Delta: Eco vs Poluare

Creat de Spinoza, August 01, 2014, 12:29:10 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Spinoza

Interesant topicul, frumoase planurile, utile observatiile, insa indraznesc o intrebare catre domniile voastre:
- Cat de "prietenos" credeti ca se dovedeste un motor de 50-100-150 cp cu pasarile, pestii, mediul si, in general, ecosistemul Deltei?
...pentru ca Delta, cel putin pentru mine, inseamna mai mult decat cele trei brate ale Dunarii.
"Curata ograda ta, bucura-te de curatenie si lasa gunoiul vecinului acolo unde vecinul insusi l-a pus."
Nicolae Steinhardt

Spinoza

Citat din: pelicanul din August 01, 2014, 01:07:06 PM
Scuze, dar unde ai vazut tu pe barca aia ("universal hull") motor de 50 sau 150 CP? Sau vorbeai despre alta barca?
Aceleasi scuze si din partea mea, insa eu am facut comentariul de mai sus pe baza temei generale a topicului, oarecum nedumerit de faptul ca majoritatea "barcilor perfecte pentru delta" au motorizari sarite de 50 cp.
Avea tata o vorba:
"Bai copile, noi suntem un neam de oameni incapabili sa ne conducem singuri...".
Daca ai nostri guvernanti si factori de decizie nu vad - sau nu vor sa vada - raul produs de presiunea exercitata asupra ecosistemului de traficul haotic din Delta, nu pot decat sa sper ca macar Consiliul Europei sa sesizeze si sa impuna restrictii, atat fata de viteza cat si de capacitatea motoarelor.
Incepuse Liviu Mihaiu o treaba, pacat ca n-a dus-o la bun sfarsit...
"Curata ograda ta, bucura-te de curatenie si lasa gunoiul vecinului acolo unde vecinul insusi l-a pus."
Nicolae Steinhardt

Spinoza

Citat din: Mihaif99 din August 01, 2014, 05:26:26 PM
Unde dom'le? La ce pagina a topicului de fata dse fac acele referinte de care pomenesti ?  Din contra moncher toti suntem interesati de constrirea unei barci incapatoare, care sa gliseze cu putere cat mai mica - 20 CP daca se poate, si sa mai mearga si la vele. Asa ca nu vreau sa te ofensez, dar observatiile tale sunt pe linga subiect.
Daca citim impreuna si intelegem separat, cu siguranta nu-i vina mea.
Pagina 1:
Citat
Sintetizand: Barcuta cabinata cu motorizare optima de 100 CP
L=6.5
l=2.45
Pescaj=0.20

Citat
Prin 2008 am incercat sa definesc " barca ideala pentru Delta" (ideal = optim pentru scopurile mele)
........................
- exploatare relativ economica, necesar putere propulsie 40..100CP (in functie de viteza max. dorita)
Citat
Exista la ora actuala design-uri foarte reusite de barci cabinate pretabile pentru bratele Dunarii, plus canalele si lacurile mari din Delta, pentru puterea motorului in jur de 100 de cai. 2 exemple le avem chiar aici:
Vrei sa citez si din paginile urmatoare?
Pot s-o fac la fel de usor.
"Curata ograda ta, bucura-te de curatenie si lasa gunoiul vecinului acolo unde vecinul insusi l-a pus."
Nicolae Steinhardt

Mihaif99

@Spinoza - bravo, ai gasit cateva referinte in prima pagina. Acum gata ne-ai explicat punctul tau de vedere. Acum poti sa ne lasi  sa  continuam discutia benigna despre Universal hull ?

