Construcția X13

Creat de NessyRO, Septembrie 24, 2016, 08:34:28 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

NessyRO

   Astăzi, după prea mult timp (dar zău că nu este vina mea), s-a născut încă o bărcuță!

   De ce am botezat-o Construcția X? Pentru că mi-a fost frică să-i zic de prima dată "barcă" - proiectul îmi aparține (deci este liber la publicare!) - neștiind cu exactitate ce o să rezulte.

   De ce 13? Pentru că are fix 13 ft (aprox.3,7m). Și pentru că am sperat să-mi poarte noroc!

   De ce așa mică (după standarde dunărene)? Ei, aici răspunsul este mai lung:
   Intenționez să am și eu barca de pescuit a viselor mele. Dar de bugete de zeci de mii de EUR nu dispun. Așa că am să o construiesc singur. Și aici începe "dar": dar nu am lucrat niciodată în fibră, dar nu știu nimic despre construcția ambarcațiunilor, ...(aici urmează o listă lungă de nu știu)!
   Și pentru că, în general, o barcă mică costă mai puțin decât una mare, X13 este un experiment la scară.

   De ce public după ce am testat-o? Pentru că am învățat de la Maestrul Vali că este mai bine să faci cot-codac după ce ai livrat și nu înainte!

   Date de bază:
-Lungime - 3,7m;
-Lățime maximă - 1,4m;
-Pescaj - 0,1m;
-Bord liber minim - 0,3m;
-Motorizare - max.10hp (din păcate nu am găsit pentru testare decât Yami-ul 15hp/4T și 55Kg);
-Greutate - aprox. 85Kg.

   Prezenta postare nu este decât un "flavor", deorece intenționez să spun povestea pe larg (vine iarna doar!).
   Ce doresc să vă spun neapărat: TOATE resursele teoretice necesare pentru unul care nu a știut NIMIC despre construcția ambarcațiunilor (acum am impresia că știu) și care vrea să-și facă o barcă, le-am găsit pe CAP COMPAS și, într-o oarecare măsură pe Youtube. Pe cale de consecință, sunt dator să și dau ceva înapoi. Nu știu de ce, dar la câte prostii am făcut, cred că o să fie un topic lunguț.

P.S. Urmează o săptămână de Mirifică, numai eu și X13, așa că o să cresc un pic "suspansul".
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

Haiduc

Bravo Nessy sa fi mandru de ce ai realizat merita

Sa te bucuri de ia

kalifu

Salut BOERULE te astept cu drag  ,tare-s curios sâ ne plimbâm cu minunea 13 te pup.


Vali

Multumim pentru topic Nessy si asteptam restul povestii :). Barca arata foarte bine, si cred ca se si misca bine. Oricum, vom povesti pe topic diversele detalii.

Daca vii in Delta, sa stii ca noi vom fi o brigada mare din Constanta, Tulcea, Galati si Cluj la Mila 23, incepand de miercuri. Daca ai cumva drum pe acolo, ar fi superb daca ne-am putea intalni.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

