Arielle

Creat de Alex1958, Decembrie 02, 2014, 10:50:06 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Alex1958

Salutare tuturor,
Am fost in ultima iesire la crap anul asta cu Arielle.
In pen-ultima, din Octombrie, am stat apropape o saptamana ancorat intr-un singur loc folosind luminile cu led peste noapte, pompe, routerul de net, am incarcat telefoane, lanterne lap-topul, etc...
Panoul solar de 60W a compensat consumul electric si in ultia zi i-am dat cheie si am plecat fara probleme. Mentionez ca am o singura baterie care se incarca permanent de la panoul solar printr-un regulator si de la electromotor cand merge motorul.
Acum am plecat de la parcare, am mers vreo 2 ore si m-am oprit 2 zile: la fel lumini cu led-uri toata noaptea, ruterul de net, pompe telefoane. Am vrut sa pornesc webasto  dimineata si a ieit pe protetie de temperatura. Cand i-am dat cheie sa schimb locul a luat-o foarte greu...din a treia incercare. Ma rog, am mai stat o zi jumate in alt loc si de data asta la plecare pas, n-a mai luat-o. A trebuit sa vina niste amici sa-mi dea o baterie s-o pornesc si n-am mai oprit-o pana in parcare.
Bateria e o Varta Dual Purpose de 105 Ah din 2016. Am mai avut-o odata descarcata rau in 2018, dar am reincarcat-o la reprezentanta si n-au mai fost probleme pana acum.
Acum insa... Am resetat regulatorul (in ideea ca n-a mai incarcat solarul), dar nu sunt sigur ca el a fost de vina.
Tensiunea o controlez cu o chestie d'aia cu led-uri bagata in soclul de bricheta si desi imi arata galben n-a vrut sa porneasca motorul. Nu e de la cabluri caci cu o baterie mica a pornit la sfert.
Sa se fi dus bateria? Sa-mi iau alta mai mare (n-am loc de doua baterii si n-as schimba instalatia electrica!).
Sa fi fost din regulator?
Nu prea stiu ce sa fac. Sa-mi iau alta baterie? Sa schimb panoul solar cu unul mai eficient (sunt limitat de dimensiunile maxime- in 2013 singurul care a intrat acolo a fost cel de 60 W).
Sigur o sa-mi pun niste cabluri in barca!
Va rog pe cei mai priceputi la subiectul baterii sa-mi dati un sfat!
Multumesc!

pelicanul

Cred că principalul vinovat a fost soarele, că nu s-a arătat!  :)  În octombrie, cred că au fost mai puțini nori decît acum.

Al doilea vinovat cred că a fost starea bateriei. Cred că nu e bună chestia aia cu leduri pentru verificarea bateriei. Adică nu e destul de precisă. Cel mai bun e un voltmetru legat direct pe bornele bateriei și folosești valorile din tabelul de aici: https://www.rombat.ro/ro/suport/instructiuni-baterii/ sau de aici: https://www.bateriiauto.net/intrebari/cum-se-verifica-starea-de-incarcare-a-unei-baterii.html
În principiu, dacă ai o tensiune de 12,3 sau mai mică trebuie să începi să te agiți.  :) Pornești motorul, mai tai din consumatori, etc
O baterie mai mare sau un panou mai mare nu strică niciodată, cu condiția să ai loc unde să le pui.

scm_ro

Un voltmetru este mai indicat, sau un regulator fotovoltaic de la steca de 10A, care iti indica mult mai precis starea bateriei.
Si eu stau de multe ori cu frica sa nu raman fara baterie pe barca, dar car dupa mine un LIPO de modelism de 3 celule cu 5000mAH si rata de descarcare de 25C sau 30C.
La 150A la scurt am pornit masina cu el cand am ramas fara baterie. La barca sigur face fata sa o invarta.
Daca alte dati nu ai avut probleme, cel mai posibil s-a dus bateria, mai bine cumperi ceva care sa iti indice starea ei, iar cand ii scade voltajul dai o cheie la motor.
Sonarul nu iti indica voltajul?

charlie

#48
Putem intra in detalii sau putem sari direct la o solutie posibila: pentru a nu avea surprize cel mai sigur este sa folosesti un indicator de stare de incarcare a bateriei (SOC meter) care se bazeaza pe masurarea consumului si a incarcarii (Coulomb counting) in loc de estimari bazate exclusiv pe voltaj. Cele mai destepte astfel de indicatoare pe langa masuratoarea directa tin cont si de rata de descarcare a bateriei si chimia acesteia (prin constanta Peukert reglabila), de temperatura si de vechimea bateriei pentru a estima capacitatea ramasa.  La fiecare descarcare sub 40% sau incarcare completa se corecteaza coeficientii de corectie pt imbatranire. Ma rog, una peste alta e greu sa pacalesti un astfel de "litrometru" pentru baterii :)

