12135

Creat de Dbr, Decembrie 17, 2017, 01:24:36 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Dbr

Va salut,
Titlul  reprezinta nr. de km. parcursi in 17 zile , la ultima incursiune in Olanda si Suedia, pentru transportul a doua barci. Cea din NL a ajuns la Balaton iar cea din S la Bucuresti. Amandoua barci de prestigiu, care mi-au suprasolicitat oarecum raspunderea mea ca transportator. Nu ar fi normal sa incep cu concluziile dar nu ma pot abtine sa nu spun urmatoarele:
- Niciodata nu i-am adus in discutie atat de mult pe Daimler si pe Benz...
- Nu am crezut ca voi trai ziua cand voi face sute de km si voi pierde o gramada de timp datorita prostiei autoritatilor olandeze!
- Ura dintre H si Ro este un can can in care nu mai cred...
- Iarna nu e ca vara :)
- Nu mai zic in viata mea ca Ro are drumuri proaste....Sa vedeti ce are Suedia!
Si pentru ca acum este sezonul povestirilor, la gura sobei, sper sa va placa peripetiile mele cu barcile pe ninsoare, ger si alte conditii meteo vitrege.Fiind vorba de 17 zile de calatorie voi descrie pe zile cele intamplate. Pentru optimizarea costurilor si a timpului am elaborat un route plan pregatit in amanunt. Planul parea pentru mine destul de simplu dar destul de greu de inteles de cei din jurul meu. Plecare cu remorca din Buc. si lasarea ei in Arad. Continuarea calatoriei spre NL de unde urma sa achizitionez un peridoc pentru transportul barcii din Stockholm pana in Arad unde urma sa o transfer pe remorca. Intors in NL cu peridocul pentru ridicarea celei de-a doua barci ce urma sa fie lasata la destinatie Balaton impreuna cu peridocul. Apoi continuare spre Arad de unde se ridica remorca impreuna cu barca din S si aducerea ei in Buc. Bineinteles ca in toata aceasta ecuatie trebuia sa ma bazez pe bunii prieteni din Arad , Sebba si Pilgrim, carora le multumesc din suflet inca de la inceput! Asadar sa inceapa show-ul :)...
Prima zi: Planuisem plecarea pe 29 Noi. ca sa nu prind nebunia de Sfantul Andrei si 01 Dec de pe drumurile patriei. Dar cum sosoteala din targ cu cea de acasa nu se potiveste intotdeauna bineinteles ca am intarziat cu o zi datorita unor chestiuni de ordin tehnic, asa ca am plecat joi 30 Noi, fix pe toate blocajele rutiere care au fost de notorietate...

marian giurea

daca ai facut atatia km,inseamna ca masina mentionata are nevoie de o revizie,daca pot sa te ajut cu ceva,da-mi un semn

Dbr

#2
Marian, iti super multumesc pentru gandurile bune. Stai sa vezi cum am facut ,,reviziile" din mers la masina in Ro , H si NL...
Deci, dupa ce am zacut pe Valea Prahovei 7 ore ,eram fierti de nervi ca nu ajungeam la intalnirea cu Sebba in Arad. In final am ajuns la locul unde trebuia sa las remorca la ora 02.00 noaptea joi spre vineri. L-am trezit pe saracu' om in toil noptii sa ne deschida portile sa parcam remorca pentru o saptamana. Injuraturile se citeau pe fata lui amabila :)
Ne-am continuat drumul catre NL dar nu m-au mai tinut puterile sa trec mai departe de Budapesta. Mos Ene ma tot intreba daca nu vreau sa fiu prietenul lui si eu il tot trimiteam la plimbare...O supa calda si nani pana a doua zi dimineata la ,,hotel'' M Benz :). In zori mi-am rasfatat consoarta cu o cafea la ibric si apoi drum bun in directia  NL unde trebuia sa ajungem sambata dimineata in timp util, sa ridicam peridocul deja cumparat de prietenul meu olandez( Dumnezeul barcilor cum il numeste Bluewave) Pe drum ploaie si spre NL o ceata de nedescris cu -5 grade de imi inghetau tzurloaiele cand ma dadeam jos din masina in parcari... Am innoptat iar la hotel 5* M Benz. Traiasca Webasto! Mai exact Eberspraecher (sistemul de incalzire stationara al masinii)...