NessyRO

   M-am întors duminică din Mirifica. Scopul primar al ieșirii a fost testarea lui X13 în condițiile pentru care a fost gândită, proiectată și realizată.
   Deși a fost pusă pe apă pentru prima dată pe Lacul TECHIRGHIOL și m-am declarat fericit cu rezultatele obținute, cumva eram oarecum nesigur despre cum se va comporta pe DUNĂRE și pe canale. Așa că am planificat ieșirea astfel:
1. Lăsat la apă la NUFĂRU - de unul singur;
2. Deplasare pe DUNĂRE aprox.30 Km, inițial în amonte pe SF.GHEORGHE apoi în aval pe SULINA, până la GORGOVA;
3. Intrat în baltă, zona ȘONTEA-FORTUNA și testat în condiții de trafic real (întâlniri cu "heavy traffic" motorizat după cum știm);
4. Deplasare în sens invers, aprox.30 Km, la NUFĂRU;
5. Ridicare de la apă - tot singur.
   Am folosit un GPS pentru măsurarea vitezei, motorul de 15 hp/4T/55 Kg Yamaha utilizat și pe lac iar încărcătura la punctele (1.) și (2.) (cântărită sub ochii mirați/îngrijorați ai soției) - 187 Kg. Rezervorul de benzină de 24 l, ușor "umflat" a înghițit 28 l.
   Mărturisesc că în noaptea dinaintea plecării, nu prea am dormit din cauza nerăbdării/neliniștii/curiozității. Am încercat sentimente care la 20 de ani erau frecvente - evident din alte motive (cred).
   Etapa (1.) s-a desfășurat fără probleme, deși am avut barca încărcată de acasă.
...Și apoi am început  ca eu și X13 să ne descoperim reciproc!
...Și "Construcția X13" a devenit barca X13 pur și simplu!
   În continuare mă refer la etapele (2.), (3.) și (4.).
   La deplasarea pe DUNĂRE, ușor extaziat/ușurat de modul în care bărcuța își făcea treaba în condiții de trafic redus, valuri moderate. Viteza obținută  cu accelerația la jumătate+, 20-21 kt, cu accelerația la maxim, 23 kt. Probabil că mai trebuie "umblat" la elice. Cred că trim-ul era corect deoarece barca intra foarte ușor în glisaj și apoi accelera constant. Valurile laterale generate de partenerii de trafic nu ne-au deranjat aproape deloc.
   Poziție foarte confortabilă la condus, unghiul sub care este amplasat scaunul și poziția relativ înaltă a acestuia dovedindu-și eficiența. Vizibilitate excelentă atât la lansare în glisaj cât și în deplasare.
   Niciun strop de apă în barcă sau pe încărcătura amplasată în zona prova. Siaj redus și superficial, și clar nu "cară apa" după ea.
   Senzația generală este de stabilitate și siguranță în pofida lungimii mici a bărcii.
   Pe canale și lacuri din baltă, cu calabalâcul clasic pentru un pescar de crap, în condițiile de trafic obișnuite - pe care unii dintre voi le cunoașteți (de ex. pe Bulevardul OLGUȚA, înțesat de "autobuze"),  mulțumire maximă. Barca răspunde prompt la comenzi, dar nu nervos, deci, zic eu, destul de "user friendly" și iertătoare. Tot aici am obținut și maximul de viteză, 24 kt, cu accelerația pe la 2/3 pe apă ca oglinda pe ȘONTEA lată. Și am observat că atunci când "iau" valurile generate de alții la viteză mai mare, stropește spectaculos spre exterior în ambele borduri.
   La virajele hotărâte, la viteză mare, nu are tendința de a derapa.
   În staționare, stabilitate bună spre foarte bună - se pretează bine la pescuit din barcă.
   La drumul de întoarcere, am avut parte de o DUNĂRE agitată mediu de vânt și de un trafic intens în ambele sensuri și de toate gabaritele. Încărcătura cam jumătate din cea inițială dar o viteză medie de 18-20 kt. Din nou, nu am luat apă la bord, deși am avut parte de ceva valuri și vânt.
   Etapa (5.) a decurs și ea excelent și am mulțumit mult fabricantului peridocului și celui care a ales raportul de demultiplicare al troliului.
   În concluzie:
1. Cred că am ales un compromis bun viteză/manevrabilitate/stabilitate.
2. Un pic prea solid construită. Dar poate de aici vine senzația de siguranță/stabilitate.
3. Rezistență structurală a construcției semi-monococă absolut Ok - nu vibrează, nu flambează, nu se deformează.
4. Cred că merita un finisaj mai atent și mai îngrijit, în special zona exterioară (aici durata mare de construcție și-a cerut tributul).
5. Merită încercată o altă variantă de motorizare (10 hp/greutate mai mică a motorului) sau o altă elice, cu pas ceva mai mare.
6. Este clar adecvată pentru un pescar de crap sau doi de spinning.
7. X13 ESTE BARCĂ!
   Și acum cireașa de pe tort (neplanificată/așteptată): cu același motor, același calabalâc, același rezervor dar pe o Laguna 4,80 m, la 4 zile de baltă, fără cei 60 Km pe DUNĂRE, secam rezervorul. Acum, la întoarcerea acasă din cei 28 l, MAI AVEAM 7 L !
   În cele de mai sus am încercat să rămân cât se poate de critic în observații iar celor care gândesc că ar trebui să mai "tai din coada vulpii", le spun doar atât: NU ESTE DE VÂNZARE! Sunt convins că X13 îmi va oferi multe bucurii și în viitor.
   Am să continui topicul cu "aventura" construcției lui X13, care s-a întins pe aproape 2 ani.