Exemplu la capitolul scumpe si bune: https://www.victronenergy.com/battery-monitors (BMV-700 vine cu shunt de 500A si vad oferta acum prin romania la 147 de euro cu totul)

Sau de la prietenii chinezi exista o multime de variante, atentie la senzorul de curent: https://www.aliexpress.com/item/32967536239.html?spm=a2g0o.detail.1000014.7.77a51ae4PTWM0U&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.14976.193124.0&scm_id=1007.14976.193124.0&scm-url=1007.14976.193124.0&pvid=ac05e89a-dab1-47e0-97ea-5310ac6da224&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.14976.193124.0,pvid:ac05e89a-dab1-47e0-97ea-5310ac6da224,tpp_buckets:668%230%23131923%230_668%23808%233772%23213_668%23888%233325%234_4976%230%23193124%2312_4976%232711%237538%23861_4976%233104%239653%239_4976%234052%2319568%2351_4976%233141%239887%231_668%232846%238108%23121_668%232717%237567%23975_668%231000022185%231000066058%230_668%233422%2315392%23155_4452%230%23194213%230_4452%233474%2315675%23658_4452%233098%239599%2364_4452%233564%2316062%2359

Cu cat senzorul de curent este mai aproape de consumul maxim cu atat  precizia este mai buna!

Ceea ce ma duce la sfatul numarul 1: Baterie separata pentru consumatori! Bateria de pornire nu trebuie sa fie folosita decat pentru pornire, asta permite o mai buna selectie a tipului de baterii: cea "de casa" capacitate mare si tip ce permite descarcare mai adanca, cea "de pornire" capacitate mica si curent de scurt mare. Incarcarea in acest caz trebuie sa favorizeze bateria de casa din surse regenerabile (solar) si respectiv pe cea de pornire din alternator.

scm_ro

Steca PR1010 foloseste SOC pentru a indinca starea bateriei.

charlie

Citat din: scm_ro din Noiembrie 19, 2020, 02:33:31 PM
Steca PR1010 foloseste SOC pentru a indinca starea bateriei.

Este o recomandare buna sa foloseasca un controler de incarcare solara de calitate precum cel indicat!

SOC = State Of Charge = Stare de Incarcare

Steca foloseste un algoritm proprietar de estimare a starii de incarcare bazat pe rata de absorbtie, tensiune  si temperatura. Ei il numesc "AntonIC" si l-au implementat intr-un chip dedicat. Clar mai bun decat un tabel pe hartie si un voltmetru (sau indicator cu leduri de nivel de tensiune)  dar masurarea efectiva a energiei intrate si iesite din baterie ramane cel mai precis si sigur mod de a estima SOC. Preturile au scazut foarte mult si e o investitie inteleapta in opinia mea (50-60 eur no-name sau 120-150 eur Victron).

Am cautat de curiozitate si consumul unui starter pentru un outboard nu are trebui sa fie mai mare de 130A deci nu e o problema de masurat inclusiv energia de la pornirea motorului cu un shunt de 200A sau mai mare

Alex1958

Multumesc tuturor pentru sfaturi.
Sonarul meu stie probabil mai mult decat pot eu sa-i cer. Ma uit in instructiuni.
Deja am inceput sa tatonez dupa baterie, tot Dual Purpose dar mai mare, trebuie sa verifica daca incape in locas.
Ma tenteaza scula aia de la Victron, daca se poate un link e perfect.
Se monteaza greu? Trebuie studii?

syRebekah

S-ar putea să fi tras o combinaţie necâştigătoare: soare slab şi baterie descărcată.
Explicaţia: soarele fiind slab puterea furnizată de panou e minimă. Practic faci trickle charging.
Bateria fiind descărcată şi cu chimie plumb acid , rezistenţa ei internă creşte cu cât e mai descărcată. Asta înseamnă că se pierde / risipeşte o putere mai mare în procesele chimice ale bateriei, fără să se regăsească în încărcare efectivă. Doar ce dă panoul în plus peste (consumatori+rezistenţa internă) ajunge pe post de curent în baterie.

În general încărcarea plumb acid secvenţa de bulk cu panouri e relativ ineficientă, aici e unul din avantajele majore ale bateriilor cu litiu. Pentru plumb acid, panourile sunt foarte bune la partea finală, acel tail current.
fost ghrt.

syRebekah

Iar o baterie mai mare va avea rezistenţa internă (ca putere necesară) corespunzător mai mare. Bine, când e nouă e mai bună ca asta veche, dar după câţiva anişori...
fost ghrt.

charlie

Citat din: Alex1958 din Noiembrie 19, 2020, 06:01:05 PM
...
Ma tenteaza scula aia de la Victron, daca se poate un link e perfect.
Se monteaza greu? Trebuie studii?