Dbr

Ziua a treia a inceput cu plecarea spre locatia unde se afla peridocul ( Herrenveen Olanda)pe o ceata fantastica. Aveam senzatia ca merg prin nori cu avionul! Totusi reusim sa jungem la ora programata sa ne intalnim cu olandezul meu. Vad peridocul care il cumparase pentru mine, ii iau numarul de inmatriculare si actele sa ma duc sa fac exportul. Olandezul meu tocmai ce isi cumparase niste Land Rovere ( este un impatamit Land Rover )din acelea de safari si urma sa le aduca pe autoplatforma unul cate unul la firma lui. Asa ca fiecare aveam treaba lui urmand se ne vedem mai tarziu. Eeeee si de aici incepe dansul...Mergem intr-un oras alaturat unde stiam ca este deschis si sambata, unde mai facusem acte de export si cu alte ocazii. La ghiseul un tip tanar pe care nevasta-mea cand il vede imi zice:
- Aoleo, asta e tembelul ala cu asigurarile si Apk ul!
- Ce ai mah? Ai luat-o razna? Ce APK ( ITP) imi trebuiie la trailer in Olanda?
- O sa vezi ca  asta iti cere ca si data trecuta stiu ca l-ai convins greu dupa ce l-ai pus sa dea cateva telefoane la sediul lor central...
- O sa fac la fel si acum...
Ajung la ghiseu:
- Buna ziua d-le...
- Buna ziua...
- Am de facut si eu actele de export si asigurare la un peridoc de barca pe care tocmai l-am cumparat..
Dupa ce se uita pe acte si incepe sa introduca datele in calculator imi zice sec:
- Va pot face doar radierea dar nu pot face asigurare!
- De ce?
- Pentru ca nu are ITP valabil. Este expirat din 2006...
Ii explic cu calm ca legea olandeza in vigoare si neschimbata de zeci de ani, prevede ca remorcile( inclusiv peridoc barca) prevede obligatorie inspectia tehnica doar la momentul importului sau la prima inmatriculare. Deci el fiind an fabricatie 2003 , fabricant olandez, iar primul ITP avand valabilitate 3 ani, este normal sa il aiba expirat din 2006. >:(
El imi intoarce monitorul calculatorului catre mine si imi arata ca programul nu il lasa sa treaca mai departe avand un mesaj cu rosu pe mijloc:,, APK EXPIRAT DIN 2006!'' Simtind ca innebunesc si ca nu mai am rabdare cu prostul ii spun:
- Si data trecuta mi-ati facut la fel, si dupa ce ati sunat la biroul central v-au spus sa reveniti la prima pagina si sa bifati ,,trailer'' si nu ,,auto''. La auto sunt obligatorii ITP urile dar la remorci nu!
- Acum mai invatati sa imi folosec computerul? Intelegeti limba olandeza? Vreti sa veniti dvs aici pe scaun in locul meu sa faceti dvs meseria mea, ca vad ca va pricepeti mai bine!
- Stimate domn, fac acte de export de peste 15 ani in NL, si cu precadere la remorci, asa ca va rog inca o data sa sunati in centrala sa vorbiti cu o persoana avizata in domeniu , asa cum ati facut si data trecuta!
Deja il vad ca se inrosise la fata de nervi iar atitudinea lui de superioritate fata de mine devenea din ce in ce mai vizibila. Ia in sictir telefonul si formeaza un numar. Asteapta si asteapta si asteapta....
- Nu raspunde nimeni!
- Cum sa nu raspunda nimeni?
- Este sambata!
- Glumiti?
- Par eu ca imi arde de glume?
- Pai si au cum fac cu actele? Cum sa circul fara numar si fara asigurare?
- Dar nu este problema mea si nu ma intereseaza pe mine...
- Stimate domn, puteti verifica in sistem, ca ma gasiti cu toate datele mele, sa vedeti ca nu trebuie APK la trailer :) Niciodata nu am facut ITP la trailer in NL >:(
- Acum mie imi trebuiie sa am APK sa va fac exportul , imi rapsunde el impingandu-mi actele inapoi pe sub ghiseu.