P.S. Pe OLGUȚA am fost recunoscuți (eu sau/și X13) de doi colegi de forum, cu care am schimbat câteva cuvinte. Îmi cer scuze pe această cale pentru că nu am făcut cunoștință așa cum se cuvine. Poate data viitoare!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

Ciby

Sa o stapanesti sanatos si sa ai parte de multe bucurii din partea ei!

cristi80

Felicitări, f frumoasa si in poza este în elementul ei

Trimis de pe al meu Lenovo S1La40 folosind Tapatalk


Vali

Salut Nessy si felicitari inca o data pentru realizare. Ma bucur ca inclusiv pe Dunare si in Delta (din aceeasi zona abia m-am intors si eu) barca si-a aratat calitatile.

Parerea mea e ca are acest comportament datorita gurnei inaltate spre prova. Adica exact ce spuneai - ca nu e deranjata de valuri de siaj, sau ca stropeste spectaculos cand iei valurile mai tare. Asta inseamna ca prova are o evazare foarte potrivita pentru acest comportament la valuri.

Pe de alta parte, nici prea ascutita la prova nu e bine, fiindca se pierde stabilitate si flotabilitate, plus ca asieta sufera (la aceasta dimensiune mica a barcii) atunci cand ai om in prova. Cred totusi ca prova e optimizata pentru folosirea dorita, iar pupa oricum e asa cum trebuie la o glisoare.

Unde as fi fost eu putin mai generos este bordul liber, insa cred ca e foarte bine si asa cum e. Poate eu sunt influentat de barca prietenilor cu care am fost zilele astea, cu acelasi bord liber si latime, dar la o  lungime mai mare a barcii (peste 5 metri). Prietenii mei s-au cam udat cand au luat valuri de siaj, dar si barca era mai grea si incarcatura mai mare. Pe cand a ta cred ca are greutatea potrivita raportat la dimensiuni.

Despre finisaje nu-ti face probleme, ai timp s-o pui la punct in iarna cum iti place. Vorba aia, omul gospodar isi face iarna barca si vara sania :).

Ce zic eu ca s-ar potrivi excelent acestei barci, in conditiile folosirii preponderent cu o persoana, ar fi un motor in 2 timpi de 10 cai. Vei avea o dinamica excelenta, iar consumul nu-l va depasi pe cel al motorului de 15 cai / 4 t. In plus, motorul va fi mult mai usor, in consecinta montarea - demontarea mult mai facile, iar asieta si dinamica barcii vor fi mult imbunatatite cu acest motor usor.

Asteptam in continuare detaliile constructiei, si iti dorim multe bucurii nautice si pescaresti :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

bbl81

oare la 4.5 metri lungime s-ar putea construii aceeasi barca? arata fff bine si ma gandesc ca un pic mai spatioasa nu ar strica.
"O zi proasta de pescuit este mai buna decat o zi buna la munca"

NessyRO

În primul rând mulțumesc tuturor pentru aprecieri! Și sper, ca pe măsură ce voi depăna povestea construcției, să apară și ceva critici - până acum nu prea ați avut elemente că tot ce am postat au fost constatări personale. Îmi doresc aceste critici deoarece din criticile unor postări pe alte topicuri, mi-au venit cele mai bune idei.

@ bbl81 !
Așa cum am să postez ceva mai încolo, X13 este un test al unor idei în vederea construirii unei bărci ceva mai mari.
Oricum, mai la finalul poveștii, și cu ceva timp liber pentru redactare, intenția mea este să postez planurile de execuție ale lui X13.
Deci răspunsul este categoric DA!
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

bbl81

"O zi proasta de pescuit este mai buna decat o zi buna la munca"

kalifu

Salut Nessy ai uitat sâ mâ pomenesti si pe mine , care-s un critic de invidiat si am fost plâcut surprins de comportamentul a x 13  te salut Kalifu.

NessyRO

@ Kalifu
Să fii convins că nu te-am uitat! Ce mă miră este faptul că ai zis decât "dacă era cu un metru mai lungă..."