Nu stiu exact care e politica cu linkurile catre magazine a.i. am facut o cautare si ti-am dat PM cu un link la magazin din ro si unul cu o licitatie pe ebay.de
Pentru montaj nu trebuie scoala inalta si nici scule complicate dar nu este de glumit cu curentii mari chiar daca la doar 12v, daca ai dubii intreaba si/sau cere ajutorul, sigur gasim o solutie fie aici, fie telefonic fie cu ajutorul unui coleg aproape de locul de montaj

Alex1958

Salut!
Am luat un aparat Victron Energy Battery Monitor BMV-700 9 - 90 VDC.
Acum mi-ar trebui o recomandare pentru cineva sa-l monteze, la Victoria Tulcea.
Multumesc mult!

syRebekah

BM Victron îţi măsoară curentul încărcat cu un factor de eficienţă pe care îl introduci tu în meniu. Adică el măsoară ce pleacă spre bornele bateriei şi aplică factorul de corecţie (cam 90% la FLA, un pic mai bun la AGM). În cazul pe care l-am spus mai sus, în care curentul de la panou minus consumatori nu depăşeşte rezistenţa internă a bateriei, va arăta greşit.
Teoria asta am testat-o iarna trecută, unui tip cu barjă panourile nu îi mai încărcau cele 3 baterii. Se descărcaseră prea mult şi rezistenţa lor internă era prea mare. A reuşit de abia când le-a decuplat şi le-a încărcat una câte una.
Ceva similar am auzit că a păţit şi Cobzarenco la primul voiaj peste Atlantic.
fost ghrt.

charlie

Citat din: syRebekah din Noiembrie 20, 2020, 06:34:37 PM
... curentul de la panou minus consumatori nu depăşeşte rezistenţa internă a bateriei ...

Cu intentia declarata de a nu supara pe nimeni, cu atat mai putin pe colegul @syRebekah ce ne impartaseste din experienta personala, as dori sa nu ne jucam cu marimile fizice: "curentul" si "rezistenta" masoara lucruri diferite, nu prea putem sa depasim una cu cealalta fara a implica o a treia marime "tensiunea".

Citatul de mai sus poate crea confuzii, el probabil doreste sa explice simplificat problema cresterii rezistentei interne a bateriilor plumb-acid cu varsta si starea de descarcare a acestora precum si dificultatea de a incarca o astfel de baterie in conditiile in care nu ai suficienta energie (in sensul de putere electrica, V x I) disponibila pentru a avea un bilant pozitiv de incarcare: energie disponibila la borne - pierderi interne cauzate de sus-mentionata rezistenta.

Revenind la monitor, acesta corect instalat si configurat, va masura curentul net de incarcare respectiv  descarcare atunci cand acesta exista si va aplica coeficientul de eficacitate a incarcarii precum si pe cel de reducere cu curentul a capacitatii la descarcare (Peukert) indicand cu suficienta precizie capacitatea ramasa si alertand atunci cand aceasta intra in zona de alerta programata.

Unde multi utilizatori gresesc este la capitolul configurare initiala corecta si reala (masurata)! Cu atat mai important este sa masuram capacitatea initiala pentru pachete de baterii utilizate in diverse configuratii serie/paralel. Surprizele pot fi foarte mari! Apoi nu trebuie sa uitam de actualizarea a parametrilor de configurare initiali: bateriile din pacate nu raman la capacitatea si eficienta "de noi", aceste valori ar trebui estimate/masurate periodic si reprogramate in monitor. Perioada depinde de criticitatea aplicatiei dar macar o data pe sezon sau in urma unor evenimente pe care le banuim ca afecteaza parametrii bateriei ar trebui sa ne preocupam de acest aspect alfel riscam sa ne lasam mintiti de monitor si va fi foarte usor sa dam vina pe el unde in fapt este doar neglijenta utilizatorului.

Un alt parametru important pe care monitoarele simple nu il masoara este temperatura, este important sa o controlam la testarea initiala pentru programarea capacitatii iar daca monitorul are o setare de temperatura programata sa incercam sa o tinem cat mai aproape de conditiile reale.

Dau aceste informatii cu cele mai bune intentii, fara a ma erija in specialist. Sunt rezultatul studiului individual in domeniu si al experientei personale ca utilizator de  acumulatori plumb acid in aplicatii de tractiune (12 ani) si solare (3 ani). Pentru totala transparenta: am "omorat" inainte de vreme prin incorecta folosire si/sau lipsa de intretinere la timp, in moduri diferite, cel putin 16 baterii mari de semitractiune si un numar neprecizat de baterii ordinare, de pornire. De curand (2 ani) am in folosinta in aplicatie solara 9.6kwh lifepo4 si un pachet de tractiune lifepo4 de 5.4kwh ce ma asteapta sa il instalez pe masinuta ce a circulat pana acum cu plumb-acid 

syRebekah

charlie, eu sunt amator, dar pentru a nu omorâ o grămadă de bani pe care i-am băgat într-o baterie LFP de 5kw pt leisure pe barcă şi alta de 1.5kw pt outboardul de dinghy am tot citit şi răscitit. Fizica din generală e destul de bună pentru DC dacă acceptăm că una e teoria şi alta practica.

