Canoe solara

Creat de bogdanminitehnicus, Noiembrie 14, 2016, 04:26:36 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

ghrt

Da, 75-80% care mi-ar da 176Ah utilizabili, dar trebuie reîncărcat imediat după aceea iar durata de viaţă scade sensibil.

cristizz

In opinia mea un ciclu de incarcare (in utilizarea domestica pe o barca) inseamna 24h in utilizare continua, adica o zi si o noapte.
Eu as calcula cam asa:
- cate zile complete voi folosi barca intr-un an? 7 zile? 15? 30? Probabil nu mai mult de 60 de zile, in anii cei mai favorabili.
- cati ani ma astept sa functioneze acumulatorii deep cycle dpdv al conditiilor de temperatura (vara sigur vor fi peste 25 grd C in barca)? 3 ani? 4 ani? Hai sa fim optimisti si sa zicem 6 ani.
- ce consum zilnic estimez ca voi avea? Zicem 70 (eu as fi zis mai mult, dar mergem pe estimarea ta).
Deci: 6 ani X 60 zile = 360 cicluri, sa zicem 400 cicluri. Asta inseamna ca pot utiliza bateria AGM sau Gel in regim de descarcare 80% / ciclu de incarcare si sa raman in interiorul sperantei de viata in acest domeniu de temperatura, a.i. orice baterie peste 90 Ah imi rezolva problema.
Ca experienta personala, mie imi era de ajuns un AGM MinnKota de 110 Ah luat cu 540 ron http://www.decathlon.ro/p/8244761_baterie-dl-110-minn-kota.html#/17-235-_ care cantareste 30 kg. Florio e boier cu una de 165 Ah de la Victron.
Avand in vedere durata de viata estimata, spatiul, greutatea excedentara si nevoile efective de curent vs costuri ... nu as lua una asa de mare (220 Ah)

bogdanminitehnicus

Citat din: cristizz din Decembrie 27, 2016, 11:51:00 PM
In opinia mea un ciclu de incarcare (in utilizarea domestica pe o barca) inseamna 24h in utilizare continua, adica o zi si o noapte.
Eu as calcula cam asa:
- cate zile complete voi folosi barca intr-un an? 7 zile? 15? 30? Probabil nu mai mult de 60 de zile, in anii cei mai favorabili.
- cati ani ma astept sa functioneze acumulatorii deep cycle dpdv al conditiilor de temperatura (vara sigur vor fi peste 25 grd C in barca)? 3 ani? 4 ani? Hai sa fim optimisti si sa zicem 6 ani.
- ce consum zilnic estimez ca voi avea? Zicem 70 (eu as fi zis mai mult, dar mergem pe estimarea ta).
Deci: 6 ani X 60 zile = 360 cicluri, sa zicem 400 cicluri. Asta inseamna ca pot utiliza bateria AGM sau Gel in regim de descarcare 80% / ciclu de incarcare si sa raman in interiorul sperantei de viata in acest domeniu de temperatura, a.i. orice baterie peste 90 Ah imi rezolva problema.
Ca experienta personala, mie imi era de ajuns un AGM MinnKota de 110 Ah luat cu 540 ron http://www.decathlon.ro/p/8244761_baterie-dl-110-minn-kota.html#/17-235-_ care cantareste 30 kg. Florio e boier cu una de 165 Ah de la Victron.
Avand in vedere durata de viata estimata, spatiul, greutatea excedentara si nevoile efective de curent vs costuri ... nu as lua una asa de mare (220 Ah)

-Acumulatorii de pb de la victron sunt garantati 10-12 ani, varianta cea mai durabila e cea pe gel http://prowatt.ro/baterii-gel-si-agm-c-5_22?zenid=a02d92ad0bc423be7f5fc3d56bcd609c
-incarcatorul solar daca are legat consumator prin el (nu direct din baterie) protejaza bateria inclusiv la descarcare adanca; pe timp de zi daca ai consumator, el iti ia curentul de la panouri si diferenta din acumulator (asa imi arata la mine).
-un controller solar bun, chiar daca va costa mai mult va face diferenta in primul rand prin lungirea duratei de functionare a bateriei (pentru ca respecta parametrii acesteia)
-cel mai eficient controler solar e varianta cu mppt eficienta de 95%, eu am pwm si merge f ok

