.Produsele astea le iei tot de la polydis[gelcoat,stiren parafina,intaritor,acetona,rasina poliesterica].Dai o mana,lasi sa se usuce [se lipeste degetul,dar nu se ia dupa el si mai poti da odata.Cam atat.

Vali

Salut @gabarea, am sa contribui si eu, dar azi sunt plecat, nu am acces la laptop si scriu de pe telefon. Am sa revin deci cand ajung la un laptop.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Pentru a acoperi rosturile care apar la stratimatul laminat cu poliester (ce se vede in poze), eu folosesc de obicei chit auto Sinto Plus. Asta deoarece e vorba doar de o umplutura a acelor mici orificii, si nu e deci ceva structural.

Avantajul la Sinto Plus e ca se aplica usor si se slefuieste usor, spre deosebire de Sinto Standard sau alte tipuri de chit auto, dure sau cu fibra. Slefuirea se face la orbital, dupa care se retuseaza unde mai e nevoie. Foarte important e totusi ca stratul de chit sa fie doar pentru umplerea rosturilor, fara a se creste inutil grosimea.

Eu de exemplu am facut o asemenea operatiune ieri si azi, ajutand pe cineva cu chituitul unei barci de 7 metri pe 2,30, obtinand o suprafata perfect neteda, in urma chituirii si slefuirii repetate. Am pus o poza de la etapele initiale.

Dupa slefuire si netezire e bine de suflat la compresor praful rezultat, apoi degresat cu nitrodiluant, dupa care se poate da vopsea. Imho nu e neaparat nevoie de vreun primer, dar daca se doreste, se poate da un primer epoxidic. La exterior ramane Interdeck, iar la interior e buna o poliuretanica normala, avand aderenta mai buna decat alchidica. La o adica la interior se poate da si o vopsea auto, cu toate ca poliuretanica e optima.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gabarea

1. la o suprafata de 60mp de ce cantitate de chit am nevoie? tinand cont ca mai intai voi slefui f bine suprafata, deci vor ramane goluri mult mai mici decat cele existente

2. in loc sa suflu la compresor praful rezultat si sa degresez cu nitrodiluant, daca tot am pompa de spalat cu presiune nu e ok s-o spal doar la jet de apa? ca astfel se duce orice urma de mizerie si praf. sau e musai sa folosesc nitrodiluant?

3. dupa chituire, netezire si intr-un final vopsire cu poliuretanica, rezultatul final nu va fi destul de neted incat sa patinez pe podeaua proaspat vopsita? eu urmaresc ca podeaua mea sa fie si antiderapanta

4. de asemenea doresc ca podeaua sa nu fie chiar atat de lucioasa, ba chiar sa fie mata. exista solutii pentru asta?

Vali

1. Daca rosturile raman mici in urma slefuirii, nu intra chit mult. Nu putem sti cantitatea exacta din prima, fiindca nu stim starea finala a suprafetei puntii trimaranului. Oricum, cel mai bine e de cumparat o cutie si apoi aplicat, dupa care vom sti cam cat intra la intreaga suprafata. Eu de obicei cumpar la cutii de 2 kg, costa intre 42 - 44 lei o cutie.

2. Cand e vorba de stratimat laminat cu poliester, eu personal evit sa spal cu apa dupa slefuire, fiindca de obicei am timpul limitat si am nevoie sa chituiesc imediat. Apa nu afecteaza fibra, insa inainte de chituire trebuie sa fim absolut convinsi ca fibra e perfect uscata, inclusiv in profunzime, stiind ca ramane capilaritate superficiala in urma slefuirii.

La exterior fibra se usuca repede intr-o zi insorita, dar la interior e nevoie de o buna ventilatie si o durata mai lunga pana putem fi siguri ca apa s-a evaporat complet. Tocmai din aceasta cauza, eu folosesc exclusiv nitrodiluant, indiferent de marimea sau calitatea suprafetei de lucru.

