Am vazut ca lumea se tot vaita ca loveste motoarele, stramba elicele, etc.
Voi folositi asa ceva?
Pana acum nu am folosit, decat la barcile cu vele, care au din constructie skeg. Cred ca ar merge adaptat un tip de skeg si la barcile motorizate, insa problema va fi ca va creste rezistenta de apendice.
Toti producatorii de outboard-uri incearca pe toate caile sa scada rezistenta de apendice a cizmei, prin ingustarea la limita a acesteia. In plus, un apendice de tipul skeg-ului, situat in fata elicei, ii scade semnificativ din randament. Poate solutia ar fi 2 apendici simetrici, in lateral fata de elice, insa problema se complica prin cresterea pescajului, inutila mai ales cand motorul e basculat. Pana la urma, solutia cu skeg se poate aplica cu succes la barcile de deplasament, care oricum au oglinda sau etamboul emerse, si nu deranjeaza deci prin cresterea pescajului.
Oricum, despre prop-guard-urile de pe piata nu cred ca au alt rol decat eventual de a proteja elicea de vegetatie, parame etc, si nu protejeaza in nici un caz la lovituri serioase. In plus, adauga rezistenta la inaintare, cresc turbulenta si scad randamentul elicei.
Sunt multe, dar pentru lovituri ai:
Exista un model umit RockHopper http://www.rockhoppermotorguard.com/
Un altul se numeste Sau river runner: http://www.propsavers.com/River%20Runner.html
Rockhopper e mai solid.
Traditional americanii folosesc cu succes pe raurile cu multe pietre capete de furca! Da, furca de strans paiele.
Cel mai tare model este insa cel folosit de suedezi la canoele lungi cu care merga la vanatoare. Am vazut unul care efectiv rupe cizma motorului dar elicea nu are nimica!
Cand prioritetea e mersul in glisare la 30km/h +/-, o pneumatica sa zicem, pierderea de performanta nu e mare scofala.
Eu am avut un model masiv din polietilena, galben, englezesc pe motorul de 25 CP si tot mergea frumos in glisare cu vreo 45-50 km/h
Pe mine modelul folosit de suedezi ma intereseaza, sau rockhopperul. Intrebarea era daca sau altcineva tu aveti stiinta de cineva care fabrica asa ceva
Exista si varianta outboard cu elice in duza. Am vazut ceva de genul asta instalat pe un MOB. Lansau barca cu motorul pornit la o viteza a navei de 12-16 noduri si impactul cu valurile era destul de urat. Nu stiu scopul duzei era protectia palelor sau doar eficientizarea propulsorului
@Mihaif99: Din pacate (inca) nu cunosc vreun fabricant de prop-guard prin apropiere (Europa). Daca as sta sa caut, sigur as gasi, insa deocamdata nu e pe lista mea scurta.
Exista un catalog de fabricanti europeni de accesorii si echipamente de barci, editat cu ocazia unui targ important de specialitate din Olanda. Am o editie mai veche, am s-o caut si ma uit, poate gasesc ceva acolo.
Pe de alta parte, cred ca protectia cea mai buna pentru lovituri (si nu numai) este forma tunnel-boat sau catamaran a carenei. Important e totusi ca pescajul pupa sa depaseasca adancimea de lucru a cizmei. E un subiect interesant, mai ales ca o carena tip catamaran are si alte avantaje - stabilitate, spatiu generos, raportat la o suprafata udata minima, deci implicit rezistenta de frecare scazuta. Conditia e totusi de "bridgedeck clearance" suficient, plus forme optimizate de glisare, nemaifiind conditionati de un unghi al V-ului fundului limitat de conditiile de stabilitate, ca in cazul monococilor.
@blue marlin: din ce imi mai aduc aminte, rolul duzei pe un outboard este eficientizarea guvernarii, alaturi de protectia elicei. Daca ne uitam dupa poze de "prop guard" pe net, gasim in marea majoritate poze de outboard-uri cu elicea in duza.
Citat din: Vali din Mai 14, 2012, 08:59:29 AM
@blue marlin: din ce imi mai aduc aminte, rolul duzei pe un outboard este eficientizarea guvernarii, alaturi de protectia elicei. Daca ne uitam dupa poze de "prop guard" pe net, gasim in marea majoritate poze de outboard-uri cu elicea in duza.
O duza bine proiectata ar trebui, teoretic, sa creasca eficienta oricarui propulsor cu pana la 25-30% (portanta suplimentara, uniformizare jet, recuperare energie tangentiala, etc.). La outboard-uri, avand in vedere slaba raspandire a duzelor, as zice ca se complica cu instalarea lor doar daca e nevoie de protectie suplimentara pt elice; pt putere suplimentara cred ca e mai simplu de ingramadit cativa cai suplimentari in motor.
Citat din: blue marlin din Mai 14, 2012, 08:50:01 AM
Exista si varianta outboard cu elice in duza. Am vazut ceva de genul asta instalat pe un MOB. Lansau barca cu motorul pornit la o viteza a navei de 12-16 noduri si impactul cu valurile era destul de urat. Nu stiu scopul duzei era protectia palelor sau doar eficientizarea propulsorului
Exact pe asta, dar galben l-am avut pe yamaha de 25. E mai mult ca sa protejeze innotatorii sau pe cei salvati sa nu ii tai cu elicea. Ma interesau mai mult river runners.
Dar oare exista meseriasi care ar face asa o lucrare? Adica un prop-guard frumos din inox.
Dintre barcagiii forumisti, mai demult facuse cateva lucrari frumoase in inox Paul - sspoll. E si membru pe capcompas.ro, dar nu prea posteaza. Stiindu-i priceperea, cred ca poate duce la capat cu brio orice lucrare in aluminiu sau inox.
Citat din: Vali din Mai 14, 2012, 09:24:23 PM
Dintre barcagiii forumisti, mai demult facuse cateva lucrari frumoase in inox Paul - sspoll. E si membru pe capcompas.ro, dar nu prea posteaza. Stiindu-i priceperea, cred ca poate duce la capat cu brio orice lucrare in aluminiu sau inox.