De Victron m-am informat în detaliu cu suportul lor tehnic şi (după mari insistenţe) cu un inginer de la ei acum nişte ani când începuseră conversia spre litiu şi am fost nevoit la momentul acela să spun pas deoarece nu avea funcţionalitate completă, dar informaţia rămâne şi întrebarea este simplă: de unde ştii că ce indică el cu privire la încărcarea bateriei este corect? pentru că aşa cum spui el măsoară bornele şi din ce ştiu nu are rutină de auto ajustare, adică, după ce a detectat 24 de ore de repaos, să facă nişte teste ca să actualizeze starea de încărcare a bateriei. Şi chiar şi în acest caz, nu i-ar servi  lui Alex, care păţeşte aşa ceva ţinând consumatorii porniţi, deci bateria în regim de descărcare, neexistând repaosul necesar.
Iar discuţia despre actualizarea manuală cumva induce în eroare, deoarece vorbim de o situaţie ce nu este anticipată de controller, ci din contră, trebuie ca utilizatorul să îi schimbe din meniu coeficientul şi ce setări mai are, ori asta e ca în bancul cu Păcală care vindea soluţia de omorât puricii: prinzi puricele, îl strângi de fund, el deschide gura, îi torni o picătură şi puricele moare.


Eu propun să nu facem un fetiş pentru anumite echipamente. Şi eu am charger Victron, panouri solare Victron şi dacă ar fi fost util aş fi avut şi controller Victron. Din păcate a trebuit să îmi fac un alt circuit, tot cu un Coulomb counter, deci afectat de aceeaşi eroare, dar cu relayuri cu adevărat programabile.

Revenind, mi se pare important ca bateria actuală să fie, dacă nu măsurată inclusiv sub aspectul rezistenţei ei interne (ca putere consumată fără a se regăsi în încărcare), cel puţin pusă pe un charger dedicat desulfatării. Dacă o va recupera, cauza este probabil cea descrisă de mine şi e important de ştiut că se va repeta şi cu noul set-up, caz în care sugerez un panou pliabil de 2-300W care va adăuga suficientă putere şi toamna târziu. Încă nu sunt sigur de sugestia mea deoarece încă nu mi-am luat şi jucăria asta, dar o să o iau la primăvară şi o să o testez cât dă sub nori. Dacă nu o va putea recupera, cauza rămâne puţin în dubiu astfel încât ar fi bună pe barcă o staţie de calitate pentru măsurat bateria şi amperajul dat de panou la borne. Din păcate un Fluke bun e scump, poate fi mai ieftin un generator de 800W pornit la sfoară.
fost ghrt.

charlie

Un BM functional instalat va prelungi viata unei baterii la bord si va reduce numarul de "accidente" din diverse motive nelegate direct si exclusiv de fizica. Desigur cu cat este mai "destept" cu atat mai bine dar ceea ce recomandam eu este sa existe chiar daca e "basic". Vad trei motive pentru a instala unul:

1. Fara un monitor al bateriei instalat permanent pe barca, folosind un voltmetru sau nimic, bateriile for fi adesea descarcate la 70%-80% din capacitatea totala sau peste rezultand in timpii de viata obisnuiti de 2 maxim 3 ani. Da-i omului un ecranel si niste butoane, eventual si un buzzer si va deveni mai atent cu modul de folosire al bateriei, evenimentele de folosire peste 50% din capacitate vor fi mai rare si viata bateriilor va fi mai lunga

2. Fara un monitor al bateriei instalat permanent pe barca nu avem idee cat din capacitatea consumata a fost recuperat pornind motorul pentru 10 minute sau pentru jumatate de ora.  Cu ajutorul unui monitor vom mentine motorul sau generatorul pornite atat cat e nevoie sa aducem bateria intr-o zona sigura si sunt sanse sa avem parte de baterie sanatoasa pentru o perioada mai indelungata

3. Nu e de neglijat cat e de greu sa tinem cont de constanta lui Peukert. Extrem de des estimam gresit capacitatea ramasa netinand cont de variatia capacitatii utilizabile cu rata de descarcare chiar pe barci dotate de fabrica cu Ah metru si Voltmetru. Un monitor nu va uita sa aplice corectia si ne va face sa reincarcam mai devreme decat am face asta fara sa il avem la bord

Eu ma opresc aici cu subiectul si sper sa fi fost de ajutor.