Imi fierbea sangele in mine si cred ca daca nu avea geamul blindat intre mine si el il luam de gulerasul ala al lui alb! >:( Nevasta-mea imi da un ghiont prin spate si imi spune sa ma retrag ca nu merita. Cu prostul nu te pui! In spatele meu se formase coada si oamenii asistau stupefiati la discutie! Unul din coada:
- Asa este ! Si eu am trailer de barca si rulota si la nici unul nu imi trebuie ITP...
Dar degeaba, Omul meu era pornit sa ma distruga! La mine timpul era limitat deoarece trebuia sa plec spre Suedia cel tarziu in acea zi seara ca sa pot ajunge in Stockholm luni dimineata cand era programata ridicarea barcii din apa cu macaraua.
Renunt sa mai lupt cu idiotul, pentru ca intre timp gasise nevasta-mea cautand cu telefonul un alt birou deschis pana la ora 17.00 dar la vreo 150 km distanta de locatia noastra. Fiert de nervi ii arunc ultimele cuvinte in sictir cretinului:
- Domnule, iti promit solemn, ca pentru ce mi-ai facut azi vei fi dat afara de la acest serviciu!!! >:(
- Serios?? Acum ma si ameninti?
- Nuuuu, te previn doar....pentru ca nu este prima data cand imi faci asa ceva, iar un om ca tine care nu cunoaste legea nu are ce sa caute aici!
Plec in final . ies afara nervos si il sun pe olandezul meu. Ii povestesc cele intamplate si el siderat imi spune sa ma intorc la retardat sa ma uit pe ecuson sa vad cum il cheama ca sa stie pe cine va reclama.
Ma intorc la idiot si ciu ciu ecunson cu numele in piept!
- Cum va numiti va rog ? il intre eu cerandu-mi scuze celor de la coada ca intervin iar...
- De ce? vrei sa ma reclami? imi arunca el in zeflemea intrebarea.
Olandezul care intervenise mai devreme in discutie referitor la obligativitatea APK ului la remorci ii spune retardatului:
- Dar datii lucrarea altui coleg, poate stie el mai bine despre ce este vorba!
- Nu mai am nici un coleg acum aici. Este sambata si sunt singur de serviciu!
Olandezul meu aliat imi face  ;) si imi spune. Deci este simplu sa stii cine este daca vei intreba. Ma prind de chestie, dau noroc cu omul meu care m-a ajutat si plec in final spunandu-i nevestei:
- Crezi ca nu m-am prins ca animalul s-a facut ca suna la telefon la misto? Nu sunase nicaieri! Si-a batut joc de mine efectiv...
Il sun din nou pe olandezul meu si ii spun cele intamplate in continuare. Pornesc nervos spre noua locatie unde de asemenea mai facusem acte de export in trecut. Acolo o duduie amabila ne-a facut tot in cateva minute fara sa aduca nici macar o secunda in discutie Apk uri si alte prostii. Ajung cu intarziere sa iau peridocul, bineinteles dupa parcurgerea celor 250-300 km facuti in plus.Olandezul meu formulase deja pe email reclamatia , de altfel foarte inteligent facuta in care inserase niste chestiuni interesante respectiv ca:
In data ... a vandut in calitate de firma peridocul cu datele urmatoare ...., mie ....si ca eu m-am adresat lor sa imi faca actele de export in biroul din locatia....povestind cele intamplate acolo la data, ora si secunda, etc, etc. Oricum, olandezul m-a sfatuit ca daca se va mai intampla ceva asemanator in viitor sa sun la politie, pentru ca treburile astea cu autoritatile nu sunt de gluma, deoarece la achizitia unui auto nu poti fi obstructionat sub nici o forma de nimeni sa te deplasezi cu el oriunde vrei, iar prin neefectuarea actelor de export ei asta faceau. Adica mai pe romaneste spus, eu platisem un bun pe care nu il puteam folosi legal!
M-a asigurat ca data viitoare nu il voi mai gasi pe idiot acolo la ghiseu!
Am plecat apoi spre seara catre Suedia. Din cauza nervilor pe care ii aveam am condus pana in Danemarca!
Ziua a patra ( duminica)vine si ea cu surprize, insa din partea suedezilor.
Voi continua...