Mersi Vali! (click applaud)
Nu o trebui in Delta- mai ales ca tinde sa agate vegetatie, dar pe aicea am niste zone in care apa trece de la 20m la 50 cm cat ai clipi, numai vai si bolovani e findul, dar acolo e si pestele.
Pierd eu cativa km/h, dar ecomomisesc 2-3 elice/an, plus timp, plus garnituri de ax, plus nervi, plus....
Vreau sa imi fac rost de unul tip "gheara de gaina" asa cum au suedezii, dar si ei il fac la meseriashi. E super solid si se ataseaza fara suruburi la cizma ;)
Hm...eu zic ce cel mai bun prop-guard, e sonarul, chestia cu duza da e eficienta, dar pentru nave cu viteza redusa gen remorchere, nu cred ca a vazut cineva duze pe vedete rapide, ar fi sinplu de facut un prop-guard, dar intrebarea e de ce il veti prinde? De placa anticavitatie normal. Aia cedeaza si singura cateodata, nu trebuie ajutata si in plus in cazul unei bucati de lem etc., elicea il va arunca spre exterior, daca o prinde intere pale si prop-guard, (deci chestia asta s-a intamplat), rupe tot si inel si elice si placa, daca era asa de eficienta faceau toti fabricantii de motoare.
@M Irimia
Pai oricum nu prea ai cum sa pui asa ceva la inboard outboard-ul tau. Si chiar daca ai pune tot degeaba. Astea sunt pentru outboarduri mici.
Pe rauri cu bolovani nu prea merge fara river runner, cand lovesti un bolovan pe minut, asta e, altfel mai bine dai la vasle.
Oricum tu nu mergi cu barca ta pe astfel de ape, asa ca ai dreptate, pe unde mergi tu sonarul e de baza.
Citat din: Vali din Mai 14, 2012, 09:24:23 PM
Dintre barcagiii forumisti, mai demult facuse cateva lucrari frumoase in inox Paul - sspoll.
L-am intrebat si eu de diverse lucuri pe Paul (capelatura, balamale carma etc.) insa am inteles ca e pe langa 00.00 GMT, renuntand la diferenta orara, chiar daca e cu "+" :)
Hai sa va spun ceva de actualitate, un client al meu, a avut aripa montata pe placa anticavitatie, si aripa portanta legata de placa, abiaam gasit cu 3 mil.sudura in aluminiu., nu adaptati nimic daca nu e al motorului, ce se comercializeaza ieftin e in detrimentul motorului
Adica, mai bine ma duc si imi fac elicea praf in 10 minute dupa tine nu?
;D
Cred ca vorbim limbi diferite din moment ce e evident ca raspunzi fara sa fi citit informatia din topic.
Citat din: Mihaif99 din Mai 14, 2012, 08:16:54 PM
Dar oare exista meseriasi care ar face asa o lucrare? Adica un prop-guard frumos din inox.
Mihai, lasa elicea asa cum este, nu te complica, iti spun si problemele care apar
Pai spune
Lasa motorul asa cum este
Pai de ce?
Alternativa e sa pleznesc elicea si sa ramin cine stie pe unde.
Citat din: Mihaif99 din Mai 18, 2012, 09:15:05 PM
Pai de ce?
Alternativa e sa pleznesc elicea si sa ramin cine stie pe unde.
uite, maine postez niste poze cu o cizma care a avut protectia minune
Pina maine te rog uita-te la filmul asta in seara asta, si spune-mi ce parere ai:
http://www.youtube.com/watch?v=HgP2hwqQTyU
Te rog sa pastram discutia la obiect, motoare/barci mici, ape pline de bolovani.
@Mihai Irimia: te rugam citeste inca o data ce a scris Mihaif99 mai inainte, ca sa intelegi de ce are nevoie de protectie la elice:
Citat din: Mihaif99 din Mai 14, 2012, 09:44:40 PM
Nu o trebui in Delta- mai ales ca tinde sa agate vegetatie, dar pe aicea am niste zone in care apa trece de la 20m la 50 cm cat ai clipi, numai vai si bolovani e findul, dar acolo e si pestele.
Pierd eu cativa km/h, dar ecomomisesc 2-3 elice/an, plus timp, plus garnituri de ax, plus nervi, plus....
Vreau sa imi fac rost de unul tip "gheara de gaina" asa cum au suedezii, dar si ei il fac la meseriashi. E super solid si se ataseaza fara suruburi la cizma ;)
LE: @Mihaif99: la sfarsitul filmuletului se vede "furca" de protectie a elicei, care intr-adevar se poate manufactura usor de cineva priceput. Din ce se vede, se prinde cu o bratara deasupra placii anti-ventilatie, si prin presare cu suruburi pe pintenul inferior al cizmei.
L-am vazut Vali. De la Hannu, cel care a facut video-ul, am aflat ca sunt facute de meseriasi.
L-am intrebat acolo de unde se cumpara, si a zis ca pe asta a facut-o el.
Misto prop guard, nu?
Super misto, si cred ca nu e util doar pe rauri, ci chiar si pe Dunare sau in Delta. De exemplu, ce faci daca tragi la malul Razelmului in zona vechilor cariere de la Dolojman sau Iancina, unde e plin de pietre pe fund? Sau dai intr-o intinsura sau prag in zona plajei de la Sfantu, cand iesi de pe Dunare in mare?
Prop-guard-ul din filmulet e foarte util, si nu creeaza nici probleme hidro, nici nu pune in pericol elicea la agatarea accidentala de vegetatie, parame etc, fiindca se comporta identic cu placa anti-ventilatie de deasupra elicei. E poate cea mai buna idee de prop-guard pentru barci monococa pe care am vazut-o pana acum 8).
Citat din: Vali din Mai 18, 2012, 11:49:16 PM
Super misto, si cred ca nu e util doar pe rauri, ci chiar si pe Dunare sau in Delta. De exemplu, ce faci daca tragi la malul Razelmului in zona vechilor cariere de la Dolojman sau Iancina, unde e plin de pietre pe fund? Sau dai intr-o intinsura sau prag in zona plajei de la Sfantu, cand iesi de pe Dunare in mare?
Prop-guard-ul din filmulet e foarte util, si nu creeaza nici probleme hidro, nici nu pune in pericol elicea la agatarea accidentala de vegetatie, parame etc, fiindca se comporta identic cu placa anti-ventilatie de deasupra elicei. E poate cea mai buna idee de prop-guard pentru barci monococa pe care am vazut-o pana acum 8).
