AIS

Creat de calin1967, Noiembrie 01, 2017, 01:00:07 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

calin1967

Salut tuturor,

Din povestile recente citite pe net se pare ca navele mari nu se prea obosesc sa se uite ce pluteste in calea lor, si nici macar la radar nu prea trag cu ochiul, ci folosesc aproape exclusiv AIS-ul. Ceea ce mi se pare ca ne impinge pe noi sa ne gandim la echiparea copailor noastre cu ceva care transmite AIS.

Care credeti ca e cea mai convenabila optiune? Eu m-am uitat pe net si am gasit trei variante: un beacon cu antena inclusa, un AIS standalone si un combo chartplotter/AIS. Datorita pretului m-as orienta catre beacon - are putere mica, dar nici nu cred ca e nevoie de mai mult... ce parere aveti?

https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-HAB-120S-Fishing-boat-Positioning-apparatus-A-S-Fishing-Net-Tracking-Buoy-SOS-Button/32627978851.html?spm=2114.10010108.1000013.1.367cd32dyjd6RF&traffic_analysisId=recommend_2088_1_90158_iswistore&scm=1007.13339.90158.0&pvid=5bbd9601-8aac-414e-a0fd-f88c92c7aaa1&tpp=1

https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-4-3-Color-LCD-Class-B-AIS-Transponder-Combo-High-Sensitivity-GPS-Navigator/1924387202.html?spm=2114.search0104.3.34.S1azKQ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10171_10541_10084_10083_10560_10304_10307_10301_10060_10155_10154_10056_10055_10539_10537_10312_10536_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10103_10073_10102_10557_10142_10107-normal#cfs,searchweb201603_24,ppcSwitch_5&btsid=06a14c13-35bd-4864-8ab8-df206c188287&algo_expid=fae3c753-e7b4-4563-87e4-c1bd77e1409f-4&algo_pvid=fae3c753-e7b4-4563-87e4-c1bd77e1409f

https://www.aliexpress.com/item/2017-5inch-cheap-chart-plotter-gps-combo-ais-transponder-and-receiver-competitive-price-from-factory/32818638063.html?spm=2114.search0104.3.81.w0Zgzy&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10171_10541_10084_10083_10560_10304_10307_10301_10060_10155_10154_10056_10055_10539_10537_10312_10536_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10103_10073_10102_10557_10142_10107,searchweb201603_24,ppcSwitch_5&btsid=64b8ef7a-ec92-4daf-bbba-69bf6ed5a9a1&algo_expid=870f06a4-f370-498f-a709-c85b514d1ec5-11&algo_pvid=870f06a4-f370-498f-a709-c85b514d1ec5

cristiantutuianu

#1
Salut
Chestia asta postata de tine ...nu stiu cat te poate ajuta
https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-HAB-120S-Fishing-boat-Positioning-apparatus-A-S-Fishing-Net-Tracking-Buoy-SOS-Button/32627978851.html?spm=2114.10010108.1000013.1.367cd32dyjd6RF&traffic_analysisId=recommend_2088_1_90158_iswistore&scm=1007.13339.90158.0&pvid=5bbd9601-8aac-414e-a0fd-f88c92c7aaa1&tpp=1
Totul se reuma la buget adica :Matsutec HP-33A 4.3" Color LCD Class B AIS Transponder Combo High Marine GPS Navigator si 2017 5inch cheap chart plotter gps combo ais transponder and receiver competitive price from factory
Dar poate dai un ochi aici sa vezi  8) receptoare ( AIS si GPS )
https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,2132.0.html

calin1967

De ce spui ca nu ma poate ajuta? Ma gandesc la situatii de gen noapte/ceata cand traversezi scheme de separatie, si unde e mai util sa fii vazut de vapoare decat sa ii vezi tu pe ei (multumesc pentru linkul postului precedent dar acolo se discuta despre AIS receivere).

cristiantutuianu

Citat din: calin1967 din Noiembrie 01, 2017, 01:40:50 PM
De ce spui ca nu ma poate ajuta? Ma gandesc la situatii de gen noapte/ceata cand traversezi scheme de separatie, si unde e mai util sa fii vazut de vapoare decat sa ii vezi tu pe ei (multumesc pentru linkul postului precedent dar acolo se discuta despre AIS receivere).
Da corect !Te poate ajuta nu am fost atent la specificatii e destul de acceptabil ca si pret zic si eu si sunt setari destul de simple pentru el
Dar nu pot sa fiu de acord cu : "unde e mai util sa fii vazut de vapoare decat sa ii vezi tu pe ei" fara suparare dar ma simt in siguranta cand vad eu

ghrt

Îţi recomand să cauţi recenzii din partea unor reviste serioase şi să cumperi doar dacă sunt ok.

