Se poate sa gresesc in anumite privinte legate de ambarcatiuni si motoare dar nu cred ca gresesc cand spun ca preturile la tot ce este legat de ambarcatiuni este exagerat
Parerea mea este ca pretul este artificial marit din cauza ca barca este considerata vreun fel de lux
Ma uitam intr un magazin de motoare in tulcea si am ramas putin mirat de pretul unui motor inboard facut de volkswagen care sarea de 10000 euro fara transmisie fara nimic ,doar motorul
Mai mare mi a fost mirarea cand am observat ca este acelasi bloc pe care l am vazut pe un audi din 90
Ma intreb daca nu este posibila montarea unui motor de masina (cum ar fi una adusa din Anglia),eventual un diesel sa zicem un mercedes pe o barca sarind din schema o cheltuiala destul de mare?
Nu prea ma doare capul de faptul ca nu am sa l racesc cu apa din balta si ca grautatea va fi mai mare avand in vedere economia facuta..
Ce parere aveti de asa ceva?
Cat de legala poate fi asemenea modificare? Poate fi inmatriculata o astfel de ambarcatiune?
De asemenea o barca facuta in regie proprie poate fi inmatriculata la vreo capitanie?
Se poate face (tehnic vorbind), dar cu anumite conditii. Se foloseste destul de mult aceasta varianta si pe afara, exista deja forumuri care au comentat mult pe aceasta tema.
Probleme care apar:
Regimul de functionare:
la o masina, puterea motorului e necesara la demaraj, dupa care, in regimul normal de mers, turatia motorului scade (adica nu tii motorul tot in zona rosie a turometrului) . La barca, ai nevoie de toata puterea motorului pentru ore intregi de functionare. Se estimeaza ca un motor de barca, la un numar dat de CP, e cam de 3 ori mai puternic decat un motor auto cu aceeasi putere (acelasi numar de CP), pentru ca regimul de functionare difera.
Tipul de combustibil:
Daca marinizezi un motor pe benzina, o faci pe riscul tau (se poate, dar e mai periculos). La o masina, orice scapare la vreo conducta de combustibil ajunge pe asfalt si ramane acolo, iar masina merge mai departe. In barca, orice strop de benzina care scapa, ajunge intr-un spatiu limitat (ventilat mai slab fata de restul barcii), unde se va transforma in vapori de benzina (deci ti-ai pregatit deja bomba in barca). Acest lucru inseamna ca toate componentele instalatiei electrice trebuie sa fie construite protejat, pentru a functiona langa un motor cu benzina (daca te uiti de exemplu la Vetus pe pagina lor de internet, propulsoarele lor de etrava sau bow-thrusters, pentru manevrele de acostare au un pret pentru inboard diesel si sunt mai scumpe, daca se vor monta intr-o barca cu inboard pe benzina). Asa poti merge mai departe cu toate intrerupatoarele din barca, nu au voie sa genereze scantei in timpul functionarii si exemplele mai pot continua. A, sa nu uit: inclusiv delcoul trebuie sa fie bine protejat (nu sunt sigur ca delcoul original, care functioneaza aerisit, ar mai fi indicat aici cu vaporii de benzina).
Mai bine baga un diesel si scapi de o multime de probleme. E drept ca nu mai e atat de nervos ca un motor pe benzina, dar ajungi cu bine acasa.
Racirea motorului e o alta poveste. E adevarat ca motorul e racit cu apa, iar apa ai destula in jur. Problema apare din cauza coroziunii blocului motor. Motoarele marine au blocul motor construit dintr-un aliaj care rezista la coroziune. Daca scrie ca pot fi folosite doar in apa dulce, inseamna ca la folosirea in apa de mare, vor fi corodate. Motorul auto are lichidul de racire nemodificat. Adica bagi antigel si apa, are loc o mica coroziune si acolo, dar situatia se compenseaza pana la urma, si coroziunea se opreste repede. La racirea cu apa din afara, la motor ajunge in permanenta o alta apa, care va coroda in permanenta blocul motor. Solutia exista si in acest caz: faci un radiator din serpentina de cupru, il inglobezi intr-un recipient care printr-o parte primeste apa de afara si o evacueaza pe alta parte. Astfel ai racirea motorului in circuit inchis si nu-ti corodezi motorul auto.
Inca un aspect interesant: te-ai gandit cum vei face schimbul de ulei la un astfel de motor ? Se poate, dar va trebui sa asiguri accesul la motor si pentru acest lucru (adica ai de modificat corespunzator unele lucruri prin barca).
Motoarele auto functioneaza cu arborele cotit in pozitie orizontala, in timp ce la barca va sta oblic (in prelungirea axului elicii), lucru care poate afecta ungerea motorului si deci poate aparea uzura prematura a motorului auto.
Problema apare apoi la invertor (cutia de viteze a barcii): mers inainte, punctul mort, mers inapoi. Aici ai nevoie de un atelier mecanic bine dotat, care sa iti faca piesele. Tot pe afara, prin Franta, parca, se gasesc de cumparat kituri de marinizare a motorului, personalizate dupa tipul de motor, fireste aceste kituri costa si ele, dar e o varianta pe care ai putea-o lua in calcul.
In concluzie: se poate face, dar iti trebuie indemanare si mult timp alocat acestui scop.
I-mi aduc aminte ca la noi in Baza Nautica era un tip cu o barca cu prova dreapata , nu stiu exact cum se numesc ( erau facute la Galati ,se gasea pe vapoare) Vali ma poate corecta , si avea motor de DACIA pe ea. Randamentul pe care o dadea barca era la pamant, pai eu cu NEPTUN 23 CP in batista fugeam pe langa el. Iar consumul de benzina era substantial , dar la acea vreme nu prea gaseai asa multe motoare de barca.
Costurile a tot ceea ce tine de ambarcatiuni sunt de acord sunt fffffffffffff ridicate. Incepand de la taxe si pana la accesorii pffffffffffffffff daca nu esti putin dibace sau sa fi miruit sa ai prieteni si accest FORUM ca sa mai rezolvi cateva probleme i-ti trebuie capital nu gluma.
Sa revenim la subiect ,eu personal nu sunt de acord cu motorul auto , pentru ca nu ai ce face cu el. Decat daca este o ambarcatiune MARE, iar atunci un motor diesel cred ca ar merge fara pre mari pretentii . Dar daca i-ti trebuie o ambarcatiune mare si i-ti permiti :) cumperi o penta SH ca astea mari sunt mai ieftine si nu te doare capul.Nu sunt cel mai bun specialist dar asta este parerea mea.
Citat din: kmbh69 din Martie 10, 2012, 08:08:12 PM
. . Motoarele marine au blocul motor construit dintr-un aliaj care rezista la coroziune.
Blocul e construit din fonta ca si la motoarele obisnuite numai ca sant un pic supradimensionate.
Racirea se poate simplifica prin adoptarea racirii dealungul chilei(vezi pe gogu "keel cooling").In general se poate modifica orice motor de masina pentru nevoi "marinaresti" dar trebuie sa fi dibaci in mai multe meserii si sa ai acces la multe utilaje care nu sant accesibile amatorilor de rand.Si nu in ultimul rand ANR-ul trebuie sa fie si el de acord cu modificarile facute si sa-si dea acordul.
Din cate stiu si am mai si auzit cea mai uzitata solutie sunt camionetele americane care au motoare mari de 4-5 l Diesel si cu cat sunt mai vechi cu atat au mai putina electronica si in acelasi timp sunt construite mai solid si mai apreciate ptr navalizare!
Citat din: bradutzu din Martie 11, 2012, 01:02:55 PM
...cea mai uzitata solutie sunt camionetele americane care au motoare mari de 4-5 l Diesel si cu cat sunt mai vechi cu atat au mai putina electronica si in acelasi timp sunt construite mai solid si mai apreciate ptr navalizare!
1. Motivul raspandirii motoarelor fabricate in SUA nu este nici calitatea si nici fiabilitatea din cale afara de ridicata...
2. In SUA existand , mai ales incepand cu anii 1950 o clasa de mijloc solvabila, care isi putea permite achizitia unor barci noi
(pe cand in orasele europene mai erau cartiere intregi in ruina)
o multime de firme mai mici au trecut la navalizarea blocurilor motor accesibile
(acestea erau - datorita productiei de serie mult mai ieftine fata de seriile mici produse de exemplu in Marea Britanie)
A fost deci o masura rationala - recurgi la ce ofera piata locala, si chiar in abundenta....
3. Este demn de luat in consideratie ca un motor Diesel "clasic" cu regulator centrifugal/pneumatic si fara catalizator nu prea poate depasi norma Euro 1, sau poate cele mari
si cu injectie directa, Euro 2.
4. Legislatiile membrelor EU tind sa restranga utilizarea acelor motoare, desi problema poluarii este de fapt o pseudoproblema.
Fata de numarul de camioane, tractoare, excavatoare si utilaje forestiere vechi, aflate inca in exploatare
(ma refer la Europa de Vest) numarul motoarelor diesel mari,
aflate in exploatare "privata" (agrement, sport, transport ocazional - vezi ex-barcile de salvare, utilizate pe post de "camioneta" in Olanda) este infim, sigur mult sub 1%.
5. Pe baza experientei personale nu as recomanda nimanui aventura achizitionarii unui "monstrulet" gen Detroit Diesel sau Ford/SUA,
intrucat procuratul pieselor si costul coletelor va va ruina
(caz tipic de
mustarul mai scump decat carnatul... dar cei care cocheteaza cu ideea pot face singuri un calcul,
de ex. costul total a 4 colete de 5 kg fiecare )
6. Pentru europeni, solutia fezabila ar fi motoarele produse pe continent.
In afara de Volvo Penta, motor consacrat pt. regim naval
(dar supus unei presiuni enorme de cost, o parte insemnata a productiei decurge in Wuxi/China)
exista oferte serioase de
- Iveco navalizat
- MB (Mercedes) cu toate ca preturile sunt mai ridicate, dar calitatea este ok
- VW ( da iarasi vechea poveste, epitetul "naval" dubleaza pretul)
- Daimler -Benz (camion)
- Steyr (cam in gama 120..300CP)
Bineinteles lista nu este exhaustiva...
Atasat cateva poze cu un OM352A (Daimler-Benz), 180CP@5.6litri, cu turboincarcare
care asteapta "reinvierea" la mine in curte.
Dupa cca. 2000 ore de functionare (intr-un utilaj folosit sezonier, cca. 100 ore/an) uzura este practic zero.
Singurele unitati care necesita reconditonare (mai exact motorasul "merita" aceasta atentie ;D ) sunt:
- lagarele turbosuflantei (jocul nu era excesiv, dar a inceput sa piarda ulei, cca 50g/ora) si
- simeringurile de pe tijele supapelor
Compresia si presiunea uleiului sunt la valori nominale,
starea injectoarelor este buna.
_______
Acest tip de motor are raport cursa/alezaj mare, este fiabil si practic indestructibil (in ipoteza ungerii si racirii corecte).
In afara de camioane Mercedes si Magirus, s-a utilizat pe UNIMOG-uri , tractoare; generatoare stationare cat si in varianta navalizata.
Pot recomanda ca pe unul fiabil, la fel si fratii mai mici OM601; OM605; OM606 sau imortalul OM636.
;)si ca sa continuam pe directia data de solpet,care cred ca s-a saturat de cite motoare i-au trecut prin mina,ce-i care vor sa inceapa o"reconvertire",e bine sa caute prin parcurile de masini vechi un motor cit mai simplu,diesel de preferat,sa-l inspecteze la singe,dupa care cu internet & rabdare poate gasi toate componentele motorului,plus o gramada de informatii care sint postate.daca va uitati la preturile motoarelor navale,sigur o sa vreti sa faceti unul cu mina voastra!preturile sint ceva de neexplicat pentru mine,adica extrem de mari:nimeni nu cred ca vrea sa scoata din buzunar 6-7000 euro pentru un motor de 35-40cp.personal am "convertit" un mercedes om 636,pentru ca le-am gasit la un pret de nimic.....am mai luat 2 sa fie acolo!costurile de reparatie capitala,adica schimbat tot (cilindrii,pistoane,segmenti,cuzineti..etc)merita,mai ales ca si manopera la o firma romineasca calificata si cu scule adecvate este foarte convenabila.anexele se pot confectiona,schimbatorul de caldura de ex.,un inversor se poate gasi pe e-bay la un pret decent,la fel si o pompa de apa cu impeller(paleti de cauciuc).
Eu as cumpara o transmisie de genul celei din prima poza care banuiesc ca are si schimbator de viteze si directie incluse
In cea de-a 2 a poza totul e mai complicat incepand cu pozitionarea motorului oblic si terminand cu iesirea axului elicei prin chila carma separata precum si inexistenta trimului
Eu sper la o barca pana in 7 metri cu motor diesel in jur de 150 hp
Credeti ca va fi capabila sa intre in glisaj la o greutate de 1 tona?
scuze s-au inversat pozele..
Stern-drive e o transmisie mult mai scumpa fata de transmisia pe ax. In plus, fiind accesibila din exterior, exista pericolul ca o poate demonta si fura cineva de pe barca (iti lasa doar motorul), cel putin asta mi s-a spus aici in Germania, au avut destule cazuri de furturi de stern-drive.
Motoarele marinizate sau navalizate, din cate stiu, se folosesc pentru propulsia in regim de deplasament, nu am auzit sa se foloseasca pentru mersul in glisaj.
Despre motorul om 636 de la Mercedes am auzit numai lucruri bune, am vazut si pe aici un velier de 10 m care avea asa ceva inboard.
Daca e sa ne temem de hoti ....
Ne fura ei barca cu totul
Transmisia stern este intr adevar scumpa dar ma va scuti de foarte multe eforturi suplimentare
De ce se mixeaza fumul cu apa la motoarele de barca?
Am vazut intr o schita mai sus si nu inteleg motivul
Si la motorul meu mercury evacuarea se face in doua cu apa prin mijlocul elicei de ce?
Citat din: adytimofte din Martie 11, 2012, 04:10:24 PM
Eu sper la o barca pana in 7 metri cu motor diesel in jur de 150 hp
Credeti ca va fi capabila sa intre in glisaj la o greutate de 1 tona?
Te-am prins! Cred ca tu incerci o cale de a aplica la barci visul de aur al romanului econom: un BMW de 200 cp, care consuma 8 l de motorina si fuge cu 230 km/h ! ;D Teapa, la barci nu-ti iese, oricum ai incerca... :'(
200 nu,dar 100 tot scoate daca are restul de fiare +200cp ok
Nu sunt deloc strain de consumurile pe apa
Am facut traseul Tulcea-mila23 de 4 ori cu barca mea de 5m cu motor de 75
Consumul e undeva la 15l ora
Stiu ca pe apa e mai greu dar.. e preferabil un diesel cel putin asa simt eu
Oricum e mai fiabil si mai sigur
Barca mai mare pe care mi o doresc este din cauza ca pot sa locuiesc in ea
Eu merg in delta an de an si stau la cort cata 2...3 saptamani
Cu o barca mai mare pot sa stau unde vreau nu trebuie sa revin in fiecare seara la cort
Visul meu e sa ma apropii mai mult de o rulota decat de vreo racheta
Am intrebat daca gliseaza pt ca ma gandesc si la consum implicit
Daca plec de la ideia ca nu gliseaza o construiesc din start mai ascutita pt a reduce frecarea pe cat posibil..
Nu ma deranjeaza sa merg incet , doar nu vreau sa consum exagerat
......pentru mers la plimbare,o barca de 2,5t cu 25cp merge cu <8mile/ora la 2,5l/h consum,motor diesel clasic.raport inversor 1/2,elice 18/19". asta e o observatie pe viu! :D
bafta!
salut , nu am inteles motor diesel 25 cp?
2,5 t cu 25 cp ai aproape 14-15km/h si 2,5 consum?
mie mi se pare perfect, poate prea perfect
:D........ce vrei,se mai intimpla!
Citat din: adytimofte din Martie 11, 2012, 04:44:24 PM
De ce se mixeaza fumul cu apa la motoarele de barca?
Ca sa reduca zgomotul la esapament si se mai baga si in apa ;D
sa raceasca gazele de esapament.care crezi ca ar fi temperatura sub punte daca n-ar fi racit esapamentul?ajuta si la racirea implicit a motorului,a galeriei de evacuare mai precis,si te scuteste de inca o gaura in barca!
La motoarele inboard, o mare parte a esapamentului e construita din plastic, deoarece gazele sunt fortate sa treaca prin apa si sunt racite (asa-numitele esapamente inundate). E mai ieftin, iar plasticul nu e atacat de coroziune. Intra pe pagina de la www.vetus.nl (iti alegi limba) si au acolo inclusiv descrierea componentelor unui sistem de esapament la inboard. Nu vreau sa fiu acuzat de reclama, oricum au piese destul de scumpe, dar in brosura lor de pe internet (se poate face download) e descris foarte amanuntit sistemul. Sau poti intra pe www.awn.de (e doar in germana) sau pe www.svb.de (e si in engleza), au si acolo descrierea esapamentului de inboard.
Dupa cum au scris si colegii mai sus, motorizarile inboard sunt destul de raspandite in vest, iar solutiile sunt:
- amplasare centrala a motorului, cu ax de lungime mare si inclinare mare a liniei axiale. Se foloseste la regimurile de deplasament sau semiglisare, si mai rar la barcile de glisare. Asta din cauza ca la glisare sunt necesare turatii mari, iar lungimea mare a axului port-elice e mai susceptibila la vibratii, totul trebuie sa fie extrem de bine echilibrat etc, plus reglarea dificila a asietei (trim).
In schimb, acest tip de inboard central este raspandit la barcile de viteza "vintage" din State, unde se folosesc motoare mari, grele si gurmande, iar amplasarea lor centrala favorizeaza o buna asieta. In perioada anilor '60-'70, inboardul central a fost preferat la ambarcatiunile cu aripi portante, fiind singura solutie de a crea impingerea pe directia necesara sustentatiei.
Problema la inboardul amplasat central este ca necesita mai multe elemente pe opera vie (tub etambou, pinten de protectie elice, cavalet port-ax, carma etc). Toate acestea maresc rezistenta de apendici, si necesita mai multa munca de mentenanta decat la varianta stern-drive de exemplu.
- amplasare la pupa a motorului, ori Z-drive (stern drive), ori V-drive (reductor in unghi ascutit). Avantajul este castigul de spatiu, iar la Z-drive posibilitatea modificarii trim-ului. Dezavantajul e complexitatea transmisiei si procurarea dificila si costisitoare a pieselor de schimb. Se foloseste de obicei la barcile de glisare, motorul fiind separat de transmisie printr-un cuplaj elastic, deci se poate lucra independent la motor sau la transmisie.
Despre marinizarea (navalizarea) motoarelor auto, pe plan mondial s-au facut progrese mari in randurile amatorilor. Cea mai importanta e adaptarea optima intre greutatea, puterea, turatia si consumul unui motor, totul raportat la parametrii barcii pe care va fi montat.
Astfel, daca se doreste propulsarea unei barci glisoare, se va opta pentru o transmisie Z-drive si un motor usor, de turatie si putere mare, plus elice de turatie adaptata strict parametrilor motorului.
Daca in schimb se va propulsa o barca in regim economic de deplasament sau semi-glisare, se va opta pentru transmisie directa, motor accesibil, de turatie mica si raport subunitar alezaj/cursa, plus o elice de tractiune (diametru mare si pas mai mic).
In continuare, amanuntele navalizarii se pot discuta in fiecare caz in parte, ideile generale fiind:
- racirea cu circuit separat (ori schimbator de caldura, ori keel-cooler)
- pompe de apa separate pentru circuitul intern al motorului si circuitul schimbatorului de caldura
- reductor-inversor potrivit puterii si regimului de mars dorit
- un sistem potrivit pentru schimbarea uleiului (de obicei echiparea cu o pompitza speciala)
- linie axiala echipata cu presetupa fiabila, plus un cadru rigid care sa mentina pozitia relativa a grupului motor+reductor fata de capatul inboard al liniei axiale.
- cuplaj elastic echilibrat dinamic, plus coliniaritate optima ax motor-ax portelice
- esapament inundat, preferabil cu tub flexibil gen Vetus, pentru fiabilitate si intretinere usoara
- cavaletii motorului bine incastrati in structura de rezistenta a barcii
- tragerea comenzilor si indicatoarelor in postul de conducere.
Solutia e mai complexa si mai dificil de intretinut decat un outboard obisnuit de exemplu, dar avantajul e ca se poate adapta un motor auto, mai accesibil decat un inboard dedicat sau chiar outboard. In plus, de obicei se adapteaza motoare auto diesel, mai fiabile si mai sigure in exploatare decat cele pe benzina.
Eu de exemplu vad aplicabila aceasta solutie la o barca facuta in regie proprie, pentru deplasament sau cel mult semi-glisare. In acest mod, cheltuiala va fi mult diminuata, crescand in schimb volumul de munca la constructie, echipare si mentenanta.
Despre constructia barcii in regie proprie si inmatriculare etc, pe plan european legislatia e foarte permisiva, si a fost modificata in acest sens si la noi, odata cu aderarea. Amanunte in ultimele posturi de la topicul despre circulatia cu barci neinmatriculate.
Chiar nu vreau sa fiu rau dar as vrea sa se mai dezbata si raportul dintre avantaje si dezavantaje si pentru ce ambarcatiuni se merita si pentru ce nu .
Citat din: ionitzady din Martie 12, 2012, 03:49:50 PM
Chiar nu vreau sa fiu rau dar as vrea sa se mai dezbata si raportul dintre avantaje si dezavantaje si pentru ce ambarcatiuni se merita si pentru ce nu .
Ce sa spun, am inceput sa ma informez in amanunt despre montarea motoarelor auto pe barci cand eram in liceu, la sfarsitul anilor '80. Motivul a fost randamentul satisfacator al propulsiei unora din barcile echipate cu motoare auto din zona mea. Oamenii si le facusera din ce gasisera, nu erau modele de perfectiune, dar iti faceai treaba cu ele.
In plus, cand mergeam cu salupa burduhanoasa a fermei piscicole, care remorca barcazele la navod, cateodata ma lasau s-o guvernez si eu, si imi placea senzatia de putere si modul robust in care motorul diesel in 4 cilindri (de tractor) raspundea la comenzi si transmitea puterea.
La vremea respectiva, inclusiv un Veterok de 8 - 12 cai in stare buna era foarte greu de gasit, si mai greu de intretinut si exploatat, in vreme ce un Neptun sau Vihr erau luxul suprem. Dezavantajul outboardurilor rusesti in 2 timpi era consumul prea mare, intr-o perioada cand benzina era rationalizata, si aveai dreptul la 20 litri lunar, pe care nu-ti prea venea sa-i "rupi" de la rezervorul masinii. Mai ales cand stateai la cozile kilometrice din acele vremuri la benzinarie, ultimul lucru la care te gandeai era sa consumi benzina greu obtinuta pe gurmandele outboarduri rusesti.
Erau insa 2 categorii de oameni care faceau tot posibilul cand era vorba de barca: 1. pescarii profesionisti, si 2. barcagiii super-pasionati. Prima categorie de multe ori renunta la mersul cu masina (daca aveau) pentru a avea benzina necesara ca sa se "arunce la toana", si deseori cumparau benzina la suprapret de la posesorii de masini, numai sa-si faca treaba la peste.