Itit dai seama cat am sapat eu dupa chestia asta :)
In video-urile precedente nu vedeam decat un pic, in trecere minunatia
Si da-i pe net si cauta.... nimic! Pina a postat video-ul asta in care se vede de toata frumusetea, si iar, da-i si cauta pe net, pentru ca voiam sa o cumpar, fiindca e super. Apoi am vorbit cu Hannu si mi-a apus omul ca e facuta de meseriash.
Stii de ce?
Tocmai pentru ca e atat de buna! este specifica fiacarui motor!! Asta e si punctul slab. Nu are aplicatie comerciala... nu o va face nimeni in serie mare.
Tre' sa vad cum imi fac si eu una pt johnsonul de 8 CP
Pai Mihai, nu e mare lucru de facut asa ceva. Noi cei din tara am ramas aceiasi "Lica-Mesterica", facem si desfacem multe chestii care sunt prea scumpe sau de negasit.
Tot respectul si inca un "applaud" pentru ca ai postat ideea asta stralucita :). Ce sa-i faci, mai avem putin si cadem si noi in febra "laicurilor" de tip mutrabook :P.
Treaba buna cu acest sistem e tocmai aplicabilitatea sa "custom", la orice tip si dimensiune de motor. Pana la urma, nici producatorilor de motoare nu le-ar conveni o protectie prea buna a elicelor, ca altfel cui ar mai vinde ei elici de schimb?
Poate ar fi o idee sa continuam discutia pe Youtube cu Hannu, pentru a ne da cateva detalii despre dimensionarea pieselor. "Ghearele gainii" par dintr-o tabla de inox mai groasa, si cred ca sunt taiate la flex dintr-o singura bucata de tabla. Si pe muchia de atac a cizmei e prevazuta o protectie - cea care face legatura cu bratara de deasupra placii anti-ventilatie. Insa cred ca ar fi o idee buna montarea unei fasii de cauciuc intre acea piesa de inox si cizma, si chiar in zona pintenului cizmei, pentru a atenua mai bine eventualele lovituri.
Sa stii ca, inainte de a pleca azi la tabara Jurilovca, am sa trec prin talcioc sa caut inox ;D.
Citat din: blue marlin din Mai 14, 2012, 01:43:02 PM
Citat din: Vali din Mai 14, 2012, 08:59:29 AM
@blue marlin: din ce imi mai aduc aminte, rolul duzei pe un outboard este eficientizarea guvernarii, alaturi de protectia elicei. Daca ne uitam dupa poze de "prop guard" pe net, gasim in marea majoritate poze de outboard-uri cu elicea in duza.
O duza bine proiectata ar trebui, teoretic, sa creasca eficienta oricarui propulsor cu pana la 25-30% (portanta suplimentara, uniformizare jet, recuperare energie tangentiala, etc.). La outboard-uri, avand in vedere slaba raspandire a duzelor, as zice ca se complica cu instalarea lor doar daca e nevoie de protectie suplimentara pt elice; pt putere suplimentara cred ca e mai simplu de ingramadit cativa cai suplimentari in motor.
Duza este eficienta la turtii reduse, cazul remorcherelor, in care duza tine loc de carma, nu montati toate nebuniile pe motore, le faceau ei din sart asa
Citat din: Vali din Mai 18, 2012, 11:49:16 PM
Super misto, si cred ca nu e util doar pe rauri, ci chiar si pe Dunare sau in Delta. De exemplu, ce faci daca tragi la malul Razelmului in zona vechilor cariere de la Dolojman sau Iancina, unde e plin de pietre pe fund? Sau dai intr-o intinsura sau prag in zona plajei de la Sfantu, cand iesi de pe Dunare in mare?
:) Inca o aplicatie : intrarea in canalul Dranov.
Cine nu o stie bine, nu intra in veci fara sa ciobeasca elicea. V-o spune subsemnatul, cu o mana pe inima. Si cu cealalta pe elice.
Digurile submerse se vad doar partial pe Google Earth iar intrarea e intr-un unghi oarecare, pe senal foarte ingust.
Weekend-ul trecut am atins deci, subiectul acestui topic.
O sa am nevoie si de un sistem asemanator si de o noua elice :)
P.S>
Pe asta o pastrez ca rezerva, nu e foarte sifonata si se poate remedia.
Salut,
Asta toamna am reusit si eu sa imi distrug o elice si sa imi avariez pintenul intr-un bac scufundat la Mila 23,o solutie pe care
am gasit-o pentru a scapa de neplaceri ar fi: skeg guard pentru motor si keel shield pentru barca.
http://www.keelshield.com/skegshield (http://www.keelshield.com/skegshield)
https://secure.wolfpk.com/clackacart/Details.cfm?ProdID=68 (https://secure.wolfpk.com/clackacart/Details.cfm?ProdID=68)
Protectia pentru chila am gasit-o si in Romania la un distribuitor de accesorii nautice dar la un pret exorbitant 250 eur.
Salutare,am inceput lucrul la o protectie ptr motor care cred eu ca o sa ma scape de neplaceri,dar totusi ma intreb nu o sa influenteze cumva comportamentul barcii.
Noi folosim niste zodiacuri mark 5 cu motoare diesel yanmar 36 cp sa incercat montarea unor prop guard ca sa mai reduca schimbarea periodica a elicei dar chestia asta facea manevrarea foarte dificila.
Comanda este la eche,in timp sa renuntat le ele.
Atasez schita.
ma bag si eu ca nepriceputul , adica motoarele astea nu au nici-o protectie la un astfel de caz , pai NEPTUNUL vechi dadeai cu el in .... se rabata , se rupea stiftu , injurai , ... puneai altul si plecai mai departe .
Chiar sunt curios , folosesc un yamaha 25 hp, asta ce face la intalnirea cu un butuc ?
Pai nu prea au,eu cum am mai spus l-am avariat si acum are o gaura de toata frumusetea pe care ma gandesc cu ce material sa o repar.
Una din solutiile gasite este garda asta de protectie dar ma gandesc sa nu am probleme in exploatare:).
