constructia unui catamaran cu vele

Creat de iris, Decembrie 04, 2016, 08:51:41 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Vali

Nu cred ca merge sa faci cabinele detasabile la Saylon, din urmatoarele motive:

- La Wizard si Sango flotabilitatea barcii iti e asigurata de cele 2 flotoare ale barcii, care sunt total independente de cabina centrala. Deci barcile astea isi fac la nevoie treaba si fara acea cabina centrala ("cuddy").

- La Saylon in schimb cabinele sunt corp comun cu flotoarele, si ai nevoie de ele si la flotabilitate, si la etanseitate, si  la rigidizarea intregii structuri a barcii. Mai ales ca e vorba de un catamaran bridgedeck ingust cu vele, e vital sa construiesti barca asa cum e in planuri, de asta depinzand in primul rand siguranta ta pe apa.

Daca ar fi fost numai la motor, poate ai fi putut face cabinele detasabile, insa la vele ai si eforturile greementului in structura barcii, si bandarea la vant lateral etc, deci imho e obligatoriu ca barca sa fie "dintr-o singura bucata".

Despre vopsit nu-ti face probleme, la nevoie poti vopsi toata barca la final, desi iti va fi mai greu s-o rastorni cu cabinele gata construite.

Eu nu vreau sa ma gandesc ce munca te asteapta la slefuit daca lasi barca asa pana luni. Ai sa ajungi in acel punct si ai sa spui iar "bai ce dreptate a avut gagiul ala de la Galati" :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

iris

Da,e clar,tre construita monolit.O sa-l intreb pe prietenul meu vopsitorul cat are inaltimea la cabina de vopsit.Daca nu,o vopsesc asa(rasturnata) si mai retusez apoi.Cred ca e greu sa o rastorn cand are cabinele construite.
   Vali,multumesc foarte mult,nu s-ar face treaba buna fara sfaturile tale.
    Multumesc foarte mult.

   

iris

l-am slefuit si rotunjit bobocel,pun poze(n-a fost usor,multa rasina prapadita,asa inveti)

iris

Si,pentru ca proiectantul barcii vrea un strat dublu de fibra(2x200) pe muchiile chilei,am facut exces de zel si am imbracat toata chila intr-un dublu strat coada de randunica de 280.
  Maine il imbrac in fibra tot.
    Intreb colegii de forum:de unde sa iau vopsea si de care?
     Cum ziceam,il pot vopsi la pistol,intr-un cuptor(cabina) de vopsit auto.

bogdanminitehnicus

foarte frumos, iti dau 3 idei
1-eu unul n-as mai vopsi corpul dupa imbracarea cu fibra de sticla lasi sa se usuce, apoi un smirghel grosier, apoi iar un strat de rasina. (metoda e testata pe navomodele, iese frumos culoarea lemnului si nu mai trabuie sa scoti la smirghel).
2-ti-as recomanda daca vrei totusi sa-i dai culoare ca intre stratele de fibra, si la impregnarea finala in rasina sa pui pigment de exemplu oxid de titan -e un praf pudra, se folosea pentru varuiala- iese rasina alba, si o iei la smirghel ulterior fara s-o mai vopsesti. Rezultatul e mult mai durabil ca vopseaua, iar in cazul in care sunt necesare operatii ulterioare nu mai stai sa dai jos vopseaua ci peticele le pui direct si apoi smirghel si e ca noua.
3-poti cumpara (daca e cazul) direct gelcoat, e rasina care e gata pigmentata si destul de densa, aplicata in strat mic-mediu nu curge si cam umple golurile mici. Eu pentru piese de fibra si reparatii folosesc doar gelcoat, pentru ca diferenta de pret e mica intre rasina simpla si gelcoat pe baza de stiren, iar rezultatele sunt f asemanatoare.

Exista diversi oxizi
zinc-alb
titan-si mai alb
fier-maro
sulf-galben
si mai era unu verde si albastru vanat

Pentru varianta 2 ai nevoie de un mixer cu care sa omogenizezi bine toata rasina, e de recomandat sa pigmentezi toata cantitatea de rasina inainte sa pui intaritor pentru a evita diferentele de nuanta. (pigmentul este eftin, doar ca vei avea nevoie de o cantitate destul de mare-eu am testat pe rasina alchidica pe baza de stiren si a mers fara probleme, ma gandesc ca faza ar trebui sa mearga si la epoxi)

sper sa-ti fie de folos experienta mea, spor la treaba

Vali

Am sa completez si eventual am sa corectez putin sfaturile colegului bogdanminitehnicus, stiind ca nu se va supara pe mine pentru micile corecturi :). Am trecut prin experientele astea, si m-am "fript" destul incat sa ajut si pe altii sa nu se "friga" la randul lor.

1. Intr-adevar ar arata foarte bine barca lasata in lemn natur, adica fibra cu epoxidica nevopsita. Problema insa e ca rasina trebuie neaparat protejata de ultraviolete, prin aplicarea unui lac rezistent UV. In caz contrar, rasina devine in timp opaca, dupa care incepe sa se faramiteze si sa sara de pe barca. Am avut situatii in care a ramas toata fibra expusa, iar rasina ramasese doar la interfata fibra-lemn.

In plus, chiar daca arata atragator lemnul natur, nu e o alegere buna pentru verile toride de la noi, fiindca barca se va incinge tare la interior. Totusi, motivul nr. 1 pentru care eu personal as evita finisajul in lemn natur este ca e nevoie de mentenanta permanenta la pastrarea aspectului - slefuit, dat rasina, dat lac, si iar si iar. Pe cand barca trebuie sa te slujeasca ea pe tine, nu tu pe ea.

2. Daca se doreste pigmentarea rasinii epoxidice, trebuie folosit pigment dedicat, compatibil epoxy. Am avut in trecut situatii cand nu mi s-a mai intarit deloc rasina din cauza pigmentului.
In plus, pigmentii tip pudra adaugati in rasina epoxidica ii inrautatesc calitatile mecanice excelente pentru care e recunoscuta. La asta se adauga la fel degradarea superficiala a rasinii pigmentate, din cauza actiunii UV. Rasina pigmentata isi schimba culoarea, se ingalbeneste si la fel isi pierde luciul si se macina superficial in timp.

3. Gelcoatul (si orice alt produs poliesteric) este total incompatibil cu aplicarea pe rasina epoxidica. Stirenul continut ataca superficial epoxidica, si se creeaza un strat de epoxidica "muiata", care nu se mai intareste deloc. Astfel ca priza gelcoatului intarit pe epoxidica este foarte slaba, daca nu cumva se intampla sa se formeze o "mazga" lipicioasa,  alcatuita din gelcoat si rasina epoxidica neintarite, foarte greu de indepartat.

4. Solutia verificata in practica de mine, si care a dat cele mai bune rezultate, este pregatirea suprafetei prin chituire cu epoxy+cenosfere, slefuirea si finisarea suprafetei, dupa care vopsirea cu o vopsea poliuretanica de calitate. Poliuretanica este mult mai rezistenta UV decat epoxidica, are calitati mecanice bune - duritate dar si elasticitate, si isi pastreaza culoarea si luciul in timp.

Exista pe piata mai multe vopsele poliuretanice bune, dar eu personal m-am invatat cu vopselele de la Palinal. Avantajul acestora e ca se poate cumpara in orice cantitate (chiar si 100 de grame), si se pot colora absolut cu orice nuanta din paleta RAL.

Stiu ca si Hempel sunt vopsele poliuretanice foarte bune, iar cele mai bune de la noi stiu ca sunt cele de la International (foarte scumpe, folosite de obicei la barcile "de figuri"). Nu am lucrat insa cu ele, si nu pot deci formula o opinie.

Am lucrat in schimb cu vopselele de la Romtehnochim (emex.ro), si chiar daca pretul e bun, calitatea nu e constanta in timp. Adica am avut situatii cand vopseaua s-a comportat excelent, dar si situatii cand vopseaua se zgaria si daca abia o atingeai cu unghia. Aceasta ultima problema am avut-o cu toate vopselele albastre de la ei (posibil o incompatibilitate a pigmentului, care nu lasa rasina poliuretanica sa polimerizeze cum trebuie).

Asa ca sugestia mea ramane vopseaua poliuretanica industriala de la Palinal, la nuanta dorita. Eu as folosi ceva deschis la culoare, in combinatie cu cateva tuse de nuante mai mai inchise, pentru contrast.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cristiantutuianu

Salutare
#Bogdanminitehnicus
Varianta 1 de care zici e ok ptr.navomodele dar multi spun ca e indicata aplicarea unui strat de lac cu  protectie UV
Varianta 2 eu am facut suficiente teste cu rasina epoxidica amestecata cu diferiti pigmenti .De fiecare data timpul de maturare a rasini epoxidice a crescut de cel putin doua ori ....da se face stanca dar dupa doua trei saptamani . monstra ziceai ca e facuta din silicon era flexibila.Nu pot sa imi dau seama cat a afectat caracteristicile tehnice ale rasini epoxidice
Varianta 3 gelcoat sau (topcoat) pe epoxidica nu prea merge e doar o rasina epoxidica de la West Sistem care se "pupa" cu gelcoatul



;) ;) ;) sa dea naiba ca am dat enter o dat cu Vali (el povesteste mult mai frumos ) >:( >:( >:(

iris

multumesc tuturor de raspunsuri,imi devine mai clara treaba cu vopsitul.

iris

Vali,am luat legatura cu cei de Palinal,au,fac orice RAL,costa 136 Ron 1l de vopsea,300 g intaritor si 200 grame de diluant.
   Femeia de acolo cica ar fi bine sa dam si cu un grund inainte...
    Multumesc.

dorely

Viorele vad ca bagi viteza. Te pomenesti ca de 1 mai vii pe Dunare de la cazane. Esti tare.

iris

@Dorely,multumesc de incurajare.Mai am mult,azi am batut fibra pe laterale,am avut grija sa nu am bule de aer,nu am reusit sa termin,mai am pe o parte laterala si pe bridgedeck.Aurolac scrie pe mine,dar a meritat,n-am avut gram de tivitura:)),toate s-au suprapus si s-au adunat bine,o sa pun poze maine.Am dat caldura,sa polimerizeze bine,dar nu mai mult de 21 grd,sa nu o grabesc.Maine termin de fibrat,o las un pic,vineri o matuiesc si ii dau mana a doua,luni o aranjez pentru vopsit.
  Saptamana viitoare o intorc si as incepe la cabine.E,si aici e cu necunoscuta,dar,vedem,cat traieste Vali,speram... :) :) :)

     
   

iris

Am pus fibra si am dat rasina.Am avut grija sa ranforsez imbinarile de la bridgedeck,Dl Woods(proiectantul) cere asta.
   Am folosit biaxiala de 300,am facut probe si se aseaza ,parca,mai bine decat coada de randunica.Dar e foarte setoasa de rasina,absoarbe mult,si polimerizeaza repejor.Oricum,o las linistita,la 21 grd pana vineri-aproape 48h),cand am de gand sa o matuiesc un pic(cu polizoare orbitale).Apoi un strat de rasina,o las pana luni,si vedem ce  zice prietenul meu vopsitorul.
    pun poze:
   

drmarius


Vali

Atentie ca bridgedeck e si partea aia oblica dinspre prova. Deci si acolo ar fi trebuit sa filetezi intai imbinarea, si abia apoi sa dai biaxiala.

In poza se vede ca, din cauza ca nu ai avut rotunjita bine zona (prin filetare cu chit epoxy), ti-a ramas aer la imbinare, ceea ce nu e bine. Imbinarea aceea e o zona de efort, si e bine sa fie facuta la fel de solid ca imbinarea bridgedeck-ului orizontal.

Cred ca solutia e sa filetezi peste biaxiala, si sa mai dai un strat de biaxiala peste filet, cat e inca moale. Nu uita ca orice imbinare in unghi trebuie rotunjita daca dai fibra peste ea, indiferent ca e muchie interioara (ca aici) sau exterioara.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Thor

@ Vali - Barca mea este pe mâini bune!