Barca PERFECTA pentru Delta

Creat de Pupezica, Septembrie 29, 2012, 03:26:48 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

solpet

#30
Citat din: Mihaif99 din Octombrie 03, 2012, 09:53:41 PM
Valurile le ia bestial atata timp cat mergi la limita de jos a glisarii.

Bineinteles ca am fost si eu curios sa testez creatia lui Vali.
Rezumand la o singura fraza
-Rezultatul este bun si justifica efortul investit in proiect.


Motorizat cu 40CP barca se comporta f. benevolent .
Cu 3 persoane la bord (cca. 230 kg "incarcatura" estimatia mea grosiera) atinge regimul de glisaj in cca 7-8 secunde (test pe apa fara valuri) iar dupa
ce s-a accelerat si asieta s-a stabilizat (cca 12 sec) motorul utilizat la test se putea  reduce la un regim economic
(60-65% din turatia maxima).

Imi pare rau ca in graba am omis sa iau cu mine un GPS pentru masuratori
(si vesta de salvare, deci rog pe toti sa procedati ca Vali si nu ca subsemnatul - exemplu negativ :-)

Cu motorul la maxim estimez ca am obtinut 60 km/h in conditiile minitestului ilustrat ,
iar cu motorul redus la cca. 60% (din n_max
)
ne deplasam cu cca. 45 km/h.

Trebuie sa avem in vedere si faptul ca Vali a lucrat intr-un ritm foarte alert ca sa-si poata termina barca (pana la intalnirea anuntata)
astfel ca unele improvizatii (care nu afectau functionalitatea) sunt de la sine inteles si  normale pentru o "platforma de test"
in cadrul unui proiect major.

Manevrabilitatea barcii, cu motorizarea de 40CP este f. buna.
Sunt interesat de rezultatele cu un motor ceva mai mic (estimez ca "mainstream"-ul se va stabili pe la 20..25CP).


Mihaif99

#31
Citat din: Ciby din Octombrie 04, 2012, 02:45:43 PM
Am inteles in mare despre ce este vorba. Acum trebuie sa inteleg si fineturile. Scuze ca cer mura-n gura si ca nu inrosesc netul dar de vreo 2 saptamani nu mai intra google-ul de nicio culoare.
Unde incepe rokerul si unde se termina? Cand spui prova inteleg partea din fata, incepand de la nivelul puntii pana sub linia de plutire. Este mai corect sa spunem etrava? Asta pentru a defini mai exact linia de imbinare a bordurilor in prova ambarcatiunii. Daca rokerul incepe de la punctul de imbinare a gurnelor atunci nu este modificat, dar daca incepe de nivelul puntii, atunci ai dreptate, a fost modificat prin prelungirea "varfului barcii" (nu stiu cum sa-i spun) pentru a obtine acel unghi al etravei fata de planul liniei de plutire, numai din motive de estetica si numai de la punctul unde se unesc curentii de gurna in sus. Ma refer aici la cea de a doua poza, Dolphinul modificat, care am spus ca este o barca de deplasament. Varianta prezentata de Svenson are un aer arhaic, demodat. Modificarea dimensiunilor am facut-o prin aplicarea aceluiasi coeficient pe toate cele trei planuri, asta insemnand ca rokerul s-a pastrat. Cabina si cockpit-ul au fost modificate ulterior, dar nu si carena, cu exceptia provei modificata dupa cum am spus mai sus. In plus, si asta ar putea induce in eroare, am aplicat o chila exterioara in jumatatea pupa, dar aceasta nu modifica rokerul pupa.
Imi place ca discutam aici cu proiecte concrete si sper ca nu suntem off-topic. Cine vrea sa-si dea cu parerea despre unul din cele doua proiecte postate sa apeleze pe PM si le pot trimite pe mail fisierele in format FreeShip 3.21.

Rockerul incepe de unde se termina etrava (in partea opusa "varfului") si pina la oglinda. In versiunea doi prin rockerul fatza ma refeream la curbura usoara a fundului de la punctul mentionat (unde se termina etrava), si pina la perpendiculara aceea cam unde se termina cabina in cockpit.

La 1 si 2 rockerul e pastrat, la 3 e eliminat complet.

Versiunea trei e o barca superba de planaj, dar pentru ape interioare. O barca marina ar putea fi o versiune 4, care sa fie identica cu versiunea 2- , dar cu rockerul spate si chila eliminate. Adica fundul barcii in partea din spate sa urmeze exact linia chilei. Eventual bordurile mutate o idee mai jos ca sa pastrezi deadrise-ul de la centru. Sau in fine mutate mai mult ca sa fie un deadrise un pic mai "moale" pt economie.  Oricum va rezulta intr-un deadrise in spate ceva mai accentuat, si barca va cere un motor mai mare. Dar va marge prin valuri ca un vis.
Vorbesc si eu.... daca tot e sa visam. Adevarul e ca ai atins o coarda sensibila. Ce descriu eu aici e barca ideala pentru mine.

Ciby

Am inteles perfect.
Multumesc pentru informatii!

gvincentiu

Din cate vad eu, barca lui Vali e perfecta pentru Dunare si Delta, problema fiind doar amenajarea interioara. Na, ca am spus-o!
Ganduri bune !

Vali

Nu exista perfectiune, decat in opera Domnului :). Poate o barca sau alta e mai mult sau mai putin potrivita pentru nevoile fiecaruia din noi. Eu am facut o barcuta pe gustul meu, acum urmeaza sa facem una pe gustul lui Pupezica, apoi sa punem umarul sa continuam treaba la barcutele lui Peter, Ciby, Radasous si cine se mai inscrie :). Asta-mi place cel mai mult, cu cat mai multe idei, cu atat e mai interesant topicul.

Tocmai am gasit la Sedelnikov o idee buna pentru un pescaj mai mic, la o barca de glisare mai "de valuri", adica avand un deadrise mai nervos. Ideea a mai fost aplicata la barcile lui glisoare, fiind vorba de fundul plat in zona chilei:





Planul de forme trebuie importat intr-un soft si derivat, apoi facute calcule etc. Insa eu zic ca lucrul cel mai important e testarea reala a conceptului, pentru inceput pe un model tractat la bazinul de incercari.

Bineinteles ca asta se va face dupa ce ne vom hotari la varianta finala a geometriei corpului. Pana atunci, sa ne uitam la o bijuterie de barca, avand rocker prova si exemplul superlativ de deadrise regresiv, cu amenajari interioare extraordinar de ingenioase, si cu un comportament nautic incredibil (singura buba a barcii e pretul imens :P):

Салют-510 (Wellboat-51T). Рекламный ролик.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

Citat din: gvincentiu din Octombrie 05, 2012, 08:06:46 PM
Din cate vad eu, barca lui Vali e perfecta pentru Dunare si Delta, problema fiind doar amenajarea interioara. Na, ca am spus-o!

Nu, nu, deocamdata barca perfecta de delta este ruseasca din filmul lui Vali, dar odata finisat prototipul, va fi barca lui Vali.

gvincentiu

La barca perfecta as face: comanda mai spre centru, intr-un bord, accesul pe langa ea in cabina, un forpic cu acces prin tambuchi (din afara), dar si din cabina iar, asa ca arognta daca puntea prova este in pozitie de mars la nivelul comenzii, in stationare sa poata fi ridicata cu inca 50-60 cm, astfel ca intrarea sa se faca la 1,4-1,6 metri. Vazusem ideea la un catamaran? ;D
Doua cusete in borduri. Ce poate fi mai ideal? Toata ideea merge pusa pe o barca de marimile indicate de Pupezica. Acu's in salina, dar de luni ajung si la cateva schite.
Ganduri bune !

corsarul

Cine nu viseaza la barca perfecta !!!! ;D
Din pacate , sunt pe din-afara cu teoria ...termene...calcule ...si nu pot sa-mi aduc aportul ..dar sunt numai "ochi si urechi" si incerc sa asimilez cat mai multe!
Totusi ,daca se va incepe constructia prototipului acestei barci as vrea sa contribui si eu ...fizic ..cu munca ....nu stiu inca cum.
De  exemplu  (ma gandesc eu) in baza unui proiect al dvs. , sa  construiesc un sub ansamblu al barcii... :)

corsarul

#38
Revin !...am gasit ceva interesant
Ma refer la pasii de constructie
Birth of a Boat part 1

Tudor

Hai ca am ratat intrarea la timp in topic si am cam ramas de caruta. Dar cum caruta n-are deadrise, ci doar cateodata "deathride", tot aici va trebui intervin.


@pupezica: imi pare bine ca ti-ai mutat capul si incoace, cu compas cu tot. Si eu ma numar printre "decathlonistii" de pe barcaholic. In toiul iernii prinde cel mai bine o lectura a topicului de acolo, sa ne mai indulcim asteptarea noului sezon :)

In primul rand cred ca e foarte bine ca nu ai o abordare in abstract asupra proiectului, ci ai si trasat cateva linii ale caietului de sarcini, fiindca stim toti ca ,,perfectiunea" este ,,perfect relativa" si incarcata de subiectivism. Spre exemplu, daca mi-as dori o barca (aproape) perfecta in nisa identificata de tine (insa fara pretentia de a ma strecura pe canale), eu as alege fara ezitare un Starcraft Islander 191 sau chiar 221, insa pare-se ca potentialii cumparatori n-au apreciat-o prea tare, modelul fiind scos din productie in 2009, respectiv 2011...
In fine, in afara limitarilor obiective, de ordin constructiv (e mai dificil cu velierul pe canale...:) ), toate ambarcatiunile pot fi perfecte pentru Delta, fie ele caiace, lotci, pilotine, motocruisere sau orice alte obiecte plutitoare, in functie de nevoile, placerile si gusturile fiecaruia.
Avand in vedere ca ai decis sa realizezi o cabinata, iti recomand sa parcurgi topicul asta (sorry daca l-ai citit deja): http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,315.0.html
Referitor la dimensiunile dorite de tine si la forma carenei, nu stiu cat de comod e sa navighezi pe canalele inguste si putin adanci cu o barca de 6.45/2.45 si probabil 500+ greutate... Oricum, latimea e spre maximul rezonabil, pt ca de la 2.51 in sus ai de-a face cu un transport agabaritic si nu stiu daca te-ar incanta un alai luminos pe drumurile patriei. Aspectele tehnice/constructive le poti discuta in detaliu cu Vali si ceilalti colegi priceputi si cu experienta, singura observatie pe care pot s-o fac este ca nu prea cred ca o ambarcatiune de glisare poate avea cuplul maestru de 2.45 si latimea la oglinda de 1.50.
In privinta proiectarii corpului, solutia indicata de Vali (coca cu deadrise variabil, in engleza modified-V sau warped bottom/warped plane hull) reprezinta un concept ce merita toata atentia. Celor interesati de subiect le recomand articolul ,,Curves and lines-decoding the mysteries of hull shapes" din revista Sport Fishing, Ianuarie 2012.
@Vali: Intr-adevar, Salyut 510 e barca pe care ti-am aratat-o tie si lui Mihai, dar nici sora mai mica, Salyut 480, nu e mai prejos. Cred ca sunt utile toate informatiile cuprinse pe site: www.salut-boats.ru . Eu ma gandisem sa deschid un topic nou, ceva de genul ,,barci care ne plac", dar daca tot se discuta aici, putem sa imbogatim topicul asta si sa discutam de barci care ne-ar placea pe Dunare si in Delta (inclusiv de ,,prototipul" de care a pomenit Mihai  :) )

daves_32

Unde pot gasi poze cu barca facuta de Vali?Puteti pune un link va rog?

Tudor

@daves_32
http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,238.0.html
In topicul asta gasesti toata povestea si destule poze.
In plus, gasesti si pe barcaholic trei poze cu o varianta finisata:
http://www.barcaholic.ro/f5/sfaturi-de-la-specialisti-3265.html

Vali

Ca sa nu spuna cumva lumea ca "ne-am pierdut pe drum" :P, vin cu un scurt update la tema de casa propusa de Pupezica:

- toata geometria barcii motorizata cu 100 de cai va fi elaborata in cadrul unui proiect de cercetare pe care-l voi intreprinde la Facultatea de Nave din Galati. Dupa finalizarea conceptului teoretic, voi face inclusiv teste la bazin pe modelul la scara, astfel ca vom trece prin aceleasi etape ca orice fabricant prestigios din occident, avand certitudinea ca obtinem un rezultat optim.

- pe parte de configuratie a operei vii, avem de ales intre mai multe variante - monococa, trimaran sau catamaran, fiecare avand la randul ei mai multe variante. In functie de conditiile de stabilitate, flotabilitate, pescaj redus, amenajari si confort interior, vom alege ceea ce se potriveste cu cerintele din caietul de sarcini.

- alegerea mea ar fi totusi o monococa cu dublu-gurna (ca la barca de la avatarul meu) si zona chilei plata, ca la barcile glisoare ale lui Sedelnikov. Motivul principal este rezerva mare de flotabilitate a monococii, si amenajarea facila a interiorului.
Conceptul "gydrolizy" (hidroliza) a fost prezentat prima data in compendiul lui Mordvinov despre ambarcatiuni, publicat in 1987, iar Igor Sedelnikov e singurul care l-a aplicat in practica pana acum. Avantajele sunt pescajul redus, stabilitatea initiala imbunatatita, reducerea suprafetei udate la glisare, ramanand de testat la bazin comportamentul la valuri, functie de unghiul de stelaj ales (si acesta functie de dimensiunile barcii si motorizarea impusa, de 100 de cai). Daca ne uitam la filmuletele de pe site-ul rusului, vedem cat de bine se misca o asemenea barca:

Катера "Север-600" и "Север-520"

- etapele ulterioare vor fi iteratiile care ne vor da amenajarile interioare, care vor fi functie de distributia maselor (jurnalul de greutati). Simultan, se vor face si calculele de presiuni si esantionaj, dupa care se poate purcede la constructia prototipului, dupa finalizarea designului operei moarte.

- la prototip vom lucra in fibra si rasini compatibile cu ancolantul din mat (poli si vinilester). Daca vom adopta forma de monococa, vom lucra relativ usor corpul din desfasurate din fibra cu gelcoat, laminate apoi la interior cu fibre axiale, pentru soliditate maxima si imbunatatirea laminatului, avand in vedere ca vom lucra in sistem "secondary bond" cu rasini esterice. Metoda e asemanatoare cu constructia Miniegoistului colegului Gigi Tolan, care s-a verificat in practica, rezultand o barca excelenta, dar in plus acum vom lucra cu complexe de fibre axiale. Eu mai am o "dambla", anume constructia in sandwich a bordajului lateral, care da soliditate maxima in conditiile greutatii reduse.

- ar fi interesant sa facem acest proiect in colaborare intre forumisti. Am discutat cu Pupezica, si el bineinteles ca e interesat sa se implice cat mai mult in proiect. Pe de alta parte, s-a oferit si Ionut corsarul, drept pentru care ii multumesc. In momentul cand proiectul va fi gata, va putea fi utilizat de catre forumistii interesati, pentru constructia in regie proprie, deci va fi ceva in regim open-source, insa exclusiv pentru self-build, si nu pentru serie.

- daca mai sunt idei, haideti sa le comentam punctual. In acelasi timp, n-am uitat ca trebuie sa luam la rand si proiectele puse de colegi in acest topic, fiecare din ele find foarte potrivit pentru transpunerea in practica si avand incorporate idei bune si multa experienta. Voi incerca sa ma ocup de asta in perioada imediat urmatoare, sper ca timpul imi va permite mai multa interactiune pe forum.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ss

Barca rusului e foarte misto pentru cine vrea o barca "viteaza", cabinata si cu pescaj mic, in schimb, chiar daca secventele de film sunt bine montate de autor, se vede ca barca devine nervoasa si instabila la trecerea prin siaj, fiind din acest punct de vedere dedicata barcagiilor experimentati, cu nervii tari si fara consoarte si copii la bord.  ;) Concluzia este ca orice lucru bun ramane o suma de compromisuri acceptabile, dar fiecare om in parte are propriile criterii de apreciere a ceeace este acceptabil! Chiar daca nu mai sunt chiar pusti, eu cred c-as putea convietui cu barcile rusului... :D

corsarul

Mamaaaaaa !!....cum fuge barca lu' rusu ala !!!!
I-mi place nespus !!!!!!!!  :D :D :D