Nici nu am cum sa o testez acum,doar sa o termin si fiind ajustabila sa o montez pe unul din motoarele noastre.
aha ... auzisem ca atunci cand elicea ar lovi un obstacol ( exclus piatra ) motorul sa-r decelera si paca .... paca bum bum nu stiu ce, ar mai scapa , dar daca in afara de faza cu rabatarea nu mai are si alta protectie ... uauuu sa-mi fac stocul cu elici
De rabatat nu se rabateaza stiu ce spui dar aici nu se aplica pentru ca motorul are trim hidraulíc.
Singura solutie care am gasit-o este garda pentru partea inferioara a motorului plus elice,sper sa nu influenteze partea de hidro,dar am sa il termin si ne apucam de teste.
Acum mai astept un set de cote de acasa sa continui treaba.
In afara ed schita care am atasat-o mai am una cu protectia montata pe motor.
nu o luati in nume de rau dar nu cred ca lovind o piatra sau un butuc acea protectie de plastic va salva elica.daca prin minune scapa elica cu siguranta nu scapa pintenul.aceasta protectie este mai mult pt fauna piscicola sau ar trebui folosita de barcile de salvare. eu in apele care nu le cunosc sau par "dubioase",merg incet cu motorul ridicat la minimul tractiunii.
Pai protectia nu este din plastic este din inox,are foarte multe elemente de ajustat pentru a se folosi pe diferite tipuri de motoare plus ca unele dintre parghii au si rolul de a distribui socul pe toata lungimea gardei.
Nu este o protectie pentru vegetatia submersa este o garda pentru obstacole.
am vazut ca sunt si din inox si astea cred ca sunt mai periculoase pt elica.adica daca dai intr-un obstacol submers si-ti stramba acea protectie cu siguranta avariezi si elica care nu este la o distanta prea mare de acea protectie.parerea mea ;) + ca daca ar fi fost fiabile se facea mult tamtam. am vazut pe diferite site-uri preturi de peste 100$/bucata in functie de motorizare,pretul fiind apropiat de costul unei elice.
Cred k daca lovesc cu o viteza atat de mare un obstacol submers incat sa indoi tabla de inox de 4 cred ca problema mea nu o sa mai fie distrugerea elicei.
Cum am mai spus este gandita in asa fel incat sa preia socul si sa il distribuie uniform pe toata lungimea protectiei,teoretic practic mai vedem:).
Citat din: mustatza din Februarie 19, 2013, 09:26:19 AM
am vazut ca sunt si din inox si astea cred ca sunt mai periculoase pt elica.adica daca dai intr-un obstacol submers si-ti stramba acea protectie cu siguranta avariezi si elica care nu este la o distanta prea mare de acea protectie.parerea mea ;) + ca daca ar fi fost fiabile se facea mult tamtam. am vazut pe diferite site-uri preturi de peste 100$/bucata in functie de motorizare,pretul fiind apropiat de costul unei elice.
Practica pare sa te contrazica. Exista niste link-uri la inceputul topicului in care poti sa vezi suportul in actiune.
Citat din: Intersect din Februarie 15, 2013, 10:48:20 PM
Salutare,am inceput lucrul la o protectie ptr motor care cred eu ca o sa ma scape de neplaceri,dar totusi ma intreb nu o sa influenteze cumva comportamentul barcii.
Noi folosim niste zodiacuri mark 5 cu motoare diesel yanmar 36 cp sa incercat montarea unor prop guard ca sa mai reduca schimbarea periodica a elicei dar chestia asta facea manevrarea foarte dificila.
Comanda este la eche,in timp sa renuntat le ele.
Atasez schita.
Mersi de schema !
Care este parerea despre yanmar-urile acelea?
Motoarele diesel Yanmar sunt de tavaleala,ce fel se comporta astia cu ele nu imi vine sa cred,turatie maxima la rece sunt folosite in conditii extreme aproape tot anul(ape inghetate,frig...)
Dar sunt foarte zgomotoase,grele,piesele de schimb sunt foarte scumpe cred k se merita daca este folosit intens,isi scoate banii,chiar ma gandeam si eu destul de serios sa imi iau unul dar m-am lasat pagubas.
Mai atasez ó imagine cu garda.Nu este chiar usor de facut,dar abia astept sa o termin sa o pun pe motor.
@ Mihaif99 daca mai ai nevoie de ceva detalii despre motoarele Yanmar iti stau la dispozitie.
Citat din: Intersect din Februarie 19, 2013, 09:36:42 PM
Cred k daca lovesc cu o viteza atat de mare un obstacol submers incat sa indoi tabla de inox de 4 cred ca problema mea nu o sa mai fie distrugerea elicei.
Cum am mai spus este gandita in asa fel incat sa preia socul si sa il distribuie uniform pe toata lungimea protectiei,teoretic practic mai vedem:).
Am vazut un film Youtube cu o astfel de protectie . O barca mergea pe cursul unui rau de munte, printre bolovani . Si nu un test de ici-colo, ci mers la drum serios .
Daca il gasesc, il postez .
N-am gasit acel film, insa am vazut un test al altui tip de protectie :
Prop Guard: KUTV2 News Broadcast (http://www.youtube.com/watch?v=_f08CLcK8TM#)
fiecare cu impresiile lui :D dar di filmul postat de Florio se vede CLAR ca protectiile sunt pt a nu rani persoane aflate in apa. doresc ca un inginer de pe forum sa calculeze greutatea unei barci de cca 600 kg care se deplaseaza cu cca 30/40 km/h si loveste cu elica un bolovan imers, ce sanse sunt sa scape elica intreaga datorita protectie.restul este MARKETING.
Datorita lipsei de experienta am rupt o elice : am ajuns la un prag de prundis pe albia bistritei si am intors in loc ,in loc sa dau un pic inapoi ,bine ,si datorita curentului am dat cu elicea in prag. Daca aveam oricare din protectiile mentionate ,sigur scapam de necaz ,parerea mea...
@ mustatza
Florio spune exact ca este un test al altui tip de protectie pentru ca sunt protectii pentru a nu rani persoanele aflata in apa sunt protectii pentru vegetatia submersa sunt protectii pentru obstacole.....
Si in legatura cu marketingul nu cred sa fie vorba doar nu este coca-cola,au am inceput sa caut ceva sa imi protejeze motorul doar dupa ce l-am avariat,reclama la ele nu prea am vazut pe nicaieri,prin magazine
nici atat asa ca marketingul iese din discutie.
Protectia pe care incerc sa mi-o fac acum este patentata in Satele Unite de vanzare nu am gasit-o pe nicaieri.
Protectii ce am gasit de vanzare sunt pe un site recomandat de SS cabelas.com dar acelea nu mi-au inspirat incredere.
Citat din: mustatza din Februarie 21, 2013, 09:05:30 AM
fiecare cu impresiile lui :D dar di filmul postat de Florio se vede CLAR ca protectiile sunt pt a nu rani persoane aflate in apa. doresc ca un inginer de pe forum sa calculeze greutatea unei barci de cca 600 kg care se deplaseaza cu cca 30/40 km/h si loveste cu elica un bolovan imers, ce sanse sunt sa scape elica intreaga datorita protectie.restul este MARKETING.
Desigur, in asemenea cazuri e dauna totala :) .
Cred totusi ca protectia foloseste in multe cazuri in care elicea ar putea lovi lemne sau alte obstacole din apa. Daca se gliseaza printre bolovani e clar ca riscul e sa rupi ceva : motor, oglinda, barca.
Insa in cazurile normale din delta, cand un bustean sau un lemn semiplutitor ar fi lovit de elice, protectia poate salva indoirea acesteia. Nu e lucru putin.
Mie mi s-a intamplat sa ating varful unui dig submers, iar elicea a indoit usor la varf, doua pale. Am ciocanit-o pe balta, am putut s-o folosesc in continuare pana la destinatie, insa elicea a ramas compromisa. A trebuit sa cumpar alta fiindca de la 2200 rot/min dadea vibratii .
Daca as fi avut o protectie, scapa cu siguranta de "sifonarea" asta .
Sa mai postam odata link-ul cu propguardul lui HannuYK
My last river trip before winter 2011 (http://www.youtube.com/watch?v=HgP2hwqQTyU#ws)
Daca ne uitatm la filmele lui vedem o situatie in care loveste atat de violent incat rupe cizma unui Yamaha de 8 CP (nu din cauza protectiei se rupe, adica nu de la prindere vine problema). Surpriza... elicea nu pateste nimic. Nici nu ma mira ca cizma yamaha s-a rupt. am experiente cat se poate de proaste cu metalul din care sunt fabricate Yamaha. Tot se rup bucati pe ici pe colo :)
interesant modelul lui HannuYK. pt manevre pe langa mal,butuci sau apa mica cred ca-ti poate salva elica. nenea asta Hannuyk le si comercializeaza?
Sa termin motorul de reparat si i-mi fac o garda pt. elice ca a lui hannuyk .Mai greu e cu inoxul[tabla de 4mm],dar daca o fac dintr-un otel ce se caleste bine [furca] ce are ? Cata rugina se depune?SAU afecteaza la motor prezenta otelului? Din otel mi-ar lua o zi [8 ore maxim]sa o fac ,cu motorul langa mine pt. a masura fiecare cota si unghi.Mai vorbim ...sa-mi fac motorul
Daca ai anodul de zinc de pe motor in stare buna, teoretic nu are ce sa dauneze daca faci furca din otel, decat rugina. Oricum, daca ii dai o vopsea epoxidica buna, si mentii furca permanent curata si vopsita, te va tine destul de bine.
Eu as pune neaparat si ceva cauciuc (eventual bucati de camera) intre sistemul de prindere a furcii si cizma motorului.
Salut Vali,si eu ma gandeam ca la garda asta pe care o fac acum sa ii pun niste cauciuc sa nu zgarie sau sa avarieze in timp cizma.
Avem niste fasii de cauciuc special pentru asta cu lipici peo parte.
m-am capatat si eu acum ceva timp de la un electrician de pe vapor de o rola band izoler de cauciu crud , cred ca ar fi foarte buna pt chestia asta .
Nu este cauciuc crud stiu ce spui este altceva mai gros,folosit ca si despartitoare la piesele in miscare.
http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=81020&pdesc=Macs-Prop-Savers-Inc-Troll-Prop-Saver-Model-4&cname=Skeg-Prop-Protectors&aID=601 (http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=81020&pdesc=Macs-Prop-Savers-Inc-Troll-Prop-Saver-Model-4&cname=Skeg-Prop-Protectors&aID=601)
un sistem usor de facut si poate fi inbunatatit.
Citat din: mustatza din Februarie 27, 2013, 08:40:11 PM
http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=81020&pdesc=Macs-Prop-Savers-Inc-Troll-Prop-Saver-Model-4&cname=Skeg-Prop-Protectors&aID=601 (http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=81020&pdesc=Macs-Prop-Savers-Inc-Troll-Prop-Saver-Model-4&cname=Skeg-Prop-Protectors&aID=601)
un sistem usor de facut si poate fi inbunatatit.
Stiu modelul. Multi spun ca e naspa pentru ca daca intra o craca acolo la elice o face praf.
http://www.ebay.com/itm/Prop-Guard-9-Black-Fits-9-9-thru-20hp-/160975241461?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item257adf40f5&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/Prop-Guard-9-Black-Fits-9-9-thru-20hp-/160975241461?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item257adf40f5&vxp=mtr)
modelele aceste sun f scumpe si greu de confectionat home-made
Pe situl www.cabelas.com (http://www.cabelas.com) se pot gasi protectiile pt elice ca cele de mai sus plus unele complete pentru cizma si skeg.
mie cel mai tare mi se pare asta ... ;D inventiv omu !!!
http://s104.beta.photobucket.com/user/BruceS_2006/media/pitchforkpropguard2.jpg.html (http://s104.beta.photobucket.com/user/BruceS_2006/media/pitchforkpropguard2.jpg.html)
Citat din: kato din Februarie 28, 2013, 09:29:29 PM
mie cel mai tare mi se pare asta ... ;D inventiv omu !!!
http://s104.beta.photobucket.com/user/BruceS_2006/media/pitchforkpropguard2.jpg.html (http://s104.beta.photobucket.com/user/BruceS_2006/media/pitchforkpropguard2.jpg.html)
Asa e, e tot pe baza de "furculision" :), ca si protectia lui Hannu. Insa furca agricola din poza mai mult ca sigur ca adauga ceva rezistenta hidrodinamica, fiind in imediata apropiere a elicei, unde apa are viteza maxima. Pe cand protectia lui Hannu e la capatul pintenului, iar hidrodinamica ei e mult mai buna, din cauza asezarii si formei. Oricum, proba practica e cea mai importanta, si doar ea valideaza fiecare sistem.
Sunt curios cum se comporta furca la maxim inapoi,faci ceva giumbuslucuri :)
As testa sa ceva:)
Am mai gasit una interesanta ....nu toti dau bani pe chesti scumpe !!! ;D
M-ar interesa daca prietenul INTERSECT a terminat bijuteria .E pura inginerie ce face el acolo...Am facut rost de inox si ma apuc sa fac si eu una dedicata motorului meu,asemanatoare cu cea a finlandezului.In curand am sa v-o prezint pusa pe motor.Salut.
Salut Dani,din pacate nu am terminat-o din cauza ca nu am avut timp,mai am doar
partea inferioara unde este si cel mai mult de bibilit.
Si mie imi pare rau ca nu apuc sa o termin,sa iau toate componentele acasa este putin cam dificil pentru ca trebuie sa caut pe cineva sa imi sudeze in argon sa imi faca anumite gauri in inox plus filete.
Aici era bine ca le aveam pe toate si imi era mai usor sa mi le fac singur,dar asta este,serviciul inaintea placerii :).
Data viitoare pentru ca facem NordWest Passage si o sa am destul timp sa o termin plus ca o sa facem Europa asa ca am sa o si trimit acasa.
Am revenit cu poze de la lucrarea promisa!!!+ ceva poze cu ancora pe care o voi folosi;
am fost pe o nava de-a pazei de coasta..si am vazut la un rib de-al lor o protectie de elice..pe care m-am gandit sa vi-o arat
Citat din: dany din Mai 15, 2013, 11:04:39 AM
Am revenit cu poze de la lucrarea promisa!!!+ ceva poze cu ancora pe care o voi folosi;
Foarte misto! Sa ne spui cum se comporta cand lovesti ceva. E suficient de solida?
Cam cat de groasa era tabla ? si de cat era motorul ? Multumesc!
Salutari, ati testat furca aia pana la urma? Cum se comporta?
Salut ! Nu am experienta necesara la barci dar am peste 10 ani de experienta cu o barcuta de nadit(navomodel) de viteza .
In primii ani si eu am fost foarte pasionat de protectii la elice :
- am montat vreo 3 feluri de protectii antibradis si protectie fir
- primele au fost de gen plasa/''cusca''
- urmatoarele 2 au fost de genul postat de @adrianpacurici pentru a nu taia firul
- absolut toate influentau in mod negativ si viteza si ingreunau directia...barcuta necesita un ''milion de corectii''
- am renuntat la toate si am montat o elice solida de inox care face praf orice bradis
O chestie interesanta am la motorul electric , exista o setare prin care daca cizma atinge ceva...se ridica motorul , dar nu cred ca e aplicabila la motoarele grele .
In ceea ce priveste modelele de protectie prezentate pe topic :
- pot proteja elicea/cizma doar la viteze foarte mici dar vor exista probleme la viteza si directie
- forta de impact seamana putin cu traficul din Romania , degeaba faci autostrada...daca iesirea de pe ea e pe o straduta cu 2 benzi...de fapt muti blocajul...mai incolo dar nu rezolvi situatia , adica degeaba protejezi pintenul si elicea daca forta impactului iti rupe cizma sau oglinda de la barca
- de fapt o astfel de protectie iti administreaza/transmite socul...mai sus de elice/pinten dar tot in motorul tau sau in oglinda barcii
- si tot din vazute in filmulete , materialul cizmei la motoare mie mi se pare putin...sau mai mult casant deci ''o mie'' de gauri date in cizma , cred ca....nu e ''de bine''
- la fel ca si la masini fabricantii au calculat socurile si protectiile in trepte...la accident mic schimbi doar spoilerul , la cele medii deja vorbim de radiator...aripi@etc. iar la cele mari.... :'(... in paralel cu costurile aferente de la mic la mare , deci nu cred ca cineva ar vrea sa ramana cu o elice in stare perfecta montata pe o cizma rupta sau cu un motor cu tot cu oglinda rupt si cazut in apa
Doar o parere ;D !
Alinm.Au trecut ceva ani de cand am facut furca aia pt. un yamaha 20.Se pupa perfect fara a gauri cumva cizma.Am vandut motorul inainte de a proba furca ,si noul propietar al motorului a spus ca el nu foloseste asa ceva...parca o dadusem si pe aia cu motorul,nu mai stiu...
Citat din: Zodiac din Septembrie 21, 2019, 01:44:30 PM
Salut ! Nu am experienta necesara la barci dar am peste 10 ani de experienta cu o barcuta de nadit(navomodel) de viteza .
In primii ani si eu am fost foarte pasionat de protectii la elice :
- am montat vreo 3 feluri de protectii antibradis si protectie fir
- primele au fost de gen plasa/''cusca''
- urmatoarele 2 au fost de genul postat de @adrianpacurici pentru a nu taia firul
- absolut toate influentau in mod negativ si viteza si ingreunau directia...barcuta necesita un ''milion de corectii''
- am renuntat la toate si am montat o elice solida de inox care face praf orice bradis
O chestie interesanta am la motorul electric , exista o setare prin care daca cizma atinge ceva...se ridica motorul , dar nu cred ca e aplicabila la motoarele grele .
In ceea ce priveste modelele de protectie prezentate pe topic :
- pot proteja elicea/cizma doar la viteze foarte mici dar vor exista probleme la viteza si directie
- forta de impact seamana putin cu traficul din Romania , degeaba faci autostrada...daca iesirea de pe ea e pe o straduta cu 2 benzi...de fapt muti blocajul...mai incolo dar nu rezolvi situatia , adica degeaba protejezi pintenul si elicea daca forta impactului iti rupe cizma sau oglinda de la barca
- de fapt o astfel de protectie iti administreaza/transmite socul...mai sus de elice/pinten dar tot in motorul tau sau in oglinda barcii
- si tot din vazute in filmulete , materialul cizmei la motoare mie mi se pare putin...sau mai mult casant deci ''o mie'' de gauri date in cizma , cred ca....nu e ''de bine''
- la fel ca si la masini fabricantii au calculat socurile si protectiile in trepte...la accident mic schimbi doar spoilerul , la cele medii deja vorbim de radiator...aripi@etc. iar la cele mari.... :'(... in paralel cu costurile aferente de la mic la mare , deci nu cred ca cineva ar vrea sa ramana cu o elice in stare perfecta montata pe o cizma rupta sau cu un motor cu tot cu oglinda rupt si cazut in apa
Doar o parere ;D !
am asa ceva montat pe motor si nu afecteaza performantele .Yamaha cand loveste ceva se basculeaza automat , nu stiu alte motoare. pana anul trecut schimbam 2 elici pe sezon *busteni submersati. anul asta am lovit dar nu am rupt elicea...motorul basculeaza la impact
Arata bine ! Cu ce se fixeaza ?
Intrebarea este: se bagă careva sa facă?
Ca eu vreau negreșit:)dar fără găuri în talpa ca pierd 9ani și 10luni de garantie :)
Modelul asta ''cusca'' necesita gaurirea aripioarei.
Citat din: dany din Septembrie 22, 2019, 07:51:00 PM
Modelul asta ''cusca'' necesita gaurirea aripioarei.
nu necesita gaurirea aripioarei .. se fixeaza in suruburi in exteriorul aripioarei . Platbanda de inox e mai lata decat aripioara cu 2 cm . "cuşca " am fixat-o cu banda dubluadeziva sus si jos pe aripioara pt a evita zgarieturile pe motor , dupa care am strans cu suruburi de 8mm
Citat din: mariusm piesenoi111 din Septembrie 22, 2019, 05:09:14 PM
Intrebarea este: se bagă careva sa facă?
Ca eu vreau negreșit:)dar fără găuri în talpa ca pierd 9ani și 10luni de garantie :)
daca doresti te pun in legatura cu baiatul ce mi-a facut mie propguard-ul .. iti pun si o poza mai tarziu sa iti faci idee cum se prinde de cizma
Dar cele de cumparat din material plastic nu sunt bune ?
Citat din: sofinel65 din Septembrie 23, 2019, 07:03:27 PM
Dar cele de cumparat din material plastic nu sunt bune ?
eu pt motorul meu nu am gasit..+ ca am iesit mai ieftin din inox ...am.platit doar materialul
Sigur....te rog mult
Multumesc frumos
Sunt si eu interesat , pune o poza te rog .
A mers cineva prin bradis care are echipat asa ceva pe motor? Eu am vazut asa ceva mai mult la barcile de salvare. Ma gandesc ca sunt utilizate pentru protectia celor care sunt in apa sa nu-i raneasca cu elicea.
Era un film pe youtube cu un ''diliu'' ce mergea cu barca pe o apa de munte si avea o furca asemanatoare cu a mea la elice pt. protectie....si avea si de ce caci apa era mica si pietroaie la greu.
Citat din: stefand600 din Septembrie 24, 2019, 01:21:40 PM
A mers cineva prin bradis care are echipat asa ceva pe motor? Eu am vazut asa ceva mai mult la barcile de salvare. Ma gandesc ca sunt utilizate pentru protectia celor care sunt in apa sa nu-i raneasca cu elicea.
Salut,
In bradis des nici cu elicea libera nu treci, daca ii mai pui si altceva pe langa-nici atat!
Protectia cu "guler" I dreptul elicei e pentru inotataori.
Pe cand foloseam un motor mic de 8 CP asta avea o protectie de sarea din apa cand loveai. Buna, n-am schimbat decat o elice, care mai avea si stift....
La cele mari ideea este sa mergi f incet pe unde banuiesti ceva...
Citat din: mariusm piesenoi111 din Septembrie 23, 2019, 09:22:20 PM
Sigur....te rog mult
Multumesc frumos
scuze de intarziere . nu trebuie gaurit nimic la motor . Am lovit puternic de s-a rabatat motorul de cateva ori si n-am avut nici o dauna
Frumos, din pacate nu se aplica la cei care avem trim hidraulic. Exista ceva variante ca sa le facem si noi sa sara?
Citat din: scm_ro din Septembrie 25, 2019, 11:50:42 AM
Frumos, din pacate nu se aplica la cei care avem trim hidraulic. Exista ceva variante ca sa le facem si noi sa sara?
Mergi tare si dai intr-un obstacol submers daca ai noroc sare :) ,glumesc nu iti doresc experienta asta.
Acum cativa ani am dat intr-un obstacol submers la limita intrarii in glisaj,destul de multe rotatii si am reusit sa sparg cizma plus elicea dusa pe pustii.
La momentul respectiv am cautat o protectie adecvata pentru elice si am ajuns la schema atasata mai jos si la modelul vandut pe cabelas.
Cu timpul am vazut ca orice protectie montata afecteaza foarte mult performantele motorului (vb de motoare peste 20 cp),cele de tip cusca sunt folosite ca protectie
a persoanelor aflate in apa si afecteaza manevrabilitatea plus efectul de dragging.
Cel mai usor am scapat de diferite protectii cumparand elice din inox,destul de resistente la loviri involuntare. Daca iau un obstacol care a reusit ca sa imi sparga cizma greu ca sa
gasesti o protectie ca sa salveze motorul.
Cusca confectionata de catre timberland ma duce cu gandul ca la o lovitura mai zdravana nefiind prinsa in suruburi de placa antiventilatie va sari si ea va fi cea care va distruge elicea.
