Un incepator si un Valk (barca mea)

Creat de felicimond, Noiembrie 22, 2012, 07:25:29 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

modi

Citat din: felicimond din Iunie 15, 2013, 07:53:34 AM
sigur ca pana la urma imi voi calca pe inima si voi monta iolei un motor. Nu eram sigur ca montarea lui intr-o laterala a oglinzii e solutia, dar vad ca asta este.

Am oferta pentru un motor Mercury de 8 cai 4t cu 30 ore de functionare de la un prieten. Din ce spui tu, Vali, inteleg ca e cam maricel (si greu; are vreo 38 kg daca am retinut bine). As fi tentat de el pentru ca e nou si nu as avea emotii cu el la pornire.

Parerea mea este ca un 8 HP este mult prea mult pentru un motor care teoretic va servi doar la manevra portuara . Este suficient si un 4 HP . Iar daca e de 2 T este si mai usor . Vis-a-vis de emotiile la pornire ... este suficient sa-i faci o revizie temeinica inainte , iar dupa asta sa-l exploatezi cu atentie . Uite-te in delta cu ce "janghine" de motoare merg lipovenii . Nu odata "noutatile" noastre au palit in fata robustetii batranelor 2T.

Prinderea pe oglinda este intradevar o problema . Exclus din start sa-l prinzi pe placaj . Iar daca dublezi oglinda cu o placa de lemn lucrarea trebuieste bine facuta ( treci odata pe la Laurentiu . Ne si cunoastem cu ocazia asta si gasim in toata Arta Lemnului o placa de lemn de esenta tare care sa-ti foloseasca . Cea mai buna ar fi o treapta de stejar )

Nu in ultimul rand , calculeaza inaltimea oglinzii . Afla ce tip de cizma s-ar potrivi ( Banuiesc ca lunga ) .

x_petrolist

Salut Dragos,

Eu am un 6CP, 2t, Evinrude din 1969 si-mi fac treba destul de bine cu el la o barca de 1,5t incarcata. Mi-as fi dorit unul mai mare deoarece la vint mai puternic si curent de maree face fata cu greutate. In cazul tau, deoarece nu poti tertarola,  vei fi nevoit sa-l folosesti nu numai la iesirea si intrarea in marina dar si pe Dunare. La valuri mari vei constata ca este si ineficient pentru ca elicea va iesi din apa constant, dar asta este problema cu outboardurile. La fel si in marsarier cind are tendinta sa se ridice din balama. Varianta optima ar fi sa incerci motorul prietenului tau inainte sa-l cumperi.
Inainte sa intaresti oglinda pupa, care cred eu este dimensionata pentru fortele mari ce se dezvolta in cirma si probabil va suporta greutatea motorului ar trebui sa te uiti pe forumurile posesorilor de Valk-uri si sa ceri opinia lor. Nu am fost niciodata adeptul reinventarii rotii.

Iti doresc distractie placuta pe apa si abia astept sa mai iesim impreuna.
A


Vali

Un outboard mic folosit la un velier usor ar trebui sa aiba macar una din urmatoarele caracteristici (daca le are pe amandoua si mai bine):
- sa aiba o cizma suficient de lunga, care sa nu iasa din apa la valuri.
- sa aiba racire cu aer, ca sa nu fie probleme daca elicea si priza de racire ies din apa la valuri.

Cizma motorului meu de 4 cai/2 timpi are nici mai mult nici mai putin de 67 cm, de la menghine la placa anti-ventilatie. La regimul de deplasament nu e la fel de importanta inaltimea placii antiventilatie cum e la glisare, deci chiar daca elicea e mai la adanc, barca tot se misca bine. In plus, motorul are racire pe aer, deci chiar daca prin absurd elicea ar iesi din apa, n-ar fi probleme cu racirea, neavand impeller.

