Cap Compas

Pe ape => Fluvii si canale, Dunare si Delta Dunarii => Subiect creat de: teo pes din Iunie 08, 2017, 02:43:53 PM

Titlu: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: teo pes din Iunie 08, 2017, 02:43:53 PM
Sf Gheorghe- Sulina! In iulie ma arunc cateva zile n barca ! cum ajung ? pe Tataru n sus ? ceva obstacole ? cu cat alerg?
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: drmarius din Iunie 08, 2017, 04:14:16 PM
Am fost recent in ambele directii pe  Tataru - Rosu - Rosulet - Imputita , in glisare cu AN ul lui Radu. Nici un obstacol.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: teo pes din Iunie 08, 2017, 08:08:09 PM
Eu ma refer la canalul paralel cu tarmul ! se merge pe el direct Sulina?
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: drmarius din Iunie 08, 2017, 11:38:31 PM
Vorba de la un amic localnic ... mi a spus ca se merge fara probleme
pe canal pana la Sulina si ca ei din canal urca pe Imputita. Eu am ales varianta cu Roșu deoarece distantele sunt egale.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: teo pes din Iunie 09, 2017, 08:39:51 AM
Citat din: drmarius din Iunie 08, 2017, 11:38:31 PM
Vorba de la un amic localnic ... mi a spus ca se merge fara probleme
pe canal pana la Sulina si ca ei din canal urca pe Imputita. Eu am ales varianta cu Roșu deoarece distantele sunt egale.
;)
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: teo pes din Iulie 02, 2017, 02:18:53 PM
Ne ajuta cineva cu un traseu sa putem si ,,vedea.. ceva prin lacuri!? eventual un traseu de intrare si iesire ..azimuturi...semne ..obstacole? pe Erenciuc am voie cu motor? pe sacalin se ajunge fara sa ies pe mare? cu asa ceva ma deplasez!
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 02, 2017, 02:34:47 PM
Erenciuc este interzis sau mai bine zis intrarea unde este canalul cu arini,dar ce sa spun se intra la greu. Pe sacalin se intra din garla turceasca este o portiune in care mergi cu motorul ridicat maxim dar se intra . La epava nu se mai da voie ,nu stiu daca au aparut controalele anul asta, oricum nici in Sahalin nu este voie sa intri(zona protejata). Se mai intra printr-o parte dar trebuie ca sa intri glisat si sa iesi de pe canal in glisaj,dar daca nu il sti nu te sfatuiesc.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: teo pes din Iulie 02, 2017, 07:55:44 PM
Deci Sahalin risc !
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: drmarius din Iulie 02, 2017, 09:49:43 PM
Nu recomand. Anul acesta am fost in zona si nu m am riscat nici cu AN ul mare. Degeaba poti intra cu motorul ridicat la maxim daca bate ceva vant sa ti mute barca si 1m. In unele perioade doar cu motorul ridicat prin bandarea barcii se poate iesi. Mai usor este canalul de lângă Zatoane in cazul in care nu sunt valuri.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 02, 2017, 10:50:25 PM
Eu am intrat cu Quicksilver 430 motor de 50 .In conditii de vant cand am stat peste noapte am pierdut o lotca pe care am gasit-o la cativa km :). Daca sti pe unde sa intri nu este problema mai grea este iesirea pe la vechea cherhana daca mergi la epava si te intorci pe Buhaz Zaton,acolo m-am dat jos din barca si am tras-o dupa mine,o portiune mica.Daca iesi din Sahalin pe canalul care se termina in observatorul pentru pasari trebuie sa intri glisat am marcat pe harta,trebuie tinut mijlocul canalului. O regula nescrisa este ca pe canal doar iesi dar eu nu as mai risca daca ai pe cineva care vrea sa intre pe acolo nu aveti cum sa va evitati. Eu nu as repeta experienta,portiunea cu apa mica este de doar cativa metri dar chit ca mergi redus pe restul canalului daca vine unul in viteza este de rau. Intrarea in sahalin am marcat-o pe harta este ca un senal ai apa de 0.5 metri pe o distanta de cca 200 de metri apoi 2-3 metri constant pana la epava. De la epava inspre cherhana la fel adancimi constante intre 1.5 si 2 metri apoi daca vrei sa intri la motor incerci pe babord,motorul ridicat.

Recomand sa mergi redus in Sahalin,daca lasi barca ca sa mergeti pe insula(ceea ce recomand) ancoreaz-o bine.
Sunt multe cuibare care trebuie admirate de la distanta. Locul trebuie respectat.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 12:21:21 AM
Citat din: teo pes din Iunie 08, 2017, 08:08:09 PM
Eu ma refer la canalul paralel cu tarmul ! se merge pe el direct Sulina?

Canalul nu mai este blocat se poate parcurge fara probleme,dar mai spectaculos este prin lacuri.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 03:30:37 AM
Citat din: Intersect din Iulie 02, 2017, 02:34:47 PM
Erenciuc este interzis sau mai bine zis intrarea unde este canalul cu arini,dar ce sa spun se intra la greu. Pe sacalin se intra din garla turceasca este o portiune in care mergi cu motorul ridicat maxim dar se intra . La epava nu se mai da voie ,nu stiu daca au aparut controalele anul asta, oricum nici in Sahalin nu este voie sa intri(zona protejata). Se mai intra printr-o parte dar trebuie ca sa intri glisat si sa iesi de pe canal in glisaj,dar daca nu il sti nu te sfatuiesc.

La epava nu se mai da voie cu motorizare, sau nu se mai da voie deloc, nici macar la padela?
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 03:32:19 AM
Intrarea in zona sahalin este interzisa total de cativa ani buni. Zona este plina de pasari care sunt la cuibarit.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 04:53:04 AM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 03:32:19 AM
Intrarea in zona sahalin este interzisa total de cativa ani buni. Zona este plina de pasari care sunt la cuibarit.

Asta stiu, ca am trecut pe la epava in 2012, dar credeam ca accesul "in liniste", la padela, sau vela, cu un kayak tzinut departe de cuiburi, e permis. Bazat pe ce am vazut in zona si eu cred ca accesul cu un motor este nepotrivit.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:06:07 AM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 04:53:04 AM
Asta stiu, ca am trecut pe acolo in 2012, dar credeam ca accesul "in liniste", la padela, sau vela, cu un kayak tzinut departe de cuiburi, e permis. Bazat pe ce am vazut in zona si eu cred ca accesul cu un motor este nepotrivit.

Nu este permis deloc accesul,de anul ăsta din câte am înțeles au început să controleze mai des zona. Chestia este că localnicii au început ca să ducă turiști pe insulă și așa au apărut și gunoaiele, ambalaje sticle de tot felul mucuri de țigară... Marea pe de altă parte debarca și ea multe gunoaie pe insulă.  Mai erau unii care își lăsau animalele pe insulă.
Acum sunt vreo trei măgari abandonați de câțiva ani pe insulă. Plus că acum mai este încă o epava,un avion de mici dimensiuni căzut în mărăcini vara trecută.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 05:14:19 AM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:06:07 AM
Nu este permis deloc accesul,de anul ăsta din câte am înțeles au început să controleze mai des zona. Chestia este că localnicii au început ca să ducă turiști pe insulă și așa au apărut și gunoaiele, ambalaje sticle de tot felul mucuri de țigară... Marea pe de altă parte debarca și ea multe gunoaie pe insulă.  Mai erau unii care își lăsau animalele pe insulă.
Acum sunt vreo trei măgari abandonați de câțiva ani pe insulă. Plus că acum mai este încă o epava,un avion de mici dimensiuni căzut în mărăcini vara trecută.