Spinoza

Titlul topicului este "Barca PERFECTA pentru Delta", unde "perfecta" apare chiar cu majuscule; nu vad vreo trimitere explicita catre Universal hull.
Dar sa trecem peste asta, ca n-am nici chef si nici timp de polemici inutile.
Din capu' locului trebuie facuta o diferentiere intre barca configurata conform preferintelor si asteptarilor fiecaruia, opusa barcii care sa corespunda nevoilor (suferintelor???) Deltei.
Daca ne dorim confort, viteza, manevrabilitate, acces in zonele dificile, trebuie sa fim constienti si de compromisurile inevitabile de azi, dar, mai cu seama, din viitor.
Ca tot pomeneam mai devreme de Liviu Mihaiu, merita amintite o seama de masuri propuse de catre el in scurta-i perioada in care a fost Guvernator DD:
- Interzicerea camparii in rezervatie, in alte spatii decat cele amenajate acestui scop - valabil azi.
- Renaturarea Deltei prin desfiintarea fostelor terenuri agricole - legea tocmai a fost promulgata si nu se mai acorda subventii pentru agricultura in DD.
(Mare atentie la ce urmeaza!)
- Interzicerea motoarelor care depasesc 20 cp pe canalele deltei.
...mai sunt si altele, dar ma opresc - pentru moment - la astea trei.
Dupa cum se vede, primele doua au fost transformate in legi, ceea ce imi spune ca nici ultima nu va mai astepta mult, motiv de reflectie pentru orice fel de planuri privind barca PERFECTA pentru Delta.
"Curata ograda ta, bucura-te de curatenie si lasa gunoiul vecinului acolo unde vecinul insusi l-a pus."
Nicolae Steinhardt

modi

Sunt deja 8 pagini de pareri expuse . Fiecare din alt punct de vedere , fiecare raportat la diverse nevoi ......

Cand spun nevoi trebuieste ca toti sa intelegem ca desi avem in comun placerea de-a sta la bordul unei barcute .... motivatiile acestui lucru pot fi radical diferite de la om la om .

S-a discutat aici de cabinate , de 6,5 m , de motoare "maxime" , de regimuri diferite de deplasari , de vegetatie in elice , de "prizonierat" pe Iacub , de ..... toate alea .

Am sa ma straduiesc sa sintetizez cumva toate astea , sa le filtrez prin propriul meu punct de vedere , si sa ma straduiesc - pe puncte - sa ilustrez Barca ideala pentru Delta ... . Nu inainte de-a aminti ca unul dintre principalele aspecte pe care le voi atinge va cel ecologic . Si , asa cum spuneam mai sus , ceea ce voi scrie mai jos este obiectiv filtrat dpdvd al pescarului . Banuiesc ca deja intuiati asta .......

.................................................

Reperul "ZERO" , tre' sa fie OPEN ! Mai departe :

1 - Din punctul meu de vedere barca pentru Delta trebuieste sa fie o barca usoara . Usoara , versatila , silentioasa , cu un nivel de robustete situat undeva pe la "mediu" ...

2 - Avand in vedere complicatiile pe care le impun inmatricularea - dar , asa cum spun , si ecologicul - motorizata cu nu mai mult de 15 - 20 HP . Asta imi confera si un consum elegant . Citind prin topic ca unii sunt dispusi sa consume benzina de 3,5 - 4 milioane pe zi ..... m-a luat inima ! Este o suma exorbitanta chiar si in cazul in care nu ai ce face cu banii . Evident , este doar parerea mea .

3 - Ca sa evit si un altfel de complicatie legislativa si impozabila , as prefera o barca "car top" . Scap de peridoc si de tot ce presupune acesta ( inclusiv in extrasezon ) . Mai mult , imi cresc exponential posibilitatile lasarii la apa . Valabil oriunde in tara , pe orice alta apa , in orice alt loc .

4 - Pentru deplasari lungi barca trebuieste sa-mi confere 35 - 45 km / h . Concret , nu mai mult de 1,5 - 2 h din Tulcea-n Sulina ( de exemplu ) . Pe canale , in deplasament sa se comporte  elegant . Eventual sa poata fi guvernata si de un electric montat in prova . Nu in ultimul rand , barca sa poata fi lesne condusa din vasle .

5 - Nu aspir la canapele , aragaze de bord , etc . Imi ajunge sa pot intinde rapid un bimini top cu "sortzuri" care sa fie conceput pe configuratia barcii si sa se transforme rapid intr-un cort avand paiolul ca baza . Delta prin definitie nu este un loc comod si luxos . Personal nu vreau s-o "contrazic" , ci sa ma adaptez salbaticiei de-acolo . Cu tot ce presupune aceasta .

6 - Trebuie dotata cu "buzunare" laterale ( pe borduri ) , cu lazi de bagajerie ( in banchete si in podina ) . Acestea vor cuprinde strictul necesar unui sejur de 7 - 10 zile in Delta . Inclusiv cazarmament de bucatarie . Categoric , si scule de pescuit .

7 - Una dintre banchete sa fie badijonata cu polistiren , ulterior fibrata , sa am un mic compartiment frigorific .

8 - Configuratia interioara sa fie oarecum modulara . De exemplu , bancheta mijloc sa fie usor de scos si/sau montat cu 30 cm mai in fata sau mai in spate , pe oaresce suporti pozitionati pe interiorul bordurilor .
Asta duce si la ceea ce de fapt impune un cort pe barca : PODINA GOALA si continua ! Dpmdv este OBLIGATORIU !
Pe aceasta sa se afle mai multe flanse de pozitionare a unui scaun de birou ( doar cu sezutul si cu axa centrala ) , inclusiv pozitie prova pentru spinning si guvernare motor electric prova .

....................................................

Si-ar mai fi , dar ma opresc aici . Am cumva convingerea ca putem in topicul asta sa "alergam ca hamsteru' pe roata" si nu ajungem nicaieri . Sau la niciun numitor comun . Pentru ca - repet - avem nevoi diferite .

Mihaif99

Mie imi place barca lui Vali pentru Delta. Are toate caracteristicie expuse de Modi mai sus, mai putin car toppable.  Dar e o barca incapatoare cu borduri inalte, capabila si pe apa agitata. Adica nu are nici o problema sa iasa un pic si pe mare....

Si mai mica/usoara ar fi  Motorcraftul 410 care e la limita de sus car toppable  (pentru mine car toppable inseamna barca sub 40-50 kg).  Dar dupa ce ii adaugi accesorii, il ingreunezi. Ca sa nu mai zic ca barcile de AL nituite nu sunt adecvate mediului marin.

Mai grele de atat si prefer sa le car pe peridoc.

Ar mai fi si pneumaticele, dar si acestea vin cu dezavantajele lor.


Vali

Citat din: modi din August 01, 2014, 10:30:17 PM
Sunt deja 8 pagini de pareri expuse . Fiecare din alt punct de vedere , fiecare raportat la diverse nevoi ......
.....
Si-ar mai fi , dar ma opresc aici . Am cumva convingerea ca putem in topicul asta sa "alergam ca hamsteru' pe roata" si nu ajungem nicaieri . Sau la niciun numitor comun . Pentru ca - repet - avem nevoi diferite .

Tocmai asta e capcana, e imposibil sa spui despre o anume barca " asta e barca ideala". Sunt atatea pareri si preferinte, incat bineinteles ca nu se poate ajunge la un numitor comun.

Topicul a fost pornit de Pupezica, iar cerintele lui (putere mare, dimensiuni etc) reflecta modul cum acesta se da pe ape in Delta. Care mod nu prea are legatura nici cu pescuitul, nici cu propulsia mai eco, fara sa fie totusi un mod gresit de deplasare in Delta. Nu suntem noi cei in masura sa spunem cine si cu ce sa se dea pe ape, ci fiecare isi stie cel mai bine cerintele si posibilitatile. Important e sa centralizam informatii utile, din care fiecare sa ia ce are nevoie, fara sa ajungem sa ne "intepam" in discutii.

Despre cerintele unei barci potrivite in Delta, la cei mai multi barcagii am intalnit exact cerintele pe care le-a descris excelent colegul Modi mai sus. Astfel am ajuns sa pun si in practica ceea ce am discutat cu prietenii barcagii, ramane sa ne povesteasca ei cum ii "coafeaza" ceea ce am facut.

Daca ar fi sa scriu o parere strict personala, pentru mine barcuta ideala pentru Delta e o canoe puntata, echipata cu un outrigger si un minim de velatura, cu vasle si cel mult un outboard de 2 cai. Daca s-ar ridica si un cort peste ea pentru dormit, ar fi perfect.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ionitzady

Barca ideala este barca pe care o am , o iubesc , si o adaptez permanent la cerintele mele , Doamne nu m-as mai da jos din ea , mai ales cand am sa-mi fac o prelata de mars , dormit si altele  ;D

Ciby

#9
Cu tot respectul Mihai, dar discutiile despre Universal hull nu prea au ce cauta in acest topic. Nu ca nu ar fi o barca buna pentru Delta, poate fi chiar PERFECTA, cum scrie in titlul topicului, dar locul ei este intr-un topic separat. Il merita! Amintirea ei aici trebuie facuta cu trimitere la topicul respectiv, unde ii vor fi scoase in evidenta plusurile si minusurile.
Barca perfecta, dupa cum s-a mai spus si mai inaintea mea, este lotca ce si-a demonstrat calitatile in secole de utilizare. Ca nu satisface toate preferintele, este o problema subiectiva.
Si bine zice @ionitzady, barca perfecta este cea pe care o am.

