7 metri

Creat de nicu, Mai 19, 2011, 11:50:00 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Vali

Acesta e desenul derivorului:



Greutatea derivorului mobil e doar cea data de tabla din care e facut, si rolul e doar de a cobori prin greutatea proprie. Cred ca si la marginea prova cutia lestului va fi rotunjita.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

capitanu

nu este rotunjita pentru ca in fata ei o sa se afle o chila falsa care pleaca exact din prova barcii si ajunge exact in fata cutiei derivorului.

Thor

Citat din: capitanu din Ianuarie 04, 2012, 07:15:37 PM
nu este rotunjita pentru ca in fata ei o sa se afle o chila falsa care pleaca exact din prova barcii si ajunge exact in fata cutiei derivorului.

De ce se numeste chila falsa? Sau cum ar trebui sa fie ca sa fie adevarata?

capitanu

Pai chila adevarata este structura de rezistenta a barcii, continua din prova pana la pupa pe care se sprijina coastele si peste care sunt aplicate filele de bordaj. Acesta este falsa pentru ca este aplicata pe "burta" barcii peste chila cea care am descris-o mai sus. De accea este falsa, adica nu are rol de rezistenta si nu este continua pe toata lungimea ambarcatiunii. Ea are doar rol de protectie si antideriva laterala. Acum caut o poza cu Legenda Dunarii si daca o gasesc o postez ca sa intelegi exact.

capitanu

Uite, am gasit. Ce este negru este chila barcii, structura de rezistenta. Ce este proaspat construit este o chila falsa antideriva. Aceasta vreau sa o montez acolo pentru ca barca are o deriva foarte mare datorita unei greseli care am facut-o la restaurare dar de care nu imi pare rau. In primavara o sa vad cum se comporta si o sa scriu pe larg si despre gresala facut si despre ceea ce ma face sa nu o regret si despre cum am remediat.

Thor

Multumesc, am inteles. Dar daca ii pui cutia cu derivorul nu tai chila adevarata si atunci se slabeste dramatic rezistenta barcii?

capitanu

NU, Doamne fereste, cutia este prinsa pe afara, sprijinita pe filele de bordaj si se tine de barca cu mai multe randuri de buloane care patrund in barca in babordul respectiv tribordul chilei. La interior se confectioneza niste coaste false in care se descarca uniform sarcinile de solicitare produse lateral de derivor, cand barca este bandata. Peste se pune o placa-saiba care sa stranga uniform toate buloanele de prindere pe coastele confectionate. In cutia derivorului se va turna plumb si la sfarsit va cantari in jur de 300 kg, acesta fiind lestul barcii. Daca vrei sa vezi exact vino pe la noi intr-o zi cand ai timp si o sa vezi mai multe la locul faptei. Daca nu ili explicam aici.
La o barca chila si coastele sunt 80 % din barca. Daca ai taiat chila ai rezolvat barca poti sa faci focul cu ea.

Thor

Scuze ca raspund asa tarziu.
Vin la voi, sa vad corabia, cu cea mai mare bucurie, numai sa-mi spuneti unde.
Am inteles ca derivorul vostru ramane in cutia care va fii exterioara si deci chila nu este intrerupta.
Si totusi, nu este cazul vostru dar derivorul "ghilotina" nu trece prin chila?  Chila nu este slabita astfel?
Eu am o barcuta din fibra cu derivor ca al vostru dar cutia derivorului este in barca (extrem de incomod). Barca are 3.8 m. iar cutia derivorului are 1,3 m. Este adevarat ca barca nu are chila.

capitanu

Strada Ajustorului Nr 17-25 Militari Suna inainte 0720 50 50 50.

Vali

Cred ca Nicu a ales varianta incastrarii cutiei derivorului intr-o chila falsa pentru a nu avea probleme cu impotmolirea cutiei cand se trage barca la mal, sau cand se ajunge la apa mica. E o treaba buna, cu micile inconveniente ca se mareste putin suprafata udata (deci creste rezistenta si scade putin viteza), plus ca se poate modifica centrul de rezistenta laterala a operei vii. Asadar, trebuie refacute calculele de echilibrare sub vele a barcii, dar nu e ceva complicat.