lipan

Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

acig

Bravo Bogdan !
Si eu astept continuarea.....
:)
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

sebba

ba DBR-ule! tu de ce ai telefon daca nu raspunzi la el?
vezi ca daca se mai intampla te trec pe lista neagra si nu mai iesi din tara pe la nici o vama cu vestul, vei ocoli pe la Kiev ca sa ajungi in Africa!! :)
pune mana pe flasneta aia expirata si suna-ma! urgent!
Simulatoare Teste ANR - http://anr.end.ro

Dbr

Sebba , tu nu stii ca eu dupa asemenea drum dorm cate doua zile neintrerupt?
Asadar, ziua a patra:
Innoptasem intr-o parcare in DK zona Copenhaga inainte de podul care face legatura spre S. Plecam bine merci la drum , ajungem la taxarea de la pod, acolo o daneza amabila ne ia banii:
- Buna ziua...
- Buna...
- Card, cash, euro, danish crowns?
- Euro cash!
- 52 euro please...
- 52 euros? Is not too much?
- No, Because you vehicle is more than 9 meters long!
- And metter how long is?
- Da bineinteles!
- Eu stiam ca nu conteaza cat de lunga e! ;)
- :D :D
Ii dau danezei banii in zambete si in ocheade. Ea imi da restul cateva coroane daneze.Unele din monedele lor au o gaura in mijloc.
- Pai eu v-am dat bani buni si dvs . imi dati bani gauriti?
:D :D Si incepe ea sa imi explice cum sunt banii danezi, gauriti, etc...Dupa noi nu era nimeni la trecere asa ca am mai conversat un pic cu daneza care vorbea o engleza perfecta. Dupa ce plecam o aud pe nevasta-mea zicand:
- Nu pot sa cred...te-ai dat la daneza de fata cu mine.
- Nu-i adevarat ! Eram cu spatele la tine! ;)
In sfarsit, ea incepe sa aiba atitudini teatrale, sa pozeze podul impunator, marea si peisajele. Ajungem si traversam si podul lung spre Malmo Suedia. Statia de taxare era in capatul celalalt , deja pe teritoriul suedez. Imi aud consoarta spunand:
- Vezi sa nu te dai si cu suedeza la vrajeala ca te pocnesc!
- Da da... sa o crezi tu...
Ajungem la taxare. Acolo un mare negru la garliciul de taxare. Ma uit la nevasta-mea. Ea la mine :o. Ma intreaba negrul cum platesc, aceeasi poveste ca in partea daneza:
- 100 euro!
- :o :o :o....Cum ?
- Da 100 euro!
- Nu se poate! Pe internet din conversia in euro imi ieseau vreo 36-38 euro!
- Pe 2017 aveti preturile aici...si imi inmaneaza un pliant cu preturile si avea dreptate. Asa scria...
Ii dau negrului suta, si plec doar 10 metri dupa bariera unde ma astepta un politist. Probabil ca statusem prea mult la taclale acolo cu negrul. ne controleaza militianul la acte,etc. Intrebari de genul: unde , de ce, in ce scop, ce aveti in masina,etc etc...Sunt satul deja de aceleasi treburi. Plecam la drum in final. Liniste deplina in masina. La un moment dat imi aud femeia:
- Cum bah 100 ! :( :o Bip...Bip...Bip in tara lor !
- Stai linistita, nu te mai supara. Nu ti-a placut ca am vrajit cu daneza, acum ia un negru suedez :) Gandeste pozitiv ca trebuie sa ne mai si intoarcem si vom plati iar 100!
Se facuse deja noapte, dar in zona Malmo cat de cat autostrada luminata. Dupa ce am parasit zona orasului, bezna ca in nuc. Mai zareai cate o luminitza pe ici pe colo. Marcaje cam nashpa, de nu prea stiai pe unde mergi. Temperatura scazuse deja pe la -5-6 grade. Si cum mergeam noi asa linistiti in bezna cu 80-100 km/h cat permitea vizibiltatea iau la un moment dat un rand de gropi sub forma de cratere de mi-a sarit peridocul un metru in sus de la pamant :o Bum bum bang bang!!
- Ce-a fost asta?
- Gropi , ce sa fie!
- Cum asa in mijlocul autostrazii?? In mult laudata Suedie?
- Bip Bip Bip...O sa opresc in prima benzinarie, sa vad ce s-a intamplat, pentru ca una din luminile laterale ale peridocului nu mai merge. Probabil s-a scuturat becul.
Voi continua...

scm_ro

Dbr, ai avut multa rabadare cu olandezul. Am patit-o si eu cu o rulota, la care nu vroia sa ne faca asigurare.
Un Olandez de la coada ne-a sfatuit sa ne ducem in gara. La ei in majoritatea garilor exista un birou unde se pot face numere si asigurari.
Noi ne-am invartit 30 de min pe langa gara caci nu il gaseam. Era de fapt un birou de transferat bani, dar care facea si RCA-uri si ne-a dat o placuta pe care am lipit numerele.

