Izvor 11 - un catamaran romanesc. Proiectul

Creat de gvincentiu, Decembrie 19, 2011, 08:10:22 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

corsarul

Citat din: Cosmineloo din Ianuarie 05, 2014, 05:46:54 PM


pretul mediu pentru fibra de sticla, sistem complet este undeva la ..... ron/kg. (nu vreau sa stric pretul eventualilor afaceristi pe care inca nu i-am identificat).

Daca este sub 10 lei/kg....sa ne spui si noua !!!  ;)

byteworks

Poate prin "planuri" tizul meu intelege "matrita", altfel nu vad sensul cautarii unor planuri locale?

Rumpi


Eu n-am planuri de vanzare dar am cateva intrebari pentru a iti putea indica eventual cine are ce vrei tu:

Cat de mare sa fie obiectul?
Cat de demontabil? Adica juma de ora sau jumate de zi?
Cat de confortabil?
Si poate cea mai importanta intrebare: ce ti se pare tie "frumos"? Daca pe net ai vazut numai "uratzenii" atunci trebuie sa ai o idee despre cum ar fi "frumos". O poza sau un link cu un model comercial care iti place ar fi perfect.

Despre constructie: se poate si din fibra de sticla (armata cu ce vrei tu, presupun poliester) fara matrita de turnare "clasica" dar pretul nu in nici un caz asa cum ti-l inchipui tu. In primul rand ca astazi nimeni nu mai face multicoci din fibra solida ci doar in sistem sandwich (mai ales pentru una tractabila). Asta inseamna ca orice calcul ai facut cu privire la materiale e departe de realitate deoarece spuma e scumpa in UE. De asemenea lucrand fara matrita nu ai optiunea gelcoat decat in anumite cazuri speciale asa ca trebuie sa socotesti toate materialele si munca pentru finisaj. Practic ai doua optiuni: constructie pe pozitiv de spuma cu laminare manuala sau infuzie, ceea ce presupune multa munca si materiale de finisaj sau constructie cu suprafete desfasurabile laminate sau infuzate pe masa, unde e mai putin de finisat dar creste pretul la consumabile si ai limitari de forma. Ambele cazuri sunt departe ca si calcul de pret de produsele executate in matrita negativa cu pistolul de amestec sau laminate manual exclusiv cu stratimat. Per ansamblu si in functie de obiect si locatie sisteme precum placaj/epoxi, strip-plank, sandwich balsa, pot deveni mai rentabile.

Acuma nu stiu daca asta e o "uratzenie" dar e singurul catamaran pliant mare care exista pe piata. Mai mici sunt mai multe, si mai exista optiunea demontabil in mai multe bucati:

Cat2Fold

Cosmineloo

Citat din: byteworks din Ianuarie 05, 2014, 08:27:02 PM
Poate prin "planuri" tizul meu intelege "matrita", altfel nu vad sensul cautarii unor planuri locale?
Nu nu! Nu căutăm matrite. Prin planuri, înțeleg planuri. Mă refer la un proiect executat de unul din pasionatii de aici, care are si cunoștințe in domeniu.
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

Cosmineloo

Citat din: Rumpi din Ianuarie 06, 2014, 04:50:26 AM

Eu n-am planuri de vanzare dar am cateva intrebari pentru a iti putea indica eventual cine are ce vrei tu:

Cat de mare sa fie obiectul?
Cat de demontabil? Adica juma de ora sau jumate de zi?
Cat de confortabil?
Si poate cea mai importanta intrebare: ce ti se pare tie "frumos"? Daca pe net ai vazut numai "uratzenii" atunci trebuie sa ai o idee despre cum ar fi "frumos".
După cum am mai zis, trebuie sa fie tractabil.
Trebuie sa țină 4 persoane. Sau 6 înghesuie
Prefer sa nu fie pliabil, datorită sistemelor destul de complexe, inclusiv din pdv al rezistentei materialelor si al greutatii acestora, plus ca ziua in care pot sa fug de acasă vreau sa o petrec pe apa nu pe santier, cu cheia de 19 in mana.
Cred ca e suficient pentru o baza de plecare. Mai departe vedem despre materiale, finisaje, etc.
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

gvincentiu

Citat din: Cosmineloo din Ianuarie 05, 2014, 05:46:54 PM
cel mai important este ca toata povestea asta sa fie tractabila
Deja avem un reper: tractabil poate sa fie la 500 kg sau 1500 kg. Cum latimea  tractabila este de 2,5m, inseamna ca ramanem la cel de maxim 750 kg. La greutatea asta sunt cele cateva aratate prin topic, sub 7m.
Eu prefer sa-l fac din lemn, acoperit cu fibra, insa mai "studiez"(a se intelege buget) putin problema. In general, la constructia unei barci se poate stabili bugetul astfel, pe sferturi: corpul+arboada+motoarele+aparatura de la bord. O alta problema apare in clipa in care iti pui intrebarea: il am, ce fac cu el? Vizualizeaza singur firul evenimentelor pentru un an si vor apare multe alte aspecte.
Ganduri bune !

bluewave

"No Whistling on Board"

Rumpi


Dupa parerea mea nu e suficient ceea ce ai spus. Chiar deloc. Vincentiu are dreptate sa te intrebe ce faci cu el. Cum iti inchipui ca o sa il folosesti si la ce.
Adica cum vrei sa "tina" alea "4 persoane sau 6 inghesuite"? Sa le tina la suprafata apei? Asta face si un catamaran gonflabil mai mare. Daca vrei loc de dormit acoperit, buda si aragaz lucrurile se schimba. Practic ai optiuni de la varianta 2 flotoare nelocuibile cu o platforma de plasa intre ele pe care noaptea pui un cort sau doua pana la varianta flotoarele locuibile si cabina deasupra locuibila si ea.

