constructia unui catamaran cu vele

Creat de iris, Decembrie 04, 2016, 08:51:41 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

iris

#330
Colegul si unul dintre initiatorii mei in ale velelor,Gheorghita,are dreptate:Nasa Marine sunt cele patratoase-am si un anemometru in varful catargului ,care,printr-un cablu de date,transmite la aparat directia si viteza vantului.Ala rotund arata cate ture face motorul si l-am luat de la Suzuki.In fine,busola,nu mai stiu de pe unde am luat-o.

     Am instalatie electrica buna.Am o baterie cu gel,de 100A pe care nu am incarcato niciodata si indicatorul zice ca e plina( si nu e defect).Toti consumatorii de pe barca(lumini de navigatie,lumina cabina pupa,cockpit si cabina prova,aparate de bord,radio cu mp3),daca sunt toate pornite,consuma 3A.Motorul baga 5A.Ziua nu consum deloc curent(nu am,inca,o ladita frigo),noaptea aparate+lumini de navigatie 0.8A-toate becurile sunt cu LED,evident.

      Eram pregatit sa reincarc la ponton bateria,am un incarcator DEP Cycle smecher,nu l-am folosit deloc,pana acum.

     Tabloul electric are 8 sigurante automate care tin locul si de intrerupatoare(o sa pun poze).Din cele 8,am preferat sa pun individual luminile de navigatie(sa nu raman fara nici o lumina in caz de...) adica pupa pe un circuit separat,prova pe alt circuit,lumina din catarg pe alt circuit).La fel si la aparate,sonarul e pe circuit separat si doar el.O sa pun poze,cred ca sunt cam mari dar incerc.

iris


iris


iris

Sigur ca tuturor ne place confortul si frumusetea,eu nu fac exceptie.Am capitonat ambele cabine,mi-am tras punte de mahon,am pus pe barca diferite chestii,numai inox.
    Rezultatul? Nasol.Fata de 700 kg cat trebuia sa aibe barca,are 1000 si,cred ca am sarit cu 350 kg in plus.
     Se si vede ca e WL cu vreo 5 cm mai jos.
     Motorul nu se tureaza in sarcina peste 3000 ture.La 2000 ture am cam 4 noduri in amonte.La 3000 am 4,2,dar barca se apupeaza un pic siajul loveste suportul motorului,merge infranata,nu e nici o smecherie.
    Vreau mai multa viteza,am pasaje pe Dunare peste care vreau sa trec mai repejor, cand nu e vant.As fi multumit cu 8 noduri.

     Intreb colegii de forum:
      -sa schimb elicea?
      -sa incerc un motor mai mare?

       O sa renunt la capitonajul din pupa,cabina aia,desi are o saltea de 110cm,o folosesc pe post de magazie,practic,nu are rost capitonajul si tot ce tine de el(structura de stingeri pentru tapiterie).

    As castiga cateva zeci de kg,dar,daca as pleca intr-o croaziera,s-ar compensa cu toate cele necesare(lada frigo,butelie,combustibil etc)
      La liber,motorul se duce imediat in 5500 ture.
   Multumesc frumos anticipat.

Florio

Citat din: iris din Septembrie 23, 2017, 11:01:32 AM
Sigur ca tuturor ne place confortul si frumusetea,eu nu fac exceptie.Am capitonat ambele cabine,mi-am tras punte de mahon,am pus pe barca diferite chestii,numai inox.
    Rezultatul? Nasol.Fata de 700 kg cat trebuia sa aibe barca,are 1000 si,cred ca am sarit cu 350 kg in plus.
     Se si vede ca e WL cu vreo 5 cm mai jos.
     Motorul nu se tureaza in sarcina peste 3000 ture.La 2000 ture am cam 4 noduri in amonte.La 3000 am 4,2,dar barca se apupeaza un pic siajul loveste suportul motorului,merge infranata,nu e nici o smecherie.
    Vreau mai multa viteza,am pasaje pe Dunare peste care vreau sa trec mai repejor, cand nu e vant.As fi multumit cu 8 noduri.

     Intreb colegii de forum:
      -sa schimb elicea?
      -sa incerc un motor mai mare?

       O sa renunt la capitonajul din pupa,cabina aia,desi are o saltea de 110cm,o folosesc pe post de magazie,practic,nu are rost capitonajul si tot ce tine de el(structura de stingeri pentru tapiterie).