acig

Salut ,
Felicitari din nou pentru perseverenta !!!!
Sunt impresionat de investitie si bugetul alocat;cred ca in toata chestia asta canoia este un pretext,solutia propulsiei electrice este miza.
Parcurgand postarile am inteles ca ai achzitionat si ai sa folosesti un motor electric de 86 LBS de 24 V/48 A;
Ai achizitionat doua baterii  Lithium battery 12,8V/90Ah - CB pentru ca inseriindu-le sa obti cei 24 V;
Insa producatorul mentioneaza ,ca pentru folosirea lor in compunerea unor baterii cu alte caracteristici prin legrea lor in serie sau paralel se vor folosii bateriile SMB.
Trebuie verificat deoarece nici in fisa tehnica nu apare acest tip cu SMB
Cred ca aceste baterii cu notatia SMB sunt fabricate cu elementi selectionati pe criterii de rezistenta interna egala in conditii identice de exploatare,astfel incat sa nu se descarce-incarce inaintea celorlalti.
In rest succes si numai de bine !
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

ghrt

BMS (battery management system) este varianta cu controller de încărcare / descărcare pe baterie, care ţine evidenţa elemenţilor individuali din baterie. CB este varianta fără, şi pentru ele este nevoie să folosească un controller separat.

Am un controller MPPT de la Victron pentru actualele panouri (parcă 100V/30A), care are monitorizarea descărcării dar care suportă consum de maxim 30 amperi, şi este prea puţin.

Una mai mică va determina cicluri mai adânci, şi automat durata de viaţă scade mult. Un calcul sumar spune că dacă am 100 de cicluri adânci pe an tot va ţine 5-6 ani, ceea ce este sub ce dă fabricantul, 7-10 ani durată de viaţă. Iar 100 de cicluri adânci înseamnă în realitate vreo 150 de zile pe mare, ceea ce ar fi minunat dar... :))

În fine, voi mai investiga ce baterie să iau, deoarece 2*540 este sensibil mai ieftin decât 2400 lei, totul este ca bateria să fie construită să reziste fizic. Dacă aveţi experienţe vă rog împărtăşiţi!

bogdanminitehnicus

Citat din: acig din Decembrie 28, 2016, 02:41:53 PM
Salut ,
Felicitari din nou pentru perseverenta !!!!
Sunt impresionat de investitie si bugetul alocat;cred ca in toata chestia asta canoia este un pretext,solutia propulsiei electrice este miza.
Parcurgand postarile am inteles ca ai achzitionat si ai sa folosesti un motor electric de 86 LBS de 24 V/48 A;
Ai achizitionat doua baterii  Lithium battery 12,8V/90Ah - CB pentru ca inseriindu-le sa obti cei 24 V;
Insa producatorul mentioneaza ,ca pentru folosirea lor in compunerea unor baterii cu alte caracteristici prin legrea lor in serie sau paralel se vor folosii bateriile SMB.
Trebuie verificat deoarece nici in fisa tehnica nu apare acest tip cu SMB
Cred ca aceste baterii cu notatia SMB sunt fabricate cu elementi selectionati pe criterii de rezistenta interna egala in conditii identice de exploatare,astfel incat sa nu se descarce-incarce inaintea celorlalti.
In rest succes si numai de bine !

:) gandim la fel
Acumulatorii de LFP au clar niste praguri de descaracare 2,8v/celula (atata scrie manualul) si un prag de incarcare de 4.2V/celula, tot ce depaseste limitele astea va scurta durata de viata a bateriei.
ideea e ca toti acumulatorii de LFP de la victron au egalizare incorporata a celulelor individuale, insa pentru utilizare in serie sau paralel sunt necesari cei cu BMS. Cablurile pt BMS se inseriaza si ele asa incat cu o unitate BMS externa http://prowatt.ro/battery-management-system-vebus-bms-p-218 poti controla 4 acumulatori. BMS-ul este inutil daca nu conectezi unul sau 2 cyrix load http://prowatt.ro/cyrixliload-1224v120a-p-228 .
Cyrix load se conecteaza fie pe incarcare si deschide circuitul la depasirea voltajului/celula sau\si la descaracare cand deconecteaza consumatorul in cazul in care scade prea mult voltajul pe celula. (inca nu stiu daca o unitate cyrix se poate utiliza si pt incarcare si pt descarcare).
Asadar acumulatorii au circuit de egalizare integrat pt fiecare celula interioara, insa cand conectezi 2 baterii in serie trebuie egalizata tensiunea la sf incarcarii per total pentru ambele baterii, iar lucrul asta se face cu un egalizator extern http://prowatt.ro/battery-balancer-p-295.  Se poate face analogia cu diferentialele de la o masina 4x4 pe fiecare punte ai un diferential separat (egalizatorul intern al bateriei) si diferentialul   dintre punti (egalizatorul extern al bateriei).
Cu alte cuvinte se poate folosi doar o baterie LPF fara BMS, cu conditiile respectarii parametrilor de incarcare-descarcare, incarcarea se face dupa acelasi algoritm ca al celor de plumb.

bogdanminitehnicus

Citat din: ghrt din Decembrie 28, 2016, 03:33:59 PM
BMS (battery management system) este varianta cu controller de încărcare / descărcare pe baterie, care ţine evidenţa elemenţilor individuali din baterie. CB este varianta fără, şi pentru ele este nevoie să folosească un controller separat.