Dbr

@scm_ro: Eu tocmai intr-unul din birourile GWK Travellex, acelea de care spui tu ma aflam! Fiind sambata, filialele RDW nu lucrau. Poate pentru multi nu se intelege nimic din ce scriu aici si de aceea chiar daca voi fi putin off topic voi detalia procedura.
Ministerul transporturilor( RDW) olandez, care printre altele administreaza/ inregistreaza/ inmatriculeaza tot ce inseamna vehicule terestre, navale si aeriene, aici fiind vorba doar de vehiculele la care legea face referire dpdv al dimensiunilor/viteza max. si care sunt supuse inmatricularii obligatorii. Deci la ei treaba este foarte simpla si transparenta, acest Minister avand filiale in marea majoritate  a oraselor, si aici ma refer si la orasele mai mici, nu neaparat resedinte de judet( numite provincii la ei).La aceste filiale exista si statiile cu standuri de testare( la fel ca la RAR la noi). Exista doua probleme ale acestor filiale RDW si anume acelea ca au program de lucru cu publicul doar de L-V 8.30 -16.00 , cu o pauza de 30 minute in jurul orei 12.00 si ca nu fac decat radierea din circulatie. NU fac asigurarile internationale si numerele! Pentru acestea trebuie sa te adresezi acelor birouri GWK Travelex sau anumitor dealeri auto care au imputernicire din partea RDW( Min. Transp. NL) Toate aceste subsidiare pot accesa la orice ora baza de date RDW sa iti faca radierea dar si asigurare (cu orice firma de asigurari ca si la noi) + nr de inmatr provizoriu( acea tabla cu numere si cifre autocolante). In orice conditie numerele sunt valabile doar 15 zile, cu conditia ca APK ul( Insp. Tehn. Periodica) sa fie inca valabila 15 zile. In caz contrar, valabilitatea numarului expira odata cu ITP ul. Dar asigurarea NU ;). Numerele provizorii in NL NU se pot prelungi sub nici o forma.
Tocmai de aceea ministerul olandez are acreditate o gramada de firme in domeniul formalitatilor, care au un program prelungit( ex. GWK Amsterdam airport program non stop!!). Povestea este un pic mai lunga, deoarece serviciul de export din Minister are o singuira firma acreditata VWE care aceasta a acreditat mai mukte alte firme. Si cu cat sunt mai multi in lantul trofic, apare si pretul foarte diferit. Personal, de-a lungul timpului , am invatat sa evit costurile mari. Adica prefer sa fac radierea la RDW direct( 9 euro) si doar asigurarea la o alta firma( GWK Travellex in gari, ANWB, etc cost aprox.75 euro/remorca sau 100 /auto) Altfel daca faci toate formalitatile direct la o firma acreditata pot ajunge si la 150 euro/remorca/peridoc sau 180 /auto chiar peste 200 in Amsterdam airport!
Sper ca v-am fost de folos cu informatiile referitoare la formalitatile de export olandeze.
Si daca nu deranjez, cu permisiunea dvs. va pot explica ceva interesant. Le-am dat cu virgula de mai multe ori in istoria mea, referitor la formalitati de import -export, din care voi enumera doar doua cazuri de export. Am un sadism diabolic sa ii pun pe ganduri si sa le dau sah mat. Ba chiar datorita unor diligente facute de mine, recunosc prin diversi dealeri auto/ caravane/ remorci, am schimbat anumite chestii bune pentru toti cei care uzeaza de formalitatile de export.
Primul caz: Eram acum cativa ani in NL si o problema tehnica m-a tinut pe loc in NL mai mult de 15 zile, timp in care mi-a expirat valabilitatea numarului provizoriu. Merg la RDW sa ii rog sa imi prelungeasca numarul. Raspuns sec:
-NU SE POATE.
-De ce?
- Pentru ca nu este prevazuta legal acesta optiune...
-Ok. Atunci o inmatriculez inapoi in NL si apoi o radiez din nou!
- :o :o :o Da. Asa se poate. Nu exista nici un impediment legal.
Deci se poate daca exista perspicacitate.
Cazul al doilea se refera la transportul pe sosea a unei remorci sub 750 kg care la ei nu se inmatriculeaza in circulatie separat ci poata numarul masinii care o tracteaza. Cumparasem o masina si cand i-am facut actele de export, am spus firmei de asigurari ca voi tracta o remorca mica si vreau extensie de asigurare( +20 euro pt. remorca) Apoi am facut un raport de verificare tehnica( ITP) la o firma acreditata BOVAG( Superivizor din NL al calitatii tehnice service-uri auto si nu numai)
Apoi drum bun. Si in Austria hop Politzei controlle! Ma opresc si se uitau crucis:
-Actele de la remorca.
- Poftiti( factura, asigurarea masinii care purta ecelasi numar cu remorca si extensia de 20 euro + raportul tehnic de verificare)
- Dati-mi si certificatul de inmatriculare al remorcii.
- Pai nu are , pentru ca este cumparata din NL odata cu masina si acolo sub 750 kg MTMA nu se inmatriculeaza. Eu respect legislatia tarii de export referitoare la inmatriculare si tranzit. Am asigurare? Am ITP, deci corespunde circulatiei pe drumurile publice? Talon separat nu are pentru ca acolo nu se inmatriculeaza!
- Mda. Corect. Drum bun.
Iar in concluzie, va pot spune ca am o ,,vina'' majora in faptul ca de vreun an in NL cand faci numar de export provizoriu masina sau remorca va pastra acelasi numar ca inainte cu aceleasi initiale ( numai  ca este alb de culoare si nu galben ca cel definitiv). Pana acum numerele se schimbau ;) avand cu totul alte initiale.
Iar dilligentele( petitiile facute prin dealeri) si cunoasterea in amanunt a legilatiei lor a putut schimba in mai bine un sistem care acum cativa ani era destul de dificitar la capitolul formalitati export vehicule. Un stat civilizat, condus de oameni competenti, si profesionisiti in domeniul lor, este intotdeuna receptiv la orice sugestie care poate duce la perfectionarea sistemului si implicit la atragerea de noi taxe/fonduri banesti.
Acum poate ma intelegeti de ce am devenit asa efervescent la biroul de acte de export cand pustiul ala cu cas la gura facea misto de mine >:(