Sent from my iPad Pro using Tapatalk
Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

NessyRO

1. ÎNCEPUTUL
   Poate mulți vor considera această postare doar vorbărie multă dar, de mai multe ori am găsit pe forum întrebări ale unor colegi care cereau sfaturi referitoare la alegerea unei bărci potrivite pentru Deltă. Sper ca, măcar lor, să le folosească acest capitol. Poate că un pic inutil-complicat, dar cam așa mi-a funcționat mie mintea.
   Povestea lui X13 a început cu ceva mai mult de cinci ani în urmă când, după o pescuială cu campare în baltă, în trei, cu calabalâc cât încape pentru 10 zile, a picat măgăreața pe mine să car totul înapoi la mașină cu un B5 de la Cirrus Plast/15 hp. Căram un pescar plus bagajele respective și mă întorceam gol, și tot așa. Cu barca plină, mai era cum era dar la întoarcere, cu barca goală - jale! Ridica prova  la 1 m în aer și nici pomeneală de glisare. Dar problema nu a fost numai asta: cum mă chioram eu să văd ceva în față, la un moment dat mi s-a părut că vine ceva din față și, ca să văd mai bine, am redus brusc motorul. În momentul respectiv am făcut o piruetă pe oglindă pe partea babord de fo' 270 grade, mai-mai să dau cu elica în mal și să mă arunce din barcă. Ce să mai, barca incontrolabilă. M-am cam speriat! Am repetat mai târziu manevra, mai la larg, cu aceleași rezultate. Clar! B5 = barcă de deplasament. Dar a apărut ideea că îmi trebuie o barcă pentru Deltă.
   Și ideea asta a început să lucreze subversiv până când a devenit aproape obsesie.
   Acum problema stătea cam așa: bărcile pe care mi le-aș fi permis nu erau satisfăcătoare iar cele pe care le-aș fi vrut eu, nu erau de nasul(a se citi buzunarul) meu. Ca o paranteză, vă spun că barca visurilor mele este minunăția de Buster http://www.buster.fi/en/models/buster-s-fish .
   Când am ajuns la concluzia că nu vreau să dorm în cotețul cățelului doar de dragul de-a avea o barcă am început să caut ceva mai accesibil, conducând orice barcă îmi pica în proximitate. Fiecare avea câte o parte - sau mai multe - bună sau foarte bună dar și multe, mult mai multe "calități" de nedorit. Și așa a apărut ideea de a construi una, luând numai părțile bune de la fiecare. Când spun "a construi" mă refer la o barcă pe comandă, nicidecum la a construi eu una. Cât de greu putea să fie? Ei bine, nu era greu, era IMPOSIBIL! În vreo doi ani am aflat că este imposibil și am aflat și de ce. Căutând să înțeleg de ce, am căpătat fără să vreau o spoială de cunoștințe despre construcția ambarcațiunilor. 
   Aici, ca să fiu cinstit, nu eram chiar pe un teren virgin, avînd, prin profesie, ceva mai multe cunoștințe despre structuri ușoare care știu să se comporte bine la deplasarea prin fluide. Știam și ceva tehnologie și, datorită locului de muncă, aveam și un vocabular mai marinăresc. Dar cam atât. A, și chiar îmi place să meșteresc cu mâinile.
   De aici și până la momentul în care am hotărât că îmi voi construi o barcă a fost doar un pas.
   Am început să caut informații: Youtube - de aici ideea de stich & glue; Orice barcă îmi ieșea în cale, scos ruleta din buzunar, aproximat unghiuri, făcut poze, notat proporții, etc.; Studiat planuri on-line; Am vrut să cumpăr planurile de pe net (am văzut că un coleg construiește Tropic 14 de la Bowdidge Marine Design http://www.bowdidgemarinedesigns.com/TROPIC_14.html - era și alegerea mea) dar erau și nu erau chiar ceea ce aș fi vrut. Plus că multe cereau ceva materiale pe care greu le-aș fi găsit pe meleagurile mioritice. Plus că erau destinate altui loc, cu alt specific, cu altă legislație. Și cereau motoare mari sau foarte mari. Că până și un bloc de beton glisează dacă îi pui un motor suficient de puternic!
   Mare bătaie de cap! Și cam acesta este momentul în care am descoperit Cap compas. Mai întâi am dat de Barcaholic. Dar parcă atmosfera era mai calmă și mai civilizată pe Cap compas (Nota 10 lui Vali și colegilor).