@Thor: in cazul in care se opteaza pentru derivor ghilotina la o barca de lemn (cu chila, coaste, varange), de obicei chila este latita in zona trecerii putzului derivorului ghilotina, pentru a pastra rigiditatea barcii. Daca putzul derivorului se face pana in tavanul cabinei, se rigidizeaza foarte bine barca, preluandu-se eforturile de la derivor in toata structura barcii, plus ca putzul are si rol de pontil de sustinere a compresiunii catargului. Un exemplu este Q-17 a lui Joe Dobler, ale carui planuri le-a cumparat colegul nostru Laurentiu N.

Citat din: capitanu din Ianuarie 04, 2012, 09:11:08 PM
La o barca chila si coastele sunt 80 % din barca. Daca ai taiat chila ai rezolvat barca poti sa faci focul cu ea.

Tocmai din nevoia de a evita munca semnificativa la osatura barcilor, solutiile moderne au cautat sa ofere variante alternative. Au aparut astfel sisteme de constructie fara osatura conventionala, care in practica au dat rezultate destul de bune.

Barcile de lemn pe osatura traditionala erau de obicei de 4 tipuri:
1. Plank on frame, sau carvel plank, sau pe romaneste scandura pe coaste, adica sistemul in care e facuta si barca de 7 metri a lui Nicu. Mai sunt variatiuni, ca de exemplu bordajul in cusatura (in caplama).
2. Sheet on frame, adica placaj pe coaste, o varianta mai rapida de imbracare a osaturii.
3. Lapstrake, sau clinker, sau pe romaneste bordaj in clin, cu scandurile bordajului suprapuse.
4. Bordaj in straturi, longitudinal-diagonal, dublu diagonal, sau longitudinal plus dublu diagonal.

Cand s-a raspandit tipul de corp "canoe-body", s-a trecut la tehnologii mai simple si eficiente, in toate materialele, de la fibra de sticla si compozite, pana la lemn, aluminiu, sau otel. Astfel, s-au raspandit metodele de constructie frameless, adica fara coaste, rigidizarea facandu-se prin "bulkheads", adica pereti interiori.

La lemn, tehnologiile frameless mai raspandite sunt:
1. strip-plank (bordaj din fasii), inclusiv varianta cold-molded over strip plank (bordaj stratificat peste stratul de baza din fasii)
2. stitch&glue, sau liquid joinery, la care corpul se obtine din desfasurate din placaj, asamblate prin "epoxy fillets".
In aceste cazuri, chila e inlocuita cu o retea de varange si longitudinale in zona santinei, care preiau solicitarile de la derivor sau chila lestata, deci barca nu mai are chila longitudinala conventionala.

Revenind la chila falsa, mai exista un sistem in care chila exterioara are si rol structural, nu doar de chila falsa: la barcile marine cu chila lunga (oceanica). In acest caz, chila exterioara este stratificata pe forma chilei interioare, formand un ansamblu extrem de solid, astfel ca sarcinile lestului se descarca la fel in toata structura barcii.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Thor

Citat din: capitanu din Ianuarie 05, 2012, 09:46:00 AM
Strada Ajustorului Nr 17-25 Militari Suna inainte 0720 50 50 50.

Multumesc. Cred ca o sa va caut saptamana viitoare.

@Capitanu si @Vali        :
Multumesc pentru raspunsuri. Pune omul o intrebare nevinovata si voi il treceti prin toata materia. :)     
Am gasit o definitie in ABC-ul Marinarului - "CHILA FALSA - chila de lemn care urmareste, in exterior, linia chilei principale a navei. Chila falsa protejeaza fundul navei in cazul contactului cu nisipul si pietrisul din zonele cu adancime mica sau pe timpul cand nava este andocata".

Vali

Stii ce-i misto, Thor? Ca spre deosebire de scoala, aici "materia" este "digerata" cu mai mare placere ;) (cel putin asa sper :D, daca nu, ma fugariti si nu va mai fac "capu mare" cu atatea povesti tehnice offtopic :P).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Thor

Ba spuneti in continuare ca ce aflam aici se aduna greu de prin carti.

Vali

Stiu Thor, ca eu tot din carti le-am adunat :P, insa nu le tin numai pentru mine, si daca cineva aplica din ce mai scriem noi pe aici, nu putem decat sa ne bucuram. Ma bucur ca (inca) nu m-ati fugarit ;D.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

nicu

scuze ca raspund asa tarziu
nu prea am mai avut timp de net
azi am facut 2 varangi din esenta tare maine mai am de facut una mai lunga urmeaza cateva capace din lemn toate facute sa se distribuie greutatea optim si placa de inox
cutie derivorului este modificata  ???
1500 lungime 300 inaltime