Dbr

Asadar ramasesem la marea groapa din autostrada Suediei.
Vad primul indicator de benzinarie si parasesc drumul in directia parcarii. Un haos general fara indicatoare ferme dar totusi gasesc pompele si ma asez la una. Ma uit intai la rotile de pe dreapta, nimic suspect. In mintea mea era intai sa alimentez si apoi sa trag in parcare sa vad ce s-a intamplat cu luminile peridocului, care mai mergeau doar partial. Ridic pompa sa alimentez si incepe atelajul sa tipe ca sirena de politie! :o. Pun pistolul la loc, ma uit in jur, nimic suspect. iau iar pistolul si acelasi sunet de ziceau ca vreau sa plec cu pompa de motorina cu tot in spinare! :o O aud pe nevasta-mea din masina:
-Ce faci mah acolo?
- Nu stiu ce naiba are asta de urla cand pun mana pe ea! >:(
- Mergi si intreaba inauntru!
- Am inteles sa traiti!
Inauntru discutie:
- Salut.
-Salut
- Vreau sa alimentez si eu la pompa x!
- Cat vreti?
-Ce cat? Nu stiu...cat intra...
- Se plateste prepay...
- :o pai nu stiu cat intra in litri.
- Intra vreo 50 litrii ?
- Cred ca da, nu stiu...si ii dau suedezului 100 euro.
- Poftiti aceasta chitanta, cu codul acesta de bare, il scanati acolo si alimentati. Apoi veniti sa va dau restul...
- :o
Merg la pompa victorios, si incep sa caut un meniu in engleza , franceza , germana ceva o limba mai pamanteana ca din a lor cu o-rile alea taiate si literele legate intre ele nu intelegeam nimic. Bineinteles ca nu m-am descurcat , fiind si foarte obosit si nerabdator sa vad ce au luminle peridocului, ma intorc la ala in benzinarie. Iese suedezul cu mine si incepe sa butoneze o gramada de optiuni inainte sa scaneze chitanta. Deci nu ca nu ma priceapeam eu era problema...Incep sa alimentez si fix la 50 litri se opreste pompa brusc. Ma duic din nou inuntru sa intreb. Eram ca in filmele de comedie:
- S-a oprit
- Pai da...atat inseamna 100 euro...50 litri motorina.
- :o >:(
Deci nu vroiati sa vedeti fatza consoartei!
- Cum bah 2 eur/l motorina???? jepcarii dr..ku!!! >:(
- Hai lasa nevasta ,ca aici esti in tara lui ABBA, VOLVO, SCANIA< HUKSVARNA, SAAB, si calitatea se plateste! spun eu razand.
Ma ocup de luminle peridocului care isi scuturase cateva becuri de la socul gropilor de mai devreme. In rest ok. Hai sa ies din benzinarie . In colo iesire in colo interzis, urmaresc indicatoarele si ajung in acelasi loc. Mai sa fie, cum naiba e la astia? Intrii si nu mai ai pe unde sa iesi? Mai incerc inca o data si tot aia fac. Ajung de unde plecasem. Chiar ma enervez si intru iar la ala in benzinarie si intreb unde e iesirea. Ma asteptam sa ma priveasca ala ca pe ultimul talamb si sa ma intrebe de pe ce lume sunt! dar el imi spune calm:
- Aaaa...stiu, indicatorul ala ultimul cu sageata de iesire e cam intors. Acolo trebuie sa o tineti inainte si nu la dreapta.
- :o :o :o
Vin la masina consternat. Nici nu am mai avut putere sa comentez. Am mai mers pana la miezul noptii si am innoptat intr-o parcare mizerabila la doar 50-70 km inainte de Stockholm. Inainte de culcare, servind o supa calda, imi da prin cap sa bag adresa exacta a locatiei unde se afla barca. Mi-o daduse suedezul pe tel cu cateva ore inainte. Surpriza! adresa era in mijlocul orasului, unde sunt niste taxe destul de piperate de intrare! Gata , ne culcam! Vedem maine cum rezolv ca pentru azi imi ajunge. E clar, azi nu este ziua noatra norocoasa >:(

Florio

 :D :D :D M-am distrat copios!
Pentru asta mă simțeam nițel vinovat, dar nu e cazul, fiindcă așa s-a născut umorul:  durerea unora a fost hazul altora
Prima formă de umor a fost în epoca de piatră, când unul a scăpat bolovanul pe piciorul altuia, și toată comuna primitivă s-a hlizit :D

Dă-i înainte! (dacă ți-au mai rămas bani :) )

Alex1958

Pretul la motorina in tarile nordice (Danemarca, Suedia) exprima dezacordul pentru folosirea Diesel-ului, care este considerat poluant. E prima etapa pe drumul spre interzicere a motoarelor Diesel. Si pe la astia nimic nu e ieftin!
In ce limba te certai cu tipul din Olanda?