Am inteles. Noi am intrat de pe mare, am trecut pe la epava, am mers pana la capatul sudic al insulei si am iesit la mal. Intrarea de pe mare s-a facut la edec chiar si cu kayak-ul, apa era putzin mai sus de glezne. E mai bine sa ramana arie protejata de turisti.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:19:27 AM
Intrarea din mare în câțiva ani o să se închidă.
Nu numai de turiști sunt mulți localnici care își bat joc de zonă. Nu aș avea nimic împotriva turiștilor dacă s-ar face totul într-un mod organizat și civilizat. Dar sunt mulți care ajung în locație și o văd că pe un loc care trebuia bifat.  Nu prea ii interesează de zona în sine de aici și nepăsarea față de mediu.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 05:36:54 AM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:19:27 AM
Intrarea din mare în câțiva ani o să se închidă.
Nu numai de turiști sunt mulți localnici care își bat joc de zonă. Nu aș avea nimic împotriva turiștilor dacă s-ar face totul într-un mod organizat și civilizat. Dar sunt mulți care ajung în locație și o văd că pe un loc care trebuia bifat.  Nu prea ii interesează de zona în sine de aici și nepăsarea față de mediu.

Stiu ca zona este arie protejata inca din 1938, parca, dar rebuie sa recunosc ca nu am gasit nicaieri prea multe detalii despre ce s-a intamplat cu Tuzla cand a esuat. Se pot gasi date depsre anul si locul constructiei (se pare ca a avut o sora "geamana" in flota romaneasca), data esuarii si cam atat... ce cauta in pozitia respectiva, de ce avea cursul pe care-l avea, ce s-a intamplat, ziua/noaptea, defectiune? Banuiesc ca si-a inceput ultima calatorie de la cherhanaua veche.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:42:12 AM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 05:36:54 AM
Stiu ca zona este arie protejata inca din 1938, parca, dar rebuie sa recunosc ca nu am gasit nicaieri prea multe detalii despre ce s-a intamplat cu Tuzla cand a esuat. Se pot gasi date depsre anul si locul constructiei, data esuarii si cam atat... ce cauta in pozitia respectiva, de ce avea cursul pe care-l avea, ce s-a intamplat, ziua/noaptea, defectiune? Banuiesc ca si-a inceput ultima calatorie de la cherhanaua veche.
Nu,  a plecat din șantier de la Constanța remorcherul avea primul voiaj pe mare. Echipaj beat au confundat intrarea în laguna cu cea de pe braț. Au anunțat după câtva zile că au eșuat timp în care au încercat ca să îl scoată dar din păcate mai tare sau afundat. Când eșuarea a fost raportată sa intervenit dar salvarea navei implica niște costuri mai mari decât costul navei.  Sa hotărât ca să o lase acolo.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 05:47:34 AM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:42:12 AM
Nu,  a plecat din șantier de la Constanța remorcherul avea primul voiaj pe mare. Echipaj beat au confundat intrarea în laguna cu cea de pe braț. Au anunțat după câtva zile că au eșuat timp în care au încercat ca să îl scoată dar din păcate mai tare sau afundat. Când eșuarea a fost raportată sa intervenit dar salvarea navei implica niște costuri mai mari decât costul navei.  Sa hotărât ca să o lase acolo.

Parca Tuzla nu a fost construita in Romania. Venise pe mare din alata parte inaintea intrarii in serviciu. Nu gasesc acum datele unde a fost construita.

Si pe unde naiba au intrat de au ajuns in pozitia respectiva? Voiau sa iasa inapoi pe mare peste bancul de nisip?
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:51:55 AM
Eu așa știu făcut în România, nu cred ca era revitalizat. Insula este într-o continua schimbare. Mai mult ca sigur dacă găsim o hartă nautica din 70-80 dunele ori nu erau ori abia se formau.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 05:54:41 AM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:51:55 AM
Eu așa știu făcut în România, nu cred ca era revitalizat. Insula este într-o continua schimbare. Mai mult ca sigur dacă găsim o hartă nautica din 70-80 dunele ori nu erau ori abia se formau.

nu gasesc acum materialele, dar eu intelesesem ca a fost construita prin anii '50, aparac, undeva in afara tzarii, nu-mi amintesc daca in Spania, Portugalia, sau vreun santier naval nordic. Si am intzeles ca statul roman a achizitionat doua nave identice, cea care a devebit Tuzla si sora'sa geamana. Daca m aintrebai acum 5 ani aveam materialele la indemana. Acum nu le mai gasesc... :(
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:56:59 AM
Acum m-am apucat și eu sa caut poze detaliate cu epava. :) dar știu sigur că a fost făcută la noi.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 06:43:22 AM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 05:56:59 AM
Acum m-am apucat și eu sa caut poze detaliate cu epava. :) dar știu sigur că a fost făcută la noi.

Acum nu pot gasi decat asa zisa poveste a remorcherului Tuzla, asa cum este prezentata turistilor de catre "gondolierii" locali... Unii mentioneaza anul esuarii undeva in perioada anilor '70 (asa imi amintesc si eu din articolul initial), altii mentioneaza 1982 ca find anul esuarii (?)... Imi pare rau ca nu mai gasesc articolul initial si nu am timp sa rascolesc iar arhive, dar imi amintesc de anul 1951 ca anul de fabricatie.

Dar poate stie cineva din zona. Exista acte arhivate despre fabricarea navei, intrarea in serviciu, esuarea, etc.

LE: Oare, folclorul local transforma Tuzla intr-un fel de Titanic romanesc, ce n-a reusit sa-si termine primul voiaj?... :)

Unii turisti regurgiteaza ce au auzit de la gondolieri.. legenda echipajului celor "betzi critza", in frunte cu capitanul, altzii mai adauga si "vreme rea" la scenariul de "perfect storm".

Era ziua, era noapte, era soare, era ploaie, era vant? Din ordinul cui si de ce se deplasau la de la SNC la Sf. Gheorghe? Primul voiaj? Test? Si au hotarat sa se imbete cu totzii...

Deci, au venit nord, paralel cu malul si au ajuns la aa mica unde au incercat sa ia drum de larg sau sa intoarca? Exista si relatari, probabili transmise tot de gondolieri,  ca s-a incercat remorcarea de la distantza datorita apei mici din zona in care a esuat...

Ar fi interesant de aflat adevarul despre ce s-a intamplat si datele vasului in general... Clasa, constructia, capitanul, echipajul, data si motivele esuarii... :)
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: pelicanul din Iulie 03, 2017, 09:08:15 AM
Nu am prea multe date despre remorcherul "Tuzla", dar dupa forma cosului si a cabinei as inclina spre anii 1950 ca data a constructiei. Intr-adevar, ar fi foarte interesanta o istorie completa.

Am fost de vreo patru ori in zona Sahalin cu barca mea. De doua ori am plecat de la Sfintu Gheorghe urmind canalul Carmagiilor cu iesire pe la Zatoane. Zona era plina de barci cu turisti, braconieri (seara si dimineata devreme) si chiar un elicopter cu turisti care a aterizat pe Sahalin. Rezervatie sau nu, fitzele ne omoara. :)

Mai multe detalii si poze: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,801.0.html
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 09:35:44 AM
Citat din: pelicanul din Iulie 03, 2017, 09:08:15 AM
Nu am prea multe date despre remorcherul "Tuzla", dar dupa forma cosului si a cabinei as inclina spre anii 1950 ca data a constructiei. Intr-adevar, ar fi foarte interesanta o istorie completa.