Florio

AIS-ul (automatic identification system) e un dispozitiv foarte bun în sine.
Cristi a vrut să spună că e mai în siguranță dacă scrutează personal marea, decît dacă s-ar lăsa în grija unui sistem. Sigur că are dreptate.
Dar și tu, Călin, ai dreptate. Vorba unui prieten, "toată lumea are dreptate" :)
Evident că sistemul AIS este un plus de siguranță. Și evident că nu se lasă nimeni doar în grija AIS, exceptând navele mari, cu track-ul bine definit, care nu au rival pe mare, decât alte nave aidoma lor (ce navighează cu AIS, desigur).

Cu toate astea, în momentul de față sistemul principal de evitare a coliziunilor pe mare, este considerat tot radarul. E lesne de înțeles de ce: nu toată lumea are AIS.
Acum o vreme găsisem un mic sistem radar care putea fi montat pe orice fel de ambarcațiune. Am fost foarte tentat să-l cumpăr.
Am ezitat fiindcă am considerat că nu voi face cine știe ce traversade, iar costier, navigăm "la vedere" :) . Ceea ce s-a și întâmplat. Acum și făcând traversade, navigăm cu ochiul liber, ca strămoșul Cristofor.
O discuție despre tipuri de radar mai compacte: https://gpsnavigationsite.com/small-boat-radar-systems-becomes-more-advanced-and-cheaper/amp/
Dar ceea ce găsisem anterior era mult mai mic.

Am discutat mult pe marginea subiectului, dar deloc pe subiect: sfatul despre AIS-ul în cauză.
Aici nu știu care AIS e mai bun. Știu că avea Constantin la un moment dat AIS. Îl sun să-l întreb și revin, dacă voi avea o informație utilă :)

ghrt

Am căutat emiţătoare AIS acum 1 an. Cele chinezeşti sunt proaste (lucruri spuse de utilizatori pe forumurile de navigaţie) iar cele cunoscute ca fiind de calitate mi s-au părut prea scumpe pt mine. Recomand o căutare atentă pe ybw.com şi alte forumuri înainte de a sări cu banu'. Mi-am luat doar receptor, deoarece oricum intenţionez să îi evit eu pe ceilalţi :)) Altă problemă, Navionics-ul nu foloseşte informaţiile AIS, deci dacă vreau AIS trebuie să pornesc charplotterul. Poate acum că i-a luat Garmin să facă un upgrade.

Existenţa echipamentului în sine poate induce o falsă siguranţă. Chiar şi dacă ai AIS şi chiar dacă funcţionează corect, nu ai nici o garanţie că cealaltă navă te va evita - vezi cele două coliziuni ale navelor marinei SUA, ambele rezultate din oboseala excesivă a ofiţerului de cart.

Din ce mă uitasem şi eu, un radar eficient consumă mult curent. Acum depinde şi ce barcă ai dar eu mă gândesc la ce a avut Călin, nu ştiu ce vrea să îşi ia. Ăsta ar fi bun pt ceaţă, dar nu ştiu dacă vezi lotcile pescăreşti etc., deoarece oricum sunt foarte joase, stau între valuri.

pelicanul

Cred ca Cristi a vrut sa spuna ca e mai important sa-i vezi pe cei din jur cu un receptor AIS decit sa ai doar un emitator si sa te bazezi  pe faptul ca te vad ei pe tine. E foarte util sa-i vezi pe cei din jur cu  nume si prenume pentru a putea sa-i contactezi pe VHF. E mult mai eficient sa strigi "Bai Georgica!" decit "Hei tu, ala mare si urit care merge spre nord!", de exemplu.
Bineinteles, daca ai si receptor si emitator e cu atit mai bine.
Ceea ce a facut bluewave (vezi link-ul dat de Cristi Tutuianu) este o solutie simpla si mult mai ieftina chiar si decit cei 400 de coco de la chinezi (presupunind ca ai deja laptopul in dotare).
Referitor la coliziunile cu nave militare din cite stiu americanii nu aveau AIS-ul pornit pe navele respective si abia dupa a doua coliziune US Navy a hotarit sa le ceara comandantilor de pe navele militare sa porneasca AIS-ul in cazul in care efectueaza deplasari de rutina in zone aglomerate (http://www.professionalmariner.com/Web-Bulletin-2017/After-collisions-Navy-will-turn-on-AIS-in-high-traffic-areas/ ). De altfel si rusul scufundat de "Mioritzele" noastre la intrarea in Bosfor avea AIS-ul oprit. Toate cele trei nave civile implicate se bazau numai pe AIS pentru evitarea coliziunilor si nu aveau radarul pornit. Asta apropos de  "marine radar continues to be the primary method of collision avoidance for water transport" (citat de pe Wikipedia).

ghrt

O grămadă de marinari spun că veghea personală nu înlocuieşte nimic, iar gadgeturile electronice gen GPS, AIS şi altele induc un fals sentiment de siguranţă. Chiar există expresia ironică "GPS assisted grounding", cu exemple răsnunătoare.