Dbr

Florin, razi ai? Razi ...Stai sa vezi pana la sfarsit...
Alex: Nu numai motorina era scumpa. Si benzina si GPL ul erau la fel! Treaba cu poluarea si Dieselul e can can!
Oricum am masini si pe benzina si gpl asa ca nimic nu ma va opri sa aduc alte barci din Suedia :) :) oricum suedezele si danezele imi pareau ,,educative si duioase'' asa ca nici o norma de poluare nu ma va opri sa ma intorc acolo! Cu idiotul olandez m-am certat in felul urmator:
-Hello.
- Goeden met dag meneer( buna ziua domle)Would you like to be so kind to export this BOOTTRAILER alstublieft ( va rog)
- Ja. But i am not shurre if I will can make the verzekering( inssurance-asigurare)...
Toata discutia s-a purtat in termeni tehnici, corciti, mai ales gesticulat cu degetul in sus( cel mijlociu)....
Pai nu au vrut ei ,,globalizare''?? Credeti ca pe banii nostrii, fie veniti din,,est'' trebuie sa lasam capul in jos?
Nuuu...cand un olandez imi spune ca nu vorbeste decat limba lui natala, ii raspund direct in engleza pura. E ca si cum un moldovean ar vorbi cu un oltean/ardelean...E treaba de accent, dar ei inteleg tot, sunt sigur de asta dupa cum raspund ;).
Deci, luni dimineata stabilisem cu suedezul ca la ora 08.00 sunt in marina cu pricina sa iau barca.
Luni dimineata cand ma indreptam spre Stockholm ii dau iar mesaj suedezului si il intreb daca e sigur pe adresa :o
Apoi imi raspunde dand cu totul alta adresa. Ajung la 07.50 intr-o parcare de supermarket >:( in centrul unui orasel limitrof Stockholm -ului. Apoi iar sms!
Aaaa ...nu e bine...vin-o in cutare adresa ca acolo e macaraua inghetzata( -2 grade afara doar). Ajung intr-un final intr-o marina . El sa vina changi. Ii dau din nou sms...no unswer...iar sms whattsapp etc...changi raspuns....Il sun in final:
- Alo
-Alo da ...mancam...
- Pai eu sunt in marina.
-Imediat venim....si inchide.
Am stat pana la 12.30 sa astept marele conte/print...( la astia la ora 16.00 in perioada asta  e bezna)
Si a aparut intr-un final...molcom si agale....

Dbr

Deci ne aflam abia in ziua a cincea. Initial ziua trebuia sa inceapa la ora 08.00 cu incarcarea barcii in marina. Eu am alergat ca un dement mii de km ca sa il astept pe suedez sa manance pana la ora 12! Apare ala tanarul cu tot cu tac-su. Tanarul un tip rece care la venire in loc de salut si strangere de maini , a intrat direct in biroul marinei sa discute ceva probabil legat de macara.. Ii vedeam prin geam cum stateau la taclale si nu mai terminau. Eu intre timp daca aveam obiectul muncii( barca de lemn)in fata, imi iau salopeta pe mine  ma apuc sa slabesc toate rolele, sa mut reglajele,etc. Tac-su afara fiind ma intreaba daca nu am nevoie de ajutor. Imi era rusine fata de saracul bartanel( care avea si un parkinson accentual cu tremurat puternic al mainii drepte). ii multumesc frumos de intentie si ii spun sotiei sa fie cu ochii pe el, pt ca in zona unde eram era o mare balta inghetata si noi tocmai pe gheata aia ne foiam. Apare un tip in costumatie de munca si imi zice ca el este macaragiul. Imi arata macaraua (o rapciuga din 1900 toamna) cu cabluri foarte lungi si role de dimensiuni mari) Il intreb cat e de precisa in manevra, deoarece stiu ca acest tip de macara este foarte greu de stapanit si cam da cu incarcatura de toti peretii, mai ales daca este un pic de vant, ceea ce aveam si noi din belsug la acel moment...Ma rog, el spune ca este perfecta macaraua lui aschilambrica si foarte inalta!
Punem chingile, ridicam si bineintels ca incepem sa alergam dupa barca care pleca in toate partile numai unde vroiam noi nu se aseza. Ii ziceam sa ridice doar un ,,touch'' adica doar sa atinga maneta un pic si barca se ridica 20 cm. Si dai si dai si dai,, hai, dai, hoo, too much ,too down, too in left, too in right, a litlle bit up..'' si dupa vreo 30 minute reusim sa o asezam. Nu am mai comentat nimic referitor la faptul ca iar avusesem dreptate in legatura cu utilajul de ridicare.
Apare si ala tanarul ... Eu intre timp intrasem in dialog in timpul incarcarii cu batranelul( tac-su) care imi spunea ca fusese sofer de autobuz local o viata intreaga, ca are un velier de 40+ picioare cu care se mai duce pana in UK din cand in cand. Barca de lemn fusese a lui. Foarte sprinten si priceput batranul. Vorbea o engleza de invidiat la cei 80+ ani ai lui. Toata stima pentru el...
Tanarul incepe sa vorbeasca cu taica-su legat de lucrurile din barca. Eu intelegeam doar 50 % ,pentru ca vorbeau foarte repede. Ma apuc sa pun chingile pe barca. Ma fac ca un porc pe haine, fie ele de tavaleala din cauza apei inghetate care incepuse sa se topeasca si se transforma incet incet in noroi >:( Nici nu imi dadeam seama in ce ma balaceam acolo. Imi spune tanarul tremurand de frig:
- Noi am scos ce era al nostru din barca, acum mergem sa servim masa de pranz aici in oras...
- :o Ok.
Pleaca ei si ii spun si eu nevestei:
- Uite acolo niste bulmaci de lemn uscati , scot si eu pirostriile si ceaunul , fac un foc aici. Tu scoate sarmalele si pregateste de mamaliga. Pai ce dra.ku astia mananca toata ziua si noi nimic?
- :) :) :)
Pornesc masina si dau cativa metrii inapoi spre iesirea din marina, unde nu mai era balta si noroi sa pot sa imi fac si eu treaba fara sa ma balacesc in zloata aia. Brusc apare unul din biroul marinei gesticuland in toate limbile pamantului:
- Nu plecati nicaieri!! Cine plateste macaraua????
- Relax....se vor intoarce proprietarii si vedem. Eu doar imi fac treaba de incarcat si pregatirea pentru transport. Am mutat doar putin masina sa nu mai tropai prin noroiul din marina. ;)
Se retrage disperatul in birou. Apoi incep cate unul cate unul angajatii marinei sa isi traga masinile personale din jurul nostru, care de altfel se aflau la o distanta considerabila de minimum 2m de noi si nu aveam cum sa le creez vreun damage. Doamne fereste! Ce-i cu disperatii astia mah? imi spun in gand...
Imi termin treaba meticulos. Gata, totul in regula. Mai verific inca o data. Apar si proprietarii de la masa.
Eu zic:
- Aveti actele cu dvs?
- Da, si imi scoate tanarul din masina o foaie scrisa de mana.
- :o Ce-i asta?
Il sun imediat pe T, proprietarul din Ro, si in uma discutiilor in 3 ajungem la concluzia ca trebuie refacut contractul la computer si printat. De altfel inainte asa primisem unul pe email . Mai pierdem o ora cu hartzoagele... >:( Se rezolva si cu plata mult stimatei macarale.
Discutia de despartire cu suedezii proprietari:
- Done.
- Ok.
- Where can I change some sweden krowns from euro here in this little town? explicandu-i in continuare suedezului ca m-au cam jepcarit peste tot( poduri, motorina etc) la paritate...
- Here is not possible. Only in Stockhoilm..
- :o Can you change for me please 100 euro or more and you can change back tommorow?
- No. I think you need to leave quickly Sweden because is too expensieve for you!
>:( thanks.
Nu am dat mana cu el la plecare. Doar cu taica su caruia  m-am adresat cu SIR...
In marina i-am rugat sa ma lase sa ma spal pe maini si abia mi-au indicat toaleta.
Am plecat cu un gust amar, dupa primul meu contact cu oamenii de acolo. Nu se compara nici pe departe cu olandezii. Am iesit din micul orasel cu drumul denivelat si foarte peticit.
Plecand iar nervos, pe la ora 15.30, am reusit sa ajung langa Copenhaga, unde am innoptat. Seara la o supa calda cu sotia in masina cu privirea in oglinzile retrovizoare ii spun:
- Am un curios cu o lanterna in spatele barcii care se tot folfaie pe acolo...
- Ma dau eu din masina molfaind. Era un politist !
- Hi. Problems?
- No. Only look to your beautifull classic boat! veeeery nice boat! si imi face semnul cu degetul mare in sus! Have a nice and safe trip!
- Many thanks! ii raspund eu strangandu-i mana...
Vedeti? Iar este vorba despre Oameni si oameni...
Voi continua.