Mai am montata protectia asta https://www.westmarine.com/buy/megaware--skegguard-suzuki--12792438?mrkgcl=481&mrkgadid=3076579626&cm_mmc=PS-_-Google-_-GSC%3ENonB%3EProduct%2520Type-_-12792438&product_id=12792438&creative=108421551724&device=c&matchtype=&network=g&gclid=EAIaIQobChMIsKrNyfLr5AIVDY7ICh2S5A9zEAQYAyABEgLLE_D_BwE (https://www.westmarine.com/buy/megaware--skegguard-suzuki--12792438?mrkgcl=481&mrkgadid=3076579626&cm_mmc=PS-_-Google-_-GSC%3ENonB%3EProduct%2520Type-_-12792438&product_id=12792438&creative=108421551724&device=c&matchtype=&network=g&gclid=EAIaIQobChMIsKrNyfLr5AIVDY7ICh2S5A9zEAQYAyABEgLLE_D_BwE)
https://www.gator-guards.com/products/keelshield-kevlar?variant=14122049306679 (https://www.gator-guards.com/products/keelshield-kevlar?variant=14122049306679)
Cusca confectionata de catre timberland ma duce cu gandul ca la o lovitura mai zdravana nefiind prinsa in suruburi de placa antiventilatie va sari si ea va fi cea care va distruge elicea.
Mai am montata protectia asta https://www.westmarine.com/buy/megaware--skegguard-suzuki--12792438?mrkgcl=481&mrkgadid=3076579626&cm_mmc=PS-_-Google-_-GSC%3ENonB%3EProduct%2520Type-_-12792438&product_id=12792438&creative=108421551724&device=c&matchtype=&network=g&gclid=EAIaIQobChMIsKrNyfLr5AIVDY7ICh2S5A9zEAQYAyABEgLLE_D_BwE (https://www.westmarine.com/buy/megaware--skegguard-suzuki--12792438?mrkgcl=481&mrkgadid=3076579626&cm_mmc=PS-_-Google-_-GSC%3ENonB%3EProduct%2520Type-_-12792438&product_id=12792438&creative=108421551724&device=c&matchtype=&network=g&gclid=EAIaIQobChMIsKrNyfLr5AIVDY7ICh2S5A9zEAQYAyABEgLLE_D_BwE)
https://www.gator-guards.com/products/keelshield-kevlar?variant=14122049306679 (https://www.gator-guards.com/products/keelshield-kevlar?variant=14122049306679)
[/quote]
cusca nu are cum sa miste decat 2-3 milimetri stanga dreapta + ca ea e fixata cu dubluadeziv 3 m de 2 mm si sus si jos ...m-am chinuit o ora sa tai cu cutterul intre aripioara si platbanda cuştii cand am demontat-o .. am.lovit foarte tare de 2 ori anu asta . o data un bustean ,ca l-am vazut in spate cand s-a intors si o data ceva colt de stanca de aproape s-a oprit batca 😂 . Nu s-a miscat de loc cusca. de asta imi era frica si am.facut semne cu marker-ul si la demontare tot la semne era . eu nu am.simtit nici o modificare a manevrabilitatii barcii .
Citat din: timberland0910 din Septembrie 25, 2019, 03:13:50 PM
Cusca confectionata de catre timberland ma duce cu gandul ca la o lovitura mai zdravana nefiind prinsa in suruburi de placa antiventilatie va sari si ea va fi cea care va distruge elicea.
Mai am montata protectia asta https://www.westmarine.com/buy/megaware--skegguard-suzuki--12792438?mrkgcl=481&mrkgadid=3076579626&cm_mmc=PS-_-Google-_-GSC%3ENonB%3EProduct%2520Type-_-12792438&product_id=12792438&creative=108421551724&device=c&matchtype=&network=g&gclid=EAIaIQobChMIsKrNyfLr5AIVDY7ICh2S5A9zEAQYAyABEgLLE_D_BwE (https://www.westmarine.com/buy/megaware--skegguard-suzuki--12792438?mrkgcl=481&mrkgadid=3076579626&cm_mmc=PS-_-Google-_-GSC%3ENonB%3EProduct%2520Type-_-12792438&product_id=12792438&creative=108421551724&device=c&matchtype=&network=g&gclid=EAIaIQobChMIsKrNyfLr5AIVDY7ICh2S5A9zEAQYAyABEgLLE_D_BwE)
https://www.gator-guards.com/products/keelshield-kevlar?variant=14122049306679 (https://www.gator-guards.com/products/keelshield-kevlar?variant=14122049306679)
cusca nu are cum sa miste decat 2-3 milimetri stanga dreapta + ca ea e fixata cu dubluadeziv 3 m de 2 mm si sus si jos ...m-am chinuit o ora sa tai cu cutterul intre aripioara si platbanda cuştii cand am demontat-o .. am.lovit foarte tare de 2 ori anu asta . o data un bustean ,ca l-am vazut in spate cand s-a intors si o data ceva colt de stanca de aproape s-a oprit batca 😂 . Nu s-a miscat de loc cusca. de asta imi era frica si am.facut semne cu marker-ul si la demontare tot la semne era . eu nu am.simtit nici o modificare a manevrabilitatii barcii .
Daca esti multumit de ea si nu afecteaza cu nimic inseamna ca ai facut o alegere foarte buna,super tare.
Citat din: Intersect din Septembrie 25, 2019, 03:21:32 PM
Daca esti multumit de ea si nu afecteaza cu nimic inseamna ca ai facut o alegere foarte buna,super tare.
nu e vorba de alegere .e vorba de minim 2 elici rupte pe sezon pe Fantanele Beliş .. o groaza de busteni submmersati + relief stâncos sub apa . eu am aparat de DEPLASAMENT nu de glisare . poate la glisare e altceva , dar la regim de deplasament nu incurca cu nimic cuşca .. pe mine ma scuteste de rupturi elice .Numa bine rău la nime '
Citat din: timberland0910 din Septembrie 25, 2019, 04:44:51 PM
nu e vorba de alegere .e vorba de minim 2 elici rupte pe sezon pe Fantanele Beliş .. o groaza de busteni submmersati + relief stâncos sub apa . eu am aparat de DEPLASAMENT nu de glisare . poate la glisare e altceva , dar la regim de deplasament nu incurca cu nimic cuşca .. pe mine ma scuteste de rupturi elice .Numa bine rău la nime '
Cand m-am documentat despre ele,majoritatea le montau ca sa evite problemele enumerate de catre tine. Elici rupte in pietre.
Conteaza mult ca este o barca de deplasament,eliciile mele de inox nu cred ca te-ar fi ajutat in conditiile date :) .