Am un controller MPPT de la Victron pentru actualele panouri (parcă 100V/30A), care are monitorizarea descărcării dar care suportă consum de maxim 30 amperi, şi este prea puţin.

Una mai mică va determina cicluri mai adânci, şi automat durata de viaţă scade mult. Un calcul sumar spune că dacă am 100 de cicluri adânci pe an tot va ţine 5-6 ani, ceea ce este sub ce dă fabricantul, 7-10 ani durată de viaţă. Iar 100 de cicluri adânci înseamnă în realitate vreo 150 de zile pe mare, ceea ce ar fi minunat dar... :))

În fine, voi mai investiga ce baterie să iau, deoarece 2*540 este sensibil mai ieftin decât 2400 lei, totul este ca bateria să fie construită să reziste fizic. Dacă aveţi experienţe vă rog împărtăşiţi!

Frigiderul ce consum are, e pe 12v sau 220v?
Eu ti-as recomanda experimental sa vezi daca controlerul solar iti ajunge (majoritatea au protectie de suprasarcina), pentru consumul tau, pentru ca daca ridici curentul la 220V scade amperajul si s-ar putea sa te incadrezi la parametri.

bogdanminitehnicus

Citat din: acig din Decembrie 28, 2016, 02:41:53 PM
Salut ,
Felicitari din nou pentru perseverenta !!!!
Sunt impresionat de investitie si bugetul alocat;cred ca in toata chestia asta canoia este un pretext,solutia propulsiei electrice este miza.
Parcurgand postarile am inteles ca ai achzitionat si ai sa folosesti un motor electric de 86 LBS de 24 V/48 A;
Ai achizitionat doua baterii  Lithium battery 12,8V/90Ah - CB pentru ca inseriindu-le sa obti cei 24 V;
Insa producatorul mentioneaza ,ca pentru folosirea lor in compunerea unor baterii cu alte caracteristici prin legrea lor in serie sau paralel se vor folosii bateriile SMB.
Trebuie verificat deoarece nici in fisa tehnica nu apare acest tip cu SMB
Cred ca aceste baterii cu notatia SMB sunt fabricate cu elementi selectionati pe criterii de rezistenta interna egala in conditii identice de exploatare,astfel incat sa nu se descarce-incarce inaintea celorlalti.
In rest succes si numai de bine !

Pe mine panourile solare si aplicatiile lor m-au animat mereu, mai mult ca sigur investitia este mare, insa eu cred ca merita si se va amortiza la un momentdat. Ceea ce cred ca e cu adevarat important e ca lucrurile astea incep sa se foloseasca pe scara larga, ceea ce va duce intr-un oarecare viitor la o scadere semnificativa a costurilor de achizitie si implicit o crestere a utilizatorilor a acestui tip de energie verde. Ramane de vazut ce rezultate voi obtine :)

acig

Intrebarea mea era legata de faptul ca producatorul recomanda utilizarea pentru serie/paralel a bateriilor SMB ?
Mie nu imi este cunoscuta aceasta notatie;ai ideie ce are ea in plus sau in minus ?
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

ghrt

#39
Am citit şi eu, poate superficial, despre semnificaţia controllerelor BMS/CB.

Esenţial BMS face bateria să îşi poarte singură de grijă: poţi să iei curent din ea direct de la borne, iar pt încărcare îi dai direct şi permanent 14.4-15V şi îşi ia bateria cât are nevoie. Acest sistem de management există chiar şi în bateriile foarte mici, deoarece descărcarea sau încărcarea excesivă distrug rapid o baterie LFP şi chiar una LiIon. Ţine cont de temperatura individuală a celulelor, nu numai de voltaj şi de curentul transmis.

CB-ul (Cell Balancing) este gândit pentru baterii individuale în care controlul curentului de încărcare/ descărcare este asigurat separat.

Fişa tehnică este contradictorie:
With cell balancing, but without BMS: 12,8V LFP batteries
Please note that these batteries are not suitable for series or parallel connection.


With cell balancing and interface to connect to a Victron BMS: 12,8V LFP batteries for [...] parallel/series connection
These batteries have integrated Cell Balancing, Temperature and Voltage control (BTV). Up to ten batteries can be paralleled and up to four batteries can be series connected (BTV's are simply daisy-chained) so that a 48V battery bank of up to 2000Ah can be assembled.
The daisy-chained BTV's must be connected to a battery  management system (BMS). 


Victron vinde şi un sistem BMS separat dar nu înţeleg din explicaţiile lor dacă există varianta 'CB cu BTV/port pt BMS' separat de CB simplu sau toate CB-urile pot fi montare la un controller extern. Cred că cel mai bine este de vorbit cu suportul tehnic al vânzătorului sau eventual direct cu cel al Victron.
Oricum fiind CB-uri nu pot fi legate direct la consumator, deoarece presupune ca utilizatorul să monitorizeze personal voltajul individual al celulelor şi este cel puţin imprudent dacă nu imposibil.


------------- LE:
Cred că mi-a picat fisa. Victron vinde doar două feluri de baterii, CB simplu sau CB cu port de comunicaţie (BTV). Cele cu BTV trebuiesc legate separat la un BMS.
Cele CB simplu nu pot fi folosite mai multe împreună şi trebuie regulat extern curentul de încărcare şi descărcare, ca de exeplu prin controller solar.
În concluzie la bateriile din poză trebuie un controller BMS.

-------------- LE2:
Aici este fişa BMS-ului. Are şi schema circuitului şi aparent nu sunt necesare alte componente, dacă nu există consumatori conectaţi cu (-) la masa bărcii.

bogdanminitehnicus

Citat din: acig din Decembrie 28, 2016, 04:52:33 PM
Intrebarea mea era legata de faptul ca producatorul recomanda utilizarea pentru serie/paralel a bateriilor SMB ?
Mie nu imi este cunoscuta aceasta notatie;ai ideie ce are ea in plus sau in minus ?

Pe fiecare baterie pe langa borna de + si - sunt 2 cabluri tata si mama a cate 3 conxiuni fiecare, am pus aparatul pe ele insa nu mi-a citit nimic.
La acumulatorii pe care-i foloseam in modelism lipo (litiu polimer) 3,7v/celula circuitul electric era de la incarcator la egalizator si de aici in acumulator. Acumulatorul avea separat 4 fire de egalizare pt pack de 12v, - era comun, iar pt celelalte se lua + de la fiecare celula.

doar pentru o singura baterie se poate merge pe varianta fara bms, tot ce inseamna serie sau paralel trebuie conexiune BMS. (difera putin specificatiile de pe site cu cele din manualul fizic)

acig

Am solicitat precizari;e ceva ce nu se pupa si mai bine o clarificam.
Cu stima,
,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

ghrt

Acesta este BMS-ul de la Victron care ştie de voltaj de 24. Din ce scheme dau ei, trebuiesc instalate întrerupătoare pe circuitele de încărcare şi de descărcare (Cyrix şi Battery Protect). BMS-ul comunică cu acestea şi le comandă închiderea/ deschiderea circuitelor.

Cred că pe firele auxiliare e un protocol serial; au şi convertoare la NMEA 2000.

Din partea mea, devine atât de complicat (şi de costisitor) încât PbAcid scrie pe mine, deoarece în rest nu am curaj să cumpăr LFP no-name. Aveam impresia că una bucată de baterie cu BMS are inclus BMS-ul, similar celor de motocicletă sau starterului de la Victron (8-40Ah).

acig

@ghrt
Incearca cu baterii :

http://www.caranda.ro/wp-content/uploads/2015/07/Solar12-65.pdf

Folosind doua baterii in paralel sau trei ai posibilitatea sa distribui greutatea in mod convenabi si sa folosesti ori ce spatiu
de pe barca;
Din cate am inteles doresti sa alimentezi un frigider; in principiu,din experienta mea curentul absorbit de un frigider  de cca 80 de litri este de cca 5.7-6 A;insa mai toate functioneaza si pe gaz,fapt ce simplifica foarte mult problema. Daca al tu este numai electric cred ca inlocuirea figiderului cu unul care functioneaza si pe gaz ar rezolva multe probleme;Si sa nu uiti sa amplasezi un senzor de gaz in zona lui !!!!

,,Lumea este un loc periculos...   Nu atat din cauza celor care fac rau, cat mai ales a celor care privesc si-i lasa sa faca rau !" Albert Einsten

bogdanminitehnicus

Citat din: ghrt din Decembrie 29, 2016, 12:52:19 AM
Acesta este BMS-ul de la Victron care ştie de voltaj de 24. Din ce scheme dau ei, trebuiesc instalate întrerupătoare pe circuitele de încărcare şi de descărcare (Cyrix şi Battery Protect). BMS-ul comunică cu acestea şi le comandă închiderea/ deschiderea circuitelor.

Cred că pe firele auxiliare e un protocol serial; au şi convertoare la NMEA 2000.

Din partea mea, devine atât de complicat (şi de costisitor) încât PbAcid scrie pe mine, deoarece în rest nu am curaj să cumpăr LFP no-name. Aveam impresia că una bucată de baterie cu BMS are inclus BMS-ul, similar celor de motocicletă sau starterului de la Victron (8-40Ah).

Daca mergi doar pe o baterie LFP nu ai nevoie de bms doar de cate un cyrix pe sarcina si pe incarcare