   Și apoi am început să pun pe hârtie ce voiam - în termeni mai mult sau mai puțin profani. Barca mea trebuia:
- să fie sigură (ies cu barca să mă distrez și să mă simt bine, să mă bucur de viață nu să o închei "vitejește", nu pentru adrenalină că am parte de destulă);
- să fie utilizată în Deltă (ape mici, trafic, vegetație, lacuri mai mari cu posibil ceva valuri, etc.);
- să fie utilizabilă, aproximativ cu aceleași performanțe, și la încărcare maximă, dar și cu barca goală și o singură persoană la bord; 
- să fie suficient de rapidă în condiții de Dunăre;
- să fie suficient de stabilă dacă am chef de pescuit din barcă (deși prefer de pe mal);
- să fie ușoară (nu are sens să plătesc pentru motor și combustibil ca să se plimbe barca);
- să necesite un motor de putere cât mai mică (asta și pentru că trebuie să respectăm Delta și prin fapte, nu numai prin intenții/vorbe);
- barca să coste cât mai puțin. Nu moca! Scump și prost există dar ieftin și bun, nu prea. Iar dacă nu te cheamă Dedeman, nu ai cum s-o construiești din ce găsești prin curte;
- să respecte tradiția locală, atât cât se poate (există un motiv temeinic, chiar dacă nu este evident din prima, pentru care ambarcațiunile din Polinezia ori Canada nu arată chiar ca cele din Deltă);
- să fie frumoasă (nu râdeți, că lucrurile frumoase au tendința de a funcționa mai bine. Există o filozofie întreagă relativ la acest subiect).
   Apoi pentru fiecare liniuță/cerință am început să caut referințe. Pentru mine a fost incredibil să văd câtă informație se află la un click distanță.
   Am realizat destul de rapid că nu voi putea satisface niciodată simultan toate cerințele deoarece multe dintre ele, constructiv sunt antagoniste. Soluția era deci un compromis, ideal - științific, realist - științifico-norocos. Am descoperit pe forum o serie de principii/concluzii ale unor colegi care m-au scutit de lecturi mult mai laborioase. Apoi din "cârcoteala" pe seama fiecărei bărci construite am tras extrem de multe concluzii interesante.
   Concluzia la care am ajuns arăta cam așa:
- Lungime = aprox. 5,20 m;
- Lățime maximă = 1,60 m;
- Pescaj = 0,1 m;
- Bord liber = min 0,4 m;
- Oglindă = adecvată cizmă lungă;
- Motorizare = 20 hp;
- Consolă centrală și comandă la distanță a motorului;
- Adaptată și cu briz-brizurile pentru nevoile a doi pescari;
- Construcție semimonococă, cu descărcarea solicitărilor în înveliș care înlătura necesitatea banchetelor transversale cu rol de rigidizare structurală. De aici rezultă și un spațiu central generos care poate fi folosit după cum mă taie capul.
   Dar, mare belea, nu mai lucrasem niciodată cu fibră de sticlă și rășină. Ce să mai vorbesc despre laminare lemn, vopsit cu vopsele bicomponente. Nu știam cum se va comporta structural placajul acoperit cu fibră (rigid/elastic).   
   Apoi am început să caut date despre costuri. Păi se cam adunau ceva EUR. Mai că-mi venea să mă apuc din nou de visat la Buster.
   Așa că m-am hotărât să construiesc o barcă de test, de dimensiuni reduse, la o scară care să permită testarea calităților și, eventual, utilizarea la pescuit. O barcă pe care să exersez cu îmbinările, cu aplicarea fibrei de sticlă, cu vopsirea, etc. Iar dacă planurile erau un fiasco, nu plângeam prea tare după banii cheltuiți. Iar explicația alegerii numelui din titlul topicului este absolut reală. Chiar mi-a fost frică să-i zic "barcă" din prima!
   Deci, dragi colegi, X13 este mama mai mică a fiicei mai mari ce va să fie!

P.S. Acesta este singurul capitol care nu conține și foto. ;)

Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world. - A. Einstein

ss

Bravo pentru realizare... si pentru descrierea 'chinurilor facerii'!!! Inginer?  :P