Am fost de vreo patru ori in zona Sahalin cu barca mea. De doua ori am plecat de la Sfintu Gheorghe urmind canalul Carmagiilor cu iesire pe la Zatoane. Zona era plina de barci cu turisti, braconieri (seara si dimineata devreme) si chiar un elicopter cu turisti care a aterizat pe Sahalin. Rezervatie sau nu, fitzele ne omoara. :)

Mai multe detalii si poze: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,801.0.html

nu are nici un barcaholic prieteni pe la Capitania Constanta? Gurile rele spun ca ar fi acolo un registru cu toate incidentele de la bratul Chilia la Vama Veche.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 03:44:11 PM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 06:43:22 AM
Acum nu pot gasi decat asa zisa poveste a remorcherului Tuzla, asa cum este prezentata turistilor de catre "gondolierii" locali... Unii mentioneaza anul esuarii undeva in perioada anilor '70 (asa imi amintesc si eu din articolul initial), altii mentioneaza 1982 ca find anul esuarii (?)... Imi pare rau ca nu mai gasesc articolul initial si nu am timp sa rascolesc iar arhive, dar imi amintesc de anul 1951 ca anul de fabricatie.

Dar poate stie cineva din zona. Exista acte arhivate despre fabricarea navei, intrarea in serviciu, esuarea, etc.

LE: Oare, folclorul local transforma Tuzla intr-un fel de Titanic romanesc, ce n-a reusit sa-si termine primul voiaj?... :)

Unii turisti regurgiteaza ce au auzit de la gondolieri.. legenda echipajului celor "betzi critza", in frunte cu capitanul, altzii mai adauga si "vreme rea" la scenariul de "perfect storm".

Era ziua, era noapte, era soare, era ploaie, era vant? Din ordinul cui si de ce se deplasau la de la SNC la Sf. Gheorghe? Primul voiaj? Test? Si au hotarat sa se imbete cu totzii...

Deci, au venit nord, paralel cu malul si au ajuns la aa mica unde au incercat sa ia drum de larg sau sa intoarca? Exista si relatari, probabili transmise tot de gondolieri,  ca s-a incercat remorcarea de la distantza datorita apei mici din zona in care a esuat...

Ar fi interesant de aflat adevarul despre ce s-a intamplat si datele vasului in general... Clasa, constructia, capitanul, echipajul, data si motivele esuarii... :)

I-am scris unui "gondolier" care mi-a povestit istoria navei,sper ca azi sa am un raspuns pe care am sa il postez. Restul de detalii cred ca se pot gasi la arhiva securitatii. Dat fiind vremurile cred ca adevarul o sa fie undeva in ceata si in documentele oficiale.
Daca se pune la indoiala faptul ca erau beti,eu sunt sigur ca erau beti,cred ca se poate spune ca este singurul detaliu care nu trebuie verificat.
Perfect storm sa mai intamplat si anul asta dar nu in Sahalin ci in gura bratului Sfantu Gheorghe.
http://radioconstanta.ro/2017/04/17/fotooperatiune-de-salvare-a-unei-nave-esuate-pe-mare-in-zona-sfantu-gheorghe/ (http://radioconstanta.ro/2017/04/17/fotooperatiune-de-salvare-a-unei-nave-esuate-pe-mare-in-zona-sfantu-gheorghe/)
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 03:48:13 PM
Citat din: pelicanul din Iulie 03, 2017, 09:08:15 AM
Nu am prea multe date despre remorcherul "Tuzla", dar dupa forma cosului si a cabinei as inclina spre anii 1950 ca data a constructiei. Intr-adevar, ar fi foarte interesanta o istorie completa.

Am fost de vreo patru ori in zona Sahalin cu barca mea. De doua ori am plecat de la Sfintu Gheorghe urmind canalul Carmagiilor cu iesire pe la Zatoane. Zona era plina de barci cu turisti, braconieri (seara si dimineata devreme) si chiar un elicopter cu turisti care a aterizat pe Sahalin. Rezervatie sau nu, fitzele ne omoara. :)

Mai multe detalii si poze: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,801.0.html

Tare faza  cu elicopterul eram si eu,sa dus dracu notiunea de zona protejata. Nu ai voia sa intri cu barca sau orice altceva dar ei vin cu elicopterul. Si anul asta de hram au venit cu elicopterul cativa turisti :).
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 05:06:16 PM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 03:44:11 PM
I-am scris unui "gondolier" care mi-a povestit istoria navei,sper ca azi sa am un raspuns pe care am sa il postez. Restul de detalii cred ca se pot gasi la arhiva securitatii. Dat fiind vremurile cred ca adevarul o sa fie undeva in ceata si in documentele oficiale.
Daca se pune la indoiala faptul ca erau beti,eu sunt sigur ca erau beti,cred ca se poate spune ca este singurul detaliu care nu trebuie verificat.
Perfect storm sa mai intamplat si anul asta dar nu in Sahalin ci in gura bratului Sfantu Gheorghe.
http://radioconstanta.ro/2017/04/17/fotooperatiune-de-salvare-a-unei-nave-esuate-pe-mare-in-zona-sfantu-gheorghe/ (http://radioconstanta.ro/2017/04/17/fotooperatiune-de-salvare-a-unei-nave-esuate-pe-mare-in-zona-sfantu-gheorghe/)

Nu pot contesta ca erau beti pentru ca nu cunosc faptele. Ca s-or fi ocupat de caz si cei de la securitate si graniceri, nu ma indoiesc, dar trebuie sa existe macar un "proces verbal" pe undeva prin arhiva Navrom-uui. A fost un act deliberat de sabotaj economic, pentru a fi investigat in principal de securitate? A fost o tentativa de parasire frauduloasa a apelor teritoriale? Probabil ca nu, deci nu sunt sigur ca acest caz a fost "secretizat".

Cati membri erau in echipaj? Echipajul era din Constanta, din Sf. Gheorghe, sau din alta parte? Exista rezultate oficiale la probele de alcoolemie aplicate fiecarui membru al echipajului, sau doar umbla vorba in sat ca erau betzi? In lipsa unor cauze concrete verificabile, fiecare incearca sa-si explice pe cont propriu cauza esuarii si "betzia" pare verosimila.

Ingredientul optional "vremea rea" adauga "sarea si piperul" unei "tragedii" ce confera cazului ecouri de "legenda" potrivita urechilor turistilor... :)

Inca o data, nu pot contesta "versiunea turistica", probabil cam asa s-o fi intamplat, dar ar fi interesant sa putem inlocui macar confuzia anului cand s-a intamplat. Intre 1970 si 1982 sunt totusi 12 ani.

@intersect, @pelicanul, multumesc pentru raspunsuri. Daca mai aflati ceva concret si verificabil, va rog sa postati, sau macar trimiteti-mi si mie materialul via pm

Multumesc
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 08:55:06 PM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 05:06:16 PM
Nu pot contesta ca erau beti pentru ca nu cunosc faptele. Ca s-or fi ocupat de caz si cei de la securitate si graniceri, nu ma indoiesc, dar trebuie sa existe macar un "proces verbal" pe undeva prin arhiva Navrom-uui. A fost un act deliberat de sabotaj economic, pentru a fi investigat in principal de securitate? A fost o tentativa de parasire frauduloasa a apelor teritoriale? Probabil ca nu, deci nu sunt sigur ca acest caz a fost "secretizat".

Cati membri erau in echipaj? Echipajul era din Constanta, din Sf. Gheorghe, sau din alta parte? Exista rezultate oficiale la probele de alcoolemie aplicate fiecarui membru al echipajului, sau doar umbla vorba in sat ca erau betzi? In lipsa unor cauze concrete verificabile, fiecare incearca sa-si explice pe cont propriu cauza esuarii si "betzia" pare verosimila.

Ingredientul optional "vremea rea" adauga "sarea si piperul" unei "tragedii" ce confera cazului ecouri de "legenda" potrivita urechilor turistilor... :)

Inca o data, nu pot contesta "versiunea turistica", probabil cam asa s-o fi intamplat, dar ar fi interesant sa putem inlocui macar confuzia anului cand s-a intamplat. Intre 1970 si 1982 sunt totusi 12 ani.

@intersect, @pelicanul, multumesc pentru raspunsuri. Daca mai aflati ceva concret si verificabil, va rog sa postati, sau macar trimiteti-mi si mie materialul via pm

Multumesc

Raspuns trimis de catre Dl Eduard Acsente :Remorcher cu aburi, facut prin 50, esuat pe insula in 1982. Doua remorchere avea flota romana cu aburi, unul Poarta Alba, taiat la fier vechi, celalalt, Tuzla esuat. Marinarii beti, mergeau spre Sulina, refuza ajutorul pescarilor si astfel avem epava.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 09:19:05 PM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 08:55:06 PM
Raspuns trimis de catre Dl Eduard Acsente :Remorcher cu aburi, facut prin 50, esuat pe insula in 1982. Doua remorchere avea flota romana cu aburi, unul Poarta Alba, taiat la fier vechi, celalalt, Tuzla esuat. Marinarii beti, mergeau spre Sulina, refuza ajutorul pescarilor si astfel avem epava.

Remorcher fabricat in '51 aflat in primul voiaj de la SNC spre Sulina esueaza in 1982 la Sahalin.  Acum chiar devine material pentru un scenariu de thriller... :) Cum justificam lungimea acestui prim voiaj nu foarte lung in mile, dar extrem de lung in ani?

Echipajul aflat in stare de ebrietate refuza ajutorul pescarilor din zona si astfel avem epava? Ajutor la navigatie, sau ajutor la eliberarea remorcherului din bancul de nisip? Nu inteleg cum ar fi putut ajuta pescarii la eliberarea remorcherului esuat, cat despre navigatia unui remorcher...

Admir si respect eforturile de popularizare a Deltei promovate de Eduard, dar pentru validarea acestei teorii am  nevoie de cel putzin inca o sursa independenta capabila sa confirme.

Am inceput cautari in listele de accidente marine pe litoralul romanesc incepand din 1970, numele membrilor echipajului, registrul de nave maritime Navrom, listele companiilor de asigurari internationale, jurnale si amintiri ale ofiterilor de marina comerciala si militara publicate in blog-uri, etc.

Merge greu al dracului pe telefon evitsnd traficul pietonal din sens opus... :)
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 09:24:48 PM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 09:19:05 PM
Remorcher fabricat in '51 aflat in primul voiaj de la SNC spre Sulina esueaza in 1982 la Sahalin.  Acum chiar devine material pentru un scenariu de thriller... :) Cum justificam lungimea acestui prim voiaj nu foarte lung in mile, dar extrem de lung in ani?

Echipajul aflat in stare de ebrietate refuza ajutorul pescarilor din zona si astfel avem epava? Ajutor la navigatie, sau ajutor la eliberarea remorcherului din bancul de nisip? Nu inteleg cum ar fi putut ajuta pescarii la eliberarea remorcherului esuat, cat despre navigatia unui remorcher...

Admir si respect eforturile de popularizare a Deltei promovate de Eduard, dar pentru validarea acestei teorii am  nevoie de cel putzin inca o sursa independenta capabila sa confirme.

Am inceput cautari in listele de accidente marine pe litoralul romanesc incepand din 1970, numele membrilor echipajului, registrul de nave maritime Navrom, listele companiilor de asigurari internationale, jurnale si amintiri ale ofiterilor de marina comerciala si militara publicate in blog-uri, etc.

Merge greu al dracului pe telefon evitsnd traficul pietonal din sens opus... :)

Zona crepusculara. Am mai trimis un mail unui domn de la siguranta navigatiei Galati.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 09:40:25 PM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 09:24:48 PM
Zona crepusculara.

Pe bune... :)

Si daca presupunem ca accidentul s-a intamplat in '70, pe cand Eduard avea cel mult vreo 7-8 ani si daca amestecam si interesele malefice ale securitatii, iese de un thriller cu vasul fantoma, tocmai bun pentru omologarea intr-un circuit turistic cu o atractie "simbol", pentru cei care s-ar putea plictisi de stufarish si pasari.

In ciuda pretului la bilete, gondolele cu turisti nu au voie si nu se pot apropia, dar silueta misterioasa a vasului se afla acolo si poate fi privita de la oarece distanta... Se spune ca sunt zile cand la rasaritul soarelui, silueta dispare pretz de cateva secunde, iar in zilele cu furtuna se aud glasuri purtate de vant dinspre epava spre tzarm... :) [DISCLAIMER: nu am auzit niciodata o relatare cu un asemena contzinut]

Dincolo de gluma, inapoi in zona faptelor reale, in 1982 am fost pentru prima data in vizita in Delta si nu-mi amintesc sa se fi soptit nimic la Radio Shantz despre Tuzla. Probabil ca nu vom gasi vreun articol despre asta in arhiva de la Dobrogea Noua, dar macar lumea din zona Deltei ar fi soptit cate ceva despre eveniment.

misterul se ingroasa... :)
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: teo pes din Iulie 03, 2017, 09:57:51 PM
 ;D :D ;D
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: acig din Iulie 03, 2017, 10:19:03 PM
In perioada 1968-1970  remorcherul Poarta Alba a executat o reparatie capitala in SN Constanta;Am lucrat in toamna anului 1969 la instalatia electrica a acestuia, elev fiind. Da, avea masina cu abur despre care stiu ca avea 500 CP;o bijuterie tehnica cu tripla expansiune, fabricat la Resita;Instalatia electrica pe 110V cc,foarte simpla;carma cu trote. Caldare cu injector cu pacura. Cam atat imi aduc aminte; Era o ambarcatiune frumoasa vopsita in negru,cu un singur
cos, care scotea ...mult fum !!!
https://www.youtube.com/watch?v=yUWYKAGLU-I (https://www.youtube.com/watch?v=yUWYKAGLU-I)
Da, cred ca este vorba despre acest tip de remorcher.

Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 10:21:34 PM

Echipajul era cumva din Constanta. In rest nu stiu mare lucru.
Pescarii de la Ciotic au vrut sa-i ajute pentru o tona de motorina. Stiau ce trebuie sa faca sa scoata vaporul de acolo. Au refuzat si au pierdut vaporul. Au incercat sa-l scoata cu doua remorchere dar au trecut cateva zile, s-a nisipit bine si pa
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 10:37:59 PM
Citat din: Intersect din Iulie 03, 2017, 10:21:34 PM
Echipajul era cumva din Constanta. In rest nu stiu mare lucru.
Pescarii de la Ciotic au vrut sa-i ajute pentru o tona de motorina. Stiau ce trebuie sa faca sa scoata vaporul de acolo. Au refuzat si au pierdut vaporul. Au incercat sa-l scoata cu doua remorchere dar au trecut cateva zile, s-a nisipit bine si pa

@Intersect Deci era propulsata cu motorina? Pescarii devla Ciotica au refuzat sa-i ajute, desi ar fi putut, doar pentru ca n-au primit la schimb o tona de motorina? De ce unitate apartineau pescarii si in baza caror acte s-ar fi facut transferul de motorina, ca in 1970 (cu atat mai mult in 1982) o tona de motorina nu se negocia intre doua unitati ale "industriei  socialiste" la botul calului de mare... :)

Remorcherul ar fi trebuit sa justifice tona de motorina lipsa de pe inventar, iar pescarii nu puteau decat sa spere ca secretarul de partid al cherhanalei si-a adormit si el vigilentza in vreo sticla de vodka... :)

@acig 500 de CP nu e cam putzin pentru un remorcher maritim?

Deci, Poarta Alba e sora geamana a Tuzlei? Care din dle o fi fost construita prima si unde?

Daca acceptam ca "teorie de lucru" ca Tuzla era propulsat cu aburi si anul constructiei este 1951, putem renuntza la teoria primului voiaj a unui vas nou-noutz, indiferent daca a esuat in 1970, sau 1982?



Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 03, 2017, 10:55:20 PM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 10:37:59 PM
@Intersect Deci era propulsata cu motorina? Pescarii devla Ciotica au refuzat sa-i ajute, desi ar fi putut, doar pentru ca n-au primit la schimb o tona de motorina? De ce unitate apartineau pescarii si in baza caror acte s-ar fi facut transferul de motorina, ca in 1970 (cu atat mai mult in 1982) o tona de motorina nu se negocia intre doua unitati ale "industriei  socialiste" la botul calului de mare... :)

Remorcherul ar fi trebuit sa justifice tona de motorina lipsa de pe inventar, iar pescarii nu puteau decat sa spere ca secretarul de partid al cherhanalei si-a adormit si el vigilentza in vreo sticla de vodka... :)

@acig 500 de CP nu e cam putzin pentru un remorcher maritim?

Deci, Poarta Alba e sora geamana a Tuzlei? Care din dle o fi fost construita prima si unde?

Daca acceptam ca "teorie de lucru" ca Tuzla era propulsat cu aburi si anul constructiei este 1951, putem renuntza la teoria primului voiaj a unui vas nou-noutz, indiferent daca a esuat in 1970, sau 1982?

:) Te incurci prea mult in hartogarie care nu exista. Eu personal am lucrat pe remorchere si macarale plutitoare pe Dunare motorina isi gasea drum foarte usor si nu se facea nici un transfer intre braconieri/pescari/sateni si port bazinul nou. Ultima data cand i-am prins nu mai vindeau motorina ci o stocau ca sa poata incarca barje cu balastru pe sestache. La fel nu exista nici un document,nimic. Asa mi-am dat seama pentru ca nu era trecuta barja la incarcat in jurnalul de bord.
Pescarii la vreamea aia erau organizati in bigazi si toti erau inregistrati la unitatea de pescuit de care apartineau. Dar toate faptele pe care speri sa le vezi negru pe alb eu spun ca sunt sanse minime ca sa gasesti in orice arhiva. Cel mult informatii ca a esuat dar restul de detalii le poti aflas de la cineva care a fost imbarcat pe nava sau dintre pescari.

Multumim @ACIG pentru lamuriri,misterul se cam subtiaza.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 10:59:39 PM
In lipsa altor verificari si validari, doar ce am gasit o informatie (temporara) pe FB intr-o postare de pe 23 iunie la 11:36 la ro-ro.facebook.com ca amandoua remorcherele "Tuzla" si "Poarta Alba" ar fi fost construite in 1951 la "Baltiskii Sudoverfi din Leningrad".

https://scontent-lga3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/19402017_1369389586480195_8314916278003425392_o.jpg?oh=960a93e4f415da64fd0e2b94564e62b4&oe=5A0761B6

Repet, este o informatie neverificata dintr-o sursa independenta.

@Intersect nu ma pricep la remorchere si nici la alte multe lucruri ce ne inconjoara, dar am oarece idee despre etica jurnalismului responsabil si nu pot abdica de la naravurile acumulate in ultimii 25 de ani... :)
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: acig din Iulie 03, 2017, 11:05:00 PM
Nu,nu este putin deoarece si in prezent avem in exploatare remorchere fabricate in anii 70, cu 6oo CP la propulsie;
Seria LIESTI 1,2.3, etc Unele au fost rebotezate,cazul Liesti 1-actual ITALIA si Liesti 2 in prezent MALTA;
Acestea inca dezvolta 6 Tf tractiune la punct fix si sunt echipate cu doua motoare diesel de tip MB 836, a 300CP/buc Pentru acea vreme erau destul de puternice;
Acele masini cu tripla expansiune le-am regasit in anii 80 pe Dragarele de baza ;e adevarat ca ca acestea aveau doua buc. pentru propulsie si asigurau o viteza de 12Nd;
Da,injectoarele cazanului puteau functiona si cu motorina si cu pacura preincalzita.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 03, 2017, 11:52:46 PM
Citat din: acig din Iulie 03, 2017, 11:05:00 PM
Nu,nu este putin deoarece si in prezent avem in exploatare remorchere fabricate in anii 70, cu 6oo CP la propulsie;
Seria LIESTI 1,2.3, etc Unele au fost rebotezate,cazul Liesti 1-actual ITALIA si Liesti 2 in prezent MALTA;
Acestea inca dezvolta 10 Tf tractiune la punct fix si sunt echipate cu doua motoare diesel de tip MB 836, a 300CP/buc Pentru acea vreme erau destul de puternice;
Acele masini cu tripla expansiune le-am regasit in anii 80 pe Dragarele de baza ;e adevarat ca ca acestea aveau doua buc. pentru propulsie si asigurau o viteza de 12Nd;
Da,injectoarele cazanului puteau functiona si cu motorina si cu pacura preincalzita.

Da, dar Liestii par sa aiba un deplasament mai mic decat Tuzla esuata... https://scontent-lga3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/11027968_783415518410941_2574835845444428558_o.jpg?oh=421071f6f64238841e607a4319766376&oe=59D3AD63

Tuzla si Poarta Alba parca aveau, informatie neverificata, 1,575 CP

Mai exista un remorcher Poarta Alba R/M POARTA ALBA la S.C. ONACVA SRL in Portul Constanta, care are instalati doar 500 CP, dar cred ca este din alta clasa decat cele doua gemene din 1951.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: pelicanul din Iulie 04, 2017, 12:19:30 AM
Aceeasi imagine am gasit-o si eu, pe https://ro-ro.facebook.com/marinarii/ Eu nu pot sa fac mai multe cercetari, ca nu am facebook  :) Pot doar sa vad poza si textul. Dar orice posesor de cont facebook ar putea face o intrebare la "marinarii" respectivi pentru a cere mai multe detalii.
Textul care insoteste fotografia este: "Portul Constanta-vedere inspre Gara Maritima.Imaginea dupa o ilustrata din colectia personala .La cheu se vede un remorcher cu abur care poate fi Tuzla ori Poarta Alba ,aceste doua remorchere erau construite in 1951 Baltiskii Sudoverfi din Leningrad -URSS.Se mai observa pupa unei nave comerciale sub pavilion italian ,pe vremea cand nu auzeai de Vanuatu ,Tuvalu,Comore si tot felul de pavilioane de complezenta !"

In privinta "transferului" de motorina la "botu' calului", nu cred ca era ceva neobisnuit in Delta. Sa nu uitam ca era vorba de "proprietatea intregului popor" intr-o perioada in care fiecare se descurca cum putea...  ;)

Am auzit si eu multe povesti pe aceasta tema si, intre 1992 - 1998 (e adevarat ca era o perioada si mai laxa :) ), am trait ca bogatanii cei mai mari  :) :) :) pentru ca aveam o sursa in Marina Militara care aducea de la Sfintu Gheorghe morun, calcan si icre negre obtinute pe baza de troc cu motorina si vopsea. Am verificat povestea anul trecut, intr-o discutie cu un batrin pescar din Sfintu' care isi aducea aminte ca tot satul folosea vopseaua respectiva care era de o calitate exceptionala. :)

Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:33:04 AM
Citat din: pelicanul din Iulie 04, 2017, 12:19:30 AM
Aceeasi imagine am gasit-o si eu, pe https://ro-ro.facebook.com/marinarii/ Eu nu pot sa fac mai multe cercetari, ca nu am facebook  :) Pot doar sa vad poza si textul. Dar orice posesor de cont facebook ar putea face o intrebare la "marinarii" respectivi pentru a cere mai multe detalii.
Textul care insoteste fotografia este: "Portul Constanta-vedere inspre Gara Maritima.Imaginea dupa o ilustrata din colectia personala .La cheu se vede un remorcher cu abur care poate fi Tuzla ori Poarta Alba ,aceste doua remorchere erau construite in 1951 Baltiskii Sudoverfi din Leningrad -URSS.Se mai observa pupa unei nave comerciale sub pavilion italian ,pe vremea cand nu auzeai de Vanuatu ,Tuvalu,Comore si tot felul de pavilioane de complezenta !"

In privinta "transferului" de motorina la "botu' calului", nu cred ca era ceva neobisnuit in Delta. Sa nu uitam ca era vorba de "proprietatea intregului popor" intr-o perioada in care fiecare se descurca cum putea...  ;)

Am auzit si eu multe povesti pe aceasta tema si, intre 1992 - 1998 (e adevarat ca era o perioada si mai laxa :) ), am trait ca bogatanii cei mai mari  :) :) :) pentru ca aveam o sursa in Marina Militara care aducea de la Sfintu Gheorghe morun, calcan si icre negre obtinute pe baza de troc cu motorina si vopsea. Am verificat povestea anul trecut, intr-o discutie cu un batrin pescar din Sfintu' care isi aducea aminte ca tot satul folosea vopseaua respectiva care era de o calitate exceptionala. :)

Am transmis cateva mesaje, dar n-am primit inca raspuns de la contul respectiv.

Stiu din observatii directe de cazuri de canistre de 20 de litri de motorina, benzina, vin, schimbate pe bani, sau pe carne, cafea, blue jeans, un radio-casetofon, la "botu' calului" si pot sa-mi imaginez un butoi, doua, de 100 de litri de motorina luand usor drumul canistrelor, dar imi este mai greu sa-mi imaginez o tona de motorina traficata la negru in conditiile unui accident/esuare. Evident, orice e posibil... :)

Si imi este greu sa-mi imaginez, desi orice e posibil, ca un sef de brigada, sau director de cherhana, sa ia decizia de a nu ajuta echipajul remorcherului esuat pentru ca nu s-au inteles la tona de motorina. Erau lipsuri foarte multe si in multe aspecte erau conditii mizerabile, dar exista un dram de omenie si camaraderie chiar si atunci. Se descurca fiecare cum putea, dar majoritatea oamenilor erau necajiti. Si cu toate astea sareau sa ajute un camarad de mizerie. Sau cel putzin asa imi amintesc eu.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: pelicanul din Iulie 04, 2017, 12:40:10 AM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:33:04 AM
Am transmis cateva mesaje, dar n-am primit inca raspuns de la contul respectiv.

.....................................

Daca primesti vreun raspuns te rog sa-l postezi si aici. Povestea devine pasionanta! :)
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:50:48 AM
Citat din: pelicanul din Iulie 04, 2017, 12:40:10 AM
Daca primesti vreun raspuns te rog sa-l postezi si aici. Povestea devine pasionanta! :)

Pana la urma, cui ii pasa de povestea adevarata a remorcherului Tuzla?.. :)

Turistii isi fac pozele si video clip-urile, gondolierii isi primesc banii, internautzii citesc blog-urile de calatorii si raman convinsi ca vasul a esuat in 1982 la primul voiaj, pretzul la paine si tzigari ramane, deocamdata, cam acelasi si uite asa derivam gratzios din Marea Neagra in Marea WTFC"  (Marea Who the Fuck Cares?)

Postez, dar trebuie sa-mi cer scuze ca am canarisit topic-ul omului.

LE: O mai trai vreunul din echipajul "vinovat"?
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: pelicanul din Iulie 04, 2017, 01:01:47 AM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:33:04 AM
.....................................................
Stiu din observatii directe de cazuri de canistre de 20 de litri de motorina, benzina, vin, schimbate pe bani, sau pe carne, cafea, blue jeans, un radio-casetofon, la "botu' calului" si pot sa-mi imaginez un butoi, doua, de 100 de litri de motorina luand usor drumul canistrelor, dar imi este mai greu sa-mi imaginez o tona de motorina traficata la negru in conditiile unui accident/esuare. Evident, orice e posibil... :)

Si imi este greu sa-mi imaginez, desi orice e posibil, ca un sef de brigada, sau director de cherhana, sa ia decizia de a nu ajuta echipajul remorcherului esuat pentru ca nu s-au inteles la tona de motorina. Erau lipsuri foarte multe si in multe aspecte erau conditii mizerabile, dar exista un dram de omenie si camaraderie chiar si atunci. Se descurca fiecare cum putea, dar majoritatea oamenilor erau necajiti. Si cu toate astea sareau sa ajute un camarad de mizerie. Sau cel putzin asa imi amintesc eu.
Poti sa te gindesti la cei 1000 de litri de motorina ca la o plata foarte normala pentru servicii de acest gen.  :) Probabil ca salupele - remorcher cu care lucrau pescarii respectivi aveau si ele un anumit consum si un anumit buget de combustibil alocat si nu puteau sa se arunce si sa consume din "portia" lor fara sa fie siguri ca se vor alege cu ceva.

In orice operatiune de salvare maritima din lume oamenii se salveaza gratis, aici fiind vorba de omenie si camaraderie :), si apoi se negociaza salvarea navei si/sau a incarcaturii pe niste sume foarte consistente. Nimeni nu face chestia asta gratis.

Citat din: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:50:48 AM
Pana la urma, cui ii pasa de povestea adevarata a remorcherului Tuzla?.. :)

Turistii isi fac pozele si video clip-urile, gondolierii isi primesc banii, internautzii citesc blog-urile de calatorii si raman convinsi ca vasul a esuat in 1982 la primul voiaj, pretzul la paine si tzigari ramane, deocamdata, cam acelasi si uite asa derivam gratzios din Marea Neagra in Marea WTFC"  (Marea Who the Fuck Cares?)

Postez, dar trebuie sa-mi cer scuze ca am canarisit topic-ul omului.

LE: O mai trai vreunul din echipaj?

Au fost destule raspunsuri si cred ca sint destui interesati :) Topicul este intitulat Sf. Gheorghe - Sulina si povestea tine de farmecul locurilor, asa ca putem sa ne asumam riscul de a fi injurati... :o Daca e nevoie se va face alt topic.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 04, 2017, 01:05:57 AM
Citat din: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 12:33:04 AM
Am transmis cateva mesaje, dar n-am primit inca raspuns de la contul respectiv.

Stiu din observatii directe de cazuri de canistre de 20 de litri de motorina, benzina, vin, schimbate pe bani, sau pe carne, cafea, blue jeans, un radio-casetofon, la "botu' calului" si pot sa-mi imaginez un butoi, doua, de 100 de litri de motorina luand usor drumul canistrelor, dar imi este mai greu sa-mi imaginez o tona de motorina traficata la negru in conditiile unui accident/esuare. Evident, orice e posibil... :)

Si imi este greu sa-mi imaginez, desi orice e posibil, ca un sef de brigada, sau director de cherhana, sa ia decizia de a nu ajuta echipajul remorcherului esuat pentru ca nu s-au inteles la tona de motorina. Erau lipsuri foarte multe si in multe aspecte erau conditii mizerabile, dar exista un dram de omenie si camaraderie chiar si atunci. Se descurca fiecare cum putea, dar majoritatea oamenilor erau necajiti. Si cu toate astea sareau sa ajute un camarad de mizerie. Sau cel putzin asa imi amintesc eu.

Cate se intampla acum in delta.... Vara trecuta ma grabeam spre Galati ,a doua zi plecam la lucru, inainte de Tulcea vad pe mijlocul Dunarii o barca in deriva si o lotca langa ea. Cel cu barca in deriva imi face semn ca sa opresc. In barca era sotia si o fata de cativa ani. Cel cu lotca nu vroia ca sa il duca 100 de metri in amonte ca sa cumpere benzina. Pe motiv ca daca era el in situatia asta nu il ajuta nimeni :) . Dupa aceea am aflat ca veneau de la Chilia si cineva ii furase benzina din barca.
La Mila 23 unor prieteni de pescuit le-a furat bagajele cat le carau la barca,cel care ia furat era un baiat la care am stat si noi in trecut.
La Sfantu toata mobila din casa am impartit-o in sat,m-am rugat de ei ca sa vina sa o ia.Pana la urma le-am carat-o si acasa. A stat pe prispa casei cateva saptamani.
Televizoarele le-am dus si le-am instalat ,cand am mai trecut cu alimente normal ca nu lle mai aveau,sau stricat.
Am foarte multe exemple de la meseriasi pana la "necajiti".Omenie si camaderie cu parere de rau eu nu am gasit in Delta Dunarii.

Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: Intersect din Iulie 04, 2017, 01:11:46 AM
Citat din: pelicanul din Iulie 04, 2017, 01:01:47 AM
In orice operatiune de salvare maritima din lume oamenii se salveaza gratis, aici fiind vorba de omenie si camaraderie :), si apoi se negociaza salvarea navei si/sau a incarcaturii pe niste sume foarte consistente. Nimeni nu face chestia asta gratis.

Atunci erau alte timpuri cred ca nu prea aveau in cap termenul de salvage.
Dar asa este in orice conditii prima data se salveaza echipajul apoi nava se negociaza am trecut prin doua situatii de genul asta.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 01:22:18 AM
Citat din: pelicanul din Iulie 04, 2017, 01:01:47 AM
Poti sa te gindesti la cei 1000 de litri de motorina ca la o plata foarte normala pentru servicii de acest gen.  :) Probabil ca salupele - remorcher cu care lucrau pescarii respectivi aveau si ele un anumit consum si un anumit buget de combustibil alocat si nu puteau sa se arunce si sa consume din "portia" lor fara sa fie siguri ca se vor alege cu ceva.

In orice operatiune de salvare maritima din lume oamenii se salveaza gratis, aici fiind vorba de omenie si camaraderie :), si apoi se negociaza salvarea navei si/sau a incarcaturii pe niste sume foarte consistente. Nimeni nu face chestia asta gratis.

Au fost destule raspunsuri si cred ca sint destui interesati :) Topicul este intitulat Sf. Gheorghe - Sulina si povestea tine de farmecul locurilor, asa ca putem sa ne asumam riscul de a fi injurati... :o Daca e nevoie se va face alt topic.

Sigur ca existau plati pentru prestari de servicii intre unitatile socialiste, dar esuarea unui remorcher "apartinand intregului popor", devenea o problema "de stat" care depasea ierarhiile locale si practicile uzuale. Daca telefona prim-secretarul de judetz de la Tulcea, sau ministrul transportului, pentru salvarea remorcherulu, greu de crezut ca directorul cherhanalei din Sf. Gheorghe, sau seful de brigada al pescarilor hotara ca daca nu se ofera o tona de motorina, pescarii nu-i vor ajuta. Decizia de a nu se implica, indiferent de motiv, trecea mult peste atributiile pescarilor de a hotara si imi pare mai greu de crezut.

Nu am nici o informatie credibila despre circumstantele esuarii remorcherului Tuzla, dar intr-o situatia ca aia, probabil ca ministrul transportului putea apela pentru ajutor direct la MApN, etc.

Nu stiu cum ar fi astazi, intr-o situatie asemanatoare, dar atunci prioritatile erau ceva mai heirupiste, de salvare a "imaginii realizarilor" si mai putzin pragmatice si realiste. Costurile unui proiect de anvergura nu erau considerate a priori si se dadeau ordine ce trebuiau executate. Sa amintim de Transfagarasean, Canal, Casa Poporului? Daca prim-secretarul de judetz ar fi ordonat, prin absurd, directorului cherhanalei sa duca toata motorina din stoc la remorcher, ala ar fi fost nevoit s-o duca sau sa riste consecinte destul de neplacute.

Si nu cred ca avea nimeni curaj, sau interes, sa ascunda esuarea unui remorcher.

Surse neverificate mentioneaza ca au existat eforturi de tractare efectuate de la distata pentru ca remorcherul, sau remorcherele, sosite in ajutor nu s-au putut apropia datorita adancimii mici.

Chiar si daca nu ar fi fost betzi, considerand paguba materiala cauzata de esuarea remorcherului, este foarte posibil ca echipajul sa fi primit ceva ani de inchisoare.

Da, poate ar trebui deschis un alt topic intitulat "Remorcherul Tuzla".

Vali?
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: pelicanul din Iulie 04, 2017, 10:47:06 AM
Sinr sigur ca "negocierea" ar fi putut merge chiar si pina la primul secretar, avind in vedere ca Sf. Gheorghe era un important furnizor de delicatese de top. Dar asta e folclor, am putea discuta in continuare daca, vorba ta, am gasi un supravietuitor.

In alta ordine de idei, sapind dupa date despre Sacalin, am gasit o chestie foarte interesanta pe http://www.eurosail.ro/forum/viewtopic.php?f=25&t=177&p=1728&hilit=sacalin#p1728 (http://www.eurosail.ro/forum/viewtopic.php?f=25&t=177&p=1728&hilit=sacalin#p1728) Este vorba despre un fisier kmz cu adincimile din zona. Lucrare meseriasa, facuta de skipper in 2008. Au trecut noua ani, asa ca ar trebui refacuta si comparate datele. Se ofera cineva?  :) Pentru cine nu are cont pe eurosail, atasez fisierul aici.

Referitor la pozitia epavei si ce cauta in zona, este foarte interesant de utilizat acel time slider din Google Earth. Se poate vedea astfel ca in 1984 exista un banc de nisip orientat pe directia NW - SE, exact pe linga locul epavei. Triunghiul format de cele trei "iconite" din centrul imaginii incadreaza epava.
In 2016 revedem acelasi triunghi, vedem si epava, dar directia generala a bancului de nisip este W - E, abia inspre virf exista o curbura spre N, dar la 3 km de epava.
Pe harta din 1984 se vede ca bancul de nisip in care s-a proptit este primul atunci cind vii dinspre sud-vest, adica dinspre Constanta. Pentru o nava plecata din Constanta cu destinatia Sf Gheorghe sau Sulina este o diferenta de doar 3 - 4 grade pe compas (conform Google Earth) intre apa sigura din dreapta (minim 5 metri adincime, sa zicem) si bancul de nisip. In conditiile in care se naviga atunci, fara GPS, chiar si o mare usor montata, nu mai zic de furtuna, putea sa duca la o asemenea eroare de navigatie.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 04, 2017, 05:07:44 PM
Oare, cum o fi arătat fundul in 1970? In caz ca totuși eșuarea s-a produs in '70 și nu in '82.

Eroarea de navigație majora pare sa fie chiar intrarea in laguna, indiferent de poziția bancului de nisip. O distanță mai mare de tzarm ar fi evitat întreaga situație, nu?

Beat, sau nu, ce experiența avea căpitanul? Fără a încuraja in vreun fel navigarea in stare de ebrietate, un căpitan capabil care cunoaște zona, poate naviga și după o dușca, doua.

Încerc sa-mi imaginez scena. Tuzla înainta cu toată mașina înainte in timp ce echipajul (câți sa fi fost? Mai mult de 3-4?) mai ciocneau câte un pahar "fără număr", indiferenti la zona prin care navigau? La ce ora au părăsit Constanța și la ce ora au eșuat? Ziua, noaptea? In ce data/luna? Starea vremii? Care era coeficientul de probabilitate al buletinelor meteo in '70 si care erau conditiile in care se aprobau iesirile pe mare, admitzand ca starea vremii a contribuit la esuare?

Care o fi fost misiunea Tuzlei, daca admitem ca asta nu era, nici pe departe, primul voiaj? Se ducea la Sf. Gheorghe, sau la Sulina, sa asiste vreun vas/ambarcatie/obiect plutitor, care intra sau iesea din Delta?

Daca au plecat din Constanta intre, sa zicem 8:00 si 10:30, la ce ora ar fi putut ajunge la locul esuarii? Care era viteza de marsh a Tuzlei?

De ce n-o fi venit totusi pe un curs mai indepartat de tzarm, in afara Sahalinului? Nu si-o fi calculat pozitia, deriva, etc. si a navigat "la ochiometru" pastrand malul la limita vizibilitatii pentru orientare? Nu stia, sau a uitat de configuratia lagunei?

In lipsa unui interviu direct cu căpitanul (o avea și el copii sau vreun alt membru al familiei care inca mai sunt in viata?), ar fi interesant de găsit măcar o harta utilizată de cei angajați in traficul costier Sulina - Constanța in anii 60-70-80.

Ce se știa atunci despre adâncimi in zona? Ce ruta alegeau comandanții din traficul costier in absenta GPS-ului? Putem găsi un fost căpitan de la Navrom, sau chiar si de la marina militara, care naviga mai des pe ruta Sulina - Constanța?

Care o fi pescajul Tuzlei?

Oare, putem revizui, cu o marja acceptabila de sigurantza, ca a fost construita in 1951 și nu a eșuat la primul voiaj in timp ce naviga de la SNC la Sulina?

Se poate sa fi fost construita la Leningrad, și nu la SNC? Ce s-o fi întâmplat cu Poarta Albă?

Cele doua remorchere aveau mașina de 500 CP, sau de 1,575 CP?

Ar fi util de stabilit dacă a eșuat in 1970, sau in 1982. Diferenția este inacceptabil de mare.

Au refuzat pescarii sa-i ajute pentru ca n-au primit la schimb o tona de motorina, sau totuși a existat un remorcher, sau doua, care au încercat sa-i ajute?

Dacă erau beți, sau nu, in absenta unui proces verbal in arhiva, sau a unui interviu cu cineva din echipaj (care nu întotdeauna este dispus sa relateze detaliile adevarului din diverse motive) nu vom putea confirma niciodată. Nu vreau sa-l contrazic pe colegul Intersect și admit ca este foarte probabil ca întregul echipaj sa fi fost in stare de ebrietate, dar ne-ar trebui o confirmare din cel putzin o sursa directa pentru a admite starea de ebrietate in reconstituirea eșuării... :)

Deci, este foarte posibil ca întreg echipajul sa fi fost sub influența alcoolului, ceea ce ar explica teoretic eroarea de navigație care a condus la eșuare, dar, fără a nega posibilitatea faptului ca erau beți, rămân sceptic tocmai pentru ca rezolva prea multe întrebări deodată. Chiar sa fi îmbarcat Navrom-ul pe Tuzla o gasca de diletanți dornici sa tragă la măsea in plin marș spre Sulina?

Comanda unui remorcher maritim presupune totuși un anumit grad de profesionalism, abilitați și competente, nu? Nu e neaparat sinonim cu căpitanul bacului aparținând I.A.S.- ului de la Chiciu. Prin 1981 am asistat uimit la un caft chiar pe cheu între căpitanul bacului Navrom și căpitanul bacului aparținând I.A.S. -ului. Nu am înțeles niciodată ce au avut de împărțit, dar cert este ca in jur de ora 22:00, in timp ce ma aflam ca pasager pe bacul I.A.S.-ului, căpitanul de la Navrom, ce părea și el in stare de ebrietate, înjura de mama focului de pe cheu către bacul nostru. Căpitanul de la Navrom purta o cămașă albă de uniformă ce părea intr-o totala discordantza cu coreografia situației. Căpitanul bacului de la I.A.S., in civil, a sărit înapoi pe cheu și i-a băgat ăluilalt mâna in gât și in epoleții stâng... Pana la urma i-a rupt epoletul și i-a dat bulionul pe nas. Scoreless final inainte de reimbarcarea granita a capitanului nostru a fost I.A.S. 1 - Navrom 0.

Chiar sa nu fi fost diferențe de calificare și profesionalism între un căpitan de bac la Chiciu și un căpitan de remorcher maritim? A propos, sa nu se înțeleagă ca vreau sa generalizez.

Pelicane, hai sa-l rugam pe Vali sa deschidă topic nou, ca am scufundat întrebarea inițială despre canalul de la Sf. Gheorghe la Sulina.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: pelicanul din Iulie 05, 2017, 10:51:56 PM
 Am o promisiune de "interviu" cu un fost pilot din portul Constanta, dar deocamdata sint din nou plecat de acasa si scriu de pe tableta, asa ca avalansa de intrebari si presupuneri ma copleseste.   :) Sper sa revin cit mai curind cu ceva date concrete.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: DoiNomazi din Iulie 06, 2017, 01:35:26 AM
Citat din: pelicanul din Iulie 05, 2017, 10:51:56 PM
Am o promisiune de "interviu" cu un fost pilot din portul Constanta, dar deocamdata sint din nou plecat de acasa si scriu de pe tableta, asa ca avalansa de intrebari si presupuneri ma copleseste.   :) Sper sa revin cit mai curind cu ceva date concrete.

Faci progrese rapide in rezolvarea "cazului", prea-copleshitule... :) Eu n-am primit inca nici un raspuns de pe FB, de parca i-am intrebat de parola de la contul din banca... :)

Ar fi interesant si util de rezolvat "misterul" Tuzlei.

Succes si te rog, tine-ma la curent.
Titlu: Re: Sf Gheorghe- Sulina
Scris de: pelicanul din August 16, 2017, 09:48:10 PM
In sfirsit am mai aflat citeva date despre "Tuzla" din cartea "Amintiri despre o flota pierduta - Voiaje neterminate" autor Constantin Cumpana, vol. 2 aparut in 2011.
Acolo scrie ca "Tuzla" a mai avut un naufragiu la 10.11.1954, cind s-a scufundat partial intr-un punct situat la 1000 m vest de farul de intrare in Portul Constanta(*), din cauza ca a lovit o alta epava care se afla in zona din 1938. In 1954 remorcherul a fost salvat si reparat.
Al doilea naufragiu a fost in 27.04.1983 in zona insulei Sahalin din cauza furtunii. Epava a fost abandonata.
"Tuzla", date tehnice:
- construit 1949 la Baltiskaia Sudoverfi Leningrad URSS sub numele R4
- lungime 32.6 m latime 7.66 m pescaj 3.7 m TRB 238 tone
- masina cu aburi 3 cilindri tripla expansiune 500 CP
- generator diesel 10 kW 110V curent continuu.
Cam asta e...

(*) In zona respectiva se afla acum danele SOCEP din Portul Constanta, construite intre 1967 si 1973.