Recunoasteti velierul!

Creat de blue marlin, Februarie 12, 2013, 09:38:23 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Rumpi


"Full rigged ship", "Vollschiff" inseamna exact ceea ce a spus byteworks si ce se vede in prospect, adica o nava cu minim 3 catarge toate cu vele patrate. 

Dupa poza e cam complicat de spus cum exact e impartita velatura pe nava asta, si exact o sa aflam doar dupa ce firma care termina arborada gata treaba. Din poze eu nu pot sa imi dau seama daca zburatorul e impartit sau nu si daca nava are peste randunica alte vele. Daca ar fi sa ghicesc as spune ca trinchetul si artimonul nu au zburator impartit si catargul mare are zburator impartit. Interesant e ca are vela artimon, de obicei in epoca noastra ea nu se mai pune si velele patrate incep cu gabierul artimon.

Clipper inseamna doar ca e o nava ingusta si rapida si nu are de-a face cu velatura. Termenul nu mai are astazi nici o valoare deoarece in epoca Windjammer-elor (a doua jumatate a secolului 19) toate navele au devenit mai inguste si au castigat viteza si nu se mai pune problema diferentierii intre o nava burduhanoasa de capacitate mare si una svelta de capacitate mica.

Limba romana e o varza la capitolul acesta deoarece scumpa noastra tara are iesire la mare doar de 150 de ani, a imprumutat denumirile din diferite limbi si ei sunt luati dupa navele locale, majoritatea brigantine, barcuri si cateva bricuri. Asta bineinteles facand abstractie de navele cu velatura traditionala respectiv vele cu antena, cu speteaza si "la treime" (un tip de balanced lugsail populat in adriatica denumit "vela al terzo"), si de goelete, care probabil au fost navele de cabotaj cele mai frecvente.

Imi pare rau ca sunt asa departe si nu pot asista la lansare. Bravo constructorilor.

byteworks

Citat din: Rumpi din Noiembrie 21, 2013, 06:49:23 PM
"Full rigged ship", "Vollschiff" inseamna exact ceea ce a spus byteworks si ce se vede in prospect, adica o nava cu minim 3 catarge toate cu vele patrate. 

Corectia corecta  :D apartine pelicanului!

Rumpi

Citat din: byteworks din Noiembrie 21, 2013, 07:32:20 PM
Citat din: Rumpi din Noiembrie 21, 2013, 06:49:23 PM
"Full rigged ship", "Vollschiff" inseamna exact ceea ce a spus byteworks si ce se vede in prospect, adica o nava cu minim 3 catarge toate cu vele patrate. 

Corectia corecta  :D apartine pelicanului!

Corect, mii de scuze pelicanului, mea culpa.

Captan

Se mai poate transporta si pe o nava specializata pentru transport alte ambarcatiuni, ceea ce scade din timpul de transport si din cost, nemaifiind nevoie de un remorcher cu viteza mica sa o "traga" de "nas". Caz foarte des intalnit pentru platforme maritime, ambarcatiuni de agrement, etc. Am vazut cu ochii mei in Singapore.

Vali

Am asteptat sa posteze filmarea colegul Vali - Blue Marlin, care a avut o pozitie foarte buna de filmare (in zona prova a navei). Totusi, pana pune Vali filmul lui, am pus si eu 2 filme scurte, nu prea calitative din pacate.

Lansare Orchid, 22.11.2013, Damen Galati

Orchid la apa, 22.11.2013, Damen Galati

A fost o lansare spectaculoasa, cum se vede si in film, nava bandandu-se aproape la orizontala din cauza suprafetei mari de deriva si formelor rotunde, specifice velierelor. Chiar daca majoritatii audientei i s-a cam taiat rasuflarea, nava s-a redresat imediat, aratand ce inseamna o hidrostatica optima la unghiuri mari de inclinare, pe care o au toate velierele monocorp marine.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

blue marlin

Nothing is impossible...

tudy

Sunt normale miscarile sau  au fost probleme la lansare ?

Vali

Salut Marian, miscarile sunt normale pentru tipul asta de nava.

Cum am scris mai sus, o nava cu vele de asemenea dimensiuni are suprafata de deriva a carenei mult mai mare decat o nava conventionala cu deplasament similar. In plus, nava cu vele in cea mai mare parte a timpului naviga bandata (inclinata lateral), din cauza alurii (directiei vantului). Pentru performante optime indiferent de unghiul de bandare, formele carenei (operei vii) sunt rotunjite in sectiune transversala, pe cand o nava conventionala are de obicei fund plat si bordurile verticale.

Asta inseamna ca suprafata mare de deriva actioneaza ca o frana hidrodinamica in momentul lansarii, iar nava se inclina. Inclinarea e accentuata de formele rotunde ale corpului, iar la unghi mare de bandare momentul de redresare creste foarte mult, datorita lestului si formelor corpului. Acest moment de redresare il vedem clar cum redreseaza nava , iar suprafata mare de deriva amortizeaza oscilatiile, avand si rol anti-ruliu.

Intotdeauna la lansare apar asemenea oscilatii, a caror amplitudine depinde de tipul navei, si e luata in calcul inca din proiectare. Din cauza asta Orchid nici nu are montata arborada, care in caz contrar ar fi bandat mult mai periculos nava la lansare.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99


Captan

Eu zic ca si daca nu ar fi fost lansata cu asa viteza, nava nu s-ar fi inclinat asa tare. Dar nu se stie daca ar mai fi plutit! :o

Vali

Viteza e determinata de panta planului inclinat de la Damen, care nu se poate modifica. In plus, nu exista vreun sistem de franare, care ar risca sa opreasca nava pe traseul de lansare, treaba urata si costisitoare.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

monica.lidia

#41
Abia acum am un moment sa povestesc si eu despre asta, pentru ca binenteles ca am fost si eu acolo. Am si filmat la calitate mai buna, dar comentatorul sportiv din mine nu si-a putut tine gura inchisa si sunt prea multi de ''oh Doamne"si de '' oh nu, nu, nu'' pe coloana sonora.
Va spun sincer ca am fost emotionata, pana la lacrimi, e ceva in realitate ce niciun film si nici o poza nu poate reda, e altfel sa fii acolo.
Nava nu a avut viteza prea mare cand a plecat pe planul inclinat, si da, cand a bandat am incremenit si am fost convinsa ca a luat apa. A plecat, intr-adevar, prova un pic inaintea pupei si poate de asta, dar putin probabil.
M-am gandit mult si la oamenii care erau pe punte , dar erau ancorati si trebuiau sa fie acolo.
Nava e ravasitor de frumoasa, eleganta, mi-a adus aminte de Libertatea, simbolul Galatiului si am fost mandra ca s-a facut la noi. De mult nu m-am mai gandit cu bucurie la orasul meu, dar in ziua aia am fost mandra, concetatenii mei au facut o nava din care se face cam una la 20 de ani in lume (citat din cunoscatori) si o sa scrie pe ea, cat timp va pluti Damen Galati Romania.
Nu stiu ce li se ureaza navelor cand isi incep cariera, dar eu vreau sa-i urez lui Orchid viata lunga si linistita, vant lin si celor care au construit-o : la mai multe!!
Nu plange pentru ca s-a terminat, bucura-te pentru ca s-a intamplat.

cristiantutuianu

ProTV prezinta la stiri lansarea la apa  la 19.25 azi

byteworks

Mersi de atentionarea de la 19.23, e un pic mai mai bine decat deloc  ;D

cristiantutuianu

Citat din: byteworks din Noiembrie 26, 2013, 08:53:06 PM
Mersi de atentionarea de la 19.23, e un pic mai mai bine decat deloc  ;D
Ora 19.21 au anuntat la stiri
Ora 19.22 am postat
Ora  19.25 a inceput reportajul
Intamplarea a facut sa fiu pe forum exact pe topicul asta si am postat