Daca vrei sa il dai la apa rapid iti trebuie ori ceva pliant indiferent de sistem (nu ca ar fi multe optiuni) sau ceva extrem de simplu fara suprastructura. Daca il poti tine pe apa si trebuie sa fie doar demontabil de doua ori pe sezon iarasi e alta barca. Oricum cea mai mare problema e arborada, adica dureaza putin sa ridici catargul si sa legi toate funiile alea  ;D
Doua modele care indeplinesc cerintele tale de pana acum (tractabil, 4-6 persoane, dunare, delta, costier):
Wizard si Sango ambele de la Woods:
http://www.sailingcatamarans.com/index.php/designs/2-catamarans-under-25ft/160-sango
http://www.sailingcatamarans.com/index.php/designs/2-catamarans-under-25ft/161-wizard

Nu stiu daca sunt "uratzenii" dar cu siguranta au patru paturi single plus un pat dublu, chiuveta, aragaz, buda chimica, pot fi trase cu masina si lansate fara macara si nu stai toata ziua cu cheia de 19 in mana (doar vo ora doua  :) )

Mihaif99

#83
Dupa parerea mea cel mai reusit design in clasa de catamarane mici trailerable este KD650 al lui Kohler
Un design foarte ingenious. 4 suruburi pentru fixarea flotoarelor. Flotoare asimetrice -> nu are daggerboards. Catarg foarte scurt pentru ca foloseste un Gunter rig. Super usor.  E perfect.

http://www.ikarus342000.com/KD650page.htm

http://ikarus342000.com/KD650pictures.htm


Altfel,  cred ca in clasa de pina la 7, chiar 8 metri, sau trailerables in general, daca spatiul este dezideratul principal, este de preferat un monohull.

Vali

Citat din: Mihaif99 din Ianuarie 06, 2014, 05:40:26 PM
Altfel,  cred ca in clasa de pina la 7, chiar 8 metri, sau trailerables in general, daca spatiul este dezideratul principal, este de preferat un monohull.

Asta e ceea ce voiam sa spun si eu, cu toate ca e relativa treaba. La mono se intra in alte probleme, anume lestarea, deplasamentul mai mare, implicit tractabilitate mai dificila etc.

Dpdv al seakeeping-ului, o monococa e inferioara unui catamaran suficient de lat, dar superioara unui catamaran ingust (de max. 2,5 metri latime).
Pentru zona de navigatie si capacitatea de incarcare descrise de Cosmineloo, cel mai potrivit ar fi un catamaran lat, precum cele din linkurile postate de Rumpi, anume Wizard sau Sango de la Richard Woods. La acestea as adauga Janus (tot de la Woods), care e o barca foarte seaworthy, dar in acelasi timp foarte nervoasa, fiind si economic si rapid de facut din placaj:

janus catamaran sailing.avi

Catamaran Launching Janus Optimisti Cat

Janus-catamaran-poland-2011.avi

Si Bernd Kohler are niste barci foarte reusite, in primul rand foarte moderne, si deseori cu greement neconventional. De la cele mai mici pana la vasul amiral, nu cred ca e vreuna nereusita.

Deci Cosmineloo, alegerea unui plan verificat in practica, de la un designer consacrat, inseamna in primul rand productivitate la constructie, parametri tehnici optimizati etc.
Totusi, planuri atractive pentru fibra in regim de amator sunt destul de greu de gasit. La o adica putem face noi un plan, sunt sigur ca ne-ar iesi bine, dar e cronofaga treaba. In plus, eu de obicei ma ocup de proiectare strict la barcile mele. Poate s-ar merita sa facem un plan, dar atata vreme cat exista destule pe piata la aceasta categorie, nu prea are rost sa reinventam roata.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

home made

hai ca devine interesanta discutia!
in afara celor spuse mai sus,mai intii si mai intii,mergi si cu o monococa si cu un catamaran de aprox. aceleasi
dimensiuni,dupa care vezi ce ti-ar conveni mai mult.atunci si numai atunci iei o hotarire definitiva.nu uita ca niciodata teoria nu se prea potriveste cu practica,nici in constructie,nici in navigatie,asta ti-o poate spune orcine a construit si navigat cit de cit.
bafta!

Cosmineloo

Citat din: home made din Ianuarie 07, 2014, 07:11:09 AM
hai ca devine interesanta discutia!
in afara celor spuse mai sus,mai intii si mai intii,mergi si cu o monococa si cu un catamaran de aprox. aceleasi
dimensiuni,dupa care vezi ce ti-ar conveni mai mult.atunci si numai atunci iei o hotarire definitiva.nu uita ca niciodata teoria nu se prea potriveste cu practica,nici in constructie,nici in navigatie,asta ti-o poate spune orcine a construit si navigat cit de cit.
bafta!
Din fericire prima data am pus piciorul pe o barca la 6 ani. A construit-o tata dupa un proiect polonez din fibra de sticla. Era un velier pe care mi-am facut ucenicia. Dupa care, cativa ani buni am stat pe apa de la optimist, si am ajuns pana la 470, e drept pt o scurta perioada de timp. Cu catamaranul am mers o singura data si am ratat multe alte ocazii. Nu avea cabina, asa ca nu pot compara cu ceva similar monococa. Acum sper ca am convins onoratele gazde ca nu am fumat etnobotanice.
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

Cosmineloo

Citat din: Vali din Ianuarie 07, 2014, 12:13:24 AM
Citat din: Mihaif99 din Ianuarie 06, 2014, 05:40:26 PM
Altfel,  cred ca in clasa de pina la 7, chiar 8 metri, sau trailerables in general, daca spatiul este dezideratul principal, este de preferat un monohull.


Deci Cosmineloo, alegerea unui plan verificat in practica, de la un designer consacrat, inseamna in primul rand productivitate la constructie, parametri tehnici optimizati etc.
Totusi, planuri atractive pentru fibra in regim de amator sunt destul de greu de gasit. La o adica putem face noi un plan, sunt sigur ca ne-ar iesi bine, dar e cronofaga treaba. In plus, eu de obicei ma ocup de proiectare strict la barcile mele. Poate s-ar merita sa facem un plan, dar atata vreme cat exista destule pe piata la aceasta categorie, nu prea are rost sa reinventam roata.
cred ca ai intalnit oameni mai cronofagi decat un proiect de lighian!
Ceea ce vreau eu este o strutzo-camila. Stiu! Am in cap o forma de coca pt un cat care sa suporte si incarcaturi mari cu cresterea cat mai mica a pescajului. Dar ne mai gandim. Nu as refuza 3 metri
latime... Dar stim toti ca ce e mare se plateste. "consacratii" nu au problemele noastre cotidiene si nici clientii lor. Cred ca un brainstorming ar da cateva idei realizabile. Totul se rezuma la tema de proiectare. Eu unul am prea putine cunostinte in hidrodinamica si matematica si folosirea softurilor din domeniu. Probabil ma pricep la altceva. Probabil. Cu siguranta ai inteles ce vreau eu. Spune-mi te rog care ar fi raportul ideal lungime/ latime pt un cat velier?  Voi studia link-urile.... Si voi mai bate campii......
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

Cosmineloo

Citat din: gvincentiu din Ianuarie 06, 2014, 09:49:39 AM
Citat din: Cosmineloo din Ianuarie 05, 2014, 05:46:54 PM
cel mai important este ca toata povestea asta sa fie tractabila
O alta problema apare in clipa in care iti pui intrebarea: il am, ce fac cu el? Vizualizeaza singur firul evenimentelor pentru un an si vor apare multe alte aspecte.
un bogat om de afaceri american bineinteles spunea asa:
-Intri intr-un magazin, te opresti in fata unui produs de pe un raft. E scump, dar il doresti. Poate ti-l permiti. Poate nu. Dar il vrei! Nu iti aduce profit. Doar cheltui bani. Dilema!
Rezolvarea dilemei:
- te intrebi: ce se intampla daca NU cumpar acest produs?
Daca raspunsul este NIMIC, atunci nu il cumpara.

Cred ca toti avem lucruri care se regasesc pe raftul de mai sus.
Daca te gandesti cum sa spargi geamul, geamul nu se sparge! Daca arunci cu piatra, geamul se sparge!

Vali

#89
Salut Cosmin, ma bucur ca mai e cineva care chiar se gandeste serios la catamaran, pana acum suntem deja cel putin vreo  5-6 :). Sunt multe de povestit, dar momentan nu am prea mult timp, din cauza activitatilor didactice.

Pana atunci, mai citeste daca vrei pe aici:

http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,286.msg2545.html#msg2545 - postul respectiv si urmatoarele. Sunt discutate aspecte ale catamaranelor "mai de larg"

http://www.barcaholic.ro/f5/vis-de-catamaran-3196-2.html#post40809 - la fel

http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,939.msg13748.html#msg13748
http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,939.msg13781.html#msg13781 - posturile respective si urmatoarele. Sunt discutate la nivel de detaliu cateva particularitati hidro ale catamaranului.

Citeste, apoi scrie orice crezi ca e de interes, pe topicul asta sau unde doresti. Ma bucur ca avem ocazia sa facem un brainstorming adevarat, si sper sa se implice si alti baieti pasionati :). Atata imi doresc, sa scap de griji cu scoala ca sa pot povesti in detaliu.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau