Va cerem (eu& Radu) ajutorul sa terminam barca

Creat de drmarius, Iunie 02, 2015, 03:33:05 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

iulian_cioclin

Cred ca va trebuii deschis un topic separat pentru a ne povestii  experientele neplacute avute cu acest ,,constructor'' . Momentan stau prost cu timpul dar imi voi face timp sa povestesc si eu prin ce am trecut. Cred ca am vreo doua pagini de scris

Vali

O idee foarte buna Iulian. Astfel ca aici sa ne ocupam de barca lui drmarius, iar aventurile la construit barci sa le povestim separat. Singura rugaminte e sa respectam tonul forumului, adica sa discutam la subiect, echilibrat, fara sa alunecam in extreme.

In plus, intaresc si eu ce a spus Dragos mai sus: trebuie o actiune extinsa, pe barcaholic, pe forumul de pescuit la somn, pe facebook si pe unde se mai "da" omul. Astfel ca sa nu mai existe asemenea situatii neplacute pe viitor. Adica ori facem barci cum trebuie, ori ne lasam.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Vali

Citat din: silvian2009 din Iunie 03, 2015, 08:49:04 AM
Vali, imi permit sa intreb, care-i faza cu tipul de răsina epoxidica?
Inteleg ca in general epoxi nu ar prinde bine pe poliesterica fara grund, dar conteaza si in cazul epoxi?
E o informatie f practica, atat pt Marius dar si pt mine pe viitor.
Multumim!

Am intrebat de tipul de epoxy dintr-un motiv simplu: exista rasini epoxidice de diferite viscozitati.

Spre deosebire de poliesterica, epoxidica nu se poate tixotropiza. Adica nu exista (cel putin din ceea ce stiu eu) un aditiv care s-o impiedice sa se scurga din fibra, atunci cand se aplica pe zone verticale.

Deci singura solutie de a evita sa se scurga rasina din fibra si sa ramana goluri, la aplicarea pe zone verticale, este ca viscozitatea sa fie adecvata.

Asa ca am presupus ca barca a fost lucrata in epoxy (ceea ce nu e cazul), si s-a scurs din rasina, ramanand acele goluri (gaurele) care se vad. Am patit-o in trecut, iar remedierea e destul de anevoioasa.

Folosindu-se insa poliesterica (care in ziua de azi este obligatoriu tixotropizata), cu atat mai rau e ca au ramas acele goluri. Deci golurile nu se datoreaza scurgerii rasinii, ci direct laminarii defectuoase a fibrei, cum se vede clar in poze.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

silvian2009

Multumesc!
Asa mi-am explicat si eu aparitia acelor gaurele, analizând logic pana la urma si cumva din ce am observat pe la mine la garaj, dupa cum si scrisesem intr-o postare anterioară pe acest topic, respectiv prin insuficienta saturatie a lemnului, insa nu stiam care-i legatura cu tipurile de epoxi. Nu m-am gandit neaparat la vascozitati diferite. Asta e, invatam.
Ca o paranteză, imi permit sa fac o precizare, fara intentia de a fi off topic, si anume faptul ca am folosit cu succes la ambele bărci un chit din răsina epoxi si niste cenosfere despre care am mai scris, aplicat doar in strat final pentru a acoperi orice imperfectiune a fibrei laminate. Nu are aceeasi duritate ca răsina in sine insa nu prea e nevoie din punctul meu de vedere. Spun asta pt ca aplicarea se face in strat subtire, practic razuiesti cu o racleta suprafata barcii, iar chitul asta pătrunde perfect intre acele mici spatii dintre fibrele tesaturii sau in orice alt defect. De asemenea, nu se scurge. Am observat ( acum sper sa nu mi se fi parut) ca ii accelerează putin timpul de reactie al rasinei, atat cat respectivul chit sa ramana pe pozitie asa cum a fost întins.
"Gandesc ca perfectiunea e urata. In lucrurile facute de oameni vreau sa vad semne, esecuri, dezordine, deformare".
Yohji Yamamoto

drmarius

Fac o mica paranteza deoarece sunt sanse sa fi oferit o informatie eronat. Eu cu Radu ne-am hotarat ca avem nevoie de o barca. Barca este a noastra dar datorita faptului ca Radu locuieste in Bucuresti el a fost in contact mai mult cu Modi. Eu am fost mai rar in timpul constructiei ... poate mai des pe final deoarece termenul de finalizare expirase de ceva timp si tot o lungeam de pe o saptamana pe alta ... sa nu zic ca Modi avea un plan pentru aceasta barca pe tot anul ... aproape ca nu se mai termina ... alta poveste ...

Am vorbit astazi putin cu Radu si mi-a spus ca rasina este ortoftalica (info de la constructor!!!) si ca in momentul aplicarii avea un miros puternic urat mirositor.

Acum eu am o bucata de placaj fibrat si nevopsit din care trebuia sa se decupeze capacul unei banchete. Dar nu stiu daca se poate afla exact tipul de rasina utilizat doar la vedere.

drmarius

Citat din: kimi din Iunie 04, 2015, 06:36:20 PM
Daca se poate va rog sa-mi satisfaceti o mare curiozitate : cat a costat toata afacerea ?

Kimi, cand rezolv subiectul topicului o sa prezin si experienta ... inclusiv costuri. In prezent sunt focusat 100% sa rezolvam problemele. Ce s-a  facut, acum conteaza doar din punctul de vedere al informatiilor tehnice.

Vali

Citat din: drmarius din Iunie 04, 2015, 10:30:25 PM
Am vorbit astazi putin cu Radu si mi-a spus ca rasina este ortoftalica (info de la constructor!!!) si ca in momentul aplicarii avea un miros puternic urat mirositor.

Acum eu am o bucata de placaj fibrat si nevopsit din care trebuia sa se decupeze capacul unei banchete. Dar nu stiu daca se poate afla exact tipul de rasina utilizat doar la vedere.

Ortoftalica e una din cele 3 variante obisnuite in care e produsa rasina poliesterica: orto, iso sau tereftalica. Nu ne (mai) intereseaza totusi asemenea detalii, atata vreme cat stim ca e vorba de rasina poliesterica.

Am sa revin sper maine cu detalii de lucru pentru remedierea problemelor.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

drmarius

Multumim Vali ... astept ca sa pun tot pe hartie si sa ne apucam de treaba.

Rumpi

 O sa imi dau si eu o parere desi nu stiu elementele principale, adica daca sunteti multumiti de comportamentul barcii si ce fel de placaj a fost folosit. De aceea voi alege o varianta de remediere care este intre lasa-o asa pana se dezmembreaza si reconditionarea totala.

1. Slefuit complet barca interior exterior pana avem fibra curata (sau eventualul placaj pe unde treceti prin fibra). Daca aveti compresor puteti cumpara o masina de slefuit cu aer comprimat (daca duce compresorul), e mai comoda decat cea electrica.
2. Rectificat probleme structurale, respectiv pus chit epoxi si banda biax la imbinari dupa tehnica S&G, sau alternativ baghete de brad lipite tot cu epoxi.
3. Facut chit din epoxi si ceva filler usor (microbaloane teoretic) chituita toata barca, slefuit neted si vopsit conform indicatiilor producatorului vopselei alese.

Solutia mea e una de compromis. De pasul 1 nu scapati in nici un caz. Punctul 2 depinde de cum e incheiata barca, nu pot sa imi dau cu parerea. Punctul 3 e de estetica si acolo fiecare cu ideiile proprii.
Pana la urma depinde daca va place comportamentul barcii pe balta si daca placajul folosit e de calitate. Daca ambele sunt negative nu merita barca efortul. Daca barca va place dar are placaj nasol mai bine o faceti bucati pe la imbinari si faceti alta din placaj de calitate si epoxi. Daca e printre ele faceti ce am spus, slefuiti, chituiti, vopsiti si folositi pana se dezmembreaza peste cativa ani. 

Thor

Citat din: Rumpi din Iunie 04, 2015, 11:26:38 PM
O sa imi dau si eu o parere desi nu stiu elementele principale, adica daca sunteti multumiti de comportamentul barcii si ce fel de placaj a fost folosit. De aceea voi alege o varianta de remediere care este intre lasa-o asa pana se dezmembreaza si reconditionarea totala.

1. Slefuit complet barca interior exterior pana avem fibra curata (sau eventualul placaj pe unde treceti prin fibra). Daca aveti compresor puteti cumpara o masina de slefuit cu aer comprimat (daca duce compresorul), e mai comoda decat cea electrica.
2. Rectificat probleme structurale, respectiv pus chit epoxi si banda biax la imbinari dupa tehnica S&G, sau alternativ baghete de brad lipite tot cu epoxi.
3. Facut chit din epoxi si ceva filler usor (microbaloane teoretic) chituita toata barca, slefuit neted si vopsit conform indicatiilor producatorului vopselei alese.

Solutia mea e una de compromis. De pasul 1 nu scapati in nici un caz. Punctul 2 depinde de cum e incheiata barca, nu pot sa imi dau cu parerea. Punctul 3 e de estetica si acolo fiecare cu ideiile proprii.
Pana la urma depinde daca va place comportamentul barcii pe balta si daca placajul folosit e de calitate. Daca ambele sunt negative nu merita barca efortul. Daca barca va place dar are placaj nasol mai bine o faceti bucati pe la imbinari si faceti alta din placaj de calitate si epoxi. Daca e printre ele faceti ce am spus, slefuiti, chituiti, vopsiti si folositi pana se dezmembreaza peste cativa ani.

Intre pct. 2 si 3, nu ar mai trebui un strat de fibra, mai ales in conditiile in care se ajunge, cu slefuitul, la placaj? In acest caz, cu ce rasina ar trebui sa se lucreze - epoxi sau poliesterica?

Vali

Rumpi a descris cam ceea ce voiam sa scriu si eu. Sa o luam deci de la capat:

Placajul folosit este plop de la Welde, incleiere AW 100. Este un placaj bun, cu conditia saturarii lemnului cu rasina, in caz contrar ajunge apa la el si il degradeaza. Mai grav este ca, daca fibra a fost aplicata fara saturarea suprafetei (ceea ce sigur s-a intamplat), daca intra apa la placaj, e cam greu sa mai iasa de sub fibra. Ar trebui dupa slefuire lasata barca la soare puternic cateva zile, cu burta in sus, sa ne asiguram ca s-a evaporat toata apa infiltrata in capilaritatile fibrei, sau in placaj.

Eu am lucrat mult cu acest placaj, si in continuare voi lucra la fel de mult. In schimb, eu l-am folosit la amenajari, nu la corp, unde am preferat intotdeauna ori okoume, ori mesteacan. Am mai folosit plop la barcute mici, cartoppable, deci care nu stau la apa decat in timpul exploatarii. Daca totusi se lucreaza in sandwich, si exclusiv cu epoxy, acest placaj isi face treaba bine, pentru o perioada destul de lunga de timp.

Deci poate avem norocul sa nu fi ajuns apa la lemn, sau sa scapam de acea apa, prin uscare la soare dupa slefuirea vopselei. Oricum, toata fibra exfoliata sau asezata prost trebuie data jos la flex cu smirghel. Sincer, treaba asta ar trebui facuta de cel care si-a batut joc la aplicarea fibrei, nu sa se chinuiasca clientul. Dar dupa modul cum s-a lucrat la barca pana acum, mai bine fara, fiindca etapa polizarii e foarte importanta, daca vrem sa iasa bine.

E foarte important sa se indeparteze toata fibra rea, sau, daca tragem de fibra si vedem ca se exfoliaza, ar trebui dat jos tot (cred totusi ca nu e cazul). In primul rand trebuie data jos toata vopseaua, chitul auto etc, fiindca vom avea nevoie sa aplicam macar un strat de fibra cu epoxy peste tot exteriorul barcii. Conditia este, subliniez, sa nu fi ajuns apa la placaj, caz in care trebuie indepartat tot, pana la lemn, apoi uscat bine lemnul.

Deci prima conditie e sa scapam prin polizare la flex de tot ce e rau pe barca, adica fibra coscovita, cu umiditate dedesubt, vopsea, chit auto etc. Dupa aceasta etapa ramane sa detaliem ce mai e de facut.



"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Nicolai

Comentez si eu ca un outsider.
Ce-am priceput eu, din postarile mesterilor, ca trebuie facut la barca:
1. Slefuiit, curatit tot ce nu-i cum trebuie;
2. Uscat placajul-lemnul f bine;
3. Chituit cu chit epoxi si rezolvat imbinarile placajului;
4. Fibrat barca cu epoxi si un rand de fibra;
5. Rezolvat estetica=chituit, slefuit, vopsit.
Pai pctele 3, 4 si 5 sunt valabile si pt o barca noua, care insa la pctele 1 si 2 va avea achizitionat placaj, croit si "adunat" barca.
Deci toata analiza se face pe pctele 1 si 2 si se decide(doar proprietarii pot face sta), daca aceste doua etape se merita a se aplica pe barca veche sau mai bine direct pe una noua, ca restul sunt cam la fel.
Doamne ajuta si va astept pe apa.

Thor

Citat din: Vali din Iunie 05, 2015, 05:40:45 AM

In primul rand trebuie data jos toata vopseaua, chitul auto etc, fiindca vom avea nevoie sa aplicam macar un strat de fibra cu epoxy peste tot exteriorul barcii.

Am inteles. Multumesc.

drmarius

La exterior sunt 2 straturi de fibra. Ce am vazut  inainte sa fie vopsita este ca au fost puse bine, atat primul cat si al doilea nu prezentau problemele de la interior.  Pot sa zic ca in cazul ambelor straturi de fibra s-a utilizat  rasina destula ... se vedea clar ca fibra este fixata uniform in rasina si nu existau micile orificii in fibra de la interior. Sper ca m-am exprimat corect.

De dimineata am dat o fuga la curte deoarece a ieri a plouat pe seara. A reusit putina apa sa intre in barca dar surpriza cea mare a venit de la capace care au fibra doar pe exterior ... iar pe interior nu au fost date nici macar cu rasina.  Am mai adaugat cateva poze facute astazi la album ca sa vedeti situatia:

https://plus.google.com/photos/116702450037437273123/albums/6155741695897057585?banner=pwa


radasous

When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer