Velier traditional ?

Creat de Florio, Aprilie 19, 2011, 10:51:20 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 5 Vizitatori vizualizează acest subiect.

n.adrian

Eu as cam avea mari emotii sa ma dau cu el pe furtuna. Mi se pare mult prea inalt si mult prea complicat. Atat cat am vazut eu din fuga calului.

Capitanul Nemo

Zilele astea, in Tomis e si Fleetwood a lui Jack van Ommen. Este o barca de placaj de 9.14 m, construita in 1979, cu care batranelul a facut un ocol al Pamantului.

http://www.cometosea.us/
http://www.barcasirius.blogspot.com
"Not all the wanderers are lost" J.R.R. Tolkien

Florio

Citat din: Capitanul Nemo din August 04, 2011, 12:55:36 PM
Zilele astea, in Tomis e si Fleetwood a lui Jack van Ommen. Este o barca de placaj de 9.14 m, construita in 1979, cu care batranelul a facut un ocol al Pamantului.

http://www.cometosea.us/

AM privit astazi barca... senzatia este de incredibil. In afara de aspectul robust al unui proiect clasic si un catarg bine proportionat, restul nu pare sa fie facut pentru traversade. Dar ca in multe cazuri, aparentele inseala :) . Priveam manevrele fixe, aproape de doua ori mai mici in diametru decat la barca de alaturi, un Dufour 28 mult mai robust. Cum or rezista, ma intreb ?
Proprietarul vopsea tacut copastia tribord, foarte adancit in munca sa. As fi dorit sa ii spun cat de incantat sunt de aparitia lor in Tomis, dar n-am vrut sa stric momentul ala cu interventia mea. Poate maine sa am ocazia sa schimb cateva vorbe.
Fleet Wood nu mai este legat la chei, ci are un loc la pontonul de la On Plonge. Ceea ce ma pune in pozitia privilegiata de vecin :)

byteworks

Da da, ii putem urmari pe blogul de mai sus, si sa-i vedem live pe camera de la jurnal. Foarte interesant, si ca poveste surprinsa in real din atatea unghiuri, fara legatura directa unele cu altele. Florio, daca vorbesti cu Mr. Jack Van Ommen poate mentionezi emotia si interesul nostru, ca un bun ambasador ce esti? Sa ne faceti din mana acolo, stabilim o ora?

Vali

Buna dimineata, asta am vrut sa sugerez si eu cand Adrian ne-a povestit despre velierul francez din aluminiu: sa ne transmita proprietarul 2 vorbe gastii noastre de pasionati, dupa ce noi i-am fi transmis salutarile noastre :). Daca nu eram in cealalta extrema a tarii, m-as fi oferit la munca voluntara la barca lui Jack Van Ommen. Asemenea oameni sunt pasari rare, din specia lui Moitessier.
Iar despre barca, e vorba de celebra Naja 30, proiectata de Sylvestre Langevin, un reputat designer francez al epocii "placaj multigurna", care a atins apogeul in anii '70-'80. Naja 30 a fost construita atat integral, cat si sub forma de kituri de catre prestigiosul santier britanic Whisstock. Inclusiv azi, George Whisstock are in portofoliu planurile unui cutter cu forme rotunde, de 30 de picioare, care se vede din toate unghiurile ca e derivat direct din Naja 30, singura diferenta fiind ca e cold molded, si nu placaj multigurna precum Naja 30.
Florio, sa-i transmiti te rog salutarile noastre lui Jack Van Ommen, mai ales ca eu (inca) mai am de balacit in praf, fibra si rasini aici in Cluj, si nu se stie cand (si daca :)) apuc sa vad marea vara asta.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

AM discutat in seara asta, dupa ce am venit de pe mare, ceva mai mult cu Jack Van Ommen, si in ciuda orei tarzii, solitarul navigator  a fost foarte comunicativ, placut impresionat si parca putin stanjenit din modestie, de mesajul pe care l-am transmis din partea voastra si a mea.
   N-am sa pot spune tot ce am vorbit fiindca este foate mult, insa o idee mi-a placut : a fost impresionat ca desi noi romanii avem un numar mic de barci, e foarte vizibil ca le folosim ! In Germania, in Olanda, Franta, a vazut ca 80% din barci nu se misca. Oamenii nu ies cu ele. Aici in Tomis sunt cateva veliere, si astazi, lucrand pe punte, le-a vazut aproape pe toate iesind :) !
  Ar fi trebuit sa polece maine din Tomis, insa mai ramane cateva zile. E un temerar, asa cum sunt toti navigatorii solitari.
In discutie am atins subiectul manevrelor fixe care imi par foarte subtiri, si mi-a aratat ca in afara straiurilor si sarturilor principale, arborada mai este intarita cu cateva manevre complementare. Dar de acelasi diametru.
"-Ele insa n-au cedat niciodata, in schimb a cedat, uite, scripetele asta "
Mi-a spus totodata ca barca nu a fost conceputa pentru tipul asta de calatorii, insa a facut fata (e o realitate) si inca mai face. Pilotul automat (cel mecanic nu electronic) este o alcatuire inginereasca foarte solida si iesita mult la pupa. Pe cat e de mare, pe atat e de eficienta.
    Barca nu pare foarte confortabila la interior, insa e robusta, functionala.
Jack ne multumeste tuturor pentru atentia catre Fleet Wood :) ( eu ii multumesc Capitanului Nemo ca ne-a anuntat)  si spune ca sunt multe locuri in Romania in care si-a dorit sa stea mai mult decat i-a permis timpul planuit.
De aici pleaca spre Istanbul cu popas la Varna ( eu i-am sugerat si un popas la Nessebar) .
E un solitar si e fericit  sa navigheze in aceasta formula simpla .
EU ii urez vant bun si mare domoala. Ca e nevoie. :)

gvincentiu

Este frumos Fly Fox-ul: inox cu lemn, nuante si pasaje curbe, o gramada de munca, pasiune si arta. In schimb nu vreau sa ma gandesc la intretinerea lui. Orice zgarietura pe punte sau suprastructura, orice vietuitoare in zbor va lasa urme inestetice. Numai intretinerea lui cred ca il va ajunge pe proprietar o suma considerabila, caci va trebui facuta permanent. Poate ar trebui pastrat in hangar, conditiile fiind probabil mai bune la vecinii de la sud.
Ganduri bune !

byteworks

Dupa 6 luni de stat in Romania:
Citat din: Mr. Jack Van Ommen
I will wave good bye to the Romanian shores with some sadness. I have spent nearly 6 months in this country. The people have treated me very generously and kindly and I made many friends here. I'd like some day to see the Northern region, Transylvania.

L'Arrividere and Multo Mesk!

La revedere, si vant bun, old sailor!

draken

Ma bag si eu in seama la velierul cel traditional, cu un blog care , pe mine unul, m-a lasat ....day-dreaming.
http://knockaboutsloops.blogspot.com/2009_12_01_archive.html
Mai e cineva pe-aici fascinat de lucrurile-astea? In mintea mea, asta e imaginea care apare cand vine vorba de "velier traditional".
J, Sir. :-X

Captan

Da, si eu sunt un fan al "J'-urilor. Ca dovada, istoria lor incepe in anii '60 si se continua si in ziua de azi.
Super faine barci!!!!

Vali

Bineinteles ca suntem si altii fascinati, insa doar la nivel vizual si cam atat :). De ce? Fiindca asemenea barci reprezinta maximul de cheltuiala pentru minimul de utilitate. Ceea ce vedem in blog sunt niste jucarii costisitoare, insa bineinteles foarte aratoase. Sunt daysailere din lemn, derivate din racere de epoca. Acestea aveau anumite clase de handicap, impuse de regulile vremii, din care cauza au LWL mica si extremitatile atat de alungite, care azi pentru noi arata super interesant si retro. Deci aspectul lor a fost dictat mai mult de regulile de rating decat de ratiunile estetice ale vremii.

Pentru explicatiile cele mai aprofundate despre evolutia barcilor de racing de-a lungul timpului, si influenta claselor de handicap (rating rules) asupra designului, avem una din cele mai tari carti pe specificul barcilor cu vele pe care am gasit-o vreodata, "Seaworthiness, the forgotten factor", de C. A. Marchaj: http://www.amazon.com/Seaworthiness-Forgotten-Factor-C-Marchaj/dp/0877422273 . Daca o doreste cineva, o am in format electronic.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

draken

Vali, crezi ca mai exista multa lume care face azi un caz de utilitate dintr-un velier de lemn? Asta a murit, zic eu, inca de la sfarsitul erei clipper-elor. Plus ca ar trebui admis ca s-ar putea sa mai exista tipi (si sunt destule fapte care dovedesc asta chiar azi) care pun mare pret pe inutilitatea vai! cat de plina de farmec! a lucrurilor astora. Soul fuel :)
Ceea ce mi se pare insa cu adevarat incantator e felul in care reactioneaza modernitatea la asta: German Frers au unele (construite si care deja au taiat ceva ape) care sunt sigur ca vor face istorie, iar despre daysailerul de la Wally ...

Vali

Intr-adevar, asa e, ai dreptate vizavi de estetica. Nu conteaza geneza ei, ci rezultatul final ;).
Insa principiile functionale dupa care ma ghidez in viata de zi cu zi (ce sa-i faci, deformatie romaneasca :)) ma fac sa ma uit cu un ochi critic la orice barca. Ma gandesc: unde as putea tine in siguranta asa ceva in Ro, cat m-ar costa intretinerea aspectului "glossy", cati bisnitari de vopsele si lacuri ar trebui sa "curtez" pana sa gasesc ce-mi trebuie etc etc. Din cauza asta, pentru mine, care traiesc in Ro, cea mai buna solutie e sa privesc cat mai de departe "poeziile in lemn" de tipul celor prezentate pe blog.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

draken

Poate unul din motivele pentru care tu postezi e sa mai posteze si altcineva....care sa posteze din acelasi motiv ...si tot asa. Si tot asa si tot asa, poate cu cate unul si inca unul si inca unul, tot visand, tot jinduind, se aduna la un moment dat suficienti care sa vrea si poata incat sa se sparga gheata. E clar, nu suntem "maritime nation"....dar toate lucrurile au la un moment dat un inceput. Si-ntr-o buna zi, peste timp, alti vali si draken samd , de peste generatii, o sa fie mai putin constransi de lipsa de marine, boatyards, maintenance etc si o sa aiba ... vant mai bun si mare mai buna :) Nu-s pesimist - mi-aduc aminte pana-n detalii cum arata Tomisul acum 20 de ani si ce "flota" era ....nici azi nu-i vreo "lumina", dar .... e cu plus.
"I have a dream: that one day.... " huh? :D

Vali

Si eu "I have a dream", dar la mine doar visele realizabile au prioritate. Nici eu nu sunt pesimist, insa fiind poate mai implicat pe parte tehnica, sunt cateodata mai rezervat din cauza aspectului cost-rezultate.
 
Pe vremea lui nea Nicu, in santierul naval din Galati era un velier de tipul asta, din stejar, dar mai mic. Din pacate fusese lasat in paragina, si nu prea mai aveai ce recupera din el, decat cel mult ideea.

Am undeva un plan de velier foarte asemanator cu Knockabout sloop-urile din blogul citat de tine. E pe hartie, format A0, si am sa-l caut sa-i fac niste poze, cine stie, poate ne-om apuca si de asa ceva in viitor ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau