Restaurare velier din lemn

Creat de VladIndigen, Aprilie 22, 2017, 12:59:04 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

VladIndigen

Si am demontat prima traversa putreda, cea lipita de piciorul catargului. Se vede destul de bine ca e afectat si piciorul catargului(baza), asa ca am sa il inlocuiesc complet. Sa vad acum ce fel de prindere are in punte, ca pare foarte solid... Traversa asta era atat de putreda  incat nici macar nu a trebuit sa desfiletez suruburile din bordaj, a iesit trasa usor cu mana. Dupa cum vad ca e afectat si piciorul catargului, teoria mea se confirma: in santina a stat o vreme apa(o vreme buna...), fara ca pompa sa functioneze,respectiv a putrezit o traversa complet, 6 coaste, si o mare parte din backbone. Lemnul nu a fost tratat cu nimic, vad ca.Traversele sunt prinse cu un fel de adeziv negru de bordaj, si cu suruburi de bronz. Probabil va fi nevoie sa inlocuiesc mai multe traverse. Trec imediat la coaste. Si trebuie sa pun barca pe cavaleti, mi-am dat seama ca e destul de dificil sa lucrezi pe carucior.

VladIndigen

Toate traversele sunt din lemn de rasinoase. Si acum vad ca asta pe care am scos-o nu e singura putreda,mai sunt. Mi se pare ciudat, ar trebui sa fie traverse din stejar, nu? Stie cineva de ce ar putea fi puse traverse din lemn de rasinoase?

lipan

Părerea mea, de profan, este că traversele aici nu sunt un element de rezistență, ci susțin doar plăcile care acoperă santina, au o denumire dar am uitat-o.
Oricum pozele sunt foarte bune, surprind detali care ar ajuta colegii de forum să-ți dea un sfat la obiect.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

home made

:) se numesc varangi,si chiar sint elemente de rezistenta,impreuna cu traversele de lapode,formeaza o asa zisa carliga(sau carlinga? ) si se comporta ca o grinda cu zabrele,c-am cum e la un pod peste un riu.
...materialul a fost de proasta calitate si prost protejat la umezeala,daca era din stejar......eheee !

VladIndigen

Da, varangi, sau floor beams, cum am vazut in toate filmuletele cu restaurari. Sunt puse in doua planuri diferite,respectiv in cabina formeaza planul cel mai jos, care tinea puntea(podeaua) cabinei, si podeaua de la prova. Al doilea plan pe care il formeaza, e mai inaltat cu 30 de cm, si e puntea pupa. E clar ca trebuiau sa fie construite din stejar, si ca vor fi inlocuite cu traverse din stejar. Toate au fost schimbate, asta e concluzia pe care am tras-o. E interesant ca prin unele traverse (3 din cele 10) trece un surub prin traversa si prin backbone, respectiv cele trei traverse sustin si backbone-ul. Dupa logica mea, si dupa ce am studiat o vreme cum se face, eu le-as inlocui pe toate cu traverse din stejar alb, dar as vrea sa prind fiecare traversa de backbone cu tija filetata de bronz. Acuma intrebarea mea e urmatoarea: Am de inlocuit toate traversele(3 dintre ele sunt ca buretele), backbone-ul(care e o singura piesa) si deocamdata am numarat 8 coaste (4 rupte pe backbone) care trebuie inlocuite. Cu ce sa incep prima data? Ca eu ma gandeam sa schimb traversele intai, coastele in stare critica apoi, iar backbone-ul dupa toate astea. Ce credeti? ...am sa mai postez si niste poze mai detaliate

VladIndigen

Dezmembrarea continua. devine din ce in ce mai interesant

VladIndigen

Am reusit sa demontez singur carma, ma mir, ca e mare si grea.

VladIndigen


radu andritoiu

frumoasa barcuta
dar ai de truda
spor
so, keep floating for pleasure

home made

inainte sa demolezi,schimba coastele,dupa aceea schimba varangile,poti sa le prinzi pe toate(varangile) cu suruburi de chila,si ai grija sa nu deformezi tot corpul barcii.ai mare grija,inainte de a incepe munca,fixeaza foarte ferm barca pe cavaleti sau ce ai tu acolo,repet,singura problema este sa eviti deformarea !!!!verifica tot cu mare grija si schimba,mai tirziu o sa-ti fie foarte greu.foloseste stejar normal,nu stiu amanunte de ce-l alb.
bafta!
ps:rugamintea mea e sa folosesti termeni romanesti,daca erai in anglia,foloseai termenii englezesti...:)
inca sintem in romania.

timberland0910

Nu te mira ca ai gasit rasinos on loc de stejar .Unde scrie ca tre sa fie de stejar? Mie in planurile pt bo jest imi da la toate elementele de osatura pin , stejar sa mahon ....mahonul e cel mai scump dar si cel mai bun .Stejarul e cu dus si intors din cauza nivelului ridicat de tanini care nu prea se pupa cu epoxy .Cel mai bun rasinos e laricele siberian din cauza continutului mare de rasina , ceea ce ii confera o rezistenta mare la putrezire .Daca tot vrei sa folosesti stejar mergi cu incredere pe stejarul autohton , e mai dens decat White Oak-ul de care tot auzi tu pe youtube ...La holver gasesti stejar de calitate fara noduri , dar cel mai important aspect e sa aiba fibrele drepte .O scandura cu fibre rasucite  se va curba la scurt timp dupa ce ai prelucrat-o

VladIndigen

Da, scuze cu termenii in engleza, dar pana acum tot ce am citit si vizionat(aproape tot) a fost in engleza, respectiv unii termeni nu stiu cu sa ii traduc corect. De exemplu, nu stiu cum se numeste in romana backbone-ul, elementul central care prinde chila.

asa mi se pare si mie logic, prima data sa inlocuiesc coastele. Dupa coaste, urmeaza varangile, chestia e ca varangile nu le pot prinde decat in 2 scanduri din bordaj, deoarece dupa ce inlocuiesc coastele si varangile planuiesc sa intorc baraca cu fundul in sus, cu chila demontata,sa scot backbone-ul si sa lucrez pe barca intoarsa. Ca sa extrag backbone-ul, dupa ce dau chila jos, va trebui sa demontez si cele doua scanduri din bordaj, care incadreaza aceasta piesa. Varangile ca sa fie prinse de chila, tijele trebuie sa treaca prin backbobe, deci aceste traverse initial le voi prinde numai in bordaj. Am mai auzit de chestia cu deformarea la carene din lemn, stiu ca trebuie sa am grija. Planuiesc sa construiesc un cadru din lemn cu care sa rastorn barca cu fundul in sus, practic acolo va fi punctul critic, rasturnarea. Multumesc mult de sfaturi, am sa tot postez poze pe masura ce inaintez.

Legat de varangile din rasinoase, ma asteptam sa fie din stejar sau altceva, deoarece e un yacht de lux, construit de o firma care numai yachturi de lux producea in anii 30-40. Respectiv bordajul e din mahon, puntile sunt din teac, si mai mult ca sigur varangile originale au fost din mahon sau stejar alb. Cel care le-a inlocuit a lucrat cu ce a avut la indemana, si totusi, cu toate improvizatiile gasite, barca a luat ultimul premiu la o expozitie in 1998 in Amsterdam. Cu certitudine voi folosi stejar autohton, sau cine stie, poate mahon chiar, urmeaza imediat o vizita la holver. Multumesc de sfaturi!

VladIndigen

Ok, legat de coaste, ce parere aveti? Coastele originale sunt din stejar monobloc, indoite la abur. Sa le fac la fel, sau sa le fac din stejar laminat? stiu ca laminate sunt mult mai rezistente, putrezesc mai greu, etc, dar oare ar trebui sa respect cu strictete metoda constructorului? Ma gandeam ca daca le fac laminate, atunci va trebui sa le schimb pe toate, numai ca sa fie la fel...

home made

..ca sa faci coastele din stejar masiv,iti trebuie stejar VERDE,sa-l poti curba mai usor la abur !stejarul uscat este foarte greu de curbat si o sa ai pierderi mari,foarte mari!mai simplu este de confectionat din lamele supapuse si lipite cu un epoxi.

VladIndigen

...mda.. la asta nu m-am gandit, dar asa e..Stejarul uscat, e stejar uscat..

Ok, am sa le laminez atunci, din fasii de stejar, cu epoxy. Stejar bun este aici la Holver. De unde imi cumpar epoxy? Sau ce fel de adeziv sa folosesc?