Totusi, dintre motoarele relativ noi, singurul de care stiu racit pe aer e Honda de 2 - 2,3 cai, si are cizma scurta. Avantajul lui e ca e foarte usor (cam 12 kg), si se poate monta-demonta imediat. La dimensiunea Valk-ului, posibil sa fie o solutie buna (am vazut veliere cabinate de 6 metri care foloseau motoare de 2,5 cai). Cel mai bine e de facut o proba cu un asemenea motor, avantajele lui fiind ca e ieftin, foarte economic, racit pe aer, si e foarte usor, ceea ce ajuta si la instalarea pe barca, si nici nu solicita oglinda.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

felicimond

Citat din: modi din Iunie 15, 2013, 08:09:29 AM
Citat din: felicimond din Iunie 15, 2013, 07:53:34 AM
sigur ca pana la urma imi voi calca pe inima si voi monta iolei un motor. Nu eram sigur ca montarea lui intr-o laterala a oglinzii e solutia, dar vad ca asta este.

Am oferta pentru un motor Mercury de 8 cai 4t cu 30 ore de functionare de la un prieten. Din ce spui tu, Vali, inteleg ca e cam maricel (si greu; are vreo 38 kg daca am retinut bine). As fi tentat de el pentru ca e nou si nu as avea emotii cu el la pornire.

Parerea mea este ca un 8 HP este mult prea mult pentru un motor care teoretic va servi doar la manevra portuara . Este suficient si un 4 HP . Iar daca e de 2 T este si mai usor . Vis-a-vis de emotiile la pornire ... este suficient sa-i faci o revizie temeinica inainte , iar dupa asta sa-l exploatezi cu atentie . Uite-te in delta cu ce "janghine" de motoare merg lipovenii . Nu odata "noutatile" noastre au palit in fata robustetii batranelor 2T.

Prinderea pe oglinda este intradevar o problema . Exclus din start sa-l prinzi pe placaj . Iar daca dublezi oglinda cu o placa de lemn lucrarea trebuieste bine facuta ( treci odata pe la Laurentiu . Ne si cunoastem cu ocazia asta si gasim in toata Arta Lemnului o placa de lemn de esenta tare care sa-ti foloseasca . Cea mai buna ar fi o treapta de stejar )

Nu in ultimul rand , calculeaza inaltimea oglinzii . Afla ce tip de cizma s-ar potrivi ( Banuiesc ca lunga ) .

Salut Modi,

Multumesc de oferta; daca nu se face prea tarziu azi, incerc sa ajung la Arta Lemnului, daca nu, maine. Oglinda are vreo 50 cm inaltime. Te caut si vorbim.

Numai bine,

Dragos

modi

Sunt aici pana la 17 00 h . Te astept cu toata placerea . Imi doresc mult sa-ti rezolvam problema ......

felicimond

Citat din: Vali din Iunie 16, 2013, 01:54:02 PM
Un outboard mic folosit la un velier usor ar trebui sa aiba macar una din urmatoarele caracteristici (daca le are pe amandoua si mai bine):
- sa aiba o cizma suficient de lunga, care sa nu iasa din apa la valuri.
- sa aiba racire cu aer, ca sa nu fie probleme daca elicea si priza de racire ies din apa la valuri.

Cizma motorului meu de 4 cai/2 timpi are nici mai mult nici mai putin de 67 cm, de la menghine la placa anti-ventilatie. La regimul de deplasament nu e la fel de importanta inaltimea placii antiventilatie cum e la glisare, deci chiar daca elicea e mai la adanc, barca tot se misca bine. In plus, motorul are racire pe aer, deci chiar daca prin absurd elicea ar iesi din apa, n-ar fi probleme cu racirea, neavand impeller.

Totusi, dintre motoarele relativ noi, singurul de care stiu racit pe aer e Honda de 2 - 2,3 cai, si are cizma scurta. Avantajul lui e ca e foarte usor (cam 12 kg), si se poate monta-demonta imediat. La dimensiunea Valk-ului, posibil sa fie o solutie buna (am vazut veliere cabinate de 6 metri care foloseau motoare de 2,5 cai). Cel mai bine e de facut o proba cu un asemenea motor, avantajele lui fiind ca e ieftin, foarte economic, racit pe aer, si e foarte usor, ceea ce ajuta si la instalarea pe barca, si nici nu solicita oglinda.
Citat din: x_petrolist din Iunie 15, 2013, 04:38:34 PM

Salut Vali,

Da, sunt sigur ca motorul de 8 cai e prea mare si raportul efort/beneficiu nu e optim. Am cautat pe net sa dau de posesori de Valk care au pus motor pe iola si nu am gasit decat doua imagini pe care le atasez. Oricum si in poze tot un 4 CP apare. Acum mai ramane sa rezolv cu oglinda, sa fac cursul de vele si sa cumpar un motoras de 4 Cp cu cizma lunga (oglinda iolei are cam 50 cm inaltime). Daca stii (sau vreunul din cititorii nostri) vreun motor care merita, va rog sa imi dati de stire.

Numai bine,

Dragos

modi

Citat din: felicimond din Iunie 17, 2013, 02:20:45 PM


Suzuki , 4 HP ! " Miezu' " !  ;)

Dar , dupa cum vezi , e cizma lunga . Cum am presupus !  ;)

modi

Astazi Olandezu' a trecut prin toate cate putea trece un velier "virgin" in Dunare . Printre toate cele petrecute astazi nu pomenesc acum decat despre faptul ca ..... la propriu ..... s-a dat "cu capu' de pereti" ! Mai exact ... s-a dat cu prova-n picioru' Podului Prieteniei , "aventura" care l-a costat niscaiva mici avarii .

( Daca nu v-as fierbe nitel ..... n-as fi eu , nu-i asa ?  ;) ;) ;) Va explicam maine mai multe , cu foto explicative )

Una peste alta s-a comportat excelent cu un Suzuki 4 HP 4 T agatat in pupa . Par deja a se iubi . Motorasul il impinge si-l conduce cu o viteza de aprox 12 - 15 km/h ( nu-mi imaginam !!! ) iar Olandezul da dovada de-o docilitate fantastica sub influenta micutei elicii ce zbarnaie mandra sub cizma .

Evident , toata aventura de astazi o veti gasi descrisa cu lux de amanunte aici si in topicul cu povesti de pe apa ......

Pe maine ! Iar pana maine "procesati" scenarii despre cum si ce-am patit de ne-am zguduit in halul ala . Atata va mai spun , multumita lui Dumnezeu ...... are cine sa va povesteasca acum prin ce-am trecut .  ;)

pelicanul

Citat din: modi din Iunie 25, 2013, 12:48:53 AM
..................

Una peste alta s-a comportat excelent cu un Suzuki 4 HP 4 T agatat in pupa . Par deja a se iubi . Motorasul il impinge si-l conduce cu o viteza de aprox 12 - 15 km/h ( nu-mi imaginam !!! ) iar Olandezul da dovada de-o docilitate fantastica sub influenta micutei elicii ce zbarnaie mandra sub cizma .

..................................

E normal sa -i ajunga 4 cai in regim de deplasament si cred ca in jur de 12 km/h (aproximativ 6 noduri si ceva) e cam viteza maxima in aceste conditii (adica lungimea la linia de plutire, forma si greutatea barcii). De aici incolo, ca sa mai obtii un nod in plus (fara glisare, ca nu ai cum) ai nevoie de vreo 8 - 10 CP, adica mai mult decit dublarea puterii pentru o crestere de 15 % a vitezei.

Asteptam cu mare interes continuarea povestii! Ce ati avut cu Podul Prieteniei? Nu vroia sa se dea la o parte? :)

felicimond

Salutare tuturor,

Incepand de aseara, poate ar trebui sa schimb titlul topicului in Aventurile unui Valk. Concret Mihai  (Modi) si cu mine suntem bucurosi ca va mai putem povesti toate astea. Entuziasmul excesiv ne-a dus aproape de o patanie de povestit nepotilor daca mai ramai in viata. Din entuziasm am plecat insuficient pregatiti sa facem probe de mars cu motorasul de 4 cp cu care am dotat barca. Face fata in conditii normale si poate chiar mai vitrege, dar nu unor conditii extreme. Un alt factor care ne-a dus aici a fost (zic baietii care au venit dupa noi) ca am luat benzina de la Lukoil care ar contine apa. Motorul s-a oprit la un moment dat si nu a mai vrut sa porneasca, fiind nevoiti sa chemam pe nea Ion de la ponton sa ne remorcheze. Ramasesem pe canalul Ara la vreo 2,5 mile de Podul Prieteniei. Ramasesem e un fel de-a spune, pentru ca ne aflam in deriva si ancora era acasa in garaj (am spus deja ca am plecat complet nepregatiti). Solutia pe care a gasit-o Mihai a fost sa se lege cu o parama in jurul braului si sa sara in apa pana la copacii de pe malurile aflate acum sub ape. Pana sa ii spun ca nu sunt de acord cu solutia lui, era in apa iar eu eram cu celalalt capat al paramei in mana. In cateva secunde parama de 20 de metri s-a dovedit foarte scurta si s-a intins puternic pana ca Mihai sa apuce vreo craca. Am fost pus in situatia de a da drumul paramei dar nu il mai puteam asigura pe Mihai in caz de nevoie, sau sa tin in continuare parama cu riscul de a-l scufunda pe Mihai. I-am strigat disperat sa se apuce de cracile de deasupra capului ca nu mai am parama. In aceeasi secunda parama s-a tensionat si l-am bagat pe Mihai sub apa. Din fericire se prinsese deja de niste crengi iar curentul m-a adus repede spre mal unde am legat barca de o creanga mai groasa. Mihai a venit la barca si s-a urcat in ea. Am rasuflat usurati nestiind ca nu am depasit toate aventurile acestei iesiri. In cateva minunte a aparut Nea Ion cu o barca ce parca zbura pe apa.  La incercarea de a trece remorcati printre picioarele podului, am intrat in "masina de spalat" unde era sa fim facuti varza. O simpla punere in transvers fata curentul Dunarii aproape ne-a rasturnat. Chila fixa a primit in plin curentul si ne-am rasucit in jurul axei barcii pentru ca eram remorcati cu o singura parama legata de catarg, barca neavand tacheti pe borduri. Copastia a ajuns la nivelul apei pentru o fractiune de secunda si a fost doar Mana lui Dumnezeu acolo ca nu a intrat mai mult pentru ca o parte din curent sa intre in barca si sa termine rasturnarea noastra. Norocul nostru imens a fost ca nu am fost legati si la pupa, lucru ce ne-a permis restabilirea flotabilitatii in momentul in care pilotul barcii care ne remorca a redus viteza. Capatasem totusi deja o miscare de rotatie in acel anafor care s-a sfarsit printr-o izbitura ce ne-ar fi putut arunca in apa. Niciunul din noi cei patru, nu am ajus in apa. Si aici a fost al doilea moment in care Dumneazu ne-a tinut in barci cu Mana Lui. Ajuns in apa, in acel loc, nu aveai cum sa scapi. Valk-ul a ramas fara nas iar barca (de tabla!) care ne remorca a plesnit in lungul sudurii de pe centru pe o portiune destul de mica insa. Nici una din barci nu a luat apa prin avariile create. Evenimentele au avut loc in amurg iar intre timp sa intunecase de-a binelea. Am pipait sa "vad" daca nu cumva luam apa. Slava Domnului, nu luam apa, deci avaria nu era prea mare, sau era doar deasupra liniei de plutire. In final am ajuns cu bine la ponton si am multumit lui Dumnezeu ca am scapat. Acum incerc sa ma linistesc si sa trag toate invatamintele din aceasta experienta. S-a nascut deja intrebarea daca Valk-ul va face fata pe Dunare. Ajuns acasa, i-am povestit sotiei cele intamplate, ca sa nu afle de la altii, desi as fi vrut sa o feresc de grijile ce-o vor framanta cand o sa mai plec de acasa. Ea a ascultat amutita spunandu-mi doar atat: ieri au fost Rusaliile, cand isi iau apele tribut.

modi

Citat din: felicimond din Iunie 25, 2013, 10:05:00 AM
....... ieri au fost Rusaliile, cand isi iau apele tribut.

Omule , ....... ASA E !!! Uitasem !!!
Am crescut la bunica-mea-n curte .... In credinta ei , mi-a deschis "Cartea" in fiecare zi a copilariei mele ..... In credinta ei , Dumnezeu s-o ierte , mi-a inoculat adanc respectul pentru ape in ziua de Rusalii ....
Faceam baie-n Pantelimon de la 1 Martie pana traziu in Octombrie , dar in ziua de Rusalii plecam la ciordit caise prin cartier .... numarand orele pana la ziua de maine .

Superstitie ? Coincidenta ? Inconstienta ? Entuziasm ? Intamplare ?

.... Cine stie ? ..... cert este ca am mai adunat o "dunareana" .

Si , asa cum mi-ai raspuns dimineata la telefon : " Bine ca te-aud ! " , asa-ti raspund : "Bine ne vedem scriind !!!

pelicanul

#101
Gluma e gluma si Rusaliile sint Rusalii, bine ca nu s -a intimplat ceva mai rau! 

Insa dincolo de glume si superstitii, e de admirat ca ati avut curajul sa aduceti pe forum acest incident  ;), ca sa discutam la obiect si sa invatam cu totii cum se face corect o remorcare si cum trebuie pregatita barca inainte de a iesi pe apa.

De exemplu eu as intreba de ce nu ati legat remorca de inelul din prova? Daca acest inel pare prea slab se poate face doar o volta simpla (bucla) prin el, apoi inca o volta in jurul punctului de fixare a straiului prova (asta rezista aproape sigur) si abia apoi se fixeaza remorca de catarg (daca nu ai tacheti de legare) cit mai jos posibil. Voltele simple in prova ajuta la mentinerea directiei si, prin frecare, reduc tensiunea din punctul final de fixare a remorcii.

felicimond

Problema nu a fost legarea la catarg a paramei ci remorcarea bord la bord. Legarea s-a facut la baza catargului, ca fiind cel mai solid punct al constructiei. Inelul de prova este o piesa care tine mai mult de estetica decat de rezistanta (am vazut ce e dedesubt cand am vopsit-o). Nu a fost conceput pentru remorcare. Cel care ne-a tractat nu a acceptat propunerea lui Mihai de a ne lega pupa-prova si daca nu aveam o barca cu chila fixam probabil ca nu ar fi existat acest incident. Eu m-am bazat pe faptul ca e suficient pentru pilotul care ne remorca sa il informez asupra existentei chilei fixe, ca sa nu o ia pe la apa prea mica. Insa Mihai a avut dreptate cand a spus ca probabil e prima oara cant tipul a remorcat un velier si nu stia nici el la ce sa se astepte. Una peste alta, eu nu am ce sa reprosez nimanui, cu atat mai mult cu cat oamenii au raspuns la apelul nostru in cateva minute. Mi s-a intamplat si mie sa fac un bine cuiva si totul sa se transforme intr-o f----e de mama, lucru pe care il urasc. Acum am invatat cu totii.

gvincentiu

Cam stiu ce insemna asta si mi-a stat pulsul cand am citit. Nu am sa inteleg niciodata de ce nu se remorcheaza la ureche chiar si barcile mici, mai ales in conditiile date de Dunare. La remorca este numai pentru mare. Probabil cel care ia la remorca este gata sa dea mola daca situatia devine gri.
Ganduri bune !

pelicanul

#104
Nu am inteles prea bine cum era legata barca, cred ca pina la urma era "la ureche" (bord la bord sau alongside) dar cu o singura parima.
Nu cred ca mai are rost sa despicam sfilata in patru, uite ce am gasit pe google:
http://www.wikihow.com/Tow-a-Boat
Towing Another Boat Alongside Video 2 vezi in special la 0:27 cum se leaga "la ureche".