3. Exista vopsele poliuretanice sau epoxidice texturate, concepute special pentru proprietati anti-alunecare. Sunt si de uz marin, si normale, de uz comun. De uz marin stiu ca se gaseste de la International, si cred ca exista si in oferta Hempel. De uz comun stiu ca e un furnizor la Cluj, dar n-am obtinut inca datele lui din partea colegului care m-a informat prima oara.

Mai exista o solutie de a obtine o suprafata antiderapanta in regie proprie, prin aplicarea de rasina sau gelcoat si apoi nisip, dupa care iar rasina sau gelcoatul respectiv diluate. Procedura a fost discutata de mai multe ori pe forum, dar personal nu am aplicat-o pana acum.

Atentie, daca se intentioneaza folosirea gelcoatului, chituirea trebuie facuta cu chit din talc si rasina poliesterica, si nu cu chit auto, acesta din urma fiind atacat si coscovit de gelcoat. Deci chitul auto se foloseste doar cand dam vopsea sau primer + vopsea.

4. Pentru obtinerea unei suprafete mate, cel mai potrivit e de folosit o vopsea poliuretanica anti-alunecare dedicata, fiind conceputa exact in acest scop.


As mai vrea sa adaug cate ceva la ce am scris in postul anterior, valabil la cazuri generale si nu exclusiv la cazul de fata:

1. Chitul auto se foloseste exclusiv la zone emerse, si exclusiv atunci cand avem de facut finisaj fin. Daca avem de incarcat grosier, e preferabil un chit facut din rasina si aerosil, peste care e bine de dat si o fibra subtire (tesatura), ca sa nu avem crapaturi sau exfolieri in timp.

2. La zona imersa e nevoie de folosit ori chit de gelcoat (daca opera vie e turnata in gelcoat), ori chit epoxidic, daca barca e din lemn cu fibra + epoxidica. Daca e fibra normala (fara gelcoat), putem folosi si chit din rasina si aerosil sau talc, dar numai dupa o buna pregatire a suprafetei, si e obligatoriu de dat dupa slefuire un primer epoxidic, pentru sigilarea capilaritatii si porozitatii suprafetei. Abia apoi putem vopsi, eventual direct cu antivegetativa.

3. Rasina poliesterica sau chitul facut din aceasta nu se aplica pe gelcoat polimerizat, fiindca nu adera. Daca avem de chituit rosturi in gelcoat, avem 2 solutii:
- putem folosi chit auto, daca e zona emersa care se va vopsi ulterior
- putem folosi chit de gelcoat, daca e zona imersa sau daca dorim sa pastram suprafata in gelcoat si sa obtinem aceeasi culoare precum cea initiala. Procedura in acest caz e pretentioasa, dar cine stie ce are de facut obtine suprafete impecabile, comparabile cu cele ale produsului proaspat scos din matrita.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gabarea

#6
1. stratimat laminat cu pliester cum se mai traduce? ca nu sunt la curent cu acesti termeni, si uite asa se duce toata intelepciunea mea despre ce vorbim noi aici. de asemenea des am tot auzit gelcoat si topcoat, dar mai exact ce inseamna fiecare si de unde pot stii ca am ales produsul potrivit aplicatiei mele?

2. acest nitrodiluant ce face? scoate apa si praful din acele gauri pe care doresc eu a le acoperi? sau ce are el asa special? LE.: acum m-am uitat pe un site si cred ca rolul lui asigura uscarea suprafetei de lucru

3. as cumpara vopsea poliuretanica de la Emex numai ca pentru RAL dorit de mine este musai sa comand un minim de 20 de kg de vopsea... si nu prea am ce face cu atata.

4. slefuitorul din imagine e un slefuitor pe 220 nu? ai zis ca ai facut o operatiune zilele trecute. cati arici s-au consumat si la ce suprafata?

5. ai putea sa-mi zici daca exista o diferenta mare intre un slefuitor pneumatic si unul pe curent?

6. azi am testat un slefuitor orbital de 125mm, pe curent, de 400w o marca ieftina. si la o apasare foarte usoara se oprea din slefuit sub propria lui greutate :)) e normal asa ceva sau nu stiu eu sa slefuiesc?

7. acest chit Sinto Plus, pe un site scrie asa: Timp de lucru : 4-5 minute pentru 2% intaritor din greutate. adica s-ar traduce ca am timp doar 4-5 minute sa intind tot chitul pe suprafata mea de lucru de inceput de aproximativ 20 mp?

Vali

Salut, in cateva minute plec iar la drum, si nu voi avea din nou acces la laptop. Ne re-citim deci maine sau poimaine.


"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

De vineri dimineata abia acum am ajuns la un laptop. Vineri lansare, sambata+duminica munca non-stop in GL, luni+marti munca non-stop in TL.

1. Stratimat +poliester e fibra aia cu rosturi pe care vrei s-o chituiesti ca s-o faci neteda.
    Gelcoatul se aplica exclusiv in matrita, topcoatul se aplica pe piesa de fibra. Topcoatul e gelcoat parafinat.

2. Nitrodiluantul curata suprafata de lucru de praf, murdarie, grasimi, apa etc, plus ca ataca superficial (la nivel microscopic) rasina poliesterica, asigurand o priza foarte buna pentru "secondary bond" (umed pe uscat)

3. Am dat chiar ieri si azi (a n-a oara) cu vopsea de Romtehnochim (emex.ro). E o vopsea bunicica, dar daca ai nevoie de un anume RAL, cel mai bine iei de la Palinal. Vopseaua lor e mai scumpa, dar si mai calitativa decat cea de la emex.ro.

4. E un Bosch PEX 300 AE. La barca de 7 metri pe 2,30 de care spuneam am consumat in total 2 discuri abrazive.

5. Nu am folosit pana acum decat exclusiv pe curent, deci nu pot face o comparatie.

6. Decat o marca ieftina, mai bine slefuit la mana :). Eu de multe ori prefer sa slefuiesc manual (e cel mai calitativ slefuit), dar in acest caz e nevoie de antrenament.

7. Nu te obliga nimeni sa prepari dintr-o data chit pentru 20 mp. Faci 150-200 grame, il amesteci bine, apoi il intinzi. Cureti bine mala si spaclul de chitul ramas, apoi faci iar chit si il aplici.
Eu la o sarja acopar cam juma' de metru patrat, dar diferenta e ca eu acopar la finete, sa-mi iasa suprafata perfect neteda dupa slefuire. In cazul tau poti aplica mai grosier, caz in care poti acoperi mai repede suprafata dorita.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gabarea

daca tot nu s-a ivit timp de raspuns eu continui cu alte nelamuriri ce au mai aparut. intre timp mi-am achizitionat un slefuitor orbital cu excentric Bosch GEX 125-150 AVE

8. cum se lucreaza corect cu un slefuitor? se apasa tare? se apasa normal? cand stiu ca nu trebuie sa mai insist si sa schimb suprafata pe care lucrez?

9. am inceput cu granulatie de 80 si mi se pare ca de abia ia din material, ma gandesc sa incerc cu un 40 e ok? sau e prea abraziv pentru fibra de sticla?

10. se pare ca postam in acelasi timp :)) acum astept lamuriri si pentru 8 si 9
multumesc

Vali

8 - 9. Nu trebuie apasat tare, dar nici prea usor. Nu uita ca asemenea slefuitoare se folosesc doar la slefuirea chitului, nu a fibrei. Daca e de slefuit fibra, trebuie folosit flex cu smirghel de granulatie cat mai bruta.

Revenind la subiect, cred ca o solutie buna ar fi si cea povestita de Dany in postul nr. 2, anume chit din rasina + talc, apoi topcoat la culoarea dorita si eventual suprafata antiderapanta facuta cu nisip.

Eu am povestit de chit auto fiindca ai spus ca vrei sa dai cu poliuretanica. In acest caz manopera e mai usoara, insa materialele vor fi mai scumpe. 

Daca alegi solutia cu chit din rasina si topcoat, problema e ca chitul din rasina si talc se slefuieste semnificativ mai greu decat chitul auto. Nu poti deci folosi slefuitoare normale, cu excentric, orbital etc, ci trebuie sa slefuiesti la flex la ciuperca (tot discuri cu arici - velcro).

In plus, daca rasina nu e parafinata suficient din fabrica, poti avea surpriza sa ti se incarce imediat discurile de smirghel cu chit, devenind inutilizabile. Asta e inca un motiv pentru care eu folosesc la finisaj chit auto,si folosesc chit din rasina doar cand am de facut chituire grosiera.

Daca alegi totusi chitul de rasina, dupa slefuire urmeaza sa dai gelcoat parafinat (topcoat) diluat cu acetona, folosind pistol cu duza mare (minim 3). Cumperi gelcoat incolor, si poti lua de la Palinal (sau alt furnizor) pigment la culoarea dorita. Dupa care poti face si suprafata anti-alunecare cu nisip, trebuie cautat pe forum operatiunea. Nu uita ca nu poti da cu topcoat daca ai dat cu chit auto, fiindca se coscoveste.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gabarea

am terminat cutia de chit de la Sinto Plus si am inceput sa dau cu un chit marca Novol. l-ati mai folosit?
mi se pare ca se intinde muuult mai bine decat sinto. e mai maleabil.

1. banuiesc ca pentru o finisare cat mai buna, e nevoie sa chituiesc de 2 ori suprafata pe care doresc sa o vopsesc? ca la prima chituire am impresia ca mai raman mici denivelari, dar nu cele de la stratimat, ci cand plimb mana deasupra suprafetei am impresia ca sunt ca niste ... valuri?..

2. e o problema daca peste chitul de la sinto aplic chit de la novol? ambele sunt poliesterice

3. in gama produselor de la Palinal gasesc o vopsea poliuretanica mata si antiderapanta? ca nu vreau sa ma complic cu straturi de nisip aplicate pe vopsea.

4. ce diferenta e intre vopsea acrilica, alchidica si poliuretanica?

Vali

Orice chit auto poliesteric este bun. Diferenta dintre ele este data de usurinta cu care se slefuieste chitul intarit. Eu m-am obisnuit cu Sinto Plus, care se slefuieste cel mai bine dpmdv.

1. Pentru o finisare cat mai buna, e nevoie de slefuit primul strat pana suprafata ramane cat mai neteda. Aici e bun un slefuitor orbital cu vibratii. Urmeaza apoi de chituit local pe unde mai e nevoie, apoi din nou slefuit.
Eu de obicei repet operatiunile pana imi convine calitatea suprafetei.

2. Nu e nici o problema.

3. Din cate stiu eu, nu. Vopselele antiderapante pentru ambarcatiuni sunt putin mai scumpe decat poliuretanica simpla, dar sunt cea mai buna alegere posibila.

4. Acrilica e o vopsea auto, nerecomandabila la ambarcatiuni. Alchidica e vopseaua cea mai comuna, care se gaseste peste tot, si se foloseste la vopsitul casnic. Poliuretanica, alaturi de epoxidica, sunt cele mai bune vopsele folosibile la barci, din cauza rezistentei deosebite si la factorii de mediu, si dpdv mecanic.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gabarea


pilu

Ca sa nu deschid un nou topic pun o intrebare aici(sper sa nu fie cu suparare) pentru un prieten. A cumparat vopsea International si vrea sa stie dupa primer si primul strat de vopsea ,daca e nevioe sa dea si un al doilea strat cum sa procedeze? sa lase sa se usuce bine sa matuiasca sa dea al doilea strat sau sa-l dea cat timp primul strat este inca crud ?