    As castiga cateva zeci de kg,dar,daca as pleca intr-o croaziera,s-ar compensa cu toate cele necesare(lada frigo,butelie,combustibil etc)
      La liber,motorul se duce imediat in 5500 ture.
   Multumesc frumos anticipat.

În principiu, fiind o barcă cu vele, nu e făcută pentru glisaj. Așadar viteza economică este aceea pe care ai descoperit-o singur: 4 nd.
Iar viteza maximă e dată într-un calcul grosier, de lungimea la linia de plutire. Ai 6m, vei avea aproximativ 6 nd. Peste aceasta efortul bărcii de a se urca pe valul propriu de prova devine foarte mare și desigur, scump.
Important este să descoperi practic ce prag de viteză în raport cu consumul, te avantajează.

P.S.
  Dacă Dunărea are un curs de 1-1,2 nd , ar insemna că la 4 nd tu mergi efectiv cu 5-5,2nd. Ceea ce e destul de bine. Nu cred că trebuie să schimbi elicea înainte de a vedea prin probă practică dacă un motor mai mărișor aduce un plus de viteză mulțumitor.

peb5

Daca motorul nu urca de 3000 de ture in sarcina, ar trebui o elice cu pas mai mic.

Vali

La catamarane de obicei viteza-limita de deplasament (hull speed) e mai mare decat la monococi, din cauza raportului mare L/B (lungime la plutire pe latime la plutire).

Problema pe care o vad eu e, asa cum spune Petrica (peb5), limitarea turatiei, cel mai probabil din cauza pasului elicei prea mare pentru puterea motorului raportata la deplasament. Cel mai bine ne spui ce pas ai acum, si ramane sa probezi pasul cel mai potrivit care sa-ti asigure un minim de 6 noduri la apa moarta. Cred ca si dl. Woods iti poate da un sfat la obiect vizavi de aceasta chestiune.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

pelicanul

#337
Pe vremuri exista http://www.psychosnail.com/boatspeedcalculator.aspx insa e defect de ceva timp (vreo doi ani) asa ca m-am apucat si am facut un mic excel, pe care l-am si verificat in practica. Vezi la atas...

Daca te joci un pic cu cifrele pe acolo vei vedea ca, pentru o viteza de 4 noduri iti trebuie 2 CP. Pentru a creste la 8 noduri ai nevoie intre 15 (varianta optimista) si 40 (varianta pesimista) de cai putere. O crestere de 7 pina la 20 de ori a puterii pentru o dublare a vitezei... :( Nu stiu daca merita.

Motorul de 10 CP teoretic ar trebui sa-ti dea lejer o viteza de 6 - 6,5 noduri, chestie pe care am verificat-o in practica la barca mea (6,4 m LWL 1700 kg deplasament).

Ai motor Suzuki de 10 CP? Ar trebui sa ai o elice de 9 x 9 cu care vine echipat motorul (daca imi aduc bine aminte :) ) si nu ar trebui sa ai nici o problema de a atinge turatia maxima. Ai turometru pe motor? Eu lucrez "ochiometric" si cu acceleratia "cam pe la trei sferturi" ating fara probleme 6 noduri. La o treime din acceleratie (e un semn acolo pus de fabricant :) ) merg fara probleme cu 5 noduri.

S-ar putea sa fie si ce zice Florio privind curentul Dunarii, incearca sa masori viteza cu GPS-ul in amonte si apoi in aval sau asigura-te cumva ca esti in "apa moarta" cind faci experimentele.

PS In excel-ul atasat se introduc valorile barcii in patratele albastre (LWL, deplasament si viteza dorita) si se obtine puterea necesara in patratele galbene, in doua variante de calcul.

PS2 Am primit reclamatii ca excelul atasat nu functioneaza corespunzator. Sper ca am remediat problema si va rog sa mai incercati odata si sa-mi spuneti daca e in regula. :)

Florio

Totodată dacă la 3000 de ture se apupează puțin, pentru mine ar fi semn că aici este un punct din care vrea să iasă din deplasamentul economic pe care îl căutăm toți.
De exemplu barca mea poate merge și cu 15 noduri, fiindcă are motor mare, dar eu o țin în regim de maxim 5 nd, cu un consum  de 2l/h (la un deplasament de 2,5 tone). Ce depășește 5 nd, pentru mine e nerentabil. În schimb la 4,5 nd, am consum de 1,5 l/h .
Sigur că dacă ai posibilitatea de a testa schimbând elicea sau schimbând motorul, asta îți va contura o opinie mai clară asupra calităților bărcii. Altfel nu cred să existe rețete clare, chiar dacă tabelar, excel-ul lui Nicu este un reper bun (doar variabilele introduse de tipurile de carenă, pot duce la rezultate mult diferite).