Pe mine AIS m-a ajutat doar să disting uşor vapoarele la ancoră între luminile albe de pe ţărm, atât şi nimic mai mult. Am apelat şi eu pe cineva mare (le traversam şenalul) şi răspunsul a fost un scurt "este cineva de cart".

cristizz


Florio

Citat din: ghrt din Noiembrie 01, 2017, 05:37:53 PM
O grămadă de marinari spun că veghea personală nu înlocuieşte nimic, iar gadgeturile electronice gen GPS, AIS şi altele induc un fals sentiment de siguranţă. Chiar există expresia ironică "GPS assisted grounding", cu exemple răsnunătoare.

Pe mine AIS m-a ajutat doar să disting uşor vapoarele la ancoră între luminile albe de pe ţărm, atât şi nimic mai mult. Am apelat şi eu pe cineva mare (le traversam şenalul) şi răspunsul a fost un scurt "este cineva de cart".

Pesonal, n-am apelat nimic, în afara autorităților de țărm și o singură dată, a marinei de război.
Am preferat să am o acțiune clară de evitare, decât un dialog început adesea (prea) târziu, după multe apeluri. În plus de asta, pe mare, viteza de deplasare îți alocă mult timp de manevră, nu ești strâns cu ușa.
Excepție face situația de ceață foarte densă (sau orice situație de vizibilitate sub 100m), când sunt dator să-mi iau toate măsurile (semnale acustice, AIS, etc...) și cu toate astea nu sunt protejat total de niciuna.
Ca și la cutia de prezervative, nimeni nu te poate asigura 100% :)
În schimb te protejează fiecare metodă câte puțin:
-AIS-ul, de navele care au AIS pornit.
-Veghea , de cei pe care îi vezi .
-Semnalele acustice, de cei care te aud.
-Experiența, de toate la un loc, formând o țesătură de informații, trăiri și simțiri, eficientă. Și greu de explicat :)

s/y Lindor

#11
Pe Lindor am AIS receiver, si nu l-am folosit decat pentru lectii, chiar si in croaziera Mangalia - Istambul - Grecia ( Ciclade)  si retur de anul trecut nu l-am folosit. De ce ? in navigatia costiera de zi nu e nevoie, Din punctul meu de vedere  pentru ambarcatiunile care se distreaza in M.Neagra, Egee, Marmara nu e nevoie , daca vrei sa participi la ARC sau sa bati Mediterana s-ar putea sa-ti foloseasca, daca ai bani cumpara, daca nu , nu este o pierdere, daca ai veghe continua si te feresti de cei mari,
PS. daca navigi sub batimetrica de 10 M , esti ferit de navele mari,
mai multe detalii la scoala de navigatie "Maria Ta travel and adventure" http://www.mariata.ro/p/preturi.html
bafta si vant cat va trebuie, de unde va trebuie :)

calin1967

Evident, cea mai buna optiune ar fi un combo AIS/chartplotter, care ar fi in zona 500 de $ la chinezi, cu dezavantajele ca mai trebuie sa cumperi si harti, plus faptul ca nu a auzit nici dracu' de firmele alea.

In zona low-cost ar fi un laptop/tableta cu ceva gen https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-2-dual-channel-ais-receiver-with-nmea-0183/

dar doar receiver. Aici vad doua dezavantaje - fiabilitatea ansamblului si faptul ca cei mari nu te vad, adica tu ii vezi si te feresti daca poti... dar daca nu poti (pana de motor/vele stranse)?

@Ghrt, nu ma gandesc la AIS pentru velierul de 22 picioare pe care il stii; l-am vandut si am luat un ketch de 39 ft pe care vreau sa il aduc din Suedia la primavara

@lindor de acord, desi anul trecut in Bosfor noaptea nu ne-ar fi stricat. Ma gandesc la el pentru canalul manecii

ma gandesc ca un radar consuma foarte mult si nu stiu de unde scot atata putere

ghrt

Cred că este o idee din start greşită că ai AIS şi te vor ocoli "cei mari".


bluewave

poate cei mari , au alta treba si nu vad AIS-ul tau ...
parerea mea e ca receptor AIS de pe barcuta ta poate sa-ti dea de stire cand intr-o raza apare un "monstruletz".
"No Whistling on Board"