De obicei, treaba pescarului era strict pescuitul, iar de transportul lui si al pestelui se ocupa altcineva, posesor auto. In cazul pescarilor profesionisti de la Dunare, dimensiunea barcilor si modul de folosire le impuneau folosirea motoarelor outboard, cele rusesti fiind singurele disponibile pe atunci. In schimb, la barcile de pescuit mai mari, din zona gurilor Dunarii, incepuse sa apara timid propulsia inboard. Insa nu se foloseau motoare auto, ci de obicei motoare mici in 2 timpi cu racire fortata pe aer, de motocicleta sau motocultor, sau venerabilele TN-uri, avand transmisii manufacturate, dar care isi faceau treaba satisfacator.
Cand insa era vorba de barcagiii pasionati, acestia erau oameni care renuntau la orice altceva, numai pentru a-si petrece cat mai mult din timpul liber pe apa. Intr-o epoca a privatiunilor de bunuri elementare, au fost oameni care si-au facut sau cumparat barci, pe care le-au echipat cu inboarduri adaptate din motoare auto, cu majoritatea componentelor necesare manufacturate la "ciubucari" sau pe la meseriasi din intreprinderile de stat. Au existat astfel in zona Dunarii inferioare destule salupe, minicruisere sau chiar veliere pe care s-au montat motoare auto. Imi amintesc clar de o salupa cu motor de Moskwich, sau de cateva cu motor de tractor U 650, insa cel mai bine din vremea respectiva imi amintesc de Hoinar, velierul de 7,40 metri, echipat cu dieselul D115 in 3 cilindri, de tractor viticol.
Alegerea variantei diesel era dezideratul oricarui barcagiu pasionat, insa asemenea motoare se gaseau destul de greu si erau foarte scumpe. Avantajul principal era insa faptul ca te puteai "descurca" mai usor de motorina decat de benzina, la pret mai mic, mai ales ca toata economia atunci era miscata de motorina. Exista si atunci o piata neagra a motorinei sustrasa de la vapoare, locomotive, autobuze etc, de unde se puteau procura putin cate putin cantitatile necesare pentru soba de acasa sau pentru barca pe motor diesel. Dupa revolutie, aceasta piata neagra a motorinei a explodat, din cauza cererii mari din partea invaziei de autoturisme straine, microbuze, tractoare etc, fiind oameni care au dat "tunuri" imense din afacerile ilicite cu motorina sustrasa.
Deci avantajul principal in acele vremuri al unui inboard adaptat din motor diesel auto era exploatarea economica pentru nevoile barcagiului respectiv. Majoritatea barcilor erau de deplasament sau semiglisare, din cauza materialelor disponibile la constructia lor - lemn, tabla si destul de rar fibra de sticla. Astfel, nu se putea obtine o greutate mica a corpului barcii, care sa favorizeze viteza, iar in plus greutatea motorului era importanta, raportat la performantele pe care le oferea.
La adaptarea motorului pentru barca se opta de obicei ori pentru transmisia originala (cutie de viteze), cand aceasta era pe cardan, ori pur si simplu se adapta un ambreiaj auto, folosit doar pentru a cupla sau decupla motorul de axul port-elice. Tubul etambou, presetupa, cuplajul, cavaletii si celelalte adaptari necesare erau deseori sclipiri de inventivitate tipic romaneasca, elicele se turnau la mica intelegere la intreprinderea de elici, sau erau manufacturate de meseriasi, deci totul era adaptat din ce se gasea, si culmea era ca barcile isi faceau treaba bine, oferind multe momente fericite proprietarilor care trecusera prin atatea furci caudine pana sa-si vada visul implinit.
Deci la vremea respectiva, avantajul unei barci pe motor auto era ca puteai avea ceva de dimensiune convenabila pentru confort maxim la bord - cabina, minibucatarie, WC etc, in conditiile unei exploatari relativ economice in regim de deplasament sau cel mult semiglisare. Investitia initiala era de obicei substantiala, insa in timp se amortiza prin costurile mai mici de exploatare, mai ales daca se folosea barca la viteza mai mica, in deplasament, iar motorina era relativ accesibila daca stiai sa te "descurci".
In ziua de azi, abordarea acestei alternative de propulsie - pe motor auto navalizat - are alta serie de avantaje, insa si-a pastrat si multe din cele originare in vremea comunista. Ideea de baza a ramas propulsia economica, pentru o barca cu un grad sporit de confort la bord - minicruiser, salupa cabinata mare, velier de croaziera etc. Despre acestea insa, intr-o postare viitoare. Pana atunci, spor la construit barci si la adaptat motoare auto pe ele ;).
Corect Vali ,exact asa am gandit si eu . Am avut impresia ca vb despre o gama larga de ambarcatiuni pt aceste motoare ( corpuri de fibra , salupe glisoare , etc) , unde inconfortul provocat de ele nu era luat in calcul. Acum benzina avem , motoare sh penta .... netul este plin , dar cand vorbim de cabinate mari de tabla ,da ,montarea unui inboard este OK.
Azi se gaseste orice, se pot pune motoare auto bine adaptate pe aproape orice tip de barca (mai putin caiac, canoe sau pneumatica). Motoarele sunt accesibile, se gaseste pe ebay cam tot ce-ti doresti pentru navalizare, insa si lumea e mai comoda decat pe vremea comunismului.
Parerea mea e ca daca cineva doreste o barca echipata cu motor auto navalizat, trebuie sa-si faca temele cat mai bine, fiindca reusita depinde de grija cu care se va lucra, incepand de la proiectare si pana la ultimele retusuri la montaj. Asa ca invit lumea interesata sa discutam pe caz concret, fiind cea mai buna si eficienta abordare.
Am uitat sa spun de vechiul meu amic galatean Mihai Irimia, care e "doctor" in navalizat motoare auto. Daca doriti amanunte despre subiect, nu ezitati sa-i adresati intrebari, pe topicul de fatza. Am vazut barcaze echipate cu motoare navalizate de el, si lucrarile sunt "profi".
Citat din: adytimofte din Martie 10, 2012, 01:19:28 PM
Se poate sa gresesc in anumite privinte legate de ambarcatiuni si motoare dar nu cred ca gresesc cand spun ca preturile la tot ce este legat de ambarcatiuni este exagerat
Parerea mea este ca pretul este artificial marit din cauza ca barca este considerata vreun fel de lux
Ma uitam intr un magazin de motoare in tulcea si am ramas putin mirat de pretul unui motor inboard facut de volkswagen care sarea de 10000 euro fara transmisie fara nimic ,doar motorul
Mai mare mi a fost mirarea cand am observat ca este acelasi bloc pe care l am vazut pe un audi din 90
Ma intreb daca nu este posibila montarea unui motor de masina (cum ar fi una adusa din Anglia),eventual un diesel sa zicem un mercedes pe o barca sarind din schema o cheltuiala destul de mare?
Nu prea ma doare capul de faptul ca nu am sa l racesc cu apa din balta si ca grautatea va fi mai mare avand in vedere economia facuta..
Deci se poate navaliza fara probleme, pretul cu manopera cu tot( inclusiv piesele catre se monteaza) te va ajunge undeva la 1000-....mai mult sau mai putin, si da e legal se imatriculeaza)
Ce parere aveti de asa ceva?
Cat de legala poate fi asemenea modificare? Poate fi inmatriculata o astfel de ambarcatiune?
De asemenea o barca facuta in regie proprie poate fi inmatriculata la vreo capitanie?
Deci se poate navaliza fara probleme, pretul cu manopera cu tot( inclusiv piesele catre se monteaza) te va ajunge undeva la 1000-....mai mult sau mai putin, si da e legal se imatriculeaza)
Ce parere aveti de asa ceva?
Cat de legala poate fi asemenea modificare? Poate fi inmatriculata o astfel de ambarcatiune?
De asemenea o barca facuta in regie proprie poate fi inmatriculata la vreo capitanie?
[/quote]
[/quote]
Citat din: Vali din Martie 12, 2012, 08:10:32 AM
Dupa cum au scris si colegii mai sus, motorizarile inboard sunt destul de raspandite in vest, iar solutiile sunt:
- amplasare centrala a motorului, cu ax de lungime mare si inclinare mare a liniei axiale. Se foloseste la regimurile de deplasament sau semiglisare, si mai rar la barcile de glisare. Asta din cauza ca la glisare sunt necesare turatii mari, iar lungimea mare a axului port-elice e mai susceptibila la vibratii, totul trebuie sa fie extrem de bine echilibrat etc, plus reglarea dificila a asietei (trim).
In schimb, acest tip de inboard central este raspandit la barcile de viteza "vintage" din State, unde se folosesc motoare mari, grele si gurmande, iar amplasarea lor centrala favorizeaza o buna asieta. In perioada anilor '60-'70, inboardul central a fost preferat la ambarcatiunile cu aripi portante, fiind singura solutie de a crea impingerea pe directia necesara sustentatiei.
Problema la inboardul amplasat central este ca necesita mai multe elemente pe opera vie (tub etambou, pinten de protectie elice, cavalet port-ax, carma etc). Toate acestea maresc rezistenta de apendici, si necesita mai multa munca de mentenanta decat la varianta stern-drive de exemplu.
- amplasare la pupa a motorului, ori Z-drive (stern drive), ori V-drive (reductor in unghi ascutit). Avantajul este castigul de spatiu, iar la Z-drive posibilitatea modificarii trim-ului. Dezavantajul e complexitatea transmisiei si procurarea dificila si costisitoare a pieselor de schimb. Se foloseste de obicei la barcile de glisare, motorul fiind separat de transmisie printr-un cuplaj elastic, deci se poate lucra independent la motor sau la transmisie.
Despre marinizarea (navalizarea) motoarelor auto, pe plan mondial s-au facut progrese mari in randurile amatorilor. Cea mai importanta e adaptarea optima intre greutatea, puterea, turatia si consumul unui motor, totul raportat la parametrii barcii pe care va fi montat.
Astfel, daca se doreste propulsarea unei barci glisoare, se va opta pentru o transmisie Z-drive si un motor usor, de turatie si putere mare, plus elice de turatie adaptata strict parametrilor motorului.
Daca in schimb se va propulsa o barca in regim economic de deplasament sau semi-glisare, se va opta pentru transmisie directa, motor accesibil, de turatie mica si raport subunitar alezaj/cursa, plus o elice de tractiune (diametru mare si pas mai mic).
In continuare, amanuntele navalizarii se pot discuta in fiecare caz in parte, ideile generale fiind:
- racirea cu circuit separat (ori schimbator de caldura, ori keel-cooler)
- pompe de apa separate pentru circuitul intern al motorului si circuitul schimbatorului de caldura
- reductor-inversor potrivit puterii si regimului de mars dorit
- un sistem potrivit pentru schimbarea uleiului (de obicei echiparea cu o pompitza speciala)
- linie axiala echipata cu presetupa fiabila, plus un cadru rigid care sa mentina pozitia relativa a grupului motor+reductor fata de capatul inboard al liniei axiale.
- cuplaj elastic echilibrat dinamic, plus coliniaritate optima ax motor-ax portelice
- esapament inundat, preferabil cu tub flexibil gen Vetus, pentru fiabilitate si intretinere usoara
- cavaletii motorului bine incastrati in structura de rezistenta a barcii
- tragerea comenzilor si indicatoarelor in postul de conducere.
Solutia e mai complexa si mai dificil de intretinut decat un outboard obisnuit de exemplu, dar avantajul e ca se poate adapta un motor auto, mai accesibil decat un inboard dedicat sau chiar outboard. In plus, de obicei se adapteaza motoare auto diesel, mai fiabile si mai sigure in exploatare decat cele pe benzina.
Eu de exemplu vad aplicabila aceasta solutie la o barca facuta in regie proprie, pentru deplasament sau cel mult semi-glisare. In acest mod, cheltuiala va fi mult diminuata, crescand in schimb volumul de munca la constructie, echipare si mentenanta.
Despre constructia barcii in regie proprie si inmatriculare etc, pe plan european legislatia e foarte permisiva, si a fost modificata in acest sens si la noi, odata cu aderarea. Amanunte in ultimele posturi de la topicul despre circulatia cu barci neinmatriculate.
Deci Vali, la Siret, pe o semicabinata de 6 metri, am bagat un motor de Ford pe benzina(asta avea omul prin sertar), navalizat de mine desigur, si merge de rupe, la blana ajunge aproape de 50, viteza determinata cu GPS-ul, nu la okiometru)
Citat din: Vali din Martie 16, 2012, 10:53:05 AM
Azi se gaseste orice, se pot pune motoare auto bine adaptate pe aproape orice tip de barca (mai putin caiac, canoe sau pneumatica). Motoarele sunt accesibile, se gaseste pe ebay cam tot ce-ti doresti pentru navalizare, insa si lumea e mai comoda decat pe vremea comunismului.
Parerea mea e ca daca cineva doreste o barca echipata cu motor auto navalizat, trebuie sa-si faca temele cat mai bine, fiindca reusita depinde de grija cu care se va lucra, incepand de la proiectare si pana la ultimele retusuri la montaj. Asa ca invit lumea interesata sa discutam pe caz concret, fiind cea mai buna si eficienta abordare.
Pe mine ma bate gandul sa navalizez unul de olcit, am eu un feeling ca va iesi ceva interesant...
Citat din: Mihai Irimia din Martie 23, 2012, 08:33:59 AM
Citat din: Vali din Martie 16, 2012, 10:53:05 AM
Azi se gaseste orice, se pot pune motoare auto bine adaptate pe aproape orice tip de barca (mai putin caiac, canoe sau pneumatica). Motoarele sunt accesibile, se gaseste pe ebay cam tot ce-ti doresti pentru navalizare, insa si lumea e mai comoda decat pe vremea comunismului.
Parerea mea e ca daca cineva doreste o barca echipata cu motor auto navalizat, trebuie sa-si faca temele cat mai bine, fiindca reusita depinde de grija cu care se va lucra, incepand de la proiectare si pana la ultimele retusuri la montaj. Asa ca invit lumea interesata sa discutam pe caz concret, fiind cea mai buna si eficienta abordare.
Pe mine ma bate gandul sa navalizez unul de olcit, am eu un feeling ca va iesi ceva interesant...
Chiar asa, racirea cu aer poate fi un avantaj mare.
Ca de obicei, avantajele vin si cu cateva minusuri, unul dintre ele fiind zgomotul provocat de turbina :)
Or mai exista motoare si piese de Oltcit ? :)
Citat din: Florio din Martie 23, 2012, 09:36:50 AM
Citat din: Mihai Irimia din Martie 23, 2012, 08:33:59 AM
Citat din: Vali din Martie 16, 2012, 10:53:05 AM
Azi se gaseste orice, se pot pune motoare auto bine adaptate pe aproape orice tip de barca (mai putin caiac, canoe sau pneumatica). Motoarele sunt accesibile, se gaseste pe ebay cam tot ce-ti doresti pentru navalizare, insa si lumea e mai comoda decat pe vremea comunismului.
Parerea mea e ca daca cineva doreste o barca echipata cu motor auto navalizat, trebuie sa-si faca temele cat mai bine, fiindca reusita depinde de grija cu care se va lucra, incepand de la proiectare si pana la ultimele retusuri la montaj. Asa ca invit lumea interesata sa discutam pe caz concret, fiind cea mai buna si eficienta abordare.
Pe mine ma bate gandul sa navalizez unul de olcit, am eu un feeling ca va iesi ceva interesant...
Chiar asa, racirea cu aer poate fi un avantaj mare.
Ca de obicei, avantajele vin si cu cateva minusuri, unul dintre ele fiind zgomotul provocat de turbina :)
Or mai exista motoare si piese de Oltcit ? :)
exista cate vrei, si sunt la preturi rezonabile, la acest tip de motor, de navalizat ...ramane doar simpla racire a uleiului, ma tenteaza la el turatia, si greutatea, asta fara a neglija puterea, 12TRS are vreo 65 de cai parca
Citat din: Mihai Irimia din Martie 23, 2012, 09:56:09 AM
Citat din: Florio din Martie 23, 2012, 09:36:50 AM
Citat din: Mihai Irimia din Martie 23, 2012, 08:33:59 AM
Citat din: Vali din Martie 16, 2012, 10:53:05 AM
Azi se gaseste orice, se pot pune motoare auto bine adaptate pe aproape orice tip de barca (mai putin caiac, canoe sau pneumatica). Motoarele sunt accesibile, se gaseste pe ebay cam tot ce-ti doresti pentru navalizare, insa si lumea e mai comoda decat pe vremea comunismului.
Parerea mea e ca daca cineva doreste o barca echipata cu motor auto navalizat, trebuie sa-si faca temele cat mai bine, fiindca reusita depinde de grija cu care se va lucra, incepand de la proiectare si pana la ultimele retusuri la montaj. Asa ca invit lumea interesata sa discutam pe caz concret, fiind cea mai buna si eficienta abordare.
Pe mine ma bate gandul sa navalizez unul de olcit, am eu un feeling ca va iesi ceva interesant...
Chiar asa, racirea cu aer poate fi un avantaj mare.
Ca de obicei, avantajele vin si cu cateva minusuri, unul dintre ele fiind zgomotul provocat de turbina :)
Or mai exista motoare si piese de Oltcit ? :)
exista cate vrei, si sunt la preturi rezonabile, la acest tip de motor, de navalizat ...ramane doar simpla racire a uleiului, ma tenteaza la el turatia, si greutatea, asta fara a neglija puterea, 12TRS are vreo 65 de cai parca
Si azi, vad ca a inceput sa-mi fete mintea tot felul de idei, ce ar fi daca bag si o instalatie de GPL, in italia am vazut multe asa si chiar si pe metan, dar la noi metan lichefiat e mai greu, dar GPL-ul, e o varianta de calcul.
buna idee,dar cum alimentam , m-am gandit si eu la varianta asta :).
Citat din: ionitzady din Martie 23, 2012, 10:20:03 AM
buna idee,dar cum alimentam , m-am gandit si eu la varianta asta :).
Ori de la statie mobila ca cele care iti aduc acasa cand ai centrala si nai gaze in zona ori rezervor detasabil, ideea asta cu GPL e mai veche, daca prinde viata si la noi, vor aparea pe pontoanele de alimentare deja existente cu motorina si benzina, si GPL.
Daca va fi cerere va fi si oferta, m-as baga la asa ceva, mai am o instalatie acasa, lipseste de la ea vaporizatorul parca, da nu-i bai ala il fac eu, numai ca trebuie pursisimplu sa fac barca cu acel motor si dupa care sa fac reglajele ca lumea, nu se pupa cu alea de pe masina, am montat in trecut GPL-uri pe masini, stiu care-i faza, nu mai tin minte cum e galeria de Olcit, daca are "pata calda" sau trebuie sa o concep eu, vaporizatorul daca nu e incalzit nu merge.
Am eu un motor de Oltcit, da' e bucati si trebuie asamblat, cu ocazia asta ii vedem si starea tehnica.
Pana la gpl, eu zic sa punem in functiune si sa facem probe cu motorul de Oltcit, dupa care sa-l instalam eventual pe o barca de fibra facuta in matrita mea. Deci am avea urmatoarele etape:
1. Asamblat motorul si facut probe
2. Facut rost de tot ce tine de navalizare - linie axiala+elice, cuplaj, inversor etc
3. Montat motorul si echipamentele pe barca, facut probe, si apoi eventual bairam :).
Care se baga, stie unde ma gaseste ;).
Citat din: Vali din Martie 23, 2012, 11:04:49 AM
Am eu un motor de Oltcit, da' e bucati si trebuie asamblat, cu ocazia asta ii vedem si starea tehnica.
Pana la gpl, eu zic sa punem in functiune si sa facem probe cu motorul de Oltcit, dupa care sa-l instalam eventual pe o barca de fibra facuta in matrita mea. Deci am avea urmatoarele etape:
1. Asamblat motorul si facut probe
2. Facut rost de tot ce tine de navalizare - linie axiala+elice, cuplaj, inversor etc
3. Montat motorul si echipamentele pe barca, facut probe, si apoi eventual bairam :).
Care se baga, stie unde ma gaseste ;).
Gata! ma bag!! Stii ca eu cand aud de motoare fac ca polizorul! ;D
Deci sa nu uiti ca si tu si eu am spus-o aici, in fatza clasei :D. De-acum nu mai avem loc de-ntors, ca ne fugaresc forumistii :).
Citat din: Vali din Martie 23, 2012, 11:39:06 AM
Deci sa nu uiti ca si tu si eu am spus-o aici, in fatza clasei :D. De-acum nu mai avem loc de-ntors, ca ne fugaresc forumistii :).
;D Tu incepe barca ca de "fiare" ma ocup eu. Trebuie sa stabilim propulsia, ca turatie, putere si cuplu e foarte aproape de Yamaha si de derivatela sale desigur, cuplul il are in schimb mai mare.
Citat din: Mihai Irimia din Martie 23, 2012, 11:26:51 AM
Gata! ma bag!! Stii ca eu cand aud de motoare fac ca polizorul! ;D
Imi place ce aud! Pardon, citesc!
Cand e vorba de vele ma plictisesc repede, dar daca incepe sa miroasa a petrol se aprinde beculetul una-doua!
O sa urmaresc probabil cu sufletul la gura acest topic.
Astept. :o
Citat din: Ciby din Martie 23, 2012, 11:51:15 AM
Citat din: Mihai Irimia din Martie 23, 2012, 11:26:51 AM
Gata! ma bag!! Stii ca eu cand aud de motoare fac ca polizorul! ;D
Imi place ce aud! Pardon, citesc!
Cand e vorba de vele ma plictisesc repede, dar daca incepe sa miroasa a petrol se aprinde beculetul una-doua!
O sa urmaresc probabil cu sufletul la gura acest topic.
Astept. :o
Pai dupa amiaza ii imping o vizita lui Vali, sta la vreo 5 km de mine, o sa postam si poze din timpul muncii, nu stiu pana la ce dimensiuni si cate se pot posta.
Lasa ca dimensiunea pozelor e ultima grija, noi sa ne vedem cu motoru' ala functional :).
Cand e vorba de vele ma plictisesc repede, dar daca incepe sa miroasa a petrol se aprinde beculetul una-doua!
da da stiu faza cu becul aprins cu pretul asta la pompa :):):))
Citat din: ionitzady din Martie 23, 2012, 09:51:50 PM
Cand e vorba de vele ma plictisesc repede, dar daca incepe sa miroasa a petrol se aprinde beculetul una-doua!
da da stiu faza cu becul aprins cu pretul asta la pompa :):):))
eu stiu diferenta, una e sa ajungi in delta cu un pachet de tigari, si alta e cu congelator, alimentat din baterii, si multe altele, sunt adeptul navelor in deplasament sau semiglisare, comfortul primeaza
a fost o gluma , astep si eu cu nerabdare navalizarea unui TRS
V-a doresc bafta multa
Sa inteleg ca un motor cu racire pe aer ,ar fi numa' bun pe o barca ?
Citat din: corsarul din Martie 24, 2012, 07:59:50 PM
Sa inteleg ca un motor cu racire pe aer ,ar fi numa' bun pe o barca ?
NU nici pe departe , racirea cu apa , combinatia circuit deschis+ transfer+circuit inchis este sfinta in navalizare
Oltcit-ul a fost prima mea masina si mai am pe acasa pompa de benzina,delcou,carburator fara jiglere,cheie de ventilator.Daca va fac trebuinta vi le dau.
Vreau totusi sa spun ceva: motorul asta e boxer.Accesul la culbutori,de ex.,pentru reglaj se face lateral=spatiu mare necesar.Daca motorul e uzat discutam de consum mare,plus vibratii.Piese de schimb nu se mai fabrica si orice investitie intr-un motor uzat.....
Racirea cu aer ,cred eu,nu e potrivita aici.Turbina nu raceste singura motorul ci mai contribuie si curentul de aer dat de deplasarea masinii.Daca tii un motor de Oltcit turat,pe loc ,se incalzeste !!
Citat din: Laurentiu N. din Martie 25, 2012, 03:05:09 PM
Oltcit-ul a fost prima mea masina si mai am pe acasa pompa de benzina,delcou,carburator fara jiglere,cheie de ventilator.Daca va fac trebuinta vi le dau.
Vreau totusi sa spun ceva: motorul asta e boxer.Accesul la culbutori,de ex.,pentru reglaj se face lateral=spatiu mare necesar.Daca motorul e uzat discutam de consum mare,plus vibratii.Piese de schimb nu se mai fabrica si orice investitie intr-un motor uzat.....
Racirea cu aer ,cred eu,nu e potrivita aici.Turbina nu raceste singura motorul ci mai contribuie si curentul de aer dat de deplasarea masinii.Daca tii un motor de Oltcit turat,pe loc ,se incalzeste !!
stiu exact ce e un motor boxer, in palmaresul meu am si um 911 Carrera, la baza sunt mecanic auto, mie imi place sa ma recomand mecanic, nu inginer, eu pur si simplu vreau sa incerc ceva , nu sa inventez apa calda sau mersul pe jos, primul meu motor pe care l-am "navalizat", a fost un demaror de MIG-15, sunt multi ani de atunci, era pe vremea cand eram mai tanar si mai putin idiot, retineti ideea ca parasuta a fost inventata inaintea avionului...
Citat din: mario38 din Martie 25, 2012, 10:13:28 AM
Citat din: corsarul din Martie 24, 2012, 07:59:50 PM
Sa inteleg ca un motor cu racire pe aer ,ar fi numa' bun pe o barca ?
NU nici pe departe , racirea cu apa , combinatia circuit deschis+ transfer+circuit inchis este sfinta in navalizare
Nici pe departe sa te contrazic, eu vreu doar sa vad ce iese, cu Valentin ma cunosc de putin tim cam de 20 de ani, vrau sa vedem ce poate face un motor 12 trs pe apa
Citat din: kmbh69 din Martie 10, 2012, 08:08:12 PM
Se poate face (tehnic vorbind), dar cu anumite conditii. Se foloseste destul de mult aceasta varianta si pe afara, exista deja forumuri care au comentat mult pe aceasta tema.
Probleme care apar:
Regimul de functionare:
la o masina, puterea motorului e necesara la demaraj, dupa care, in regimul normal de mers, turatia motorului scade (adica nu tii motorul tot in zona rosie a turometrului) . La barca, ai nevoie de toata puterea motorului pentru ore intregi de functionare. Se estimeaza ca un motor de barca, la un numar dat de CP, e cam de 3 ori mai puternic decat un motor auto cu aceeasi putere (acelasi numar de CP), pentru ca regimul de functionare difera.
Tipul de combustibil:
Daca marinizezi un motor pe benzina, o faci pe riscul tau (se poate, dar e mai periculos). La o masina, orice scapare la vreo conducta de combustibil ajunge pe asfalt si ramane acolo, iar masina merge mai departe. In barca, orice strop de benzina care scapa, ajunge intr-un spatiu limitat (ventilat mai slab fata de restul barcii), unde se va transforma in vapori de benzina (deci ti-ai pregatit deja bomba in barca). Acest lucru inseamna ca toate componentele instalatiei electrice trebuie sa fie construite protejat, pentru a functiona langa un motor cu benzina (daca te uiti de exemplu la Vetus pe pagina lor de internet, propulsoarele lor de etrava sau bow-thrusters, pentru manevrele de acostare au un pret pentru inboard diesel si sunt mai scumpe, daca se vor monta intr-o barca cu inboard pe benzina). Asa poti merge mai departe cu toate intrerupatoarele din barca, nu au voie sa genereze scantei in timpul functionarii si exemplele mai pot continua. A, sa nu uit: inclusiv delcoul trebuie sa fie bine protejat (nu sunt sigur ca delcoul original, care functioneaza aerisit, ar mai fi indicat aici cu vaporii de benzina).
Mai bine baga un diesel si scapi de o multime de probleme. E drept ca nu mai e atat de nervos ca un motor pe benzina, dar ajungi cu bine acasa.
Racirea motorului e o alta poveste. E adevarat ca motorul e racit cu apa, iar apa ai destula in jur. Problema apare din cauza coroziunii blocului motor. Motoarele marine au blocul motor construit dintr-un aliaj care rezista la coroziune. Daca scrie ca pot fi folosite doar in apa dulce, inseamna ca la folosirea in apa de mare, vor fi corodate. Motorul auto are lichidul de racire nemodificat. Adica bagi antigel si apa, are loc o mica coroziune si acolo, dar situatia se compenseaza pana la urma, si coroziunea se opreste repede. La racirea cu apa din afara, la motor ajunge in permanenta o alta apa, care va coroda in permanenta blocul motor. Solutia exista si in acest caz: faci un radiator din serpentina de cupru, il inglobezi intr-un recipient care printr-o parte primeste apa de afara si o evacueaza pe alta parte. Astfel ai racirea motorului in circuit inchis si nu-ti corodezi motorul auto.
Inca un aspect interesant: te-ai gandit cum vei face schimbul de ulei la un astfel de motor ? Se poate, dar va trebui sa asiguri accesul la motor si pentru acest lucru (adica ai de modificat corespunzator unele lucruri prin barca).
Motoarele auto functioneaza cu arborele cotit in pozitie orizontala, in timp ce la barca va sta oblic (in prelungirea axului elicii), lucru care poate afecta ungerea motorului si deci poate aparea uzura prematura a motorului auto.
Problema apare apoi la invertor (cutia de viteze a barcii): mers inainte, punctul mort, mers inapoi. Aici ai nevoie de un atelier mecanic bine dotat, care sa iti faca piesele. Tot pe afara, prin Franta, parca, se gasesc de cumparat kituri de marinizare a motorului, personalizate dupa tipul de motor, fireste aceste kituri costa si ele, dar e o varianta pe care ai putea-o lua in calcul.
In concluzie: se poate face, dar iti trebuie indemanare si mult timp alocat acestui scop.
;DImi place gandirea ta, da ai dreptate, de acolo se pleaca, stii tu ceva, dar nu stii tot, nu inclinarea motorului trebue sa fie grija ta, si ca sa dau din casa, stii care e cea mai accesibila solutie pentru un inversor 1:1???? facem un sondaj sa vedem cat suntem de inventivi??
Citat din: Laurentiu N. din Martie 25, 2012, 03:05:09 PM
Oltcit-ul a fost prima mea masina si mai am pe acasa pompa de benzina,delcou,carburator fara jiglere,cheie de ventilator.Daca va fac trebuinta vi le dau.
Vreau totusi sa spun ceva: motorul asta e boxer.Accesul la culbutori,de ex.,pentru reglaj se face lateral=spatiu mare necesar.Daca motorul e uzat discutam de consum mare,plus vibratii.Piese de schimb nu se mai fabrica si orice investitie intr-un motor uzat.....
Racirea cu aer ,cred eu,nu e potrivita aici.Turbina nu raceste singura motorul ci mai contribuie si curentul de aer dat de deplasarea masinii.Daca tii un motor de Oltcit turat,pe loc ,se incalzeste !!
Daca am nevoie de ceva piese, te pot deranja? Noi de fapt vrem sa facem ceva sa vedem ce iese.