iris

Multumesc de opinii.
   Pe elicea mea scrie 9-1/4x8 ce-o fi insemnand asta.
    Duminica am mai luat 3 oameni in barca,deci am fost 5.Greutatea acelor oameni a fost de 225 kg,barca nu si-a modificat deloc mersul sau viteza(oamenii au stat in cockpit,adica in cenru.
   I-am scris si lui Woods(proiectantul barcii) inca nu mi-a raspuns.

    Ar fi posibil sa fie o problema din mansa(adica sa mai intind un pic cablul)?

     

iris


   A raspuns Woods,ia uitati ce zice omul:

Thank you so much for the photos, it looks great!! Very many congratulations

You need to get another propeller, one with a lower pitch so that you
can reach full rpm (5500?) As a guide, to gain 200rpm you need 25mm
less pitch. You may also want to get the biggest diameter prop you can
as that will also help

For example here
http://www.boats.com/how-to/what-to-do-if-you-have-the-wrong-propeller-pitch/#.Wcjrh4WcGP8

props here?

http://boatpropellers.iboats.com/Suzuki/9.9_HP_(2010Newer)_Propellers/942/?cart_id=079845368

or here?

https://www.rubexprops.com/boat-propellers/Suzuki/?motor=I0099A&ver=a&model=9.9HP%20DF9.9TH%204-Stroke%20(10%20Spline)



It is worth checking the outboard on a different boat, or maybe even
running in neutral to check you can get to full revs and the problem
is not with the engine.

I hope that helps and enjoy your sailing before winter comes!
Best wishes

Richard Woods of Woods Designs
sailing catamaran designers

www.sailingcatamarans.com

Vali

Salut Viorel, in urma a ceea ce spune dl. Woods, cred ca solutia optima e pana la urma tot un motor High - Thrust de 9,9 de la Yamaha. Asta ar insemna sa-l dai pe cel actual (ceea inseamna o pierdere), si sa montezi un High - Thrust.

Eu nu mai folosesc motorul meu Yamaha High Thrust de 9,9, daca vrei, pot sa ti-l trimit sa faci probe. Iar daca mai departe ti se pare ok, vedem cum facem. Important e in cazul asta sa reusesti sa dai bine motorul actual.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

pelicanul

Mi se pare un pic ciudat ca motorul pe care il ai (aproape identic cu al meu, dar mai nou) sa nu duca un catamaran mai usor decit barca mea. Eu am elicea standard, nu am schimbat nimic si nu am avut nici o problema.
Eu zic sa mai faci niste teste cu acceleratie in gol pentru a verifica daca se tureaza, cum a zis si Woods, si apoi sa mai faci niste ture de verificare a vitezei amonte - aval (pentru a fi sigur ca elimini curentul din ecuatie). Ar trebui sa atingi usor 5 noduri (sau chiar 5 1/2) chiar daca turezi motorul doar la 3000.

iris

Nici in aval nu iau peste 4 noduri la 2000 ture.Ar trebui sa mai ridic motorul(stiu ca linia superioara a placii de anod ar cam trebui sa fie cam la acelasi nivel cu WL?).Pt ca,fiind un pic mai grea,si motorul este mai jos.As putea sa-l mai ridic.
    Ca si consum,este redus,nu i-am facut un consum real(nici n-ar fi usor),dar nu ma omor cu benzina,rezervorul are 12 l si nu mi s-a terminat de vineri pana duminica,niciodata,desi il motoresc,cand nu e vant.
     Ce sa fac? Sa schimb elicea?
      Pe Dunare nu e ca pe mare.Dunarea iti da acum vant din travers,apoi isi schimba cursul,te trezesti cu vant din prova,dead zone.
   Ai nevoie sa motoresti cativa km,si vrei sa o tai mai repejor.
         
      cat credeti ca ar trebui sa fie pasul elicei,in conditiile astea?

      Multumesc.
     

iris

Pelican,am facut teste in gol cu motorul,se duce imediat in 5500 ture.