PS
Am vazut dupa postare ca s-a infiintat un topic unde este prezentata Universal Hull!
Asa da!

byteworks

Citat din: Vali din August 01, 2014, 11:02:03 PM
Daca ar fi sa scriu o parere strict personala, pentru mine barcuta ideala pentru Delta e o canoe puntata, echipata cu un outrigger si un minim de velatura, cu vasle si cel mult un outboard de 2 cai. Daca s-ar ridica si un cort peste ea pentru dormit, ar fi perfect.

Bravos Vali, ai punctat din nou, iaca ce incepe la santierul naval din SV, in pregatire pentru tura in Delta din octombrie, sora de ajutor, mai mica, a Bouboulaki-ei:

Canoe cu motor de 3m80, proiect tot de la SFD ca si Lynx-ul si Broscuta.

Din cate am aflat include si desenele pentru vele, cu derivoare laterale  :D

Moshu

Citat din: byteworks din August 03, 2014, 10:24:43 PM

Bravos Vali, ai punctat din nou, iaca ce incepe la santierul naval din SV, in pregatire pentru tura in Delta din octombrie, sora de ajutor, mai mica, a Bouboulaki-ei:

Canoe cu motor de 3m80, proiect tot de la SFD ca si Lynx-ul si Broscuta.

Din cate am aflat include si desenele pentru vele, cu derivoare laterale  :D

He, he, se pare ca am "tras piciorul" cu Babutza ;), sa ai spor la construit !
Daca-i gata pana in octombrie, si nu vad de ce n-ar fi, poate le facem cunostinta  :)
I'll never ask for forgiveness, my sins are all I have ...

byteworks

Daca nu exista, e "sarcina de partid". Ma cam incurca un proiect profesional cu termen sfarsit de august, dar tot ii dau de capat la termen, vad ca si temperaturile prognozate sunt favorabile rasinelilor nordice. Si vreau sa o scot usoara, sub 24 kg, cred ca nu-i pun fibra de sticla deloc.

Cat cantareste Babutza?

Moshu

"vreau sa o scot usoara, sub 24 kg, cred ca nu-i pun fibra de sticla deloc." - iți doresc sa reusești dar pentru asta cred ca va trebui sa folosesti placaj de 4mm sau strip-uri ...
Conform proiectului barca ar putea avea cca. 25kg (24.97Kg mai exact  ;D) in funcție de grosimea placajului folosit (4-6 mm) și a dotărilor interioare, fara fibra (doar banda aplicata la imbinările interioare ).

Babutza are putin sub 40kg ( exact nu stiu, n-am cantarit-o) și asta in condițiile in care cred ca am cam exagerat cu fibra ( 3 straturi pe "burtă" in exterior, 2 in interior si 1 pe borduri ) din dorința de a o face cat mai rezistenta pentru ieșirile pe Dunăre și mare, in special.

P.S. confirm, planurile includ și desenele pentru velatura și derivoare laterale.
I'll never ask for forgiveness, my sins are all I have ...

Vali

Citat din: byteworks din August 04, 2014, 12:10:39 AM
Si vreau sa o scot usoara, sub 24 kg, cred ca nu-i pun fibra de sticla deloc.

Cred ca poate iesi suficient de usoara chiar daca se imbraca macar cu un strat subtire de fibra (cloth de 160). In afara de protectia la abraziune, fibra "tine" suprafata lemnului, astfel ca nu apar crapaturi, care in timp ar putea cauza accesul apei la primul strat de furnir al placajului. Am intalnit de mai multe ori problema asta, la barci date doar cu rasina epoxy, fara fibra. Greutatea unei fibre subtiri e mica raportat la avantajele rezultate. Este o parere strict personala :).

Apropo, cu voia domniilor voastre, propun sa separam postarile despre canoele motorizate sau cu vele, sa nu spuna lumea ca facem lobby pe topicul despre barca perfecta :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau