Intretinere acumulatori

Creat de Florio, Septembrie 01, 2016, 06:25:13 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

acig

Cele cu Pb fara intretinere (pe care le-am intalnit eu) capsulate (popular )au busoane pe fiecare element insa sunt fara orificii de aerisire si sunt acoperite cu acea eticheta mare dintre borne de nu iti dat seama. Daca desprinzi acea eticheta ai acces la busoane si poti masura densitatea.Insa in acelasi timp au si acel indicator optic (bulina)care te ajuta sa stabilesti
starea bateriei. Totusi recomand acel aparat care in nici un minut iti da informatii sigure despre starea ei.
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

cristizz

Un articol potrivit mai degraba utilizatorilor decat specialistilor, in multitudinea de articole de pe net
http://www.yachtsurvey.com/boat_battery_basics.htm

ghrt

Bulina sau ochiul magic sunt de fapt niste bilute, de culori si densitate diferite, care plutesc in electrolit. In functie de densitatea electrolitului, sub lupa apare una sau alta dintre ele, sau nimic (negru). Deci un densimetru absolut rudimentar.

Problema cu bateriile cu gel sau agm este ca nu mai exista electrolit ca atare. Nu am auzit sa se poata masura densitatea sau schimba electrolitul (desi am citit de un nene care a pus apa distilata peste un agm, stia el ce face). In aceste conditii ele pot fi diagnosticate si intretinute de un redresor "smart", cu software. Cea mai bună solutie este să fie lasate cuplate permanent, deoarece un astfel de redresor deruleaza un program de intretinere si refacere, fluctuand tensiunea si amperajul pe parcursul celor cateva luni de iarna.

cristizz

#18
La serviceurile de baterii sau cele auto, exista aparate profesionale de diagnosticare a bateriiilor funcție de tipul și mărimea lor. Un astfel de aparat iți poate spune care e uzura bateriei șiin ce masura mai poți sa o revitalizezi.
Referitor la întreținerea bateriilor gel sau agm (nu știu sa folosească vreun coleg LiIon sau LiFePO4) sunt de părere cu ghrt referitor la a le lasa în grija electronicii.

Cobar

Am doua baterii - una gel solara si una gel AGM.La inceputul lunii septembrie le-am pus intr-o magazie si periodic am incercat sa le incarc cu un redresor TELWIN electronic.Nu au necesitat incarcare.In primavara le-am montat pe barca si au fost OK.Oare ar trebui sa le mai montez un consumator in perioada de depozitare?

cristizz

Ce inteleg eu pana acum este ca:
1.   Acumulatorii clasici Pb pot fi intretinuti in maniera clasica specificata de Acig.
2.   Acumulatorii  Gel si cei AGM trebuie intretinuti cu redresoare/controlere inteligente cum zice si Ghrt.
3.   Cel mai probabil, comportamentul in timp al acumulatorului este dependent de mai multi factori printre care:
•   Calitatea acumulatorului (multe nu se ridica la nivelul promis de vanzator). Ramane de vazut cum le recunoastem pe cele bune – dupa masa/capacitate?
•   Conditiile de utilizare dpdv al temperaturii (utilizarea in temperaturi sub 10˚C si cele peste 30 ˚C nu fac bine acumulatorilor)
•   Conditiile de stocare pe timpul iernii
•   Calitatea redresorului folosit pentru incarcare/stocare si a controlerului in cazul utilizarii panoului solar
•   Calitatea instrumentelor de masurare si buna intelegere de catre utilizator  a  valorilor masurate in timpul utilizarii pe barca (si nu numai)
•   Corecta alegere a tipului precum si dimensionare a acumulatorilor in raport cu consumatorii de pe barca dar si cu stilul de utilizare  (pescuit, plimbari motorizate, velism ...)

Considratii despre baterii de la Victron:
https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-EN.pdf

acig

Pentru ca lucrez in domeniu si am in ,,supraveghere"peste 200 de baterii de acumulatori cu plumb (unele cu intretinere altele fara),si fac asta de peste opt ani,cu capacitati cuprinse intre 75-200 Ah,recomand bateriile CARANDA;exploatate
in conditii extreme de temperatura si cu curenti mari de descarcare; mai mult de jumate dintre ele deservind demaroare electrice pe motoare navale. In tot acest timp avand in vedere ca le-am inlocuit dupa  3-4 ani de exploatare inseamna ca am folosit peste 400 de buc.   Nici una nu a iesit din functiune inainte de durata normata ( 3 ani.)
Mentionez ca nu sunt actionar si nu comercializez baterii de acumulatori   ;D
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

Florio

Citat din: acig din Septembrie 02, 2016, 09:36:50 PM
Pentru ca lucrez in domeniu si am in ,,supraveghere"peste 200 de baterii de acumulatori cu plumb (unele cu intretinere altele fara),si fac asta de peste opt ani,cu capacitati cuprinse intre 75-200 Ah,recomand bateriile CARANDA;exploatate
in conditii extreme de temperatura si cu curenti mari de descarcare; mai mult de jumate dintre ele deservind demaroare electrice pe motoare navale. In tot acest timp avand in vedere ca le-am inlocuit dupa  3-4 ani de exploatare inseamna ca am folosit peste 400 de buc.   Nici una nu a iesit din functiune inainte de durata normata ( 3 ani.)
Mentionez ca nu sunt actionar si nu comercializez baterii de acumulatori   ;D

Ultima afirmatie tine de Times New Roman, nea Gica :) . Nimeni de aici nu-si poate pune problema ca ai fi actionar la Caranda. Si daca ai fi sunt convins ca aici intre prieteni, ai da cele mai realiste sfaturi cu privire la ele (ca directorul de la Coca-cola, ce le spune copiilor lui "sa nu va prind ca puneti gura pe porcaria aia :) )

Am inteles fiabilitatea si domeniul de utilizare (demaror). Noi fiind directionati catre consum de tip "casnic", durata de utilizare de 3-4 ani este prea mica. Acumulatorul barcii mele folosit pentru  demaror, chart-plotter, statie radio, lumini navigatie, si-a dat obstescul sfarsit dupa 12 ani de utilizare (si inca nu sunt convins ca e gata, dupa ce am auzit ca se pot reconditiona acumulatorii).
  Si durata de 6 ani mi se pare mica, motiv pentru care am pornit acest topic, in chip de "brain storming". Acumulatorul luat de mine in discutie (Victron, gel, deep cycle, 165 Ah) are in specificatiile tehnice pe care le-a postat si CristiZZ, o durata de viata in utilizare, de 12 ani. Asa am stiut eu initial.
Acum, citind mai in amanunt, vad ca durata de viata este data si de temperatura in care este folosit. Adica 12 ani la 20 grade celsius, 6 ani la 30 grade si 3 ani la 40 grade.
Pai fi-le-ar mama lor, inseamna ca acumulatorul meu e in termen, ca il folosesc vara, la temperaturi de peste 30 grade si inca e utilizabil acum , dupa 6 ani.

acig

Si noi in regimul pomenit de tine avem baterii care depasesc 5-6 ani in exploatare. Nu sunt cu gel iar o baterie  de 150Ah nu depaseste cred 650 ron-nu pot verifica acum . Pt doua saptamani voi fi ,,exilat" asa ca nu voi mai fi prezent. Cati ani ai de gand sa mai ti barca?
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

Florio

Citat din: acig din Septembrie 03, 2016, 01:19:02 PM
Si noi in regimul pomenit de tine avem baterii care depasesc 5-6 ani in exploatare. Nu sunt cu gel iar o baterie  de 150Ah nu depaseste cred 650 ron-nu pot verifica acum . Pt doua saptamani voi fi ,,exilat" asa ca nu voi mai fi prezent. Cati ani ai de gand sa mai ti barca?

Dintre bateriile cu descarcare profunda (deep cycle) necesare consumului in ambarcatiuni, am gasit cele mai ieftine tipul Minn Kota- 110Ah la 550 lei. In general sunt scumpe, mult mai scumpe de atat.


Barca e lipita de familie irevocabil, fiind exact ceea ce ne trebuie. Am probat asta in 8 ani, nu e doar o parere :) .
Singura eventualitate ar fi daca ne schimbam total modul de viata si vom avea timp de petrecut, sa zicem 6 luni sau mai mult, pe mare. Atunci voi cumpara o barca din gama celor 40 de picioare. Acest MacGregor de 26' se dovedeste a fi o gazda minunata in croazierele marine costiere, chiar cu traversade de 20-40 mile, careia ii sunt accesibile o gama larga de refugii si locuri de acostare (total impracticabile barcilor mai mari). Si totodata o barca incredibil de utila in Dunare si Delta Dunarii, oferind un maxim de confort intre suratele ei de ape interioare, si culmea (!) accesand tarmuri sau zone total intangibile altor plutitoare asemenea ei.  Exemplu chiar sambata trecuta, cand ancorati la o insula dunareana, nici macar salupa cea mica a politiei de frontiera nu a putut veni langa noi. Aceea mica, usurica, pe flotoare albastre din PVC, cu motorul outboard scos pe jumatate din apa, incerca sa vina alaturi de noi, fara succes :)

cristizz

O alta concluzie rasfoind printre informatii, este ca bateriile fara intretinere raman cu aceasta calitate numai in conditii ideale (de exploatare, de intretinere exterioara, de fabricatie, ale circuitului elerctric ...). Odata cu apartitia unei abateri de la acestea, mai mult ca sigur ca acumulatorul va incepe sa se deterioreze mai repede decat credem/speram noi. Se pare ca este recomandata verificarea lunara a starii generale  a acestuia, dar cati dintre noi o facem altfel decat superficial (luam tensiunea la borne si ne uitam la culoarea ochiului magic) ? Pot exista defecte ale acumulatorului care sa nu fie evidentiate in acest fel dar care identificate pot fi remediate si viata acumulatorului sa fie prelungita. Altfel, poate fi prea tarziu.

http://www.arc.ro/userfiles/docs/ecomm/Megger%20-%20Ghid%20pentru%20testarea%20acumulatoarelor.pdf

ghrt

Referitor la remediat. Sunt şi multe poveşti din gama cum revitalizez o baterie moartă ca să mai dea nişte curent. Trecând peste ele, problema este că bateria nu va mai fi niciodată complet funcţională.
Pe barcă dacă pun 30kg de plumb o fac pentru capcitatea maximă ce o pot obţine. Faptul că spălând elementele, schimbând electrolitul sau turnând electrolit peste împâslitura unui AGM mai recuperez un procent oarecare din capacitatea iniţială a bateriei nu o face aptă, deoarece nu ştiu de fapt ce capacitate mai are şi chiar dacă am altă baterie de backup, vreau să susţină sistemul electric atunci când ai nevoie. Gândeşte-te cum e să faci navigaţie de noapte pe telefon deoarece nu mai e curent pt GPS şi lumini iar cealaltă baterie trebuie păstrată pentru pornit motorul.

Sunt şi sisteme la care se iau celulele de 2V şi se alcătuiesc bancuri de baterii. Acolo are sens să verifici bancurile şi apoi să identifici elemenţii ce nu mai corespund toleranţei. Aceştia îi înlocuieşti individual. Dar la o baterie auto, cum avem noi, nu cred că se pot înlocui elemenţii (mai ales la una fără întreţinere) şi nici nu cred că are rost dpdv al preţului faţă de prelungirea efectivă a duratei de viaţă. Poate dacă în loc de lest ai tone de celule de 2V dar cine are?!

Florio

Citat din: ghrt din Septembrie 05, 2016, 02:34:50 AM
Referitor la remediat. Sunt şi multe poveşti din gama cum revitalizez o baterie moartă ca să mai dea nişte curent. Trecând peste ele, problema este că bateria nu va mai fi niciodată complet funcţională.
..................................Gândeşte-te cum e să faci navigaţie de noapte pe telefon deoarece nu mai e curent pt GPS şi lumini iar cealaltă baterie trebuie păstrată pentru pornit motorul.


Asta e de asteptat, dar e bine sa discutam solutiile posibile. Nu luam in calcul extremele, ci isi adapteaza fiecare situatia proprie, functie de aceste solutii.
Pentru consumatorii vitali nici nu incape vorba ca se foloseste un acumulator la capacitate. Exemplu: anul acesta am inlocuit acumulatorul de vitali care e si acum functional, doar slabit din capacitate.
Despre celalalt, de 165 Ah, care duce frigider si alti consumatori casnici, se poate discuta daca il revitalizez si nu mai e 100% functional , ci 90 % (150Ah). Chiar si 80% , sare de 130 Ah ... ceea ce pare destul de bine ;) .
Oricum, dupa ce il duc la un specialist (zau ca ma amuz folosind cuvantul asta in tara mea, desi specialisti mai exista :) ) va dau de stire cum se comporta si ce beneficii mi-a adus (daca).

iulian_cioclin

Revitalizez topicul cu o nelamurire.

Vad ca unii dintre colegi folosesc pe barcile lor, baterii de tip deep cycle (AGM sau gel) In viitorul apropiat intentionez sa achizitionez un acumulator deep cycle de 80-100 ah. Il voi folosi la instalatia electrica de pe barca (electric, sonar, lumini, santina)

  Detin o honda de 20 cp cu pornire mixta si cu alternator. Mi-ar face placere daca va contribuii si motorul la incarcarea cat de putin a bateriei.

DAR acum vine nedumerirea mea: in manualul motorului scrie in felul urmator:,, The outboard motor's 12-volt output is designed to charge a ''starting orcranking'' battery only. It is not intended to charge a ''deep-cycle''type battery. Lights and electricalaccessories for the boat should beconnected to the battery.''

Ce sa inteleg? Ca nu este recomandat sa incarce o baterie deep cycle? nu o incarca? sau va dauna in timp bateriei/motorului?

Colegii ce au folosit sau folosesc acest tip de acumulator, au constat vreo problema in timp?

Gabytzu

Salutare !
Detin o baterie Optima Deep cycle 75 ah pt a mentine lada frigorifica , o incarc cu un suzuki de 50 cp . In 2 ani nu am intalnit nici o problema .
Numai bine