Izvor 11 - un catamaran romanesc. Proiectul

Creat de gvincentiu, Decembrie 19, 2011, 08:10:22 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

gvincentiu

Oh, oh, oh. Interesant la astea e că un meșter precum Vali poate face 1 singură matriță și să toarne câte chile/funduri de catamaran vrem. Le punem pe asietă și- dăm drumul la lucru cu bulkhead-urile. Merci de link!
Deja încep să mă gândesc dacă mai important decât 2,5m (câți își cară catamaranele în spate?) este menținerea lui sub limita înmatriculării (7m). Refac calculele pentru o lățime de 3,4 metri între axele longitudinale. Mâine îmi iau traforaj și fac o machetă.  :D
Ganduri bune !

Mihaif99

#31
Poti sa faci luntrile in sistem strip, apoi sa contiunui in sus.
Nu cred ca e usor de rotit un catamaran


Oricum, cred ca 2.5 m era o idee buna. Mai ales in cazul lungimii sub 7 metri. Am realizat ca, ceea ce ce spuneam eu (calitatile de sailing si seaworthiness pt un catamaran serios) nu avea sens in conditiile de ape interioare, in care il vei folosi tu. Catamaranul tau va fi filosit pe Dunare si in Delta, plus navigatie pe lacuri mari. Rig-ul nu va fi foarte performant, adica ceva exagerat de mare. Nu performanta e ceea ce urmaresti, ci confort pt familie, weekenduri, etc. Daca nu e foarte mare, este si usor de manevrat. Daca folosesti (si) daggerboards e alt plus de siguranta.

Daca doresti sa mergi pe Mediterana, probabil preferi sa il tractezi pina undeva in Grecia sau in Turcia. e un catamaran mititel, probabil nu vrei sa iti petreci tot concediul pe el.
Tot astia de la spirited au in faza de proiect, un fel de POWERSAILER catamaran care ar fi mortal.
http://www.spiriteddesigns.com.au/index.php?pageId=71671

Eu as lungi cocile de la 6.5 la 7 metri, pentru flotabilitate. Daca il proiectezi singur, cred ca e mai greu de calculat, cu motorul maricel (100 kg) sa stea fix pe linia de plutire, dar nu e imposibil
Aripioarele care extind cockpitul sunt si ele un plus.

Deasemenea, iti permite sa nu te grabesti cu rig-ul, care, in cazul unui catamaran e  un pic mai complicat: battens, un catarg decent, etc.

Ce parere ai?

gvincentiu

Asa, da! Treaba aia cu pop-up este bestiala. Adica ridic plafonul cabinei cand e vreme buna si stau la ancora? Si il dau jos in mars? Nu-mi trecea asta prin cap. Atunci se merita la 2,5m. Asa fac versiunea asta. Intre timp am gasit niste frumuseti neinmatriculabile: http://www.hirondelle-association.org/boats.asp
Ganduri bune !

Vali

Citat din: Mihaif99 din August 22, 2012, 05:11:06 PM
=Tot astia de la spirited au in faza de proiect, un fel de POWERSAILER catamaran care ar fi mortal.
http://www.spiriteddesigns.com.au/index.php?pageId=71671

Tocmai am descoperit una din cele mai bune idei despre care am auzit in ultima vreme: POWERSAILER CATAMARAN . Adio balast de apa, ruliu, motor mare, bun venit spatiu, stabilitate, tractabilitate, deci putem spune ca tocmai s-a descoperit barca familiala ideala pentru ape interioare. Cred ca abia de acum discutiile vor fi cu adevarat antrenante, conceptul powersailer fiind veriga care face legatura dintre catamaran si latimea maxima de 2,5 metri.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#34
Corect, e excelent conceptul de powersailer catamaran cu rig un pic subdimensionat (nici macar nu afecteaza performanta asa de mult). E o barca pt ape interioare sau mers intre insule in Grecia, pe vreme buna.  Mini keels sunt excluse la latimea asta, iar daggerboard-urile o sa ii ofere caracteristici foarte bune- pointing upwind, etc.
Pop top-ul e si el o chestie buna, esential pentru spatiu si reduce windage-ul in mars, la manevrarea in spatii stramte, etc.

Principala problema a acestui concept e motorul greu (100kg un Honda 50CP) plasat la extremitate. Asta trebuie rezolvat.

Facand o paranteza,
Tot de aia si Chebacco era o alegere superba: usor (pentru remorcare), simplu de construit, incapator, nelestat dar sigur (pentru ca e lat si rig-ul foarte scund), pescaj mic, motor minuscul si rig freestanding extraordinar de simplu. Il prepari pentru lansare in maximum 10-15 minute.

Vali

Cred totusi ca si un motor de putere ceva mai mica si-ar face bine treaba la barcuta asta. Constructia din placaj este usoara, nu avem lest, amenajarile sunt simple, si oricum nu e obligatoriu sa mergem in glisare. Si oricum, fata de un powersailer monococa precum Macgregor, siajul sub vele ar fi mai redus, din cauza ca deplasamentul e acelasi (nu avem lest). Secretul e gasirea formei optime a corpului, care sa se comporte bine si la motor puternic, si la unul mai mic, si la vele.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gvincentiu

Thank you for your enquiry. Nice to hear from someone from your region! Please see attached the study plans for this design, these contain detailed information about the design and also the building process. This design can be supplied in kit-form to save much time and effort and is ideally suited to a DIY/amateur builder. Kit package prices are included in the attached information. Please note that if you are interested in ordering one of these options the pricing will need to be confirmed/updated. The package can be sent to you at your closest local shipping port. The delivery is usually low cost and compact. This project if purchased as a full plan/kit package will make the assembly easy and much quicker. Alternatively we can also supply only the building plans for you to source your own material.

I look forward to your feedback and response?

Kind Regards,
Craig Schionning
Catamaran Design & Kit System Specialists
;) ;) ;)
Ganduri bune !

Mihaif99

Super!  Pot sa iti dau e-mailul meu pe privat? Sunt super curios cum arata study plan-urile lor.

Florio

Citat din: Vali din August 24, 2012, 09:44:52 PM
Si oricum, fata de un powersailer monococa precum Macgregor, siajul sub vele ar fi mai redus, din cauza ca deplasamentul e acelasi (nu avem lest).

Ba chiar mult mai bun decat spui, neavand lest deloc. Mac-ul are 650 kg pe care le scoti doar cand mergi cu motorul. Daca vrei sa scoti o vela , e musai sa ai lestul incarcat.
Diferenta e enorma, am testat-o acum 3 saptamani, mergand cu motorul in timp ce eliberam lestul. Viteza a crescut de la 8 nd la 15 nd.
Iti inchipui ce diferenta mare de viteza o poate avea cu vele, o ambarcatiune similara, fara lest ! Mai ales un catamaran, care nu bandeaza sub vant :) .   

Vali

Pentru a profita totusi la maxim de calitatile la vele ale unui catamaran, avem nevoie de stabilitate maxima, adica inaltimile metacentrice - transversala si longitudinala - sa fie egale. Cu alte cuvinte, barca sa fie la fel de stabila si transversal, si longitudinal. Asta nu se poate la latimea de doar 2,5 metri, chiar daca lungimea corpurilor e de 6,5 sau 6,8 metri. Din cauza asta nu cred ca un catamaran lat de 2,5 metri se poate "abuza" la vant de travers precum un Macgregor, care bandeaza in functie de vant.

Imi amintesc ca ideea cat-ului lat de maxim 2,5 m s-a discutat prima oara cand Vince ne-a aratat minunatiile de la Jarcat. Cele mai interesante sunt amenajarile interioare, foarte generoase pentru latimea respectiva. Iar ideea celor de la Spirited Design cu powersailer catamaran cred ca se muleaza cel mai bine pe latimea de 2,5 m si amenajarile aferente. Drawback-ul este un greement ceva mai "timid", cum bine a spus Mihai, adaptat la stabilitatea mai mica a latimii de 2,5 metri. Oricum, nu vreau sa ma pronunt pana nu facem niste calcule (ne trebuie datele hidro), sa vedem exact la ce categorie se incadreaza, dar inclin sa cred ca la 6,5 m lungime ne putem incadra la categoria C.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Ca sa progresam putin, avem un plan de forme pretabil pentru micul powersailer-catamaran, mai trebuie umblat putin la bridgedeck, eventual derivate dimensiunile etc:
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Shotgun

Nu am mai aparut prin zona de mult , un motiv e ca nu prea am habar de domeniu , al doilea fiind ca am avut ceva treaba cu niste betoane .
Dar revenind la catamaran ( eu fiind fan in domeniu ) , daca se pleaca de la un catamaran facut din doua proa in oglinda . Se face o punte solida intre cele doua corpuri mari de lax 2.5m, deci o sa fie tractabil , iar corpurile mici folosite pentru echilibru sa fie demontabile . Corpurile mici sa fie puse intr-un unghi pozitiv astfel incat sa nu atinga apa decat pentru a echilibra .
Astfel se obtine un obiect plutitor tractabil cu o latime destul de mare , cu ceva noroc si destul de competitiv .

PS : Scuze de limbajul meu care nu are legatura cu domeniul .

CITYLINK

sint de fff putina vreme pe acest domeniu si am inceput sa ma mai documentez si eu despre barci. Pe zi ce trece pot zice ca e contagioasa rau boala asta :). Am foarte multe de invatat si nu prea am timp cit cu vremrile astea. Dar daca tot m-ati imbolnavit cu tot felul de link-uri, poze mai mult sau mai putin clare mai ales aici la aceasta tema despre cataramane, as vrea sa stiu daca cineva de aici, in special cei care au postat pozele, a incercat sa faca si vreo schita 3D completa, asa ca pentru tot prostul :). la cota si sa poata fi vizualizata din toate unghiurile si cotloanele, eventual pt a fi complet setul sa fie postata permanent pe net. Eu folosesc de ceva vreme un soft destul de simplu, google sketch-up este cam greoi pt barci dar avantajul este ca au o pagina dedicata unde se pot incarca, descarca si vizualiza mii de desene din toate domeniile.

gvincentiu

Am trecut la o noua versiune din considerente sanatoase (dupa discutiile cu Rex si Stefan): cum naiba sa cari un catamaran de 1,5 t, cu ce sa-l tragi si mai ales unde naiba sa pleci rutier cu el cand ai Dunarea sub balcon?
Am incropit versiunea 2 cu latimea de 3,8m, din  care atasez niscaiva rezultate. Supriza a venit din faptul ca automat excelul a trecut catamaranul in clasa B (conform normelor EU). Nu mi-e clar de ce am inaltimile metacentrice asa de mici (teoretic ma asteptam sa iasa mai mari, undeva spre 10), desi sunt ca valori apropiate, asa cum trebuie.
Ganduri bune !

blue marlin

#44
Citat din: gvincentiu din Noiembrie 29, 2012, 08:18:44 PM
Am trecut la o noua versiune din considerente sanatoase (dupa discutiile cu Rex si Stefan): cum naiba sa cari un catamaran de 1,5 t, cu ce sa-l tragi si mai ales unde naiba sa pleci rutier cu el cand ai Dunarea sub balcon?
Am incropit versiunea 2 cu latimea de 3,8m, din  care atasez niscaiva rezultate. Supriza a venit din faptul ca automat excelul a trecut catamaranul in clasa B (conform normelor EU). Nu mi-e clar de ce am inaltimile metacentrice asa de mici (teoretic ma asteptam sa iasa mai mari, undeva spre 10), desi sunt ca valori apropiate, asa cum trebuie.
Buna alegere noua latime. Cred ca ar trebui sa ii reduci binisor pescajul, 4.2 tone, pentru orice barca sub 7m, e mult prea mult.
Freeship-ul da uneori erori la calcule? E ciudat sa ai stabilitatea longitudinala mai mica decat cea transversala sau un coeficient al sectiunii maestre de 0.97(cu sectiune maestra aproape semicirculara)
Nothing is impossible...