Nu e nici un deranj ! Doar ca nu mai locuiesc in Galati .Daca ai nevoie de piesele pe care le am pot sa le pun si la posta.Sau daca ai drum prin Tulcea....
Citat din: Laurentiu N. din Martie 25, 2012, 10:32:52 PM
Nu e nici un deranj ! Doar ca nu mai locuiesc in Galati .Daca ai nevoie de piesele pe care le am pot sa le pun si la posta.Sau daca ai drum prin Tulcea....
ce ai tu, cam cat ar costa, ca nu stau bine cu paralele, dar un drum de Tulcea il fac, dar nu vreau sa te deranjed degeaba, , mi-am luat si eu o masina si cu banii sumt cam inghesuit
Nu costa nimic. Ideia e sa ajunga la voi cat mai ieftin si am una sau doua pompe de benzina,corp carburator de 1100,delcou,cheie de ventilator.
Citat din: Laurentiu N. din Martie 25, 2012, 10:46:23 PM
Nu costa nimic. Ideia e sa ajunga la voi cat mai ieftin si am una sau doua pompe de benzina,corp carburator de 1100,delcou,cheie de ventilator.
pai vin eu cu masina
OK. Vali stie exact adresa si telefonul.
Citat din: Laurentiu N. din Martie 25, 2012, 11:03:35 PM
OK. Vali stie exact adresa si telefonul.
Multumim mult, il sun maine pe Vali Antonov
Ideea cu motorachele de oltcit este cel putin frumoasa, a fost prima mea masina...si a doua. A doua s-a transformat in rasina epozidica, deci este inglobata in barca ::) . Din punctul de vedere al vibratiilor, motorul este mult mai bine echilibrat decat unul cu cilindrii in linie, accesul oarecum yogin la culbutori nu conteaza, pentru ca daca are arborii cu came ok si ulei bun, reglajul tine mult si bine. Problema acestui motor este ca nu are stabilizare termica, asta inseamna ca la rece o sa consume ca disperatul, este pretentios la benzina pentru ca are compresie mare, mai ales cel de 1100. Personal ii cunosc toate ungherele si damblalele, l-am refacut de la 0, l-am modificat, l-am iubit...Daca mai este nevoie de piese, se pot gasi, mai greu cele noi, dar sunt. Apropae orice traznaie se daseste dicutata pe www.oltcit.ro/forum
Citat din: radasous din Martie 26, 2012, 11:17:08 AM
Ideea cu motorachele de oltcit este cel putin frumoasa, a fost prima mea masina...si a doua. A doua s-a transformat in rasina epozidica, deci este inglobata in barca ::) . Din punctul de vedere al vibratiilor, motorul este mult mai bine echilibrat decat unul cu cilindrii in linie, accesul oarecum yogin la culbutori nu conteaza, pentru ca daca are arborii cu came ok si ulei bun, reglajul tine mult si bine. Problema acestui motor este ca nu are stabilizare termica, asta inseamna ca la rece o sa consume ca disperatul, este pretentios la benzina pentru ca are compresie mare, mai ales cel de 1100. Personal ii cunosc toate ungherele si damblalele, l-am refacut de la 0, l-am modificat, l-am iubit...Daca mai este nevoie de piese, se pot gasi, mai greu cele noi, dar sunt. Apropae orice traznaie se daseste dicutata pe www.oltcit.ro/forum
sunt simple, si daca gresesc ducandu-le la extrem feedback-ul e ieftin
Nu este nicio greseala, chiar se pot obtine lucruri minunate din motoarele astea, sunt o gramada functionale cu modificari majore, turbina, gpl, compresie marita, capacitate marita.
Citat din: radasous din Aprilie 03, 2012, 10:30:30 AM
Nu este nicio greseala, chiar se pot obtine lucruri minunate din motoarele astea, sunt o gramada functionale cu modificari majore, turbina, gpl, compresie marita, capacitate marita.
nu ma complic cu turbo, modificarea raportului de compresie etc., eu vreau sa generalizez chestia asta, sa pot vorbi si cu furnizorii de GPL, sa faca un cotetz pe malul apei, azi am carat a treia oara butelia, sa o umplu
Pe cabinata mea Norman de 6,5m a fost folosit un motor diesel de 1,9,de renault,si s a pierdut din agilitatea ei.Deoarece cei care au montat motorul nu au gandit o racire suplimentara a uleiului,sau au folosit un ulei ieftin,ori nu au facut schimbul de ulei,filtru la timp,cuzinetii de biela au cedat,motorul fiind obligat sa ruleze la o turatie mare,cam permanent.Momentan,am gasit cel mai bun raport putere greutate consum,cu un motor diesel simplu,de 1,6,fabricat de VW.Consuma 4 litri pe ora,la o putere de 40 kw,sau 54 cai,arhisuficienta pt un semiglisaj.Intentionez sa fac o barca de tabla,modelJohn boat de 6m cu acest motor inboard,cu transmisie ax elice tub etambou,dar fara reductorul clasic,ci cu o transmisie pe curele trapezoidale,sau curele dintate de distributie auto.Atunci dispar toate vibratiile binecunoscute ,din alinierea proasta a motor,ax elice,sistemele vechi!Barca nu o sa depasasca 250 kg,fara motor,iar cu o canistra de motorina sper sa ma distrez toata ziua pe Dunare!
De vazut http://www.metalsharkboats.com/swamp-shark/ (http://www.metalsharkboats.com/swamp-shark/)
Foarte interesant.
Dar cred ca costa cat un apartament ....
Mai interesant ar fi de vazut ce ar zice sa te vada cineva prin delta cu asta ... pe Litcov ... pe lacuri ...sa balbotezi tot pe acolo sa se duca de rapa ! >:(
La noi în Deltă este interzis accesul cu aeroglisoare (care în opinia subsemnatului sunt mult mai puțin distructive decât "autorizatele" cu motorașe de 200 hp). Conform Legii, o jucărie ca cea din link este perfect normală în peisajul deltaic. Pentru mine acesta este exemplul perfect pentru ilustrarea unei Legi gândite cu... piciorul de la masă.
Dar, revenind la topic, nu cred să existe motive serioase, tehnice și nu comerciale, pentru care un motor auto nu ar fi adecvat pentru un inboard de deltă. Chiar și ecologic vorbind, amprenta unui inboard este mai mică decât cea a unui outboard clasic.
Problema mioritică este în legislație deoarece motoare auto cu puteri sub 15 kW (20hP) nu prea există, deci barca ar trebui înmatriculată. Și să vă văd eu dragii mei visători convingând ANR-ul că barca cu respectiva adaptare este înmatriculabilă...
Citat din: NessyRO din Septembrie 29, 2017, 08:46:03 PM
La noi în Deltă este interzis accesul cu aeroglisoare (care în opinia subsemnatului sunt mult mai puțin distructive decât "autorizatele" cu motorașe de 200 hp). Conform Legii, o jucărie ca cea din link este perfect normală în peisajul deltaic. Pentru mine acesta este exemplul perfect pentru ilustrarea unei Legi gândite cu... piciorul de la masă.
Dar, revenind la topic, nu cred să existe motive serioase, tehnice și nu comerciale, pentru care un motor auto nu ar fi adecvat pentru un inboard de deltă. Chiar și ecologic vorbind, amprenta unui inboard este mai mică decât cea a unui outboard clasic.
Problema mioritică este în legislație deoarece motoare auto cu puteri sub 15 kW (20hP) nu prea există, deci barca ar trebui înmatriculată. Și să vă văd eu dragii mei visători convingând ANR-ul că barca cu respectiva adaptare este înmatriculabilă...
http://www.metalsharkboats.com/swamp-shark/ (http://www.metalsharkboats.com/swamp-shark/) Eu m am referit la asta ...si ori sunt eu orb ori vrb de lucruri diferite ...asta este o turbina buna de tocatoare !! ;D
Si ai perfecta dreptate ...nici dr nu ne ar accepta o modificare oricat de convingatoare ar fi solutia ...si la propiu si la figurat ,,convingatoare " ;)